Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cmt 19 May 2007, 21:17
[İST-C9.54] - Raylı Sistem Araçlarının Kapasiteleri Hakkındaki Birtakım Hesaplamalar



İstanbul'da hizmet veren raylı sistemlerin vagonlarının/setlerinin kapasiteleri hakkında farklı rakamlar telâffuz edilmekte... Maksimum kapasite hesaplamalarında biraz detaya indiğimde, ilginç rakamlarla karşılaştım... Cadde tramvayı ile başlayalım:

Bombardier'in sitesinde, İstanbul'da hizmet veren "Bombardier Flexity Swift" model 55 adet cadde tramvayı ile ilgili veriler şu şekilde:

* Operator (İşletici): Istanbul Ulasim A.S.
* Length (Uzunluk): 29,700 mm
* Width (En): 2,650 mm
* Max. Speed (Maksimum hız): 70 km/h
* Minimum Curve Radius (Minimum dönüş/kurp yarıçapı): 20 m
* Maximum Gradient (Maksimum tırmanma açısı [binde]): 60‰ (%6 eğim)
* % Low Floor (Alçak taban oranı): 72%
* Seated Passengers (Oturan yolcu / koltuk kapasitesi): 64 + 10 tip-up seats (64 normal ve 10 adet katlanabilir koltuk = 74 koltuk)
* Standees (Ayakta yolcu kapasitesi / m2 başına 4 kişi): 272 (4 pass/m2)

 

(+)



Üstteki verilere bakarak, son iki değerin birbiriyle toplanarak, mafsallı bir vagon bloğunun toplam yolcu kapasitesinin bulunacağını düşünürken (74 + 272 = 346 kişi), üşenmeden bir ince hesap yaptım:

A. Vagondaki koltukların bulunduğu alanlar düşüldükten sonra kalan alan, ayakta seyahat edilebilir alan olarak düşünerek, kaç metrekarelik bir alan olduğunu hesapladım. Yukarıdaki 272 değerini baz alarak, metrekare başına 4 kişi düşeceği hesabından yola çıkarak => 272 / 4 = 68 metrekare boş alan kalmalıydı.

 

(+)


1 vagonun dıştan dışa eni: 2.65 metre fakat, yan cepheleri meydana getiren cephe kalınlıkları düşüldükten sonra, geçerli en: 2.50 metre... Çift koltukların boyları: 2. 0.50 = 1.00 metre... Her iki tarafta da karşılıklı bulunmaktalar: 2 X 1 = 2 metre => 2.5 - 2.00 = 0.5 metre orta kesimde koridor eni kalıyor.

Vatman kabinleri 2.15 metre... Toplam vagon uzunluğu 2 X 14.15 + 1.4 = 29.70 metre... 2 vatman kabini ve ortadaki hareketli bağlama kabini (1.40 metre) düşülünce => vagonun ortasındaki kullanılabilir koridor alanı => 12.00 X 0.50 = 6 X 2 = 12 metre...

Bağlama kabinindeki alan: 1.4 X 0.50 = 0.7 m2.

 

(+)


8 adet kapı girişinin önündeki sahanlık bölümlerinin alanları da; 1.00 x 1.40 = 1.40 x 8 kapı = 11.2 m2...

Orta koridor + kapı önü sahanlık boşlukları + orta hareketli kabin boşluğu = 12 + 11.2 + 0.7 = 23.9 metrekare. Yani, toplamda 23.9 metrekarelik ayakta beklenebilecek bir alan mevcut.

* Metrekareye 4 kişi standardını kabul ederek => 23.9 x 4 = 95.6 (96) kişi (Toplam ayakta duracak sayısı - Standart)... (Oturma yerleri de eklendiğinde => 74 + 96 = 170 kişi)

Katlanabilir 5'li koltukların önünde kalan 2.50X0.50 = 1.25 X 2 = 2.5 metrekarelik alanı da bu toplama eklediğimizde: 170 + 10 = 180 kişi...

* Metrekareye 6 kişi standardını kabul ederek => 23.9 x 6 = 143.4 (143) kişi (Toplam ayakta duracak sayısı - İstanbul Standardı )... (Oturma yerleri de eklendiğinde => 74 + 143 = 217 kişi)

Katlanabilir 5'li koltukların önünde kalan 2.50X0.50 = 1.25 X 2 = 2.5 metrekarelik alanı da bu toplama eklediğimizde: 217 + 10 = 227 kişi...

B. Bütün koltuklar çıkartılarak, ayakta durmaya elverişli alanlar hesaplandığında: ((12.00 X 2.50) X 2) + ((1.4 X 2.5) - (4 x (0.90 X 0.70))) = 62.52 metrekare.



(+)


62.52 X 4 (metrekare başına yolcu) = 250 yolcu... Yani, bütün koltuklar kaldırılınca hepsi ayakta olmak üzre (yeşil renkli alanlar ile 8 kapı önü ve ortadaki bağlama bölümünde mevcut olan körükler düşüldükten sonraki kalan alan), 250 yolcu alabiliyor.

Yani, her durumda farklı değerlere ulaştım. Ama, tam bir standart rakamı tutturamadım. Bombardier'in sitesinde verilen değerler hangi kriterlere göre hesaplanmış?

Akın KURTOĞLU


Semih Yaşar

15 yıl önce - Pzr 20 May 2007, 11:00
tramvay kapasitesi


Akın Üstad ellerine sağlık

Benim bildiğim kadarıyla 272 kişi oturan+ayakta toplam yolcu sayısı idi.
4 kişi/m2  rahat konfigürasyon standardı. 350 kişi sığamaz gibi geliyor.


abhazyalı ugur
15 yıl önce - Pzr 20 May 2007, 12:03

tranvay araçlarının kapasiteleri artık yetmemeye başlamıştıır her ne kadar 2 ay sonra gelecek olan araçlar olsada bence arada bulunan katlamalı koltuklar ve karşılarında bulunan ikili koltukların 2 sırası kaldırılmalı kapasite yülseltilmelidir

Semih Yaşar

15 yıl önce - Pts 21 May 2007, 00:29
araç kapasitesi


Akın Üstad

Toplam ayakta durulacak boş alanı hesaplarken belki katlanabilir koltukların önündeki
birkaç m2 alanı da hesaba katmak gerekebilir, sen hesabında  katlanabilir koltukları
diğer ikili koltuklarla eş tutmuşsun galiba, araç oturma planına bakınca katlanabilir koltukların
bulunduğu yerlerde ayakta fazladan yolcu durabilir gibi görünüyor.
Uzun lafın kısası kesinlikle 350 kişi alamaz tek araç.

Benim otobüslerde yaptığım gözlemlere göre solo Citaro'ya 80'den fazla kişi zor biner, 35 kişilik
koltuk var zannedersem, yani 12 metrelik araçta 35 koltuk varsa, 30 metrelik araçta
74 koltuk orantı olarak daha azdır, aynı oranda olsa bile 30 metrelik tramvaya 200 kişi sığar.
Tramvaın 2,65 genişlikte olması ve koltuk oranının azlığı da göz önüne alınırsa taş çatlasa
250 kişi sığar gibime geliyor.

Metrobüs için telaffuz edilen 260 kişi tamamen hayaldir, 180-200 kişi bile iyidir.


Misafir 11e

5 yıl önce - Çrş 21 Arl 2016, 14:22

Raylı sistem uzmanlarımız, aşağıdaki gibi bir kıyaslamaya ne derler? Doğru mudur?

Füniküler
Tek Araç: 150 yolcu/sefer x 20 sefer/saat/yön = 3.000 yolcu/saat/yön
Çift Araç: 300 yolcu/sefer x 20 sefer/saat/yön = 6.000 yolcu/saat/yön

Tramvay
Tek Araç: 250 yolcu/sefer x 30 sefer/saat/yön = 7.500 yolcu/saat/yön
İkili Set: 500 yolcu/sefer x 30 sefer/saat/yön = 15.000 yolcu/saat/yön

Hafif Metro
Üçlü Set: 750 yolcu/sefer x 30 sefer/saat/yön = 22.500 yolcu/saat/yön
Dörtlü Set: 1.000 yolcu/sefer x 30 sefer/saat/yön = 30.000 yolcu/saat/yön

Metro
Altılı Set: 1.500 yolcu/sefer x 30 sefer/saat/yön = 45.000 yolcu/saat/yön
Sekizli Set: 2.000 yolcu/sefer x 30 sefer/saat/yön = 60.000 yolcu/saat/yön

Banliyö Treni
Onlu Set: 2.500 yolcu/sefer x 30 sefer/saat/yön = 75.000 yolcu/saat/yön



Misafir 902

5 yıl önce - Çrş 21 Arl 2016, 16:26

F1 (Kabataş-Taksim), çift araç mı oluyor?
Bir seferde kaç yolcu alıyor?


Misafir c6d

5 yıl önce - Çrş 21 Arl 2016, 16:32

Ankaray?
Adana Metrosu?
Bunların setleri kaçar yolcu alır?


Misafir 1c2

5 yıl önce - Pts 26 Arl 2016, 14:20

İstanbul'daki metroların kapasiteleri nasıl?
M1: ? (Bilmiyorum)
M2: Sekizli
M3: ? (Bilmiyorum)
M4: Sekizli
M5: Altılı (?)
M6: Dörtlü (?)
M7: Sekizli (?)
M8: ?
M9: ?
M10 (Finans Merkezi Metrosu): ?


Misafir 7b1

3 yıl önce - Pzr 14 Ekm 2018, 21:25

M1 hattının vagonları 22 metredir. Asea Brown Boveri marka.

em1nk
1 yıl önce - Cmt 01 May 2021, 12:34

Hizmetteki hatların istasyon bazlı vagon kapasiteleri şunlar:
M1A/M1B: 4'lü
M2: 8'li
M3: 4'lü
M4: 8'li
M5: 6'lı (Sürücüsüz)
M6: 4'lü
M7: 8'li (Sürücüsüz)
Marmaray: 10'lu
T1: 2'li
T2: Tekli
T3: 2'li
T4: 3'lü
T5: 2'li

İnşası devam eden hatların istasyon bazlı vagon kapasiteleri:
M1A/M1B: 5'li (Sürücüsüz)
M4A/M4B: 8'li
M8: 4'lü (Sürücüsüz)
M9: 4'lü
M10: ?
M11: 8'li (Sürücüsüz)
M12: 4'lü (Sürücüsüz)
M13: ?



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM