Adana gelişmiş bir ildir.Bugün mevcut havaalanı, otoyol projelen, Türkiye'nin en büyük Organize Sanayi Bölgesi, Küçük Sanayi Siteleri, Üniversitesi, yeni açılan konut alanları, sağlık ve eğitim kurumları v.b. yeni atılımlarla gitmektedir.
il genelinde faaliyet gösteren ve Adana Sanayi Odası'na kayıtlı, 10 ve daha üstünde işçi çalıştıran işyeri sayısı 732'dir. Bu rakam düşük olarak görülebilir. Ancak faaliyet gösteren sanayi işletmelerinin birçoğu büyük ölçekli olup çok sayıda işçi istihdam edilmektedir. Bu gün ülke genelinde faaliyet gösteren 500 büyük sanayi kuruluşunun 18 adedi Adana'da bulunmaktadır. 1000'den fazla işçi çalıştıran işyeri sayısı 5'dir. İlimizde yabancı sermayeli 55 firma faaliyet göstermektedir. Adana-Ceyhan karayolu üzerinde kurulan Hacı Sabancı Organize Sanayi Bölgesi ve Küçük Sanayi Siteleri sanayinin gelişiminde önemli organizasyonlardır. Nüfus ve ekonominin sürekli gelişme gösterdiği Adana'da altyapı, çarpık kentleşme ve ortaya çıkan diğer sorunların çözümü ile çıkabilecek yeni sorunların önlenebilmesi için koordineli çalışmayı gerektiren "BÖLGESEL KALKINMA PLANI" DPT yatırım programına alınmıştır. Hazar Petrolleri ve Orta Asya gaz kaynaklarını Türkiye üzerinden dünya pazarlarına taşıyacak, bölgemize yeni fabrikalar ve yeni enerji ve LNG Santralleri, iş ve istihdam sağlayacak BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN petrol boru hattı projesinin gerçekleşmesi konusunda çalışmalar yapılmaktadır. Sanayiciyi yönlendirmek, proje hazırlamak ve alternatif yatırım alanları önermek üzere, Adana Valiliği, Adana Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Çukurova Üniversitesi, Ticaret Odası, Sanayi Odası ve Adana Güç Birliği Vakfı'ndan oluşan "Adana Yatırım Araştırma ve Geliştirme Merkezi -AYEGEM" kurulmuştur.
İlki 2003 yılında açılan Sanayi ve Ticaret Fuarının uluslar arası boyuta taşınması için çalışmalar devam etmektedir.
İlimizde KOBİ sayısı 1.023, imalatla uğraşan 525, tamir ve ticaretli uğraşan 550'dir.
TİCARET
Sanayi ve ticaretin birbirlerini tamamlayan faaliyet kolları olması nedeniyle, Adana ticareti sanayiye paralel gelişle göstermiştir.Yüzyıllardır doğuyu batıya bağlayan önemli ticaret yollarının üzerinde olması Adana'nın bir ticaret merkezi olmasını sağlamıştır. Adana'da imalat sanayi faaliyetleri tarımsal faaliyetlere gözelikle pamuğa dayalı olarak gerçekleşmiştir. Doğal olarak ticarette bu sektörlerle olmuştur. 1970'li yıllarda Adana'da imalat sanayinde pamuğa dayalı üretim dışında, gıda, hazır giyim, kimya, orman ürünleri sanayisinde faaliyetlere de başlanmış, 1980'li yıllar üretiminde tam bir çeşitlilik sağlanmış, turunçgil alanları genişletilmiş ve seracılık yaygınlaşmaya başlamıştır. Bugün üretilen ürünler dış piyasaların aradığı niteliktedir. Bugün kent merkezinde 624 adet dükkan, eğlence merkezi, sinema, otopark alanlarına sahip Galleria iş merkezi ve kentin çeşitli semtlerinde Migros mağazalarının şubeleri, Real, Carrefour-Sa, Groseri, Metro gibi satış merkezleri Adana ticaretine canlılık getirmiştir.
Büyük bir sanayi ve ticari potansiyele sahip olan Adana altyapısını önemli ölçüde tamamlamıştır. Bugün faal olan Organize Sanayi Bölgesi, Mersin Serbest Bölgesi, Küçük Sanayi Siteleri yapımı devam eden Yumurtalık Serbest Bölgesi, Sugözü Enerji Santrali ve Güneydoğu Anadolu Projesi'nin dışa açılan kapısı özelliği ile Adana merkez bir konumda olup, önemini daha da arttıracaktır.
Az Önce mynet finans haberlerinde anadolunun 100 sanayisini açıklanmış adana ait firma sayısı 3 tane ilki 40 larda diğeri 70 ve 90 larda adana sanayisi gelişmişmi gerilemiş mi siz karar verin...
Türkiye'nin önemli sanayi ve ticaret merkezlerinden biri olan Adana'dan her yıl 5 kıtada 160'e yakın ülkeye ihracat yapılıyor.
Ekonomik krizle Avrupa pazarına alternatif arayışlara yönelen Adanalı ihracatçılar, her geçen gün yeni ülkeler keşfetti. Türkiye'nin en fazla ülkeye ihracat yapan illeri arasında yer bulan Adana, dış satım yaptığı ülke sayısını 200 olarak hedefledi.
İHRACAT YELPAZESİ GELİŞTİ
Özellikle Ortadoğu ve Afrika ihracatını hareketlendiren Adana, Gambia'dan Kongo'ya, Nepal'den Ruanda'ya ihracatıyla dikkat çekti. Dış pazarda ülke sayısını artıran Adana'nın ihraç ürün yelpazesi de gelişti. Kurbağa bacağından, tüfek dipçiğine kadar binlerce ürüne dünyanın 5 kıtasında pazar bulan Adana, komşu ülkelerin de en önemli tedarikçisi olma yolunda ilerledi.
Kentin ihracatında Avrupa ülkelerinin payının büyük olduğu görülse de son dönemlerde ihracatçının rotasını Ortadoğu ve komşu ülkelere doğru kaydırdığı gözlemleniyor.
Bunun dışında, son yıllarda gelişme gösteren Afrika ülkelerinin de yakın markaja alındığı görülüyor. Haritada bile bulmakta güçlük çekilen ülkeler de yine Adana'nın ihracat listesinde yerini almış durumda.
YATIRIM İKLİMİ TANITILIYOR
2013 yılı işsizlik verilerine göre yüzde 13.6 oranla 9'uncu sırada yer alan Adana'nın istihdam sorununu aşmasının en temel yolu, üretimi arttırmak ve yeni yatırımlar kazandırmaktan geçtiği vurgulanıyor. Adana'nın iş dünyasının aktörleri, üretim ve ihracat artışı için girişimcilerin ciddi anlamda desteklenmesini istiyor. Kentin iş dünyasının temsilcileri, çeşitli organizasyonlar düzenleyerek, yabancı işadamlarını Adana'da konuk edip, bölgenin yatırım iklimini tanıtıyor, işbirliği fırsatları yaratmaya çalışıyor.
TOPARLANMA SÜRECİ Küresel krizin etkisiyle ihracatta verdiği kayıpları telafi etme çabası gösteren Adana'nın açıklanan son ekonomik göstergeleri toparlanma süreci yaşadığını ortaya koyuyor. İş dünyası temsilcileri, Adana'nın elindeki en önemli kozu, üretimdeki sektörel çeşitlilik ve değişik pazarlama ulaşabilme becerisi olduğunu vurguluyor.
HANGİ PAZAR NE TALEP EDİYOR?
Avrupa: Nakil vasıtaları, dokuma-tekstil, plastik ve mamulleri, bitkisel ürünler ve gıda sanayi.
Ortadoğu: Gıda, makine, dokuma-tekstil, plastik ve mamulleri, kağıt-karton, bitkisel ürünler.
Uzakdoğu: Dokuma-tekstil, mineral maddeler, bitkisel ürünler, plastik ve mamulleri, kauçuk, kimya sanayi, canlı hayvan ve hayvansal ürünler.
Türk Cumhuriyetleri: Plastik ve mamulleri, nakil vasıtaları, makineler ve mekanik cihazlar, gıda sanayi, kağıt ve karton, ağaç ve orman ürünleri, dokuma ve kimya sanayi.
Adana Sanayi Odası (ADASO) Başkanı Zeki Kıvanç, Sanayi Firmalarının ihracat
kapasitesinin artması ve yapmayanların ise İhracata yönlendirilmesi Amacıyla
Dış Ticaret Bilgilendirme Seminerlerine önem verdiklerini belirterek,
“Adana’nın ihracatı üzerindeki ölü toprağını atmak için çaba gösteriyoruz” dedi.
HABER DETAYI....
Alıntı:
ADASO’da “Dış Ticaret Bilgilendirme Semineri”
ADASO Başkanı Zeki Kıvanç, köklü sanayi kültürüne ve zengin ekonomik potansiyele sahip
Adana’nın 2 milyar dolarlık ihracat yapmasını yeterli görmediklerini, bu rakamın 5 milyar dolara çıkarılmasını hedeflediklerini bildirdi.
İhracatta önemli sorunlar bulunduğunu, özellikle KOBİ’lerin finansman, likidite ve haksız rekabet gibi önemli zorluklarla karşıya karşıya kaldığını vurgulayan Başkan Kıvanç,
“Ülkemizin ve kentimizin bu tür bahanelerle vakit kaybedecek durumu yoktur.
Bizler Adana ihracatının üzerindeki ölü toprağını atmak durumundayız.
Ülke ve kent ihracatını çok daha ileriye taşımaya mecburuz” dedi.
Türkiye’nin ihracatının yüzde 90’ından fazlasını gerçekleştiren sanayi kesiminde vakit
geçirilmededen yatırım hamlesi gerçekleştirilmesi,
Ar-Ge faaliyetlerine ağırlık verilerek daha yüksek katma değerli ürün ihraç edilmesi gerekmektedir.”
Ekonomi Bakanlığı’ndan İhracat Genel Müdürlüğü Dış Ticaret Uzmanı
Ayhan Bozkurt
Adana’nın başta ihracat olmak üzere Tüm Ekonomik Göstergelerinin yükseltilebilmesi için
STK ların gayretleri var . Daha eçen hafta ADASO’da “Dış Ticaret Bilgilendirme Semineri” yapılmıştı...
Yine buna benzer bir Çalışma da Adana Ticaret Odası (ATO) tarafından yapılmakta..
Buradaki Ana Hedef Adana nın İhracatın 2023 yılında 10 milyar dolar seviyelerine ulaştırmak..
Adana Ticaret Odası Meclisi’nin Eylül Ayı olağan Toplantısı Ve ayrıca ATO nun 120. Yılı sebebiyle Kurumun ihracat Hedefleri Ve Adana daki çalışmaları konuşuldu...
ATO Meclisi’nin 120. yılda yeni hizmet binası yapımına karar verildiği ve Bu konuda
Açılan Proje Yarışması ise sonuçlanmış..
“Yeni Binanın Temelini ise önümüzdeki Dönemde atılacak..
HABERİN DETAYI..
Alıntı:
Adana Ticaret Odası Meclisi’nin Eylül ayı olağan toplantısı,
Meclis Başkanı Tarkan Kulak yönetiminde gerçekleştirildi.
Toplantının açılışında yaptığı konuşmada, ATO’nun 120. Yılına değinen Tarkan Kulak,
“Aradan geçen 120 yıl Adana Ticaret Odasına çok şeyler kazandırmıştır.
Adana Ticaret Odası bugün sağlam kurumsal yapısı ile geleceği yakalama
azmi ile faaliyetlerini sürdürmekte, bünyesindeki 47 Meslek Komitesinin
faaliyet gösterdiği alanların her birini göz önünde tutup, zamanın yeniliklerini,
fırsatlarını takip ederek ufuk açıcı konumunu pekiştirmektedir.
Odamız yıllar geçtikçe, büyüdükçe, Üye sayısını artırdıkça Adana’nın, bölgenin,
Türkiye’nin ve dünyanın kendisinden beklediklerini daha iyi kavrayıp buna uygun davranışlar geliştirmektedir” dedi.
Toplantıda, ATO’nun Ağustos ayı mizanı ve faaliyet raporunun Meclis üyelerinin oybirliğiyle
kabul edilmesinin ardından gündemdeki maddelere geçildi.
Daha sonra söz alan Yönetim Kurulu Başkanı Atila Menevşe de,
1894 yılında kurulan ATO’nun 120. yılını çeşitli etkinliklerle kutladığını belirtirken,
“Ülkemizin 120 yıllık köklü ve büyük bir camiasının mensubu ve Yönetim Kurulu Başkanı
olmaktan kıvanç duyuyorum ” dedi.
Adana’nın en büyük sivil toplum örgütü olarak, birlik ve beraberlik ruhuyla kentin
ekonomik potansiyelinin etkin biçimde geliştirilerek kent ekonomisinin geliştirilmesi,
istihdamın ve ihracatın artırılması,
Adana ve Çukurova'nın dünyaya açılması, ATO’nun üyelerine ve kente daha kaliteli
hizmet vermesinin sağlanması öncelikli hedeflerimiz arasındadır” dedi.
Bu yöndeki çalışmalar doğrultusunda, üyelerinin ihtiyaç ve beklentilerine uyumlu,
modern bir binada hizmet verilebilmesine yönelik taleplerini değerlendiren
ATO Meclisi’nin 120. yılda yeni hizmet binası yapımına karar verdiğini ve bu konuda
açılan proje yarışmasının sonuçlandığını kaydeden Menevşe,
“Yeni binamızın temelini önümüzdeki dönemde tüm üyelerimizin ve Adanalı vatandaşlarımızın katılımlarıyla atacağız” diye konuştu.
Adana ve ülke ekonomisine ilişkin değerlendirmelerde de bulunan Menevşe, başlıca
hedeflerinin tüm sektörlerin ihracata yönelmelerini sağlamak olduğunu, bunun için de
Meslek Grupları Destek Programı çerçevesinde, tüm sektörlere yurtdışı fuar desteği
sağlandığını söyledi.
Adana’nın başta ihracat olmak üzere tüm ekonomik göstergelerinin yükseltilebilmesinin,
kentin üretiminin yurtdışı pazarlarda tanıtılabilmesiyle mümkün olduğunu vurgulayan
Menevşe,
“Adana’nın 2 milyar dolar olan ihracat rakamı kent için oldukça düşük.
Bunu 2023 yılına kadar 4 katına çıkarmak zorundayız.
Bunun için tüm Meslek Komitelerimizin üretimlerini yurtdışı pazarlarda değerlendirebilmeleri için
çaba harcıyoruz.
Bu kapsamda da üyelerimizin fuarlar ve ikili işbirliği görüşmeleri olmak üzere tüm etkinliklere katılımlarını teşvik ediyoruz.
Çalışmalarımız daha ilk aşamalarda olmasına rağmen ihracat yapabilir duruma gelen firmalar var.
Bu kazanımları giderek daha da artırmayı amaçlıyoruz.
Çünkü ihracata başlayan her yeni firmanın Adana için bir kazanım olduğuna inanıyoruz” dedi.
Türkiye’nin orta gelir tuzağından çıkması gerektiğini de vurgulayan Menevşe,
“Milli gelirimiz uzun yıllardır 10-12 bin dolar seviyelerinde seyretmektedir.
Bu rakamın durağanlıktan çıkarılarak yükseliş trendine çekilebilmesi için tüm sektörlerin
önünün açılması ve ekonominin 2023 yılı hedeflerine odaklanması sağlanmalıdır” diye konuştu.
ATO Meclis toplantısının son bölümünde sektörel sunumlara geçildi.
Sigorta sektöründeki üyelerimizi kapsayan 40 Meslek Komitesi adına konuşan
Meslek Komitesi Üyesi İdris Doğan, sigorta acentelerinin mesleki sorumluluk teminatlarının
günümüz koşullarına uyum sağlayacak şekilde acilen güncellenmesi gerektiğini söyledi.
Doğan sunumunda sigortacılık mesleğinin ve sigorta acentelerinin sorunlarını dile getirdikten sonra, “Tüm olumsuzluklara rağmen sigortacılık mesleğinin acil sorunlarının çözümünü sağlayarak,
sektörün geleceğinin güvenceye alınmasını temin edebilmek için elimizden gelen tüm mücadeleyi vereceğimizden kimsenin kuşku duymamasını istiyoruz” dedi.
34 Grup Akaryakıtçılar Meslek Komitesi adına sektörün sorunlarını dile getiren Meclis Üyesi
Mehmet Burç da, sektörde faaliyet gösteren işletmelerin zor günler yaşadığını ifade etti.
Akaryakıt satıcılığının fazla sermaye gerektiren bir sektör olmasına karşılık, kar oranının
son derece az olduğunu söyleyen Burç sözlerini şöyle sürdürdü:
“2 milyon nüfusun yaşadığı Adana il sınırlarında 243 benzin istasyonu bulunmaktadır.
16 milyonluk İstanbul’da ise sadece 650 istasyon faaliyet göstermektedir.
Buna rağmen Adana’da akaryakıt istasyonu açmak isteyenlerden yoğun bir şekilde ruhsat talepleri devam etmektedir.
Akaryakıtçılar Derneği olarak Büyükşehir Belediye Başkanımız Sayın Hüseyin Sözlü’den
hiç kimseye akaryakıt istasyonu ruhsatı verilmeyeceğinin sözünü almaktan mutluyuz.”
Mehmet Burç, sektörün bir diğer önemli sıkıntısının ise kaçak mazot ve 10 numara yağ kullanımından kaynaklandığını belirtirken, bu durumun sektörde faaliyet gösteren üyelerinin haksız rekabetle karşı karşıya kalmasının yanında, devletin vergi kaybına da yol açtığını vurguladı.