Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 12
Ü. Z. Kutayhan
13 yıl önce - Sal 21 Nis 2009, 11:38

Alıntı:
Şu an karışık çalışan modellerin tüketimi için dünkü proğramda Kadir Topbaş 68 bin litre civaranda olduğunu söyledi. Çok iyi hesaplamışsınız. Tebrikler. Elektiriğin farklı saatlara göre tarifesi var. Ortalama 20 kuruş olarak düşenebiliriz. Yalnız iletim hatlarındaki kayıpları da hesaba katmanız gerekir diye düşünüyorum. Birde tramvay hattının maliyetini , araç fiyatını ve yatırmın geri dönüşümünü de hesaba katmanız gerekir. İşletim giderlerini salt yakıttan ibaret görmemek gerekir. Böylesine büyük bir hattı troleybuslar kaldırlabilir mi bu da ayrı bir tartışma.


Enerji iletiminde oluşacak kayıpları enerji prensibini muhtemel hat uzunluğuna göre dengelemek mümkün. Katenerde oluşacak sürtünme kayıplarını ihmal edebiliriz.

Elektrikli sistemle ilgili çok fazla bilinmediğini düşündüğüm bir bilgiyi sizinle paylaşayım. İstanbul Metrosu'nda kullanılan sistem "Hibrid" olarak da adlandırılabilinecek bir sistemdir. (Bu Metro inşaa halindeyken hocalarımız bizi bu şekilde bilgilendirmişti.) Bu sistem sayesinde fren yapan bir set generatör olarak çalışarak, sistemde hızlanmakta olan başka bir sete elektrik enerjisi sağlar. Bu sistem tüm elektrikli ulaşım sistemlerinde kullanılabilir. Fren mekanik olarak yapılmadığı için olası mekanik kayıplar faydalı enerji halini alır.

Bu ek giderleri/kayıpları aslında metrobüs açısından da tasarlarsanız sevinirim. Tamamen beyin fırtınası yapıyorum, altta sorduğum soruların cevapları hakkında gerçekçi bir fikrim yok. Yaklaşık değerlerin de pek faydası olacağını sanmıyorum. Gerçekçi bir fizibilite çıkarmak için bu soruların da cevaplarının biliniyor olması gerek;

1 adet Metrobüs aracı kaç km.de bir bakıma giriyor?
Lastikleri kaçıncı km.lerde değiştiriliyor?
Motor ömrü nedir?
1 adet Metrobüs aracı günde 30 km.lik hat boyunca kaç tur atıyor?

Zaten yakıt açısından Metrobüsün gideri gayet yüksek, bunun yanında çevreye olan zararı da cabası.

Taşınan yolcu başına bir maliyet çıkar en sonunda. En sağlıklı sonuç da budur.


yusuf can çelik
9 yıl önce - Pts 31 Arl 2012, 18:04

tabikide tramvay bir sürü vagonu var.metrobüs öylemi ayakta duracak yer yok.tramvayda oturma şansın var.

Burç

9 yıl önce - Pts 31 Arl 2012, 18:10

Bir tek otobüs ile bir treni karşılaştırınca, 6-7 vagonlu tren tabii ki daha çok yolcu alır.

AMA :

İki dakika içinde bir durakta 20 tane metrobüs durup kalkabilir.
Dörder beşer durakta rahatça yolcu alıp indirebilirler.
Oysa iki tren bile arka arkaya gidemez.

İstanbul'da metrobüs günde 800 bin yolcu taşıyor.
Hiç bir tramvay veya metro hattı bile bu rakama ulaşamıyor.


Kemal Çevik
9 yıl önce - Pzr 06 Oca 2013, 17:32

Alıntı:
Bir tek otobüs ile bir treni karşılaştırınca, 6-7 vagonlu tren tabii ki daha çok yolcu alır.

AMA :

İki dakika içinde bir durakta 20 tane metrobüs durup kalkabilir.
Dörder beşer durakta rahatça yolcu alıp indirebilirler.
Oysa iki tren bile arka arkaya gidemez.


Bir Mercedes Citaro GL "Capacity", 19,50m uzunluğunda olup, standart modelinde 37 oturma yeri vardır ve metrekareye dört kişi hesabıyla 156 da ayakta olmak üzere 193 yolcu kapasitelidir.

Bir Alstom MP89 metro treni (Paris 1, 4 ve 14 numaralı hatlar) 90,28 metre olup, 6 vagonluk iç bölmesiz bir dizidir bu aslında, oturarak 132, ayakta 720 olmak üzere 852 (makinistsiz modellerde 866) yolcu taşır.

