Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 01:06
Avrupa Standartlarında Bir İstanbul Kentiçi Ulaşım Haritası Hazırlayabilir miyiz?



AVRUPA STANDARTLARINDA BİR KENTİÇİ ULAŞIM HARİTASI YAPMA TEKLİFİ

Net’te dolaşırken sık sık rastlıyoruz. Avrupa’nın büyük kentlerinin (Paris, Londra, Roma, Berlin, vs...) ve hatta küçük ölçekli şehirlerinin (Stockholm, Oslo, Kopenhag, Helsinki vs...) dahi, geometrik çizgilerle basitleştirilerek hazırlanmış kentiçi ulaşım haritaları mevcut. Bu haritalar; 0, 45, 90 (seyrek olarak da, 0, 30, 45, 60, 90) derecelik açılarla birbirlerine koşut ve farklı renklerde hazırlanan ulaşım ağlarını gösteriyor.

Bu çizimler, kentiçindeki önemsenmeyecek derecedeki kavislerin ve eğikliklerin absorve edilip, mümkün mertebe düzleştirilmesiyle hazırlanıyor. Böylece kullanıcı haritayı çok daha kolay anlayabiliyor. Buna her hat için farklı renk kullanımı da eklenince, ilkokul öğrencilerinin dahi rahatlıkla çözebileceği son derece işe yarar haritalar ortaya çıkıyor.

Bu haritaların ortak özellikleri: Her hattın farklı renkte çizilmesi, birbirlerine paralel hatların ortak kullandıkları durak/istasyonların, sınırları siyah, dolgusu beyaz ve daraltılarak uzatılmış elipslerle, tek hatların duraklarının ise, çıkma karelerle işaretlenmesi, birbirleriyle bir noktada dahi kesişmeyecek alâkasız hatlarda ise aynı renk tonunu tekrarlanabilmesi, baş ve son durakların kutu içine alınarak, bu kutunun zemininin, ilgili olduğu renk tonuyla doldurulması ve içine de hat numarasının beyaz fontla yazılması, her durağın isminin kaydedilmesi, aktarma noktalarına düşülen kısa notlar... şeklinde özetlenebilir.

Net’teki benzer haritalardan birini alarak (Berlin) ben de bu sistemi İstanbul üzerine uygulamayı düşündüm. Ancak, şöyle bir sorunla karşılaştım. İstanbul’un kentiçi otobüs hatları, birçoğunun ortak kullandığı ve birbirleri üzerine bindirilerek aynı güzergâhı paylaştıkları bir sisteme dahil olduğu için, renk tonu ve paralel hatların işaretlenmesi sorun oldu. Bunun üzerine, İstanbul’un belli bir bölgesinin üzerinde bir deneme çalışması nasıl durur? Mantığından yola çıkarak, sadece “Suriçi” kalkışlı hatları işaretleyerek işe başladım. Böylece Suriçi’nden aslında çok daha fazla sayıda geçen, ama surları aşarak dışarı taşan hatları eleyerek, çalışma kalemlerini 10-15’e geri çektim. Böylece hem paralel ilerleyen hatların haritada çok yer kaplamasının önüne geçildi, hem de renk yelpazesi çok daha verimli kullanıldı.

İstanbul çalışması, Avrupa standartlarındaki geometrik çizimlerde kullanılan işaretlerin benzerleriyle oluşturulmaya çalışıldıysa da, elbette acemice bir deneme oldu. Ama hiç değilse, bu konuda bize bir fikir vermesi amaçlandı.

(+)

Berlin’in kentiçi ulaşım haritasından bir kesit...



(+)

Üstteki harita kriter kabul edilerek, oluşturulmaya çalışılan İstanbul’un Suriçi Bölgesi’nin İETT ulaşım haritası...

Şayet bu çalışmadan yeterli verimi alabilirsek, sitedeki geometrik çizim kabiliyeti gelişmiş arkadaşlarla oluşturacağımız bir ekiple, şehir parçalara ayrılarak, bu çalışma birkaç koldan yürütülebilinir. Ayrıca, ileride bu haritalara raylı sistem ve deniz ulaşımı da kolaylıkla eklenebilir.

