Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Semih Yaşar

12 yıl önce - Pts 21 May 2007, 10:32
Dünyadaki Metrobüs Uygulamaları


Türkiye'de toplu taşıma kültürümüze yeni katılacak olan Metrobüs projelerinin gelişimine
fikren faydalı olabilmek için Dünya'daki başarılı Metrobüs uygulamalarından bilgi toplamak
ve ülkemizde uygulanabilirliğini tartışmak amacıyla bu başlığı açıyorum.

Ekvator-Guayaquil şehrinde yeni açılan METROVİA Metrobüs hattı.
15 km uzunlukta , 34 istasyon, 80 körüklü 80 solo otobüsle hizmet veriyor.
Bu güzergahta eskiden aynı bizdeki Minibüslere benzeyen  Colectivos adı verilen
özel otobüsler hizmet ediyormuş. Bizdeki gibi heryerde el sallama ve aracı durdurma olağan
bir uygulamaymış.




Aşağıdaki fotoğraf ise oldukça dar bir caddede  yol ortasına istasyon kurulmuş olması, ortadaki
ağaçların korunmuş olması ve normal otomobil trafiğine sadece tek şerit bırakılması
açısından oldukça ilginç. Guayaquil 3 Milyon nüfuslu bir liman şehri.



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pts 21 May 2007, 16:56

Aslında, konuya giriş yaparken, vakit kaybetmeden "METROBÜS" kelimesinin anlamını da açmak gerekli. Hangi tür araçlara Metrobüs denilir? Minimum uzunluk ölçütü var mı? Ya da mafsal adedi? Yolun özelliği ne olmalı? Ayrık bir yolda solo ya da körüklü otobüsler de metrobüs tanımına girerler mi?

Akın KURTOĞLU


Semih Yaşar

12 yıl önce - Pts 21 May 2007, 17:24
Metrobüs


İngilizce BRT ( Bus Rapid Transit) Metrobüsü çok güzel açıklıyor,  Otobüslü Hızlı Ulaşım

Metrobüsün temel sistem özellikleri ne olmalıdır?

- Lastik tekerlekli araçlar kullanılacak, ( Otobüs ,troleybüs)
- Mümkün olduğunca tercihli yollar oluşturulacak fakat mümkün olmayan yerlerde
 karışık trafikte de gidilebilir.
- Raylı sistemlerdeki gibi ücret araçlara binmeden ödenecek, çünki zaman kazanmanın
 en etkili yollarından birisi istasyonlarda mümkün olduğunca az zaman kaybetmek.
-Kullanılan araçların mutlaka çok yüksek kapasiteli olmasına gerek yok, 18 m körüklü
 otobüsler de pekala iyi hizmet ediyor ama yüksek kapasiteli araçlar yinede avantaj.
- Transmilenio'da otobüslerin konumları uydudan izleniyor, işletme çok önemli.
- Metrobüs sistemleri savunucularının en önemli iddası çok daha ucuza çok daha geniş alana
 hizmet eden entegre ulaşım sistemi için en sistemin Metrobüs olduğunu söylüyorlar.

Bogota'da Transmilenio'nun  3. ve 4. aşaması tamamlanınca şehrin nüfusunun %80'i
toplu taşımaya 500 metre yada daha yakınında olacak gibi müthiş bir hedef var, bu neredeyse
bütün şehri örümcek ağı gibi tercihli yollar ile örmek demek, çok ilginç bir harita var
daha sonra siteye yükleyeceğim.



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pts 21 May 2007, 18:29

BRT'nin saptamasında birkaç ciddi boşluk var sanki... Olumsuzdan olumluya doğru sıralayalım:

Alıntı:
Mümkün olduğunca tercihli yollar oluşturulacak fakat mümkün olmayan yerlerde
karışık trafikte de gidilebilir.

Tercihli yol dışına taşıldığında işletmenin verimi düşecek (hız, tarifeye ve periyoda uyma riski). Bizim 20 sene kadar kullandığımız Taksim-Zincirlikuyu tercihli yolu benzeri bir sistem de kısmen bu tarife uyuyor. İETT otobüsleri tercihli yolda oldukça hızlı hareket ederler ama her iki açık uçta normal trafiğe karışırlardı.

Alıntı:
-Kullanılan araçların mutlaka çok yüksek kapasiteli olmasına gerek yok, 18 m körüklü
otobüsler de pekala iyi hizmet ediyor ama yüksek kapasiteli araçlar yinede avantaj.

18 metre körüklü, zaten halihazırda kullandığımız körüklülerin boylarıdır. Çift mafsal standardı ile 27 metreye ulaşılarak, tercihli (izole) yolun sunduğu nimetlerden faydalanılmalı. Bu avantaj: Kavisleri rahat dönme, önündekini sollama gibi bir mecburiyet olmama. Dolayısıyla çift mafsallı otobüsler bu durum için idealler... Hiç değilse, bir tramvay setine yakın yolcuyu aynı anda kaldırabilmeliler...

Alıntı:
- Metrobüs sistemleri savunucularının en önemli iddası çok daha ucuza çok daha geniş alana
hizmet eden entegre ulaşım sistemi için en sistemin Metrobüs olduğunu söylüyorlar.

