Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 2

İETT otobüs üretmeli midir, yoksa satın mı almalıdır?
Otobüs satın almalıdır. Mercedes gibi kaliteli markalar. 41.0%  41.0%  [25]
İETT kendi otobüsünü kaliteli malzemelerle ve oylama modelleri ile üretsin. 36.1%  36.1%  [22]
Sadece motor yenileme kâfi, gerisi normal şekilde işliyor. 11.5%  11.5%  [7]
Dışarıdan da satın almalı, kendisi de atölyelerinde üretmelidir. 11.5%  11.5%  [7]
Toplam Oy : 61

EmirOtluoglu

11 yıl önce - Cum 15 Ağu 2008, 04:41

Günümüzde herşeyden anlamak yerine uzmanlaşma önem taşıyor. Yani eskiden insanlar iki ayrı bilim dalında doçent olup daha sonra ordinaryus profesör olurlarken bugün tek bir bilim dalında doçentliği alıp o bilim dalının tek bir disiplininde kendilerini uzmanlaştırıyorlar. İETT'nin de rolü toplu taşıma da uzmanlaşmaktır, hatta ve hatta raylı ulaşımın çok çok büyük bir kısmı Ulaşım A.Ş.'ye bırakılmış uzmanlık sahası kara yolu olmuştur. Uzmanlığı bu konuda olan bir kurumdan otobüs üretmesini beklemek çok anlamsız olur. Kaldı ki outsourcing denilen dış kaynak kullanımının bu kadar etkili olduğu, maliyet-kalite açısından öneminin kavrandığı günümüzde.

Ben açıkçası İETT'nin Mercedes ile yaptığı anlaşmadan oldukça memnunum. Çünkü henüz hiç bir yerli üretim otobüsümüz Mercedes kalitesine erişemedi. Bunu en rahat ÖHO'larda BMC'ler ile Mercedes 0345 Connectolar'ı kıyasladığımız zaman görüyoruz. Maalesef ticari araç üretimi otomotiv devi olmuş olan ülkemizde henüz Mercedes ile rekabet edebilecek estetikte, dayanıklılıkta, malzeme ve işçilik kalitesinde belediye otobüsü üretilmiyor. İstanbul gibi bir dünya şehrine yakışan da en kalitelisi ve en estetik olanını kullanmaktır. Bu yüzden şu anda Citaro'nun tek rakibi yeni Connecto modelidir diye düşünüyorum. Dilerim ki kısa süre sonra BMC dei Güleryüz de Mercedes'e rakip olabilecek dizaynda, işçilik ve malzeme kalitesinde, dayanıklılıkta belediye otobüsü üretirlerde zaten dev gibi olan cari açığı bir de İETT büyütmeye devam etmez, paramız yurtiçinde kalır.


efecan1027

11 yıl önce - Cum 15 Ağu 2008, 15:59

Bence kendi yapmalı. İstanbul bütün otobüslerini BMC den alsa BMC de o yatırıma yanıt vererek gelişir mercedes ile rekabete bile girebilir



Ercan Dikme
11 yıl önce - Cum 15 Ağu 2008, 19:07

Alıntı:
İşte Akın ağabeyin bahsettiği şeyler sorun olarak mutlaka karşımıza çıkacaktır.Şu anda ülkemizde birşeyin üretimini gerçekleştirebilmek mali yönden o kadar zorluklarla dolu ki.Üretilen şeyin dışardan/içerden yenisini almak daha hesaplı.

Kaldı ki üretilen araçlar ucuz bile olsa;karşılarında Mercedes-Benz;Scania;Bmc gibi firmalar var.Onların teknolojisiyle nasıl yarışacak İETT?

Elinde o kadar teknoloji var mı?


Üretilen araçlar ucuza maliyeti olursa otobüs almaktan daha iyi olur ki belli kaliteye ulaştığı zaman zaten ihracı da olur türkiye bu tip sektörlere giremediği için hep ithalat ile uğraşmaktadır.Düşünüldüğü zaman iett araç yenilemede aracı paramparça edip koltuk kaporta ce motor yenilemeleri yaptı ve yenilenmiş Man araçları da sapasağlam istanbul sokaklarında bence iett şasi üretip diğer malzemeleri de araca entegre edip belli süre sonra diğer firmaların kalitesine de ulaşır ve ihracata geçince birçok kişiye iş isdihtamı sağlar.İett üretmek istese üretir.Ve dışardan 300000euroya alınan araçlardan daha kaliteliye üretilir en kötü ihtimalle bile ikarusdan daha kalitelisini yapar


semih89
11 yıl önce - Cum 15 Ağu 2008, 19:44

Kendi üretmesine tabi kendi üretmesin , işini yapsın yeter . Ama nasıl işlerin döndüğünü kimse bilmese de nedir bu Mercedes merakı. Evet o kalitede BMC vs. otobüs olmayabilir şuanda . Ama ben eminim ki bir alımda böyle geçer ikincisinde o referans ve ar-ge ile çok çok daha kaliteli araçlar üretebilirler eminim ki . Sonuçta Türkiye'de de üretilse bu Mercedesler , karı yabancının cebine gidiyor. Bir otobüs parası için o binlerce ürün ihraç etmesi gerekiyor sonra bu ülkenin. İngiltere bile BMC'den araç ithal edebiliyor . BMC BMC diyoruz hep , yani sonuçta en büyük şirket bu . Bunun dışındaki firmaların böylesine büyük bir çalışma yapacağını sanmıyorum hem de . Wowturkey'de de gördük kaldı ki , BMC istediği zaman körüklü aracını da yaptı . Yeter ki bu adamlara ben senden araç alıcam desinler . Bu biraz düşünce meselesi aslında . Dünya'da ilk üretilen bir aracı alıp metrobüs sistemin dahil etmeyi düşünen yöneticilerin olduğu şehirde , Türk malı Türk emeğiyle yapılan araçların İETT bünyesine dahil edilmesinin düşünülmesi de garip kaçar zaten Konu dışında çıktık galiba biraz. Ama ipin ucu aynı yerde sonuçta.

ümit 806

11 yıl önce - Pzr 17 Ağu 2008, 14:29

Alıntı:
'İETT istese kendi otobüsünü üretebilir ama İETT'nin işi otobüs üretmek değil yolcu taşımaktır'


Bence Topbaş bu konuda doğru söylemiş.



ismail göncüoğlu
10 yıl önce - Cum 06 Mar 2009, 02:44
Metrobüs Neden Yerli İmalat Değil ?


Bu Platformda Ulaşım ile ilgili önemli bir birikim sergileniyor. Ben de biraz farklı olsa da konuya sanayi / teknoloji açısından yaklaşmayı öneriyorum. Konu hakkında karar vericilerle bir ilişkim olmadığı için işin içyüzünü bilmiyorum. Bu platformda öğrenebilirim diye düşünüyorum:

METROBUS
Önce Avrupa yakası E5 hattında önemli bir rahatlama yarattı. Şimdi de Anadolu yaksında faaliyete başladı.
3 yıldır İstanbul gündeminde. Körüklü otobüs teknolojisi ise uzun zamandır biliniyor. Devreye girdiği zamanlar o da ses getirmişti.

Metrobus sayısı bu yıl içerisinde 300 adete ulaşacakmış. Bedeli 1,2 Milyon Euro/ adet
Hepsi ihale ile alınıyor. Almanya ve Hollanda dan geliyor.

Bu ihaleler, Avrupa nın otobüs imalat merkezi olmuş Türkiye'li otobüs üreticileri; MB Türk, MAN - Ankara, Temsa, BMC, Otokar, Isuzu, Güleryüz ve diğerlerine açık. Ama ortada bir "Şartname" var. Bizimkilerin şartnameye uyan hazır ürünleri yok. İhaleyi kazanamıyorlar.

Bir bilen, bu ve benzeri işlerin neden ekonomimize kazandırılamadığını, bizlere bir anlatsa da anlasak !

Diyeceksin ki; hem Mercedes Citaro 530 G hem de VLD - APTS/ Phileas da kullanılan teknolojiler bizde yok.

Peki bizde; öğrenme / tasarım / prototip / test mühendisliği / veya en kolayından 40 yıldır uyguladığımız lisans satınalma ve otobüs imalat kabiliyeti de mi yok ?

Sanki bu konuda haklı bir isim edinmiş olan "Phileas" dünya çapında teknoloji geliştirmiş bir firma mıdır ?

Tretuvara paralel yanaşmayı sağlayan "All Wheel Steering" i mi keşfetmişler? Kompozit Aluminyum gövde imalatını mı ilk onlar bulmuşlar ?

Eindhoven Belediyesi ve Hollanda işin arkasında. Uzun süredir prototip araç geliştirmesini hem finanse ediyor hem de birlikte uyguluyorlar. Firma elemanları tecrübelerini, mühendisliklerini ortaya koyuyorlar, Teknolojik çözümleri, mesela Paralell Hibrid EP 50 tahrik sistemini ABD'li GM Allison dan parasını verip alıyor, tüm komponentleri bir araya getirip " Entegre " ediyorlar. İsteyen olursa (Kore de olduğu gibi) teknolojilerini de satıyor, lisans ile ortak geliştirme de yapıyorlar.

Açık söylemek gerekirse, otobüs sanayicilerimizin gözü AB ülkelerinden aldıkları işlerle o kadar doymuş gözüküyor ki, daha ileri teknolojiyi yakalamak için kendi burnumuzun ucundaki fırsatı değerlendiremiyorlar.

Pazar istersen var, Yetenek istersen var, Teşvik istersen var... Eksik olan ne ?

- Büyüklerde yenilikleri yakalayacak Stratejik Plan, Öncelik Yok.... Zaten ana firması bir alt çözüm benzer ürünü teklif ediyor, kendi ürününü satmaya çalışıyor.
- Orta boydakiler oyuna dahil edilmemişler....Girişim - Organizasyon - İşbirliği becerisi olsa da sermayeleri kısıtlı diye muhatap alınmıyorlar.

İnanıyorum ki araştırmacı gazetecilerimiz konuyu İBB ve İETT yönetimine sorsalar, bir söyleyip bin işitirler. Belediye olarak; hem Deniz Otobüsü, hem de Metrobüs ün yerli imalatını nasıl teşvik etmek istediklerini fakat imalatçılarla bir türlü mutabık kalamadıklarını anlatırlar. Diğer taraftan otobüs imalatçılarına sorsan, onlar da büyük ihtimalle karşı tarafa önerdikleri hem teknik hem de ticari çözümlerin yeterince göz önünde bulundurulmadığı söylerler.

Belki de Mercedes Benz Otobüs ARGE bölümü nün Türkiye ye gelmesi hayırlı olur. Türk mühendisleri, Almanyadakilerin de desteğini alarak rekabet edebilecek yerli ürünleri önce İstanbul a sonra da bütün dünyaya kazandırabilirler.

Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı Başkanı Alpaslan Korkmaz'a açık davetimdir: İstihdam ve gelişme sadece yurtdışı imalatçının Türkiye ye getirilmesi ile sağlanamaz.
Bu ve benzeri gündemdeki orta büyüklükteki stratejik projelere de acilen el atılmalıdır. Metrobüs benzeri onlarca önemli proje, kamu kaynakları kullanan yatırımcılar ile ara malı imalat yeteneği olup da tüm dünyada dolaşıp fırsat arayan teknolojik özel araç ve makina imalatçısı girişimcimiz arasında bir bağ kurulamadığı için, buhar olup gidiyor.

Konu sahiplendirilmelidir. Daha sonra kilit kuruluşlar; Tübitak, Kosgeb ile İmalatçı Dernekleri' arasında işbirliği sağlanabilir. Kendi ellerinde fizibilite ve uygulama projesi yoksa ben de verebilirim.

İsmail Göncüoğlu
Otomotiv Mühendisliği Kobi Şirketi Yöneticisi


En son ismail göncüoğlu tarafından Cum 06 Mar 2009, 03:10 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Semih Yaşar

10 yıl önce - Cum 06 Mar 2009, 03:07
yerli araç


İsmail Bey, mesajınızı beğendim, bu konularda oldukça bilgili olduğunuz belli.
Maalesef yerli üreticileri kaale almayan bir anlayış hakim, dediğiniz çok doğru yerli üreticiler ile
masaya oturup ortak şartname hazırlanabilirdi ama öyle bir vizyon yok herhalde. Fransa'da
böyle bir satınalma olamazdı. Ama bizim üreticilerde tembel bana göre, bir iki adım geriden geliyorlar,
özgün tasarımda biraz zayıflar. Ben Türkiye'de aluminyum karoserli bir otobüs üretilmesini isterdim
ama hep bildik imalat teknikleri. Neden hibrid bir otobüs hala yok, neden troleybüs üretilmiyor,
bu sorulara da cevap bulamıyorum.


ismail göncüoğlu
10 yıl önce - Cum 06 Mar 2009, 03:08
Ankete cevap


Hazır Metrobüs imalatı ile ilgili görüşümü eklemişken, Anket hakkında da fikir beyan edeyim.

IETT'nin görevi işletmeciliktir. Otobüs imalatı ise otobüs imalatçısının işidir.

Ama IETT nin Türkiye otobus sanayi için çok önemli bir konumu vardır. Çünkü tüm toplu taşıma araçları çok büyük bir filo oluşturuyor. Sadece İstanbul'un otobüs yenileme ihtiyacı bile entegre bir otobüs fabrikasının fizibilitesini sağlayabilir. Bu yüzden İkitelli Garajı İETT nin imalat merkezi gibi kurgulanmıştır. İçerisinde en azından fabrika büyüklüğünde 2 atölye vardır.

a.- Motor Yenileme
Tüm motorların ve aktarma organlarının yenilenmesi ve toplandıktan sonra yük altında test edilmesi burada yapılır. Bu tesisde bizlerin de çok emeği geçmiştir.

b.- Gövde Atölyesi
Komple otobüs imalatı yapılabilecek seviyeye getirilebilir.

IETT'nin bu tesisleri en kısa sürede özelleştirmesi ve uzman firmalara sahiplendirmesi benim nacizane tavsiyemdir.


Otobüs / metrobüs filosu işletmeciliği zor bir iştir. İstanbulu santim santim birbirine bağlayan bu toplu taşıma araçlarının ne kadar yakıt, yağ, yedek parça, koltuk, lastik vs vs malzeme sarfettiğini gözünüzde canlandırabilirmisiniz ?

Motorda yapılacak en ufak bir püskürtme zamanı ayarı ve egzoz optimizasyonu veya koltuk ile ilgili yeni bir çözüm İstanbul a milyonlarca dolar olarak geri dönecektir.

İETT yönetimi ve teknik dairesi ile otobüs sanayicileri arasında iyi bir işbirliği sağlanabilse, ben eminim, 3 yıl içerisinde Phileas larla her açıdan rekabet edebilecek yerli metrobüsler üretilebilir.

Yeter ki herkez kendi işini ve en iyi şekilde yapabilsin.


Semih Yaşar

10 yıl önce - Cum 06 Mar 2009, 03:26
Metrobüs


Sizce Metrobüs projelerşinde kullanılması gereken araç, dizel yada hibrid otobüs mü olmalıdır? Akaryakıt fiyatının çok pahalı olduğu ülkemizde en iyi seçim dizel olmasa gerek.

Mehmet Kursat
10 yıl önce - Cum 06 Mar 2009, 03:26

iett'nin işi yolcu taşımaktır buna katılıyorum ama yolcu taşırken de Türkiye ekonomisine katkısı olsa çok daha iyi olur diye düşünüyorum.



sayfa 2
ANA SAYFA -> ULAŞIM