Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 358
mafakyanc

2 ay önce - Sal 28 Tem 2020, 15:17

Yukarıdaki habere 4. 359'un da üretim hattına gireceğii yazılmış.

2020 içindeki teslimat sayısı (planlanan) ya 5 ya da 6 adet 359 idi.

Böyle giderse, TK 359'ları biriktirip biriktrip 4-5 tanesini bir seferde teslim alacağa benziyor!


tilki123
2 ay önce - Çrş 29 Tem 2020, 16:27
Airbus


Airbus THY‘ye baskı yapmaya başlayabilir çünkü Airbus’da maddi sıkıntıya girmek istemez. THY teslim almazsa ne olur? Başka şirkette verilir mi?



mafakyanc

2 ay önce - Çrş 29 Tem 2020, 16:36

İmkansız değil, ama oldukça zor!... Hemen her havayolunun kendisine özgü bir kabin konfigürasyonu ve yapılandırması var. IFE sistemleri bile değiliklik gösterebiliyor. Birisinin kullandığı business koltuklar, diğerinin illa ki aynısı değil. Yani alacak olanın yapması/yaptırması gereken epeyce değişiklik ve dolayısı ile masraf olacak...

Kaldı ki bu pandemi döneminde kimin almadığı (alamadığı) malı kim alacak da aldığıyla ne yapacak?

Bu arada TK'nın 3. Airbus 359'u (TC-LGC) bugün işlk test uçuşunu da yapmış durumda. Hadi hayırlısı!

Bkz.: https://tolgaozbek.com/haberler/thynin-3uncu-a350 ...-lgc-uctu/


Hakan nurettin

1 ay önce - Cmt 08 Ağu 2020, 21:55
En beğendiğim uçak B777-300ER (alıntıdır)



(+)


Hakan nurettin

1 ay önce - Cum 14 Ağu 2020, 02:15
Alıntıdır arkadaşlar






mafakyanc

1 ay önce - Çrş 26 Ağu 2020, 20:12

THY'nın Airbus'a sipariş verdiği A350XWB (a359=a350-900) uçaklarının ilki olan MSN403 üretim seri no'lu (TC-LGA tescilli) uçak teslime tam olarak hazırlanmış ancak THY'nın pandemi nedeniyle hemen teslim almak istememesi nedeniyle Airbus TLS'dan LDE havalimanına geçici olarak depolanmak üzere, bir süre öncesinde yollanmıştı.

THY bu pandemi döneminde herhalde yepyeni bir uçak tipini filoya katmayı, ister istemez bu uçakla 1-2 haftalık yurt içi seferler yaparak bir alıştırma (oryantasyon) programına hele hele uçuşların hemen tamamen kesildiği bir dönemde girişmek (haklı olarak) istememiş olabilir.

Bu uçak 25 Ağustos itibariyle yeniden TLS'a getirilmiş bulunmaktadır. Elimde resimli belgesi mevcut.

Bu umarım iyi bir haber olabilir. Yani teslimat yakında gerçekleşecek gibi gözüküyor. Deyip, dilimizi de ısıralım?

Ancak şu anda TLS'da iki tane daha kırmızı kuyruk a359 teslime hazır veya hazıra yakın gibi...

MSN421, TC-LGB, 4/6/2020 ilk fiili deneme uçuşu
MSN435, TC-LGC, 28/7/2020 ("")

İster misiniz bunlar kısa bir süre sonra, hep birlikte 3'lü kol halinde bir anda IST Havalimanı'na teker koysunlar???

Tabi bu arada ABD'de Boeing'in Seattle tesislerinde benzer durumda olan 3 adet 789 Dreamliner da var? (TC-LLN, TC-LLO, TC-LLP) Bakalım bunların teslimatı ne zaman alınabilecek?


kami suyutmaz
1 ay önce - Çrş 26 Ağu 2020, 21:00

Bir takım sorular;
-Bu kuşlar sanırım THY nin öz malı?
-Filoda kiralık veya leasing türü gibi özellikle süresi dolanlar mutlaka vardır..?
-Birde ömrünü tamamlamak üzere olanlarda vardır..?(Özellikle büyük gövdeliler)
-Acaba THY bunlara göremi alımları bekletiyor?
-Daha ekonomik maliyeti olan bu kuşları devreye sokup,sözettiğim konumdaki uçakları bir an önce filodan çıkartması ne kadar mümkündür?(belki zarardan kar etme ye değecek tavizlerde bulunarak?!!)
Yorumlarınız nedir Sn.Mafakyanc..?


Dervişoglu
1 ay önce - Çrş 26 Ağu 2020, 21:39

Ülkemize ve milletimize uçaklarımız hayırlı olsun....
Pandemi sonrası bi avrupa seyahatinde denk gelebilirmiyiz acab az ihtimal ama şansımıza


mafakyanc

1 ay önce - Prş 27 Ağu 2020, 13:41

@ Sn. kami suyutmaz:

Alıntı:
Bir takım sorular;
-Bu kuşlar sanırım THY nin öz malı?
-Filoda kiralık veya leasing türü gibi özellikle süresi dolanlar mutlaka vardır..?
-Birde ömrünü tamamlamak üzere olanlarda vardır..?(Özellikle büyük gövdeliler)
-Acaba THY bunlara göremi alımları bekletiyor?
-Daha ekonomik maliyeti olan bu kuşları devreye sokup,sözettiğim konumdaki uçakları bir an önce filodan çıkartması ne kadar mümkündür?(belki zarardan kar etme ye değecek tavizlerde bulunarak?!!)
Yorumlarınız nedir Sn.Mafakyanc..?


1) Öncelikle artık günüzde (hele ki THY çapındaki/filosundaki) bir havayolu için "özmalı" uçak kavramı kullanmak hatalı bir anlamaya neden olmakta. Zira "özmal" denince parasını üreticiye (ya da varsa, aracı bir kuruluşa) ödenip teslim alınmış uçak demek. Yani aldınız, sonra da isterseniz ambargo konulmamış bir diğer ülkenin (ambargo= İran, K. Kore) havayoluna faturasını kesip devredeceğiniz uçak olmakta.,

2) THY filosundaki uçakların ("özmal satüsünde" olanları bir kenara bırakırsak) büyük çoğunluğu (%75-80'i) finansal kiralama ile edinilmiş uçaklar olmakta. Yani THY uçak üretcisiyle anlaşıp kontrat yapıyor (tam emin değilim belki uçak başı küçük meblağda bir kaparo da ödüyor...), ama uçağı aslında bir finansör şirket üreticiden satın alıyor (ya da kendisine ait bir kredi mekanizmasıyla uçak üreticisi ile hesabı kapatıyor...), sonra da aradaki anlaşmaya göre 8-10-12 ya da biraz daha uzun vadeyle THY'na aylık (ya da yıllık) kiralarla kiralıyor. Garanti, bakım gibi konularda yine de THY ile uçak üreticisi muhataplar. Bu sürenin sonunda bu finansör kuruluş ya sembolik bir fiyata uçağı THY'ına satıyor (uçak, THY'nın "özmalı" haline geliyor) ya da uçak o finansör şirkette kalıyor. Yani bildiğimiz leasing operasyonu benzeri... Kiralama (leasing) süresinde uçağın bakım/onarımı, operasyondan dolayı sigortası (trafik sigortası gibi değil de kasko sigortası gibi düşünün) kiralayan havayoluna ait. Buradaki "incelik" finansörlük yapan firmaların piyasa bilinen ve tipik olarak sadece "uçak kiralayan" firmalar olmaması. Pek çoğunuun ismi/cismi bizlerce bilinmez ama bir uçak kırımı sonrasında hazırlanan kaza-kırım raporunda bu şirketin ismi yer alır. Ben Nepal Katmandu'da pisi pisine kal olan TK 333'nün (TC-JOC, Göbeklitepe) finansörünü rapordan öğrenmiştim.

3) Şimdilerde kullanılmaya başlanan bir alternatif metod da "sell and lease back" denileni. Havayolu, bir şekilde "özmalı" statüsündeki uçağı yine bir finansman kuruluşuna "ederine" satıyor, parasını kasaya koyuyor ama hemen sonrasında bu uçağı aynı kuruluştan belli süreliğine geri kiralıyor.

4) THY filosundaki geri kalan uçaklar ise "operasyonel kiralık": bunların ilk olarak temini normalde THY'nın uçak üreticisinin ilişkisinden kaynaklanmıyor. Bilinen uçak kiralama firmaları var, çoğu çok uluslu. Bunlar ya 2. el uçak topluyorlar ya da bizzat uçak üreticisine gidip bir havayolu gibi, kendi ticari risklerine" (ya da bir havayoluyla anlaşmalı olarak) uçak temin ediyor; sonrasında da bunları çeşitli havayollarına değişken (anlaştıkları) süreler için kiralıyorlar. Burada da işletme süresindeki her türlü fiderler kiralayan havayoluna ait ve temel prensip "kira süresi bittiğinde uçağın tüm bakımını yapıp, uçağı aldığın günkü haliyle iade edeceksin"dir. Bu tür kiralamalara genel tanımlamayla "dry lease" deniyor. Görülüyor ki bu da yukarıdaki kiralama yönteminin hemen aynısı...

Güncel sayılır bir örnek vereyim: Almanya'da Dr. Peters Group diye çok büyük bir "kiralama" şirketi var; sadece uçak değil olabilecek her "büyük" emtiayı, aracı kiralıyorlar. Bu grup Singapur (SQ) ve Emirates (EK) havayollarının ilk kullanmaya başladıkları a380 Jumbojet'lerin bir kısmına (galiba toplamda 10-12 adedini...) Airbus'tan fabrika sıfır teslimi olarak aldı ve bu havayollarına kiraladı. SQ, kiralama süresi 10 yıl olan iki 380'i (pandemi günlerinden çoook önce) Dr. Peters'e iade etti. Bunlardan bir tanesi HiFly diye bir charter havayoluna kiralanbildi (bu hiFly 380'i Thomas Cook'un iflası akabinde yapılan tahliye operasyonlarında Dalaman'a pek de müsait olmayan koşullarda geldi ve yolcu taşıdı. Diğeri ise şu anda sökümde!!!

5) Daha az rastlanan bir durum da bir havayolunun uçaklarını (nasıl statüde olduğu pek önemli değil; her türlü kiralamada, kiralayandan onay alınarak yapılabiliyor... Yani kiracının kiracısı durumları...) bir diğer havayoluna belli süreler için kiralaması. Ama örnekleri var; THY'da da var... (Örneğin: TK, AerCap'tan operasyonel kiraladığı ve ex-TAM olarak bilinen 8 adet Airbus 332'nin bir ara 2 tanesini Rus havayolu Nordwind'e bu şekilde kiraladı ve o 2 uçak Rus tesciline de geçti. Bir yıl sonra iade alındığında aynı 2 uçağa yeni TC tescilleri verildi!)

6) THY'nın benim yukarıda bahsettiğim 6 uçak (3x359 ve 3x789) çok büyük olasılıkla finansal kiralıktır. Ama yine de "her çocuğun babasını en kein bilen anasıdır" hesabı, THY içinde olmadığımız için bir yanılma payımız olabilir.

7) THY filosunda kiralama süresi biten/bitmekte olan uçaklar tabi ki var. THY tercihine göre kiralama süreci sonrasında bir karar veriyor ve bunları ya serbest bırakıyor ya da filoda daha uzun süreler "özmal olarak kullanılmak üzere" tutmaya devam ediyor. Örneğin halen THY kırmızı kuyruklu ve AnadoluJet için uçan 25 adet b738 var. Bunlar herhalde bir zamanlar finasal kiralıktı ama artık tamamı THY'nın "özmalı" statüsünde. Keza filodaki 5 adet a332 (tam ER versiyon olanlar) da finansal kiralamayla alınıp artık "özmal" haline gelmiş durumda.

8) Kişisel fikrim, THY kiralama süreleri (operasyonel veya finansal kiralama olması farketmese gerek...) devam eden uçaklardan "kurtulamadığı ve kiralarını ödeyip pandemi nedeniyle yerde zararına tuttuğu için) yeeni teslimatları olabildiğince ertelemeye çalışmakta. Bu arada pandemi dışı bir nedenle ve pandemi öncesinde 2019 Mart'ında bu yana yerde yatırılan 12 adet (ve Amerika'da da bir o kadarı yerde tutulan) b737MAX uçağının durumları nasıldır; bilemiyorum. Bunlar da finansal kiralık olarak temin edilmiştir de uluslararası olarak "ground edilmelerinin" bedeli (kiralama bedelleri bağlamında) hangi ölçüde ödeniyor? Orasını bilmiyorum.

9) THY isterse bir miktar uçağı kiralarını/tazminatını ödeyip kira süresinden önce de başından gönderebilir (özellikle operasyonel kiralamalarda olanlarını). Ama bu durumda:

a) Kesesinden bu kalan kiralar nakden çıkacak (elde tuttukları zaman belki aylık, belki 3 ay dönemlik, belki yıllık olarak çıkacak),
b) İade edilecek uçakların tam bakımı yapılacak iade öncesinde: bu da işgücü artı bakım giderleri demek.

THY, ehemin mühimini, kötünün iyisini yapmaya çalışıyor bu pandemi döneminde: hemen her havayolu gibi.

Dikkat ederseniz, THY bu dönemde hatırı sayılı sayıda uçağını IST'dan ISL'ye (AHL) gönderip orada yerde depoladı. Zira ISL'de yerde uçak tutmanın maliyeti IST'a göre çok daha ucuza geliyor.

EDIT: Yukarıda, "sell and lease-back" yöntemine örnek olarak yeni ve global gelişmeleri bildiren bir haber:

https://www.airlinehaber.com/finnair-airbus-a350- ...ini-satti/


En son mafakyanc tarafından Cum 28 Ağu 2020, 10:29 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


mafakyanc

1 ay önce - Prş 27 Ağu 2020, 22:15
Turkish Cargo Vites Büyütecek...


Aşağıdaki linkteki videoyu izleyiniz ltf.

https://tolgaozbek.com/videolar/thy-filosundaki-k ...e-cikiyor/

Bakalım yıl sonuna kadar ilaveten kiralanacak 747F'ler nereden gelecek ve bunlar da sadece yolcu uçağından dönüştürülme olanlardan mı olacak?

(Not: video'nun son bölümünde zannederim bir dil sürçmesi var. Airbus TLS tesislerinde şu anda boyası vs. tamamlanmış ve en az bir uçuş yapmış 4 değil 3 adet a359 vardır. )



sayfa 358
ANA SAYFA -> ULAŞIM