Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Cmt 01 Arl 2007, 18:24
İstanbul'da Mavi Kartlı Seneler...



1980'lerde ve 90'larda İETT serbest geçiş kartı olan "Mavi Kartlar", kupon mantığıyla geçerliliklerini sürdürürlerdi. Her kuponun rengi farklı olurdu, her ay değiştirilirdi. Şoför bakınca, anında o ayın kuponu olup olmadığını anlayabilsin diye ve ayrıca kuponun üzerine de, plantonluklarda tükenmez kalemle, ilgili mavi kartın 6 haneli numarası yazılırdı... Öğrenci taifesi, bazen ortak mavi kart kullanırdı (gerçi, kesinlikle böyle ucuz ve haram bir yönteme başvurmadım öğrencilik hayatımda ). birbirlerinin kuponlarını kullanırlardı. Şoför numarayı kontrol etmeye vakit bulamazdı. Hatta kimi zaman araç çok dolu olursa, arka kapılar da açılır ve yolcu, sağ dikiz aynasından şoförün elindeki kartı şöylesine göreceği şekilde göstererek otobüse binerdi. Tabi, üzerindeki kupon onun mu, bir başkasının mı, hak getire!...

Akın KURTOĞLU


yılmaz büktel

11 yıl önce - Pzr 02 Arl 2007, 02:26

1975 yılından 1985e kadar İstanbulda yaşadım ama İstanbulla bağım hala sürüyor yani İstanbullu olmaktan kopamadım ve 1975-2007 arasında, İETTnin daima indirimli yolcusu oldum. önce öğrenci kimliğim sonra da TAŞRALI ÖĞRETMEN kimliğimle.
biliyorsunuz İETT İstanbul dışında oturan ama kentle bağı olan öğrenci-öğretmen herkese indirimli kart (Öğrenciliğimizde adı şebeke idi ve bilet alırken öğrenci değil şebeke derdik) alma hakkı tanır.

Bu çerçevede ulaşım konusunda her yeniliğe hemen adapte olurdum ve Mavikartımı da hemen almıştım. Askerden döndüğümde iki yıl kadar öğrenci vasfımı kaybettiğim için tam mavikartı da kullanmıştım(193-1985)

Mavikart benim gibi bir İstanbul tutkunu için vazgeçilmez bir ayrıcalıktı. boş zamanlarımda kartımla tüm istanbulu turalardım.
Bu turlardan en ilginci, 1980li yılların bahar aylarında Kartal'a yaptığımız dondurma yolculuklarıydı. o zamanlar evim sultanahmette olmasına rağmen Yıldız-YeniMahalle-24-Topkapı hattının son durağında bir arkadaşımın YeniMahalledeki evinde kalırdım. cuma cumartesi akşamlarından mutlaka birinde akşam hava kararmaya başladığı, yolcu trafiğinin azaldığı saatlerde Kartal-123A-Beşiktaş hattının 21.00 otobüsüne binerdik( genellikle o302 mersedes olurdu) 21.35 ya da 21.45 gibi Kartal'da olurduk. (abartmıyorum gerçekten bu kadar sürerdi, hele şimdiki cuma gecelerinin 1.köprü trafiğini düşününce inanılmaz geliyor). Kartal'n 2.kordonundaki ünlü dondurmacılarının birinden dondurmalarımızı alır, sahil de dolaşır, sonra da çay bahçesinde kabak çekirdeklerimizi yer i, çaylarımızı içer 23.00 daki son otobüsle de 25 dakikada Beşiktaş dönerdik. İnanılmaz bir kıtalararası gezi programı değil mi, hem de Mavikart sayesinde çift bilet derdi olmadan.
hoşçakalın


erolc
11 yıl önce - Pzr 02 Arl 2007, 03:07



Maalesef foto henüz elime geçmediği için kalite bu kadar.



erolc
11 yıl önce - Pzr 02 Arl 2007, 03:49

Alıntı:
ayrıca kuponun üzerine de, plantonluklarda tükenmez kalemle, ilgili mavi kartın 6 haneli numarası yazılırdı...


Kuponun arkasına da aynı tükenmez kalemle bir rakam yazılırdı.( Gişe no olabilir, 4 digitli bir rakam)


Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Pzr 02 Arl 2007, 04:00

Bu 4 haneli rakam, o kuponu satan plantonluğun numarası idi...

