Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Sal 19 Hzr 2007, 16:42
Deniz Taşıtlarında Kullanılan Temel Terimler


Alıntı:
...
2-Baca rengi değiştirilmiş fakat ortadaki beyaz kuşak duruyor.
3-Pruva ve grandi direkleri beyaza boyanmış (bence iğrenç),direk cundaları (uç kısımları) kırmızı.
4-Üst güvertedeki manikalar (havalandırma fanları),direk topukları ilginç bi mavi renge boyanmış
5-Bordadaki sarı kuşak gitmiş...

Sevgili dostumuz Kaptan Muammer'in bir başka başlık altındaki mesajını okuyunca, aklıma şöyle bir fikir geldi: Sitedeki arkadaşlarımızın çoğu, gemilerin kendilerine özgü terimlerinde zorlanmaktalar: Üst güverte, pruva, grandi, lumbar, köşk, tahlisiye, cunda, manika vs...

Bu başlık altında, vapurlarımızın neresine hangi isim verilmekte? Öncelikle bunların kısa birer paragraflık açıklamasını toplayalım ve ardından profilden çekilmiş güzel bir vapur resmi üzerinde bütün bu kelimeleri işaretleyerek, bu başlık altında yayınlayalım...

Seçilecek ve açıklanacak bu kelimelerin, direkt olarak gemi bütünüyle alâkalı olmasına, bunun dışındaki denizcilik terimlerine girmemeye özen gösterelim



gibi meselâ...

Akın KURTOĞLU


Alexandros

12 yıl önce - Sal 19 Hzr 2007, 19:45

Akin bey    tebrikler

Yine cok guzel bir calisma ile, bizleri, Istanbul vapur asiklarina, vapurlarimiza yeni bir yaklasim acısı getirdiniz.

Sayet sizlere zahmet olmasa yeni terimlerin bulundugu profil resmi buyutme imkaniniz varmi ? çunku terimleri okuma zorlugu var.

Tum Ulasim dalinda emegi gecen arkadaslarin daima boyle ve ender basliklarla  bizleri bilgilendirdiginiz icin, tesekkur eder ve uzun zaman boyunca bir saman alevi olmadiginizi hergun bizlerele paylastiginiz konularla ispat etmis oluyorsunuz.

Tekrar tebrikler.

Alexandros


turgutakbaş
12 yıl önce - Sal 19 Hzr 2007, 20:09

kesinlikle çok lüzumlu bir çalışma benimde bu konuda bir meraklı olarak birçok bilgiye ihtiyacım var ... özellikle denizci arkadaşlarımızın yardımını isterim ... tramvayda giderken vatandaşın birisinin ''abe ben şincih metroya bindim'' demesi nasıl hoş olmuyorsa diğer bir vatandaşımızında vapurdayken telefonda '' olm ben gemideyim geliyom'' demeside hoş olmuyor ... tabiki vapurların kısımları biraz ayrıntı gibi gelecek ama bence lazım ... 100 küsür yıldır bu şehrin  sakinleri olan vapurları azda olsa bilmeliyiz ...



Erhan Aydoğdu
12 yıl önce - Sal 19 Hzr 2007, 21:36

Selamlar...

Elimden geldiği kadar yardımcı olmaya çalışayım:

1.Kaptan Köşkü yada Köprü Üstü:Geminin kullanıldığı yer.Dümen evide denebilir.Seyrüsefer aletlerinin bulunduğu yer anlamınada gelir.
2.Dümen:Bir nevi direksiyon.Gemiye kumanda etmeyi sağlayan sistem.
3.Başüstü:Geminin ön kısmı.
3.Kıçüstü:Geminin arka kısmı.
4.Baş omuzluk:Geminin baştan sonraki vasatla baş kısım arası.
5.Vasat:Geminin orta kısmı.
6.Kıç omuzluk:Geminin orta kısmıyla(vasat) arka tarafı (kıç) arasında kalan kısım.Örnek:Sancak baş omuzluk.
6.Sancak:Geminin sağ tarafı.
7.İskele:Geminin sol tarafı.
8.Silyon fenerleri:Seyir esnasında geminin direğinde yakılan fenerler.
9.Baba:Gemi limana bağlandığı zaman yada yedeklendiği zaman halat(ların) bağlandığı sağlam direk yada sistem.
10.Palamar:Geminin limana bağlandığı halat.
11.Can salı (Life Boat):Herhangi bir batma yada tehlike durumunda yolcu yada mürettebatın kurtulmasını sağlayan şişme bot.Bir nevi filika.
12.Loça:Halatın geminin bordasından geçirmeye yarayan bordaya açılan delik.Aynı şekilde geminin demir zincirinin de geçtiği deliğe denir.
13.Borda:Geminin yan kısımları.
14.Alabanda:Geminin iç ve dış yanları.Bir nevi duvar.
15.Demir:Çapa.Geminin açık denizde sabit durmasını sağlayan ağır, metalden parça.
16.Pusula:Geminin yönünü bulmak için kullandığı seyir aleti.Dünyamızın manyetik alanını sabit Kuzeyi göstererek yön bulmayı sağlar.360 dereceden oluşmuştur.
17.Radar:Geminin herhangi bir kötü hava koşulunda çevresindekileri görebilmesi için kullandığı seyir aleti.
18.Tornistan:Geminin geri gitmesi (komutu).Aynı zamanda makine(lerin)geri çalışmasıdır.
19.Tornahead:Geminin ileri gitmesi (komutu).Aynı zamanda makine(lerin)ileri çalışmasıdır.
20.Stop:Geminin durması (komutu).Aynı zamanda makine(lerin)durmasıdır.
21.Aborda:İki yada daha çok geminin limana yada yanyana bağlanması.
22.Mola:Gemi kalkarken halatların boşlanması.
23.Volta:Gemi yanaşırken halatın bağlanması.
24.Makine dairesi:Geminin motorunun bulunduğu yer.
25.Karina:Geminin su altında kalan tekne kısmı.
26.Sintine:Geminin en alt iç kısmı.
27.Manika:Geminin ambarlarının,makine dairesinin yada hava alması gereken yerlere hava almayı sağlayan havalandırma tertibatının güvertede kalan kısmı.
28.Usturmaça:Geminin başka bir gemiye yada limana çarpmaması için geminin yanlarına yapılan lastik,tahta v.b malzemeden yapılmış korumalık.Bir nevi tampon.
29.Fors:Geminin şirketinin yada bağlı olduğu firmanın geminin bacasında yada herhangi bir yerindeki arma.(Örnek:Denizyollarının çapası gibi.)
30.Yeke:Geminin dönmesini sağlayan  pervanenin önünde olan suyun altındaki dümen sisteminin son parçası sac levha.
31.Lumbuz:Gemi penceresi.Genelde yuvarlak olanlara lumbuz denir.
32.Kaporta:Gemi giriş çıkış kapısı.
33.Kırlangıç Güverte:Köprü üstünün sancak ve iskele kısımlarının dışarıda kalan yerleri.
34.Miyar Güverte:Geminin en üst güvertesi.İsminide miyar pusuladan alır.
35.Miyar Pusula: Dünyamızın manyetik alanlarından hakiki kutbu(Kuzey) gösteren bir seyir aleti.
36.Filika Güverte:Köprü üstünün bir alt güvertesi olup aynı zamanda filikaların olduğu güverte.
37.Kasara Güverte:Gemilerde baş ve kıç kasara olmak üzere iki tanedirler.Ana güvertenin bir üst güvertesi.
38.Ana Güverte:Geminin ambarlarının v.s olan baştan kıça kadar olan kasara güvertelerden hariç güverte.
39.Kuzine:Gemi mutfağında yemeklerin yapıldığı yer.Bir nevi ocak.
Şimdilik aklıma gelenler bunlar.

Saygılarımla...


En son Erhan Aydoğdu tarafından Çrş 20 Hzr 2007, 14:27 tarihinde değiştirildi, toplamda 4 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Sal 19 Hzr 2007, 21:54

Üstteki listede numara sırasıyla verilen maddeleri, bir arkadaşımız büyük bir vapur fotoğrafı üzerine işaretlemeyi üzerine alırsa, ardından bunu daha detaylı bir şekle sokacağız...

Akın KURTOĞLU



CEMALİ
12 yıl önce - Çrş 20 Hzr 2007, 00:28

gerçekten güzel bir konu olduğu için ilgimi çekti bende elimde arabalı vapur veyahut herhangi bir şehirhatları vapuruna ait bir resim olmadığı için bazı terimlerin resimi olmadan açıklamasını yapacağım vereceğim terimler bir gemi teknesinden bulunan parçalardır bütün denizcilik terimleri değildir elime resim geçince bu anlatılanları detaylı olarak gemi resmi üzerinde göstereceğim.

GEMİLER ÜZERİNDEKİ MEVCUT KISIMLARIN ÖZEL DİLİ:

A

AÇAVELA GÖNDERİ: bir deniz aracının bulunduğu yerden açılmasında kullanılan uzun sopalara gönderlere denir.
ADMİRALTI DEMİRİ: çiposu kollarına dik olan demirler olup tutma yetenekleri diğerlerine göre daha yüksektir.
ALABANDA: gemi ve deniz araçlarının su kesimi üstünde kalan iç kısımlarına denir.
ALAY SANCAĞI: milli bayramlarda ve önemli günlerde işaret sancak ve flamalarının bir savloya dizilerek pruvadan pupaya kadar çekilen sancakların tümüne verilen isimlerdir alay sancakları burak sancağıyla başlar iki sancak bir flama sırasıyla çekilirler.
ANA DİREK: direklerin en altı kısmında bulunan kalın bölümlerdir.
ANA GÜVERTE: geminin üst kısmında başından kıçına kadar uzanan güvertedir.
ANELE: mapaların içerisinden geçirilmiş hareketli halkalara denir.
ARMA: gemi güvertesinde yukarıda bulunan direk, seren, yelken, ve bunların üzerlerinde bulunan tüm halat ve donanımlara denir.
ARMUZ: güverte döşeme tahtalarının veya ahşap teknelerde borda kaplama tahtalarının uzunlamasına birleştiği yere denir.
AVARA: bir geminin veya deniz aracının yanaşmış olduğu mevkiden hareket edip açılmasıdır.

B

BABA: halatları volta etmek için, güverte üzerinde muhtelif yerlere konmuş silindir şeklindeki demir döküm parçalara denir.
BABAFİNGO: direklerin güverteden itibaren üçüncü çubuğudur üzerinde bulunduğu ana direğin ismini alır.
BACA FİSTANI: baca altlarının dış tarafına yapılan muhafazalara denir.
BAKLA: zincirleri oluşturan oval ve dökme demirden yapılmış halkalardır.
BASTİKA: halatların yönünü değiştirmekte kullanılan halatın bedeninden geçirilebilmesi için tablasının bir tarafı açılan tek dilli makaralardır.
BAŞ: bir gemiyi boylamasına üç parçaya ayırdığımızda en önde kalan kısma denir.
BAŞ BODOSLAMA: gemi ve deniz araçlarının baş tarafının şeklini oluşturan omurgadan yukarıya kaldırılan direklerdir.
BAŞ OMUZLUK: borda kaplamalarının bodoslamaya ve iç tarafa doğru meyil almaya başladığı kısımlara denir.
BAŞÜSTÜ: gemi ana güvertesinin gemi pruvasında kalan kısmıdır.
BAŞ VENTO: filika mataforaları ile yan mataforaların döndürülmesinde kullanılan donanımların baş tarafta bulunanıdır.
BEDEN: demirin anelesiyle memesi arasında kalan veya halatların iki çıması arasında kalan kısımlarına denir.
BODOSLAMA: tekne omurgalarının baş kıç taraflarından yukarıya doğru uzanan çelik dövme demir veya ağaçtan yapılmış kısımlardır.
BORDA: gemilerin veya teknelerin dış tarafta ve su kesiminden yukarıda kalan yan kısımlarına denir sağ tarafındakine sancak borda sol tarafındakine iskele borda adı verilir.
BÖLME: gemilerde birbirinden perdelerle ayrılmış su geçirmez odacıklara kısımlara denir.

C

CAN HALATI: can sallarının etrafında doblin olarak sarkıtılan halatlardır.
CAN SİMİDİ: gemilerde denizde düşen kazazedeye ilk yardım olmak üzere atılan yüzdürücülerdir.
CAN YELEĞİ: gemiyi veya vasıtayı terkte personel emniyetini sağlayan yüzdürücü yeleklerdir.

Ç

ÇİPO: demirin kollarına dik olarak demir bedeninin üst tarafında ve anelenin altında bulunan koldur.

D

DEMİR: gemi ve deniz araçlarını istenilen yerde sabit tutmak için halat veya zincirle denize bırakılan özel biçimde dökme demir veya çelikten yapılmış ağırlıklardır.
DEMİR IRGATI: demirleri fundo veya vira etmek için gemilerin başüstüne konulmuş yatay veya dikey olarak çalışan makinalardır.
DESTE: halat veya zincirlerin gergin durumuna denir.
DİREK: demir veya ağaçtan yapılmış güverteye dikine konulmuş sütunlara denir.
DRAFT: geminin çektiği su miktarıdır.
DÜMEN: deniz araçlarının rotalarını değiştirmek için teknelerin kıç taraflarında bulunan dikey satıhlardır.
DÜMEN DOLABI: gemilerin sancak veya iskeleye dönüşlerini sağlayan dümenlerin komuta tertibatlarının bulunduğu dolaplardır.
DÜMEN EVİ: gemilerde dümen dolabının ve serdümenin bulunduğu köprüüstündeki bir mevkidir.

F

FAÇA: geminin yüklü ve boş durumları arasındaki deniz suyunun bordada bıraktığı izin dik mesafesine denir.
FİLİKA: ağaçtan yapılmış kürek ve yelkenle hareket edebilen teknelerdir.
FİRAR KAPORTASI: yatay kaportaların ortasında bulunan bir insanın geçebileceği genişlikte kaporta özellikleri taşıyan yuvarlak kaportalardır.
FRENGİ: güvertede biriken suların dışarı atılması için bir ağzı bordaya açılmış oluklara denir bulunduğu yere göre isim alırlar örn: borda frengisi, güverte frengisi v.b.

G

GÖNDER: ince, düz ve uzun yapılmış ağaç çubuklardır.
GÜVERTE: geminin kemereleri üzerine döşenmiş baştan kıça kadar uzanan ağaç veya saç levhalara denir.

H

HALAT: bir deniz aracını sabit bir konumda tutmak veya iki cismi bir arada bulundurmak için kullanılan örgülere denir.
HALAT DOLABI: halatların kullanılmadığı zamanlarda üzerine sarıldığı silindir şeklindeki makaralardır.
HAVUZ: gemilerin baş kasarası ile köprüüstü, köprüüstü ile kıç kasarası arasında kalan boşluktur.
HIRÇA MAPASI: zincirin zincirlikte kalan çımasının kilitlendiği omurgaya konulmuş mapadır.

I

IRGAT: demirli gemilerin zincirini almada, sahile verilmiş halatların boşunu almada kullanılan motor, elektrik veya elle çalışan güverte makinalarına denir.
ISKAÇA: direk ve puntellerin topuklarının, güverte üzerine oturduğu yuvalara denir.

İ

İSKELE: bir geminin üzerine çıkılıp baş tarafına dönüldüğünde sol tarafta kalan kısımdır.
İSKELE: gemilere giriş çıkış için kullanılan veya güverteler arasında iniş çıkışa yarayan merdivenlere denir bulundukları yere göre isim alırlar borda iskelesi, kıçtan kara iskelesi v.b.

K

KALAFAT: su geçirmezliğini kaybeden güverte döşeme tahtaları borda kaplama tahtalarının armuzlarına üstübü sıkıştırılarak üzerilerine katran dökülmesine denir.
KALASTIRA: küçük deniz araçlarının güverte üzerinde oturdukları, teknenin dış kısmını kavrayacak şekilde yapılmış yastıklardır.
KANO RAKAMLARI: gemilerin su çekimlerini gösteren, baş ve kıç bodoslamaların her iki taraflarına yazılan rakamlardır.
KAPLAMA: gemilerin borda kısımlarını teşkil etmek üzere postalar üzerine baştan kıça kadar bağlanan demir veya ağaçlardır.
KAPLUMBAĞ: zincirlik loçalarında zinciri emniyete almak için koulmuş palanga donanımlı manivela sistemidir.
KAPORTA: gemilerde, bölmeler ve güverteler arsı geçişi sağlayan kapatıldığında su ve gaz sızdırmaya basınçlı kapılara denir kaportalar dikey ve yatay olmak üzere iki çeşittir dikey kaportalar bölmeler arası geçişi, yatay kaportalar ise güverteler arası geçişi sağlarlar.
KARİNA: gemilerin su kesimi altındaki dış kısımlarına verilen addır.
KASARA: gemilerin baş ve kıç taraflarında ana güvertenin üstünde bulunan yarım güvertelere denir.
KEMERE: postaları sancak iskele birbirine bağlayan geminin bir bordasından diğer bordasına uzanan omurgaya dik yönde konulmuş parçalara denir.
KIÇ: üç parçaya ayrılmış geminin en arkada kalan kısmına denir.
KIÇ GÖNDER: gemilerin kıç tarafında bulunan limanlarda üzerine milli sancağın çekildiği gönderlerdir.
KOÇ BOYNUZU: çatal şeklinde yapılmış halat volta etmek için kullanılan alabandalar ve güverte üzerlerinde bulunan malzemelere denir.
KÖPRÜÜSTÜ: geminin sevk ve idare edildiği bu maksatlar için her türlü cihaz ve aletle donatılmış görüş imkanı geniş yüksekçe yerlerdir.
KÖR KAPAK: gemilerin karartılmasında geceleyin dışarıya ışık sızmaması için lumbuz üzerine kapatılan madeni kapaklardır.
KURT AĞIZI: gemi güvertesine yerleştirilmiş içinden halat vermek için kullanılan üzeri açık yuvalara denir.
KÜPEŞTE: postaların başlarını geminin baş bodoslamasından kıç bodoslamasına kadar yekpare olarak bağlayan kuşağa verilen isimdir.

L

LİFTİN USKUR: vardeva telleri, çarmık ve zincirleri germe işlemi ile bosalamada kullanılan iki tarafı dişli güverte malzemeleridir.
LOKMA: zincirleri teşkil eden baklaların ortalarına konulan, kuvvetlerini arttırıcı demir parçalara denir.
LUMBAR AĞZI: iskelelerden gemiye giriş çıkış yapmak üzere küpeşte kenarına açlımış yerlere denir.
LUMBUZ: gemi bölmelerini havalandırmak ve ışık girmesini sağlamak amacıyla borda ve alabandalara açılmış yuvarlak deliklere denir.

M

MANDA GÖZÜ: baş ve kıç bodoslama üzerinde bulunan büyük halat loçalarıdır.
MANİKA: gemilerin alt bölmelerini havalandırmak için güverte üzerine konulan ağızları geniş madeni borulara denir.
MAPA: gemi güverte ve alabandalarına kanca takmak, makara donatmak, halat bağlamak amacıyla kullanılmak üzere konulmuş sabit halkalara denir.
MATAFORA: gemi vasıtalarını denize indirmek veya almak için kullanılan uç kısımlarına palanga donatılmış dikmelere denir.
MEGAFON: gemiler arası yakın mesafeden konuşmak için kullanılan koni şeklindeki ince sactan yapılmış malzemelerdir.
MEZARNA: kaporta ve ambar ağızlarından iç kısımlara su girmemesi için bunların etrafına konulan yüksekçe çerçevelere denir.
MİZANA: genel olarak geminin üçüncü direği ve bu direk üzerindeki armaların tümünü kapsayan terimdir.

N

NAKKAŞHANE: gemi için lüzümlu boya, vernik, fırça gibi malzemelerin muhafaza edildiği yerdir.
NETA BATARYA: gemi personelinin manga ve yaşam yerlerini bataryalarını temizlemeleri, düzene sokma işlemine denir.

O

OMURGA: bir geminin temelini teşkil eden geminin başından kıçına kadar uzanan çelik veya sağlam ağaçtan yapılmış olan kısmına denir.

Ö

ÖKSÜZ KEMERE: ambar ağızları ve güverteler üzerine açılmış kaportalar dolaysıyla alabandadan alabandaya kadar uzamayan ve bir uç ambar veya kaporta hizasında kesilen kemerelerdir.

P

PALAMAR: bir rıhtıma aborda veya kıçtan kara olmuş gemilerin vermiş oldukları kalın halatlara denir.
PALANGA: iki makara ve bu makaralardan donatılan halattan meydana gelmiş donanımdır.
PARAKETE: gemilerin süratini ve deniz içinde katettiği mesafeyi deniz mili cinsinden ölçen araçtır.
PORTUÇ: gemi güverte işlerinde kullanılan malzemelerin konulduğu güverte üstündeki ambarlara denir.
POSTA: bir geminin tekne şeklini oluşturan omurgadan yukarıya dopru uzanan ve üstlerinde kaplama levha/ağaçlarının bağlandığı ağaç veya demir parçalarına denir.
PUNTEL: güverte üzerinde tehlike sınırlarını belirtmek üzere muayyen aralıklarla konulmuş dikmelere denir.
PUPA: geminin kıç tarafından geriye doğru olan arka kısmına denir.

R

RADANSA: halat çımalarına yapılan kasaların iç taraflarına konulan ve halatın yıpranmasına engel olan madenden yapılmış oluklu halkalardır.
RÖLE: gemide olması muhtemel durumlara karşı personel arasında yapılan iş taksimatıdır.

S

SAKAL: gemilerin karinalarında meydana gelen yosunlara denir.
SANCAK: bir geminin üzerine çıkılıp baş tarafına dönüldüğünde sağ tarafta kalan kısma denir.
SİNTİNE: geminin su kesimi altında kalan gemi içinden sızan sularla, makina, kazan dairelerinden akan yağ artıklarının toplandığı iç kısma denir.

Ş

ŞAPKA KIRMIZISI: gemilerin en yüksek yerini belirtmek için şapka üzerine veya şapkaya yakın bir yere konulan kırmızı bir fenerdir.

T

TENTE: gemi güvertelerini güneş ve yağmur etkisinden korumak için puntel dikemeleri üzerine gerilen brandalara denir.
TONAJ: bir geminin iç hacminin hesaplanması ile bulunan taşıma kapasitesidir.
TONOZ DEMİRİ: gemileri belirli bir istikamette tutmak için gemilerin kıç taraflarından bir tele bağlı olarak attıkları demirdir.
TORNAÇARK: gemilerde bulunan makina ve cihazların bakım tutum amacıyla çalıştırılmasına denir.

U

USKUNDURA: çift pervaneli gemilerin bordalarında ve pervane hizalarında bulunan kavisli braketlere denir.
USTURMAÇA: gemilerin aborda olmaları sırasında boyalarının sıyrılmaması kaplamalarının ezilmemesi için yanaştıkları bordalarından sarkıttıkları esnek halat veya sentetik maddelerden yapılmış değişik tipteki yastıklardır.
USKUR: gemi pervanesine verilen addır.

V

VARDASİLO: güvertenin güneşten korunması için tente vardavelası ile küpeşte veya vardavela telleri arasına dik olarak gerilen tentelere denir.
VARDAVELA: güverte üzerilerine personeli korumak amacıyla belirli aralıklarla konulmuş puntellere denir.
VASAT: üç parçaya ayrılmış geminin orta kısmına denir.

Y

YALPA OMURGASI: geminin yalpasını azaltıcı etki yapan baş omuzluk ile kıç omuzluklar arasına karinaya dik olarak monte edilmiş çıkmalardır.
YALI KÜTÜĞÜ: güverteden akan suların gemi bordalarını kirletmemesi için küpeşte üzerlerine açılmış oluklara denir.
YEKE: dümeni istenilen tarafa çevirmek için dümen boğazına geçirilen ağaç veya madenden yapılmış manivelalara denir.

Z

ZİNCİR: baklaların birbirine eklenmesi suretiyle meydana gelen ve çeşitli maksatlar için kullanılan çekme gücü yüksek madeni halkalar dizisine denir.
ZİNCİRLİK: demir zincirinin bulunduğu sintineye yakın bölmelere denir.



CEM HOŞGÖR...


En son CEMALİ tarafından Çrş 20 Hzr 2007, 17:01 tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi


Mustafa Noyan

12 yıl önce - Çrş 20 Hzr 2007, 10:55

Bu başlıkta da faydalı bir arşiv ortaya çıkmaya başlamış...



Erhan Aydoğdu
11 yıl önce - Pzr 21 Ekm 2007, 12:32






Alıntı:
Şekilde adı geçen terimlerin anlamları
Ağaç Omurga : Bütün teknenin üzerine inşa edildiği baştan kıça uzanan, tekne iskeletinin altında ve ortasında yer alan temel yapı elamanı.
Baş Bodoslama : Omurganın baş tarafında , teknenin başını oluşturan boyuna yapı elamanı.
Borda: Tekneni su kesiminden yukarda kalan kısımları.
Borda ve Karina kaplaması: Teknenin dış yüzeyini örten ve kabuğu oluşturarak yüzmesini sağlayan parçalar.
Burma Tahtaları: Omurganın her iki tarafında baştan kıça uzanan ilk kaplama tahtaları.
Direk : Donanımın üzerine kurulduğu, armayı taşıyan ana yapı elamanı.
Direk Güverte Takozu:Direği güverte çıkışında destekleyen;direk,güverte bağlantısını sağlayan takoz.
Döşek: Postaların omurga bağlantılarını sağlayan ara parçalar.
Dümen Kovanı: Dümen milinin içinden geçtiği dikey boru.
Dümen Palası: Teknenin istenilen yönde gitmesini ve dönmesini sağlayan, kıç bodoslamaya takılan levha.
Dümen Topuğu: Dümen milinin omurga üzerinde oturduğu yuva.
Görder: Öksüz kemerelerin iç kenar bağlantılarını sağlayan boyuna yapı elemanı.
Güverte: Teknede baştan kıça uzanan platform.
Güverte kaplaması: Kemerelerin üzerine çakılan ve güverteyi oluşturan parçalar.
Iskaça: Direk tabanının omurga üzerine oturduğu yuva.
Kamara Farşları: Kamara taban platformu.
Karina: Teknenin su kesiminin altında kalan dış kısmı.
Kasara: Teknenin baş,orta veya kıç kısmında oluşan güverteden daha yukarda kalan yapılar.
Kasara Tavanı: Kasara üst platformu.
Kemere : Karşılıklı postaları birbirine bağlayan enine yapı elamanı.
Kıç Ayna: Teknenin kıç şeklini düzleştirmek için kıç bodoslamaya bağlanan enine yapı elemanı.
Kıç Bodoslama : Omurganın kıç tarafında , teknenin kıçını oluşturan boyuna yapı elamanı.
Kontra Omurga/Bodoslama: Omurganın veya bodoslamanın mukavemetini arttırmak için konan ve bodoslama boyunca uzanan ilave parça.
Kuşak: Postaların üzerine çakılan, baştan kıça uzanan ve teknenin boyuna direncini arttıran yapı elamanı.
Küpeşte: 1) Posta başlarını birbirine bağlayan ağaç veya çelik yapı elemanı. 2) Parampetin üst kenarını çevreleyen veya puntel başlarını birbirine bağlayan ahşap kuşak.
Omurga Saplamaları: Ağaç ve safra omurgayı birbirine bağlayan parçalar.
Öksüz Kemere: Kamara girişi,kasara, ambar ağzı gibi yapılar nedeniyle oluşan güverte bölünmelerine denk gelen kesilmiş, kısa kemereler.
Parampet: Yüklerin muhafazası ve insanların güvenliği için güverte üzerine dogru devam eden borda kaplamaları.
Posta (eğri): Omurgaya bağlanan, üstüne kaplamaların çakıldığı enine yapı elamanı
Praçol (Paraçol): Yapı elemanlarını birbirlerine bağlamakta kullanılan ve kullandıkları yerlere göre çeşitli şekillerde yapılan bağlantı parçaları.
Safra Omurga: Tekneye ek stabilite kazandırmak için omurga altına konan metal parça.
Sintine: Teknenin su altında kalan iç kısmı, iç tabanı.
Su Çekimi (Draft): Teknenin su kesiminden omurga veya salma en alt seviyesine kadar olan mesafe.
Su Hattı Boyu (LWL) : Su kesiminin baş ve kıç bodoslamalarla temas ettiği noktalar arasında kalan mesafe.
Su Kesimi: suyun bordayla temas ettiği hat.
Tam Boy (LOA): Baş ve kıç bodoslamaların en uç noktaları arasında kalan mesafe.
Tampon Kütüğü: Omurga ve bodoslama bağlantı parçaları.
Triz: İnce tahtalardan biçilmiş posta gibi görev yapan çıtalar.

Not: Terimler ve anlamları, ADEK ve Türk Loydu terminolojisine uygun kullanılmıştır.

Hazırlayan
TUNÇ TOKAY
Eğitmen / Uzak Yol Güverte Zabiti




CEMALİ
11 yıl önce - Pzr 21 Ekm 2007, 22:13

Donanma gemilerinde gerek fırkateyn, gerek hücumbot ana dizeller, ridakşinger, yüksek basınç hava kompresörü, alçak basınç hava kompresörü, ana yangın tulumbalarının geminin yangınla mücadele durumunu yükseltmek için denizden çektikleri suyun devrelere verilebilmesi için geminin karina kısmına açılmış büyük deliklere veyahut boşluklara sea chest denir, vapurlarda buna knistin sandığı denir.

Gene aynı şekilde askeri gemilerde boyaların depolandığı yangına hassas bölüme nakkaşhane veyahut boya ambarı denir. Arabalı vapurlarımızda veyahut şehirhatları vapurlarımızda bu bölüme portuç denir.


CEM HOŞGÖR...


Yalcın AK
11 yıl önce - Pts 22 Ekm 2007, 17:21

ben de bir ara Tuzla tersanelerinde bulunmuştum. orada çekek yerlerinde saç teknelerin su kesiminin altında paslanmaya karşı ek bir önlem (katodik koruma) olarak monte edilen, aluminyum ya da çinko (tam hatırlamıyorum) malzemeden yapılmış kilosuna göre sınıflandırılan bloklar vardı. Bunların ismini tam olarak bir türlü çıkartamıyorum. bunun ismini bilen varmıdır??



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM