Ana Sayfa 930 bin Türkiye Fotoğrafı
Kayseri Uçak Fabrikası
« önceki   123456789   sonraki »
Ana Sayfa -> KAYSERİ
cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Mahmut Özkurt

4 yıl önce - Cmt 16 Oca 2010, 22:49

Haberler ve Sohbet bölümüne daha uygun geldi ne dersiniz


bekir iscen
3 yıl önce - Cum 25 Şub 2011, 20:09
Kayseri Uçak Fabrikası


Foruma yeni katılmış biri olarak konuya bende dahil olmak istedim.
Burhanettin Bey'in açtığı "güzel konu" biraz dağılmış sanki.

Benim bildiğim bir havacılık sanai kurma hevesiyle Türkiye'nin 2 büyük ümit vaaden uçak fabrikası olmuş.(Tomtaş-Kayseri ve THK-Etimesgut ) Bunlar yapılsın emriyle yapılmış pahalı ülke yatırımları ama umut edilen işleri yapmışlar mı? O biraz tartışılır.
Tomtaş, savaş sonrası yasaklı Almanların, bu sektörde kazandıkları insan ve bilgi birkimini canlı tutma amacıyla değişik ülkelerde yatırım arayışlarının bir ürünü. Almanya'daki büyükelçimizinde önayak olmasıyla (Vecihir Hürküş öyle yazıyor) Junkers firması için Kayseri'de böyle bir yer seçilir. Anlaşma "Fabrikayı kuran Almanlardan Junkers satın almak, öncelikle montaj ve bakımlarını burada yapmak sistem oturunca da yeni modeller üretmek"dir. Ancak savaş sonrasında Türkiye'de maalesef ki rant savaşlarının başladığı yıllardır ve havacılığın doğumu savaşlar vs sebebiyle ıskalamış, biraz uzak ve bilgisiz kalınmıştır. Kafa karıştıran da çoktur...

Sonuçta askerlikten bürokratlığa geçince bir tuhaf ahlaka bürünen bizden birlerinin ayak oyunlarıyla bu girişim sekteye uğrar. "Fabrikada çalışan Alamanların daha fazla ücet alması, bizimkilerin buna kıl olması vs. sebepler bence hikaye
Pahalı Junkersler tamamen metal olmaları yüzünden zor şartlarda kullanılabilen bu yüzden pahalı bakım gerektiren uçaklardır. Muadil pekçok uçağın malzemesinin tahta ve bez olduğunu unutmayalım.
Develerle taşınan malzemelerle inşaatı ağır aksak süren fabrikada bakımlar başlayınca çıkan faturalar ortalığı karıştırır. Bir Junkersin bakım maliyetine alınabilecek uçaklar veya böyle iddalar vardır. Bu yıllar, temsilcileri aracılığıyla(Yılmazlar, Cudiler diye iki firma ismi geçiyor) Fransız ve Çeklerin at oynattığı, Amerika'nın günahını almamak gereken yıllardır. Fabrikanın kurulmaya çalışıldığı 1926-29 yılları arasında, anlaşma gereği alınan 69 Junkers uçağına karşılık, sadece Fransız malı 218 Adet (Breguet , Cuadron, Devvoitine, Morane-Saulner, Nieuport ve Potez), Çek malı 16 adet (Smoling) uçak alımının yapılmıştır mesela...Junkers Rusya'da da buna benzer bir yatırm yapmıştır ve çok muhtemeldir ki, Rus Havacılık Sanayi temeli de bu yatırımdan yetişen kadrolardır. Ah keşke biz de biraz daha akıllı davranıp, günlük hesaplar yerine bu yatırımdan kadrolar yetişmesini bekleseymişiz. Ama bizim için ciddi şans olan bu girişim maalesef batmıştır.

THK-Etimesgut daha özgün ve 3-5 gömlek üstün bir yatırımdır ama onu da batıran benzer ve başka sebepler olmuştur. Marshall yardımına kadar aslında bir sanayi kurmak için şansımız vardı ama pek doğru değerlendirememişiz. Elimize diken batsa Amerika'ya bağlanması pek gerçekçi sebep değil en azından o gün için. Zaten böyle bir anlayış önce bizi küçültmez mi bu da tartışılır.


Süha
3 yıl önce - Cum 29 Tem 2011, 01:36



Kaynak: http://www.dailymotion.com/video/xk6xn2_otomobyl- ...-ucak_news


erkan_38
3 yıl önce - Pts 01 Ağu 2011, 01:35

Alıntı:
Hav ikmalin şehrin gerçekten de ortasında kaldığına ben de inanıyorum. Çok kıymetli bir bölgede olan bu araziye birkaç mahalle hatta bir üniversite bile sığar. Keşke hava ikmal şehir dışında bir bölgeye taşınsa da bu bölgeye Kayseri de yapılması düşünülen Üniversitelerden biri yapılsa ve yerleşime açılsa... Ve maalesef ülkemizde bu tür şeyler pek konuşulamıyor.

Hava ikmalin şehir dışına taşınması fikri tamamen saçmalıktan ibarettir, arazinin 2/3 lik bölümünün boş olmasının elbette askeri ve diğer açılardan sebepleri var.


Burhanettin Akbaş

3 yıl önce - Cum 26 Ağu 2011, 01:29

Alıntı:
Hav ikmalin şehrin gerçekten de ortasında kaldığına ben de inanıyorum. Çok kıymetli bir bölgede olan bu araziye birkaç mahalle hatta bir üniversite bile sığar. Keşke hava ikmal şehir dışında bir bölgeye taşınsa da bu bölgeye Kayseri de yapılması düşünülen Üniversitelerden biri yapılsa ve yerleşime açılsa... Ve maalesef ülkemizde bu tür şeyler pek konuşulamıyor.


Bu araziler Kayserili hemşehrilerimizin Türk Silahlı Kuvvetlerine hibesidir. Birçok Kayserili, bu arazileri TSK'ya devrederken şartlı devretmişlerdir. Bu araziler askeri amaçlar dışında kullanılacak olursa arazilerin eski sahiplerine devrini gerektiren maddeler imza altına alınmıştır.
O yüzden şehrin içinde kalan askeri alanların statülerini bilmeden yorum yapıyoruz.


cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Ana Sayfa -> KAYSERİ