Basit bir hesapla anlaşılabileceği gibi 4,63 Citaro GL bir MP89 eder ve hemen hemen aynı sayıda yolcu demektir.

MP89 son kuşak yazılımlarla, makinist bile olmadan 45 saniye aralıklarla çalıştırılabilir. Bunu her 45 saniyede bir tren değil, bir önceki trenin istasyonu terketmesinden 45 sn sonra ikincisinin gelmesi olarak düşünün, çünkü yazılım arkadaki trenlerin hızını da kontrol ediyor.

Bunu bağımsız hareket eden 5 (4,63) otobüsle her zaman sağlamak zordur. Beşinin de aynı anda perona girip, aynı anda çıkmaları gerekir ki, arkadaki beş yanaşabilsin. Onlarca otobüsün hızını duraklardaki zaman kaybına göre ayarlamak ise ancak bir ütopyadır İşletme masraflarını hiç hesaba katmıyorum çünkü bu başlığın konusu değil.


Alıntı:
İstanbul'da metrobüs günde 800 bin yolcu taşıyor.
Hiç bir tramvay veya metro hattı bile bu rakama ulaşamıyor.


Metrobüs 800 bin yolcu taşıyor çünkü talep var, bu güzergahta raylı sistem olsaydı ikiye bile katlardı. Ya da başka bir deyişle Taksim-Hacıosman arasında metrobüs olsaydı taşınan yolcu sayısı bugün metronun taşıdığı ile aynı olacaktı. Kapasiteden değil talepten sözediyorum.

Aslında buradan şu çıkıyor, başka bir başlıkta başka bir üye de bahsetmiş, Istanbul'da ilk metro yapılması gereken Metrobüsün güzergahı İMİŞ. Bu saatten sonra otobüs yoluna ray döşemenin bir anlamı yok, ama paralel raylı sistemleri projelendirmek gerekli. Bu arada sevgili Semih'e destek sistemi troleybüse çevirmekte başta ekonomik olmak üzere pek çok yarar var. Şunu da hatırlatayım bir Citaro G (18m) ile bir Citaro GL'in hareket kabiliyeti aynı, yani Connecto veya Citaro G çalışan bir hatta GL de rahatlıkla çalışabilir, yani elimizdeki araçları da atmaya gerek yok.

Kemal ÇEVİK


Gokce_1903

9 yıl önce - Sal 08 Oca 2013, 14:51

Alıntı:
İki dakika içinde bir durakta 20 tane metrobüs durup kalkabilir.
Dörder beşer durakta rahatça yolcu alıp indirebilirler.
Oysa iki tren bile arka arkaya gidemez.

İstanbul'da metrobüs günde 800 bin yolcu taşıyor.
Hiç bir tramvay veya metro hattı bile bu rakama ulaşamıyor.


Bence baştan aşağı yanlış bir düşünce

Bir kere iki dakikada 20 otobüs işletilemez, işletilemediğini zaten mevcutta da görüyoruz. İki dakika için 20 otobüsün sistemde işlemesi mümkün değil zaten, duraklarda indi bindi için birbirlerini beklemek zorunda kaldıkları gibi, yolda da trafiğe neden olur. Ayrıca böyle bir sistemin emisyonu yüksek ve işletme maliyeti de yüksek.

Hiçbir metro 800.00'e ulaşamaz zaten şu an çünkü metrobüs uzunluğunda ve yolvu potansiyali metrobüsün bulunduğu hat gibi bir metromuz mevcutta yok. Ancak Kemal Bey'in dediğigi gibi metrobüs hattı metro olsa 800.000'in çok daha üstüne çıkar rakam ve biz şirket servislerini bile bu hatta kaldırma durumuna gelip buraya yolcu aktarabiliriz. Mevcutta metrobüse daha fazla yolcu almak mümkün değil. Duraklar zaten izdiham halinde


Alper Ay
9 yıl önce - Sal 08 Oca 2013, 23:53

Bence metrobüs hattı baştan aşağı phileaslarla doldurulsun. Hepsi dip dibe birbirine bağlansın.
Biri 10 metre giderse diğeri de 10 metre gitsin.

Adına da , metrozincirbus diyelim.

Böylece her durakta hep bir otobüs olur. Bekleme gibi bir dert olmaz.
vay bee...
Bu "proce"ye zihni sinir Nobeli verilir kesin.
Böylece yolcu rekoru da kırılır...



sayfa 12
« önceki   123 ... 101112
ANA SAYFA -> ULAŞIM