Kısmen doğru. Birim zamanda ve birim araçlar çok daha fazla yolcunun sirküle edilebilmesi açısından mantıklı. Ama çok daha ucuza ve çok daha geniş alana gitmesi de, maalesef keseyle orantılı. Para oldukça sürekli metrobüs yolu yapılabilir ve hizmet alanı dilendiği kadar genişletilir.

Alıntı:
- Raylı sistemlerdeki gibi ücret araçlara binmeden ödenecek, çünki zaman kazanmanın
en etkili yollarından birisi istasyonlarda mümkün olduğunca az zaman kaybetmek.

Metrobüs'e özgü en önemli kriterlerden birisi olarak kabul ediyorum. Yani, ücretlendirmenin kabin dışında yapılması...

Alıntı:
- Transmilenio'da otobüslerin konumları uydudan izleniyor, işletme çok önemli.

Uydu takibi ile, böylesine ciddi bir organizasyonun takibi de Metrobüs'ün olmazsa olmazlarından kabul edilmelidir.

Bunun dışında; kapı ile aynı hizada platformları, her iki yönde açılabilir kapıları, dikey besleme hatlarıyla bir geri besleme gibi kriterleri de bu maddelere ekleyebiliriz.

Akın KURTOĞLU


Kemal Dilmen
12 yıl önce - Pts 21 May 2007, 18:30

Akın Üstadım metrobus konusu çok hassas bir zaman aştı.Şimdi oldukça ilerleme kaydedildi diye biliyorum.Son durum nedir?



Semih Yaşar

12 yıl önce - Sal 22 May 2007, 12:05
Pereira- Metrobüs


Kolombiya'da 700,000 nüfuslu Pereira şehrinde Metrobus hattı açılmış.
Minibüsler ile besleme hatları oluşturmuşlar, bizdeki akbil yerine temassız akıllı kart
kullanıyorlarmış. Minibüslerin içine turnike koymuşlar, ilginç uygulamalar.
Bazı  dar caddeleri sadece Metrobüs'e ayırmışlar, kaldırımlar genişletilmiş, sadece o bölgede
oturan yada dükkan sahibi olan esnafın arabalarına geçiş izni veriliyormuş, o da otoparklara
ulaşabilmeleri için. Herhalde bir nevi kart çıkartıyor o bölgenin sakinleri.

Ben bu bilgileri  www.gobrt.org sitesinden alıyorum.

Fotoğraflar:


 


 


 





--------------------------------------------------------------------------------
Bu arada Minibüsteki adam Mondragon'a çok benziyor, Kolombiya'lı.


berke_han

12 yıl önce - Sal 22 May 2007, 12:09

Alıntı:
Kolombiya'da 700,000 nüfuslu Pereira şehrinde Metrobus hattı açılmış.
Minibüsler ile besleme hatları oluşturmuşlar, bizdeki akbil yerine temassız akıllı kart
kullanıyorlarmış. Minibüslerin içine turnike koymuşlar, ilginç uygulamalar.


Konya'da da temassız akıllı kartlar kullanılıyor ve bence çok daha pratik ancak turnike yok,ayrıca kağıt bilet kullanımı da kalktı bu yıl onun yerine yine temazsız 2 ve 5 binişlik biletler çıktı..zaten bizim ülkemizde insanlar otobüslere binmek için kuyruk oluşturuyor bir de turnike koysalar otobüs yarım saat duraktan kalkamaz



Semih Yaşar

12 yıl önce - Sal 22 May 2007, 13:51

Alıntı:
zaten bizim ülkemizde insanlar otobüslere binmek için kuyruk oluşturuyor bir de turnike koysalar otobüs yarım saat duraktan kalkamaz


Sadece minibüslere turnike koymuşlar , Metrobüs sistemlerinde araç içi bilet ödeme olmaz,
araca bütün kapılardan binilir ve inilir.


Semih Yaşar

12 yıl önce - Çrş 23 May 2007, 11:11
Brisbane- Avustralya


Avustralya-Brisbane kentinde de inanılmaz bir Metrobüs sistemi var , ekspres yollar, tüneller,
modern istasyonlar, bilgi topladıkça siteye yükleyeceğim, aşağıdaki fotoğraf ana istasyonların
birinde çekilmiş, biraz ileride ise tünel başlangıcı görülüyor.





Semih Yaşar

12 yıl önce - Prş 24 May 2007, 11:03
Bogota


Aşağıdaki fotoğrafta şehir merkezindeki çok önemli bir cadde özel araç trafiğine kapatılmış
ve ulaşım Metrobüs ile sağlanmış, acaba İstanbul'da hangi caddelerde  buna benzer bir
uygulama mümkün olabilir? Mesela İncirli caddesi sadece Bakırköy'de oturanların araçlarını
sokabileceği şekilde araç trafiğine kapatılsa yada giriş paralı hale getirilse
nasıl olur sizce? Londra yada Singapurdaki uygulamaya benzer bir şey.
 



sayfa 1
123 ... 91011   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM