Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Murat Caner
15 yıl önce - Çrş 20 Hzr 2007, 16:25
[İST-B4.07] - Boğazdaki Girit Sınıfı Ayrık Gövdeli (Katamaran) Yolcu Tekneleri



Yeterince belge toplayamadığım için konu açtım.

Bazı arkadaşlarım, ayrık gövdeli saç teknelerin 15 mile kadar hız yapabildiklerini söylüyor. Aslı var mı?

 

(+)


CEMALİ
15 yıl önce - Çrş 20 Hzr 2007, 17:10

Alıntı:
Bazı arkadaşlarım, ayrık gövdeli saç teknelerin 15 mile kadar hız yapabildiklerini söylüyor. Aslı var mı?


şimdi sevgili murat acaba bu teknelerdenmi bahsediyorsun yoksa bu tip teknelerin genel sürati hakkında bir kanıyamı varıldı. Genel konuşursam eğer oturaklı bir mukavim deniz teknesinin hızı 750 KW lik bir dizelle 10 knotu geçmez ama bu tip yani kamaran veyahut bizim diğer tabirimizle çift borda yapılı teknelerde aynı makina gücü ile daha yüksek süratlere çıkmak mümkündür fakat bunların istisnaları vardır deniz durumunun elverişliliği gibi koşulların dikkate alınması gerekir çünkü bu tekneler devrilmeye yani sancak veyahut iskele istikamete meyillemeyle yatarlarsa malesef oturaklı deniz tekneleri gibi 40 derece meyille kalamazla anında yatarlar ben 45 derece yattım ama nasıl bir korku anlatamam unutmayınki her teknenin kritik bir yalpa ve meyil derecesi vardır en geniş tekneler arabalı vapurlardır ama onlar bile yanlış yükleme ile ters dönebilir hiç farkedemezsiniz bile sürati etkileyen diğer bir faktör ise rüzgar durumudur önden alınan rüzgarlar sürati fazla etkilemez çünkü alt taraf boştur arkadan gelirse hızınız daha da artabilir.   sevgilerimle.


CEM HOŞGÖR...


Murat Caner
15 yıl önce - Cum 22 Hzr 2007, 18:07

Ama Körfezde monomoron gemilerin seferleri iptal olduğunda, ayrık gövdeliler seferlerini çok rahat yapabiliyor.

Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 22 Hzr 2007, 20:55

Katamaran, aslında kelime anlamıyla birbirine paralel iki kütüğün üzerine çakılan tahta ya da dallarla oluşturulan "sal"a verilen addır. Kelime; Tamil dilinden gelir ve sıklıkla Brezilya, Antil Adaları ve Hindistan yerlileri tarafından kullanılırlar. Yelken ya da kürekle suyun üzerinde hareketi sağlanır. Deniz yüzeyinde duruş şekli ve benzer yüzme prensibinden hareketle (arada kalan boşluktan suyun akabilmesi) deniz otobüslerinin çift gövdeli sınıfına da bu ad verilmiştir.

Akın KURTOĞLU


Murat Caner
15 yıl önce - Cum 22 Hzr 2007, 22:07

Catamaran diye yazılır.

Ben ayrık gövde diyorum. Tıpkı hovercraft'a yastıklı gemi dediğim gibi. Trimarana da üç gövdeli diyorum.

Tamildeki yerlileri bilemem ama bizim yerli halk anlıyor.

Bu arada biz burada Ertuğrul Gazi ve Akşemsettin'e monomoron diyoruz. İklimlendiricisi dışında hiç bir yeri düzgün çalışmıyor. Kendi dalgası yüzünden yolcu indirirken beklemeler yaşanıyor. Çok yakıyor. Az gidiyor.



Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 22 Hzr 2007, 22:10

Bütün dünyada Katamaran/Catamaran olarak tanınır. Otomobil, helikopter, otobüs gibi hafif evrim geçirerek dilimize adapte edilmesi daha hoş olur. Çünkü teknelerin gövdeleri aslında ayrık falan da değil: Yekpâre... Sadece deniz yüzeyiyle temas ettiği yerler iki sıralı... Ters çevrilmiş bir U harfi gibi yani...

Akın KURTOĞLU


Murat Caner
15 yıl önce - Cum 22 Hzr 2007, 22:18

Abi gözünü seveyim yapma. Almanla sammelleitung, Fransızla omnibus der. Otobüs yaygın olabilir ama adamla kendi dillerinde de karşılık uydurmuşlar. Üstelik sözlüklerine girmiş. Benim gibi 3, 5 kişinin dilinde değil. Bir biz mi enayiyiz? Dünya böle biliyo, biz de böle bilelim.

Bence funiküler, katamaran aynen tramvay gibi bu dili bozan sözcüklerdendir.

Aha şimdi buldum. İtalyanlar da corriera demekte.

Uygurlar da helikoptere dik ucqar demekte.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 22 Hzr 2007, 22:23

Alıntı:
Abi gözünü seveyim yapma. Almanla sammelleitung, Fransızla omnibus der. Otobüs yaygın olabilir ama adamla kendi dillerinde de karşılık uydurmuşlar.

Eh be Murat'ım... Onlar Autobus'u <=> Omnibus yapmışlar, bizimkiler de Otobüs... Ne güzel işte, hangi dilde olursa olsun, fonetik benzerlik mükemmel... Maksat; karşılığının kolaylıkla anlaşılabilmesi... Daha uygun kelime bulunabilir miydi ki? Vakt-i zamanında "Uray Otobüsleri" denilmiş Belediye otobüslerine. Belediye'yi Uray olarak değiştirmişler ama, bak otobüsü korumuş adamlar...

Füniküler meselesinde ise hemfikiriz. Zaten bu konuyla ilgili olarak oylama dahi açmıştık...

Alıntı:
Uygurlar da helikoptere dik ucqar demekte.

Uygur medeniyetinde helikopter var mıydı ki?

Akın KURTOĞLU


Murat Caner
15 yıl önce - Cum 22 Hzr 2007, 22:31

Uray belediye için önerilen bir sözcüktü. Sanırım eski Türkçe. Yani Osmanlı'dan önceki Türkçe. Tutmadı.

Valla ben sonuna dek katamaransız yaşayacağım. Yaşasın ayrık gövde.

Çin'in 10 da 1'i Uygur bölgesi. Özerk. Yüzyıllardır yer altından geçen kilometrelerce arklarla birbirine bağlı kuyuları sulamada kullanarak tarım yaparlar. Petrol'ün Türkçesi olan karamayı ilk damıtan uygarlık olduğu sanılır. Bazıları bize yovarlak barbunya satardı. Yovarlak dedim çünkü yuvarlak kuru fasulyeye böyle diyorlar.

Sanırım İstanbul'da Girit1, Girit2 ve resimdeki saç tekne dışında yolcu taşıyan ayrık gövdeli tekne yok.


En son Murat Caner tarafından Cum 22 Hzr 2007, 22:40 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 22 Hzr 2007, 22:37

Ama; Katamaran kelimesi dilimize yakın bir zamanda yerleşmedi ki. Meydan Larousse'nin eski ciltlerinde dahi varolan ve aynı anlamı birebir veren maddesi mevcut. Bahsetttiğim baskı, benim öğrenim hayatımın başlarına denk gelen 70'lerin başları hem de. Yani bundan 35 sene evvel... Bizde o senelerde katamaran tekne olmadığı için dilimize yerleşmemiş ama, adı daha o yıllarda konulmuş...

Bu arada "ayrık gövde" deme de, hiç değilse; "oluklu tekne", ya da "iki temaslı" / "çift temaslı" falan de... Gövdeleri tek parça çünkü...

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM