Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
Arda Alkaya
12 yıl önce - Sal 08 May 2007, 01:56
[İST-B1.104] - Şehirhatları Vapurlarının Hızları



Vapurlarımız bildiğiniz üzere çeşit çeşit. Vapurların incelemedik yanlarını bırakmadık ancak sanırım hızlarını pek ele almadık.

  • Paşabahçe: Daha hızlısı yok. Yalova-Büyükada arasını 55-60 dakika alıyor. Eğer İstanbul'a gidiş yönündeyse Büyükada'ya erken vardığı için cezalandırılırcasına 15 dakika kalkışını bekliyor.

  • Fenerbahçe: Paşabahçe kadar hızlı olmasa da çoğu kez Yalova seferlerini 10-15 dakika erken tamamlayabiliyor.

  • Maltepe: Bence filonun en hantal ve yavaş vapuru. Bir keresinde Paşabahçe, Maltepe'ye adeta tur bindirmişti. Normalde 30 dakika süren Kınalıada-Kadıköy arasını 50 dakikada alabiliyor.

  • Bacadan Direkliler: Ne hızlılar ne yavaşlar. Ama erken gitmek gibi huyları da yoktur.

  • İlk seri Şuhedalar: Gerek eskilikleri gerekse de makinelerinin güçsüzlüğü yüzünden onlar da ne hızlı ne yavaş. Ama bazılarının ciddi onarıma ihtiyacı var. Şehit Temel Şimşir Yalova-Büyüada arasını 85 dakikada alıyor. Kabataş'a ise tam 50 dakika gecikiyor.

  • İkinci seri Şuhedalar: İlk seriye göre daha güçlü makineleri var. Yalova-Büyükada arasını tam vaktinde alabiliyorlar.

  • C tipleri: Kendileri gibi hızları da küçük Yalova-Büyükada arasını asla vaktinde tamamlayamıyorlar.

  • Yeni Bahçeler (Emin Kul, Fahri Korutürk): Bu tip gemilerin hızları tam bir muamma. Resmi olarak 18 knot yapmaları gerekiyor ama yapamadıkları iddia ediliyor. Fahri Korutürk, geçen Cumartesi günü Yalova'ya 20 dakika geç yanaştı. Adada ne kadar oyalandığını bilmediğimiz için bu vapur hakkında şimdilik bir yorum yapmam zor.


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Sal 08 May 2007, 03:29

Alıntı:
Paşabahçe: Daha hızlısı yok. Yalova-Büyükada arasını 55-60 dakika alıyor. Eğer İstanbul'a gidiş yönündeyse Büyükada'ya erken vardığı için cezalandırılırcasına 15 dakika kalkışını bekliyor.

Arda'nın da belirttiği gibi "Paşabahçe", Şehirhatları'nın en hızlı vapurudur. 2 ay kadar evvel Rifat'la Basın Müzesi arşivinde yaptığımız bir araştırmada, bu vapurla ilgili enteresan bilgilere ulaşmıştık:

Alıntı:
02 Ekim 1952: “Paşabahçe” vapuru dün İstanbul limanına geldi. Taronto tezgahlarında inşa edilen gemi 1700 yolcu kapasiteli ve saatte 18 mil sürat yapabiliyor. “Köprü-Tekmil Adalar” arasında doğru posta yapacaktır.

12 Ekim 1952: “Paşabahçe”nin yarın seyir tecrübesi yapılacak. 73.80 metre uzunluğunda, 11.20 metre genişliğinde ve 18 mil süratindeki vapur “Yalova” hattına verilecek.

14 Ekim 1952: “Paşabahçe”nin seyir tecrübesi dün yapıldı. Seyir esnasında basın mensupları da hazır bulundu. Seyir tecrübesi Yalova’ya yapıldı:
 “Köprü-Adalar” arası 35 dakikada,
 “Köprü-Yalova” arası 90 dakikada katedildi.

İlk hizmete girdiğinde; 18 deniz mili sürate çıkabilen Paşabahçe (33.33 km/saat yani), bu rekorunu kimselere kırdırtmadı.

Özellikle şu bilgi çok ilginç:

Alıntı:
 “Köprü-Yalova” arası 90 dakikada katedildi.

Günümüzde de Yalova Feribotları, uğraksız olarak bu yolu 90 dakikada alıyorlar... Paşabahçe bundan tam 55 sene evvel aynı süreyi yakalıyor oysa...  

http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=455216#455216

Akın KURTOĞLU


Serhat Küçüközler
12 yıl önce - Sal 08 May 2007, 15:47

1985 yılında Haliç Tersanesi'nde inşa edilen Bayraklı-Nurettin Alptoğan ve Karşıyaka-İ. Hakkı Durusu vapurları diğer şühedalara göre daha güçlü motorlara sahip olduklarından sanırım biraz daha hızlılar.Diğerleriyle aralarında motor başına 30 beygirlik bir güç farkı var.Kağıt üzerindeki bu fark seferlerine yansıyor mu bilmem.



Alexandros

12 yıl önce - Sal 08 May 2007, 16:19

Alıntı:
Maltepe: Bence filonun en hantal ve yavaş vapuru. Bir keresinde Paşabahçe, Maltepe'ye adeta tur bindirmişti. Normalde 30 dakika süren Kınalıada-Kadıköy arasını 50 dakikada alabiliyor.


Eskiler daha iyi hatirlar, Suadiye vapuru, Maltepeten daha hantal idi.

Hatirlarim ufak cocuk iken, posta vapurlari Karakoy koprusunun Eminonu tarafinda hareket ederlerdi. Ne zaman posta vapuru , Glasgow tipi degilde, Maltepe veya Suadiye olursa biz cocuklar , suratlarimizi somurturduk ve hayal kirikligina ugrardik, nede olsa bir an evvel Buyukadaya varmak isterdik. Hele hele iskelede Ulev veya Suvat adli vapurlari gordugumuz zaman bir aglamadigimiz kalirdi. Cunku bu vapurlar Maltepe ve Suadiyeden daha hantal idiler.
Suvat ve Ulevi sevmememizin bir nedeni ise o zamanlar ikinci mevkide seyahat ederdik, daha yukarida arz etmis oldugum gemilerin on ust tarafi acik idi, sizin anliyacaginiz vapur dolu oldugu zaman Buyukadaya gunesin altinda seyahat ederdik, vapur iskeleye yanastiginda, bizler hosaf gibi idik.
Ey gidi   guzel Istanbulum , senin degerinin senden uzakta yasiyanlar daha iyi anlar.

Hatiralarimi benimle paylastiginiz icin tesekkur eder, cumle ve imla hatalarindan dolayi ozur dilerim.

Herkese selam.

Alexandros


En son Alexandros tarafından Sal 08 May 2007, 20:03 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Sal 08 May 2007, 19:42

Alıntı:
Hatirlarim ufak cocuk iken, posta vapurlari Karakoy koprusunun Eminonu tarafinda hareket ederlerdi.

Evet doğru... 5 numaradan posta, 6 numaradan ise ekspres seferler kaldırılırdı.

Akın KURTOĞLU



Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Pzr 02 Arl 2007, 00:43

Aslında, şehirhatları vapurlarının şu andaki gerçek hızları ile Boğaz'da ve İç Liman'da geçerli olan hız sınırları hakkında Avadis Hacınlıyan Hoca'mdan, Şükrü üstaddan ve Hakan'dan ayrıntılı ve son derece aydınlatıcı bilgileri alabiliriz burada...

Akın KURTOĞLU


simon

11 yıl önce - Pts 24 Arl 2007, 02:12

Sevgili Serhat Küçüközler demiş ki
Alıntı:
1985 yılında Haliç Tersanesi'nde inşa edilen Bayraklı-Nurettin Alptoğan ve Karşıyaka-İ. Hakkı Durusu vapurları diğer şühedalara göre daha güçlü motorlara sahip olduklarından sanırım biraz daha hızlılar.Diğerleriyle aralarında motor başına 30 beygirlik bir güç farkı var.Kağıt üzerindeki bu fark seferlerine yansıyor mu bilmem.


İzmir için inşa edilen Bayraklı-Nurettin Alptoğan ve Karşıyaka-İ.Hakkı Durusu vapurlarının diğer şühedalara göre daha güçlü motorlara sahip olmasının sebebi acaba başüstü salonunun kapalı olarak tasarlanması olabilir mi acaba? Çünkü bu vapurların baş üstü salonlarının kapalı olması manevrasından tutun, gros tonuna kadar etkileyebileceği düşüncesindeyim. En basitinden diğer şühedaların gros tonları 456 iken, bu vapurların gros tonları 490'dır. Gemi yapımı hesaba dayalı ise, bunu'da hesaplayarak makinalarını bunu kaldırabilecek güçte olarak yapılmış olabilir.



ANA SAYFA -> ULAŞIM