Ana Sayfa 882 bin Türkiye Fotoğrafı
Tülay Koctürk

4 yıl önce - Pts 31 Ağu 2009, 01:08
Geleneksel Sanatlarimizdan: Malakâri


Malakäri,
adi üstünde, mala benzeri kücük aletlerle gerceklestirilen Geleneksel ve unutulmaya yüz tutmuş bir Sanat dali…
Kalemkär diye adlandirilan ve günümüzde bir elin parmaklari ile sayilabilecek sayida az kisinin icra ettigi ( bu kisilerden biri de benim) bir Geleneksel Türk Sanati…
Bu baglamda kisaca Kalemkär Sanatcisi bu meslek dahilinde hangi bezeme Tekniklerine vakiftir / vakif olmalidir kisaca basliklandirmak ve uyguladiğı teknikleri açmak gerekirse…

KALEMİŞİ SANATINDA ICRA EDILEN TEKNİKLER;

1) Sıvaüstü kalemişileri
2) Ahşapüstü kalemişleri
3) Taş- mermerüstü kalemişleri
4) Deri-bezüstü kalemişleri
5) Malakari

1) Sıvaüstü kalemişleri
Camii ve Türbe gibi yapılarda görülen sıva zeminine sürülen kireç üzerine yapılan tekniktir.
Kullanılan malzemeler toprak ve bitkisel kökenli toz boyalar, arap zamkı (Zamkı arabi) ve yumurta akıdır. Bugün ise plastik boya nispeten doğal olan toz boyalar ve beyaz tutkal kullanılmaktadır. Ayrıca zaman zaman zemine alçı ve macun çekilerek yağlı boya kullanılarak kalemişi yapılmaktadır. Sıva üstü Kalem işi örnekleri olarak Üsküdar Atık valide camii, Eminönü Yeni camii, Üsküdar Aziz Mahmut Hüdayi camii ve türbesi, Sultanahmet camii vb. gösterebiliriz.
2) Ahşap üstü kalemişleri
Özellikle (15-16yy’da) dini ve sivil mimarimizde Müezzin mahfi tavanlarında ve dolap kapaklarında kullanılan bir tarzdır. Bugünlere ulaşan örneklerin çok olması yapıların iç mekanlarında kullanılarak dış etkenlerden arındırılması ve bu gibi çalışmaların üzerine uygulanan lake tekniğinden dolayıdır. Lakenın anlamı şapla kestirilmiş yumurta akı ( aher ) veya osmanlı beziri, gaz veya tinerile inceltilerek oluşan şeffef bir sır tabakasına verilen isimdir.
Ayrıca bu tür çalışmalarda kabartma tekniği üzerine altın varak bol miktarda kullanılmlştır.
(Kılıç Ali paşa camii, Sultanahmet cmii, Kasımpaşa Piyale camii, Topkapı Takkeci camii)

3) Taş – mermer mermer üstü kalemişleri
Tutkallı toz ve yağlı boya malzemesi ullanarak yopılan bir tekniktir. Ayrıca desenler desenler içerisinde altın varak ta kullanılmıstır. (Kadırga sokullu paşa camii)

4) Deri- bez üstü kalemişleri
Ahşap tabla (konstrüksiyon) üzerine deri veya bez (muşamba veya amerikan bezi ) gerilerek yapıştırılıp uygulanan bir tekniktir. Üzerine tutkalla sulandırılmtş üstübeç veya litopan sürülerek yağlı boya ve toz boyalarda uygulanmaktadır. Özellikle 17 yy’da başlayan moda akımı olan ampir, barok üslup çalışmalarında uygulanmıştır. Bu tekniğin duvarlara uygulanmış örnekleride bulunmaktadır.
( Yıldız sarayı cariye odası iç bölümleri )

BASLIK KONUSU OLAN : MALAKÄRI
5) Malakari kalemişleri
Osmanlı mimarisinde kubbe, tavan ve duvarlara yapılan alçı kabartmalı ve boya ile yapılan süsleme tarzı.
Mala ile yapılan alçı süsleme denmektedir.Bu teknik kendi içinde 4 bölümde incelenebilir.
a) Normal malakari
Horasan harçlı zemin üzerine 1- 2 mm inceliğinde alçı sıvanır. Kuruduktan sonra üzerine kullanılacak renkler, desenlerin taksimatına göre o alanlara sürülür. Daha sonra 3-4 mm kalınlığında sirke ile çürütülmüş alçı sıvanır ve hemen desenler tozlanıp özel hazırlanmış bıçaklar ille eğimli kesilerek desenler kabartmalı olarak ortaya çıkartılmış olur. (Eminönü yeni camii )

b) Müzeyyen malakari
Bu teknikle motiflerin iç bünyeleri oyularak desende detaylar sağlanmış olur.

c) Hendese malakari
Geometrik formatlardan oluşan tarzdır.

d) Rölyef malakari
Mermer oyma işçiliğinde olduğu gibi detaylar balirlenerek zeminle desenin yanlarından kaynaşması sağlanarak kesilme işlemi yapılır. En son olarak kullanılacak renkler ince kıllı fırçalar ile boyanır.

Bu 5 teknik günümüzde kac Kalemkär tarafindan icra edilebilmekte bir bilgim yok, malesef....
Fotograflarini ekledigim Camiimiz Istanbul Sirinevlerde kücük sirin bir Camiimiz..(adini hatirlayamadim) ama en kisa sürede adini ve diger Siva üstü kalem calismalarini da Kalemisi basligimiza dahil edeceğim..

Örnek; Bu teknikle motiflerin iç bünyeleri oyularak desende detaylar sağlanmış,ve üzerleri altin rengi bir boya ile renklendirilmiş.Aslinda boya yerine Altin Varak kullanilmasi daha dogru bir seçim olurdu...



(+)





(+)





(+)





(+)


Bu detayda Motiflerin alçıdan oyularak kod farki olusturulduğu net bir şekilde görülmektedir..


(+)





(+)





(+)


Kuşak Yazisi...


(+)





(+)


Bu Sanat daha önce de belirttiğim gibi Kalemkärin uyguladiği tekniklerden biridir fakat Kalemişi
başliğımızı cok karmaşik hale sokmamak için ayri bir başlik oluşturmak daha mantikli diye düşündüm..

Saygilarimla,Tülay


En son Tülay Koctürk tarafından Pts 31 Ağu 2009, 02:48 tarihinde değiştirildi, toplamda 3 kere değiştirildi


Tülay Koctürk

4 yıl önce - Pzr 06 Eyl 2009, 05:01
Malakäri...


Bu örnek kendi çalişmam olup, Ahşap üzeri Malakäri ve Kalemişi çalismasi detayidir..





(+)


enes kavalçalan
4 yıl önce - Pzr 22 Ksm 2009, 22:04
kalem işi


çalışmalarınız takdire değer.sizden bir ricam olacak acaba her çeşit kalem işi için ve malakarinin alt başlıkları için birer örnek resim ekleyebilirmisiniz.ege üni. sanat tarihi 3. sınıf öğrencisiyim ve bu seneki araştırma ödevim kalem işi (ahşap ve alçı üzerine olanlar) sizden ricam bana biraz yardımcı olmanızdır.şimdiden sağolun.

yavuzyilmaz
3 ay önce - Pts 12 May 2014, 23:19

cami ismi ULUBATLI HASAN olabilir mi acaba


cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Ana Sayfa -> HABERLER ve SOHBET