Bu başlık altında; adıgeçen konudaki değişik öneriler ışığında, deneme çalışmaları, daha verimli çizimler vs.. üzerinde fikir alışverişi yaparak, en iyi haritayı nasıl hazırlayabiliriz, en doğru ve anlaşılır çizimi nasıl yapabiliriz, hatlar daha farklı nasıl gösterilebilinir, bu haritaya neler eklenebilir? gibi sorulara cevap arayacağız. Neticede, en faydalı sistemi oturtarak, wowTURKEY-ULAŞIM adına ilk harita denememizi hayata geçirmeye uğraşacağız...

Bu tarz bir çalışma, maalesef İstanbul için bugüne kadar yapılmadı (ya da en azından ben rastlamadım )... Elimizde bu konudaki bilgiler umman gibi... İş, sadece haritanın sabırla hazırlanmasına kalıyor...

Akın KURTOĞLU


Enes Zengin
11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 02:54
Avrupa Standartlarında Bir İstanbul Kentiçi Ulaşım Haritası Hazırlayabilir miyiz?


Akın abinin söylediklerine göre amatörce birşeyler yapmaya çalştım bu saatte.

Tuzla'nın E-5 nin altında kalan bölümünde bulunan 130,130A ve 500ES'i haritaya işaretledim.133T'yi unutmuşum.


(+)


Artılar ve eksiler nelerdir?Önerileriniz ile daha iyisini yapmaya çalışacağım.


kutlay34
11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 03:59

Alıntı:
133T'yi unutmuşum.  


Bilmeyen arkadaşlar için;
130'la aynı son duraktan hareket ederler ama, sonrasında sola dönüp, 130A ve 500ES gibi giderler Tuzla ilçesi sınırlarında...

Böyle bir harita olursa çok iyi olur ve yararlı olur... Birde yabancı dil versiyonu olursa daha da güzel olur belli noktalarda... Fakat Wall tipi duraklardaki haritalar güncelliğini çok azda olsun yitirdiler... Eshot duraklarında böyle bir harita vardı birkaç sene önce...



Enes Zengin
11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 04:05

Duraklarda belirli bir harita var genelde.Mesela ben Tuzla'dan otobüse bineceğim ve Eminönü bazlı bir haritanın orada olmasının bir anlamı yok benim için.Genel anlamda o harita olabilir ama yanında detay içinde Tuzla haritası olmalı diye düşünüyorum.

Esat San
11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 09:50

Otobüs hatlarında geometrik ağ haritalarının kullanıldığını pek görmedim, aktarma noktaları olarak gösterilirler ya normal haritalarda gösterilirler ama ağ haritaları genellikle raylı sistemler içindir. İETT nin otobüs hatları ile ilgili bir haritası var bunu referans alarak belki bir şeyler yapılabilir, benim gördüğüm referans almak istediğiniz yurtdışı haritalarda çok ince çizgiler ile otobüs hatlarının gösterildiğini görmüştüm ve coğrafik haritalar üzerindeydi bunlar yani sokak ve caddeleri geçen hatlardı.

Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 13:16

Bükreş, Budapeşte ve benzeri orta ve Doğu Avrupa ülkelerinde otobüs hatlarının bu şekilde gösteriminin yaygın olduğuna rastlıyorum... Ayrıca, kent merkezi çıkışlı ya da kent çekirdeği içinde kalan otobüs hatlarının da bu şekilde geometrik şekilde işaretlendiğini, üzerlerine de raylı sistermlerin giydirildiğine tanık oluyorum Net'te...

Tek fark, raylı sistem yerine, aynı şekilde otobüs hatlarını çalışmak. Bizde de raylı sistemler daha henüz lineer yapıda lduğu için, bize özgü mecburen otobüslerle yetinmek durumunda ve de zorundayız...

Akın KURTOĞLU



Esat San
11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 13:27

Örnekleri yayınlar ya da linkini verirsen üzerinden fikir yürütebiliriz Akın abi, onların şehirleri genelde dairesel yerleşime sahip ortadan bir dere geçen büyük meydanlar ve bulvarladan kuruludur, bizimki gibi tek arabalık yere sokak, 3 arabalık yere cadde demiyorlar

Rifat Behar
11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 13:38

Bizde çok miktarda otobüs hattı olduğu için metro/tramvay gibi geometrik çizgiler kullanamayız. Otobüs hatlarını gerçek haritanın üzerinde caddeleri bağlayacak şekilde çok ince çizgiler ile ifade edebiliriz.

Bu forum ile nereye geleceğiz? Hadi diyelim çok büyük uğraşlarla böyle bir harita yaptık, kim basacak, bu projenin sahibi kim olacak? Bence İBB kendi kendine bu haritayı bu konuda uzmanlaşmış bir şirkere ihale ile yaptırmalı ve kitapçılara kitap gibi dağıtıp satmalı.


Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 13:45

Bakın Beyler, İstanbul'un otobüsle ulaşım omurgası belli standartlara bağlanmıştır. Her ne kadar karışık görünse de, aslında birçok kaçış ve çözüm yolları mevcut. Belli terminüslerden kalkarak aynı aksı kullandıktan sonra belirli bölgelere çıkan (Surlardan ve kentin kuzeyini çepeçevre saran E-5 karayolundan) benzer eş hatlar var. Kentin çekirdeğini; Avrupa yakasında "Suriçi (Eminönü-Fatih)", "Beyoğlu-Beşiktaş-Şişli" ve Anadolu yakasında "Üsküdar-Kadıköy" olarak kabul edersek, sadece bu bölgeler içinde çalışan 80 kadar hat mevcut. Diğerleri ise bu bölgeleri kullanarak kent dışına taşıyor. Taşan hatlar (bu bölgeleri transit olarak kullananlar) tek bir transit renkle gösterilerek gerekli taşırma yapılır. Bölgeiçinde kalan kısa hatlar da üstteki çalışmada olduğu gibi renklerle belirlenir. Çizgilerin ince ya da kalın olmasına takmadan, bir de bu şekilde meseleye bakalım bakalım... Bölge dışına çıkan trransit rengin ucuna gittiği bölge kodu yazılır ve bu bölgenin haritası ayrıca çalışılarak, gerekli aktarım sağlanır ve buradan sonra bu kalın bindirilmiş çizginin gerekli dağılımları işaretlenir. Yani, mesele aslında çok basit...

Ayrıca, her şehrin yerleşimi, pozisyonu farklıdır. İstanbul, tüm Avrupa kentlerine aşık atacak şekilde bir kompleks yerleşim gösterir. Asıl önemli olan, bu sistemi bu kente oturtabilmek.

Akın KURTOĞLU


Esat San
11 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 13:56

Akın abicim biz seni anlıyoruzda, bende diyorum ki raylı sistemler için yaptığım diagram haritanın bir benzerini otobüsler için yapılmış halde bize gösterirsen otobüsler içinde kafa yoralım yoksa otobüsler için bu yöntem kullanılmıyor bildiğim kadarı ile, normal harita üzerinde ince çizgi ile gösteriliyor ve gösterim yöntemi şudur, raylı sistem gibi yanyana çizgiler değil (ki tramvay hattı yoğun şehirlerde tramvay hatları da bu yöntem ile gösterilir) tek renk ve tek çizgidir, hattın başında ordan kalkan otobüslerin numarası olur, yol ayrımlarında ayrılan numaralar verilir ve bir de hat numalarının açıklaması yazılır, durakları kolay bulmak içinde indeksleme yapılır, zaten İETT nin böyle bir haritası var istersen bunun üzerinden çalışırız bir ara.



sayfa 1
cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
ANA SAYFA -> ULAŞIM