Mavikartların geçerlilik süresi o ayın 1'inin sabahından, diğer ayın 4'ünün geceyarısına kadar idi...
Kuponlar öğrenci içinse, üzerlerinde çaprazlamasına bir de baskıyla kırmızı ince bant atılı olurdu.

Akın KURTOĞLU



ümit 806

11 yıl önce - Pzr 02 Arl 2007, 13:33

Alıntı:
Kuponlar öğrenci içinse, üzerlerinde çaprazlamasına bir de baskıyla kırmızı ince bant atılı olurdu.

O banttan öğrenci mavi kartının üzerinde de vardı.

Mavi kart alınca kartla birlikte bu mavi karta uygun PVC bir kılıf verirlerdi. Kart bu PVC kılıfın içine konurdu. Kupon için PVC kılıfta ayrı bir cep bulunurdu ve ay başlarında kuponlar bu ceplerden çıkarılıp değiştirilirdi. Genellikle İETT gişelerinden alınan PVC kılıflar çabuk yırtılır, sağda solda bilet satan adamlar "mavi kart kılıfı bulunur" duyuruları ile nisbeten daha kaliteli PVC kılıflar ile vatandaş arasında köprü görevini görürdü.

Mavi kartı şöföre gösterme stillerinden bahsetmeden de geçmeyelim. Kimisi iki üç parmağı ile kartın üst ya da yan kernarından tutup şöförün gözüne doğru uzatırdı. Bunlardan bazıları şöföre selam verir, güler yüz gösterirken, bazıları göz göze bile gelmeden asık bir suratla geçerdi. Bazıları da mavi kartı avcunun içinde başaşağı tutar, kolunu aşağı salıp bacağının kenarından usulca gösteriverirdi.

Akbil sistemi henüz olmadığı için ve kartın bir yere okutturulması gereği olmadığı için kalabalık otobüslerde mavi kartların arkadan öne gidip gelmesi de gerekmezdi. Yolcuların kimisi otobüsün önüne geçer ve ön camdan mavi kartı gösterip arka kapılara koşardı. Kimisi ise bineceği kapıdan binerken Akın Ağabey'in de dediği gibi aynadan şöförün görebileceği şekilde kartı aynaya doğru gösterirdi ama o uzaklıktan şöför kartı görse bile kuponun rengini seçemezdi.

Ayların 5. gününde orta ve arka kapılardan binişler az da olsa artardı.


Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Pzr 02 Arl 2007, 16:21

Alıntı:
Ayların 5. gününde orta ve arka kapılardan binişler az da olsa artardı.

Hehehehe... Evet, bu binişler de henüz yeni giren ayın kuponunu tedarik edemeyenler tarafından uygulanan bir yöntem idi. Geçen ayki kupon üzerinde olduğu halde, şoförden olabildiğince uzak bir noktadan, ona farkettirmeden araca duhul edilmeye çalışılınırdı.

Akın KURTOĞLU



yılmaz büktel

11 yıl önce - Sal 04 Arl 2007, 18:12

evet işte mavi kartlarımız. Kırmızı bantlı olan öğrenci mavi kartı. arkadaşların belirttiği üzere bunların kuponları üzerinde de kırmızı çapraz bant bulunurdu






Necdet Cevahir
11 yıl önce - Sal 04 Arl 2007, 18:44

Evet elimizde artık tarihi bir belgede var.. Karttaki bilgilere bakarak bu yüzyılın başında verilmiş olduğunu tahmin ediyorum.. Yinede oldukça güzel kullanılmış ve yıllara meydan okumuş bir belge. Acaba kart sahibi şimdi ne yapıyor, nerelerde? O yılları yaşayan değerli dinaz... pardon üstadlardan biraz daha bilgi rica ediyoruz..

Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Sal 04 Arl 2007, 19:14

Alıntı:
Acaba kart sahibi şimdi ne yapıyor, nerelerde? O yılları yaşayan değerli dinaz... pardon üstadlardan biraz daha bilgi rica ediyoruz..

Zaman aralığını daraltarak neticeye ulaşmamız mümkün: Resimdeki Mavikartlar, göründüğü kadarıyla kuru... Yani, Nuh Tufanı'ndan sonra alınmışlar (Yoksa ıslak olurlardı ) Resimdeki beyin bıyıklarına bakacak olursak Moğol kökenli... Atilla Dönemi olabilir mi acaba?

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM