Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 10
Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pzr 01 Mar 2009, 02:28

Alıntı:
Alıntı:
Başka bönemli bir husus ise, Metrobüs sistemlerinin esas avantajını oluşturan, farklı hatları aynı koridor üzerine çakıştırma işlemi ise henüz yapılmamıştır

hakkında ayrı bir başlık açılmayı gerektiren, detaylı bir şekilde tartışmamız gereken bir konu
Aslında farklı hatları aynı koridorda birleştirmeyle ilgili bir başlığımız var bile...


Metrobüs Omurga Hattına \'Şube Bağlantı Hatları\' ...i Üzerine

Akın KURTOĞLU


Orhan Kınık

13 yıl önce - Pzr 01 Mar 2009, 02:45

Alıntı:
Avcılar-Zincirlikuyu hattında 60 km'dir.
1080* 60 = 64,800 km, bütün otobüslerin yaptığı günlük toplam kilometre.

Şu an karışık çalışan modellerin tüketimi için dünkü proğramda Kadir Topbaş 68 bin litre civaranda olduğunu söyledi. Çok iyi hesaplamışsınız. Tebrikler. Elektiriğin farklı saatlara göre tarifesi var. Ortalama 20 kuruş olarak düşenebiliriz. Yalnız iletim hatlarındaki kayıpları da hesaba katmanız gerekir diye düşünüyorum. Birde tramvay hattının maliyetini , araç fiyatını ve yatırmın geri dönüşümünü de hesaba katmanız gerekir. İşletim giderlerini salt yakıttan ibaret görmemek gerekir. Böylesine büyük bir hattı troleybuslar kaldırlabilir mi bu da ayrı bir tartışma.

Semih Yaşar

13 yıl önce - Pzr 01 Mar 2009, 02:59
yakıt maliyeti


Alıntı:
Şu an karışık çalışan modellerin tüketimi için dünkü proğramda Kadir Topbaş 68 bin litre civaranda olduğunu söyledi. Çok iyi hesaplamışsınız.


Ben günlük yapılan km'yi 64,800 olarak buldum, ama Sayın Başkan yakılan mazotun litresini
68,000 olarak vermiş, durum çok daha vahim demekki, ya günlük yapılan kilometre daha fazla,
ya da otobüsler ortalama 100 litre yakıt harcıyor. Eğer bu değer doğruysa hemen troleybüse geçmek gerekir. Benim verdiğim tüketim değerlerinde trafo kayıpları var ama ana nakil hatları kayıpları
yok, zaten ana nakil hattı kayıpları önemli değil, kullanıma sunulan elektriğin fiyatına yansıtılmıştır.
Bendeki dokümanlarda 1kwh elektrik fiyatını 0,07 EURO olarak almışlar.
Troleybüs elektrik hattı yatırım maliyeti 1 km için 500,000 ile 1,000,000 Dolar arası deniyor,
en kötü ihtimal 30 km hat 30,000,000 Dolar yapar. Hat bakımı için ilave olarak 50 elektrik teknisyeni
çalıştırılsa, maaşlar Türkiye'de düşük olduğu için fazla bir maliyet getirmez. Ben çok detaylı hesaba
giremiyorum ama kabaca baktığımda elektrikli araç bana daha ekonomik gibi görünüyor. En azından
İ.E.T.T yetkilileri bu analizleri yapmalı diye düşünüyorum, var mı acaba bu konularda kafa yoran insanlar? Yada benim bilemediğim çok farklı parametreler mi var? Metrobüs panelinde bu soruları sorduk ama kitapçıkta cevapları varmı bilemiyorum, Metrobüs kitapçığı bende yok.


Orhan Kınık

13 yıl önce - Pzr 01 Mar 2009, 03:16

Tüketilen yakıtın bu kada çok çıkması kapasite fazlası çalışmlarından kaynaklanıyor diye düşünüyorum. Sözünü ettiğiniz araçların esnekliği nedir bilmiyorum. Maksimum hızları da önemlidir. Bir milyon yolcuyu taşıyabilir mi sistem?

Arıza ve elektirk kesintisi durumunda yolu tamamıyla tıkama riski var mıdır?

Araç fiyatları nedir?

Ben mazot üzerine bindirilmiş artı vergilerin düşülmesinden yanayaım. Sonuçta vergilerde bir gelirdir. Kamuya aktarılmaktadır.

Elektirikte dışa bağımlıyız ama temiz bir enerji kaynağı olduğu için tercihe şayandır. Yeterki gerekli kapasiteyi yaratmış olsun.


Semih Yaşar

13 yıl önce - Pzr 01 Mar 2009, 03:35
yakıt maliyeti


Bence devlet mazotu sübvanse edecekse, toplu taşımada değil, tarımda sübvanse etmelidir.
Toplu taşımada elektrikli araçlar mevcuttur ama henüz traktörler mazotla çalışmaktadır.

Troleybüs kullanılan ilk BRT sistemi, Ekvator- Quito. 115 tane 18 metrelik araçla günde 260,000
yolcu taşınıyor, bu araçlarda 300 BG dizel motor da var, hattın elektrikli olmayan yerlerine de devam edebiliyorlar ama bu kısımlar zaten çok uzun değil. Dolayısı ile bu araçların yolda kalma riski yok.

Yeni kurulmakta olan Transbarca sistemi (30 km ve iki hat yapılıyor) 80 adet Neoplan N6321
18 metrelik troleybüs kullanılacak, bunlarda da 200 BG civarı Steyr dizel motor var, yolda kalma riski yok. Günde 170,000 yolcu hedefleniyor.

Ben Avcılar- Zincirlikuyu yada ileride muhtemel Beylikdüzü- Zincirlikuyu hattında 24 metrelik
2 körüklü troleybüs kullanılmasını öneriyorum. Bu hattın yolcu potansiyeli günde 700,000 olur.
250 tane Hess- Lightram kullanılır, bunlarda da 100 BG'lik dizel motor mevcut, yolda kalmazlar.
Bu araçlar zaten İsviçre'de başarıyla kullanılmaktadır ve işletmeler son derece memnunlar.
Tek dezavantaj otobüslerin birbirini sollama imkanı olmaz, oda olmayıversin. Araçların maksimum
sürati 70 km/saat, bence yeterlidir. Hızlanma ve yavaşlama değerleri otobüslerden daha iyi olduğu
için bence bu parkurda Citaro ve Capacity'lerden daha yavaş olmazlar, zaten Metrobüs hattında
70 km/saat hız sınırı var, Capacity'lerde hız sınırlandırıcı var. Bu hattın elektrifikasyonunda dikkat edilmesi gereken bence trafoların güçlü olması ve sık yerleştirilmesi, 250 tane 40 tonluk aracı
besleyebilecek düzeyde olmasıdır.
Hess-Lightram 1,500,000 İsviçre Frangi fiyattan satılıyor, sanırım Phileas'tan daha ucuz. Ben hep
yerli üretimi savunuyorum , bu denli büyük bir proje için firmanın Türkiye'de üretim bile yapabileceğini
sanıyorum, üretim lisansı veriyorlar. Bu araçlar aynı zamanda aluminyum gövdeli.



Orhan Kınık

13 yıl önce - Pzr 12 Nis 2009, 23:52

Geçmişte yaptığımız hesapları yeniden gözden geçirmemiz gerekiyor. Daha önceden metrobus'un sefer aralığını yarım dakika olarak hesaplıyorduk. Şu an , uygulamada görüyoruz ki dakika da 4 araç kaldırmak mümkün olabiliyor.

http://www.iett.gov.tr/saat/orer.php?hid=hat& ...aatler.y=9

24-26 metrelik cift körüklü otobüsler metrobus yolunda kullanılır ise Metrobus'un taşıma kapasitesi metro'yu çok rahat geçiyor. Metro araçlarının uzunlukları 22 ile 26 metre arasında değişiyor. Metro istasyonlarımızın uzunlukları 120 metre. 5'li setten fazlasını almıyor.


En son Orhan Kınık tarafından Pts 13 Nis 2009, 00:01 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Mehmet Kasım
13 yıl önce - Pts 13 Nis 2009, 00:26

Metro istasyonlarımız 8'li dizi alabiliyor. 5 değil. (Taksim-Levent gibi). O hafif metro dizisi. LRT yani. (Aksaray-Havaalanı Hattı gibi)

Tramvay ise bambaşka bir kavram.

Metrobüste dakikada 4 sefer yapılabildiğinin söylenmesi pik saatlerdeki peş peşe gönderilen araçlardan dolayı olabilir. Ama gün içinde bu imkansızdır. Dolayısıyla pik saatleri değil günlük taşıma içinde ortalama sefer sıklığını almak gerekir. Bu ortalamadan da birim zamanı bulmak gerekir. Karşılaştırma yaparken ön yargımızı ispatlamak için pik saatlerdeki birim zamanı almak istatistik biliminde frekans dağılımının eşit olması gerektiği kuralına aykırıdır. Ayrıca How to lie with statistics kitabını da okumanızı tavsiye ederim. İstastikle nasıl yalan söylenir.

Dolayısıyla birim zamanda tramvay metrobüsten daha fazla yolcu taşıyabilir. Uygulama daki sonuçlar değişkenlik gösterebilir.


Semih Yaşar

13 yıl önce - Pts 13 Nis 2009, 00:34
yolcu taşıma kapasitesi


Hat üzerinde inanılmaz yolcu talebi var, bu hattın Raylı sistem yapılmamasının temel sebebi topografik özelliklerdi. Bu sebeple bu işletmenin Raylı sisteme en yakın olan ağır troleybüs sistemine
çevrilmesi gerekir. Günde 1100 küsür tam tur yapılan bir hatta elektrik sisteminin bakım maliyeti devede kulak kalır.


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pts 13 Nis 2009, 00:43

Alıntı:
Hat üzerinde inanılmaz yolcu talebi var, bu hattın Raylı sistem yapılmamasının temel sebebi topografik özelliklerdi.

Halıcıoğlu'nda köprünün ayağından itibaren başlayan dik rampa, Okmeydanı yonca kavşağında sona eriyor. Bundan ötesi belli belirsiz bir meyille Çağlayan'a kadar devam edip, buradan itibaren sağa doğru meylediyor.


(+)


Rampanın yüzeysel uzunluğu 1910 metre civarı (2 kilometre kadar). Burada bir türlü ulaşamadığımız bilgi, bu 2 kilometrelik yolun tırmanma açısı... Ama açının yüksekliği oldukça fazla. Öyle ki bu 2 kilometrelik parkurda ne çıkarken, ne de inerken bir tek durak bile yok...

Akın KURTOĞLU


Orhan Kınık

13 yıl önce - Pts 13 Nis 2009, 01:01

Mevcut metromuzdaki İstasyonların uzunlukları 120 metre. 8'li setler 200 metreyi aşmaktadır. 8'li setleri sığdıramazsınız. Ayrıca pik saatların dışında yarı boş gidip gelmek zorunda kalacak bu setler. Verimli olmaz 8'li setler. Boş gidip gelmesin derseniz bu defa da sefer aralığını uzatmanız gerekir ki bu daha kötü sonuç doğurur.

Metrobus hattından metro geçiremezdiniz zaten. 100 metre derinliğinde sitasyonlar yapmak ya da eğimi yumşatmak için yolu dolandırmak zorunda kalırdınız. 5 metre yüksekliğindeki metrobus gecitlerine çıktıkları için ''niye yürüyen merdiven yok '' diyen halkımız var 100 metre aşağı ineceklerini hiç sanmam.

Haliç ve Boğaz geçişi için ayrıca köprü yada tünel yapmak gerekirdi. Asıl konumuz bu değil zaten. Troleybus meselesine gelince , maksimum hızı 70 km'yi geçmeyen bu araçların ticari hızlarının otobüslerden düşük olacağını düşünüyorum. Düşük yoğunluklu hatlarda denenebilir. Ayrıca sollama imkanı olmadığı için esnek bir sistem değil.



sayfa 10
« önceki   123 ... 9101112   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM