Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Sal 24 Nis 2007, 23:39
[İST-C2.09] - Taksim-Beşiktaş Füniküler Sistemi Neden Düşünülmedi?



"Taksim-Kabataş" arasına füniküler düşünülüp uygulandı ve "Eminönü-Beşiktaş" aksı, tam ortasından bıçakla ikiye kesildi... Bunun yerine, Taksim ile Beşiktaş arasında bir Füniküler sistemi acaba teknik anlamda imkânsız mıydı, yoksa ortalama 3 misli uzun olacağı için mi üzerine gidilmedi?

(+)

Mevcut; "Taksim-Kabataş" Füniküler hattının şekli, üstte göründüğü gibidir. Kısa ve düz bir çizgi şeklinde sahile iner...


 (+)

"Taksim-Beşiktaş" arasının kuş uçuşu (cetvel gibi) olası dümdüz görüntüsü ise yukarıdadır...


 (+)

"Taksim-Beşiktaş" arasının, yerşekillerinin izin vermemesi gibi etkenlere karşı, yay şekli alarak olası ilerleme şekli ise yukarıdaki gibidir...


(+)

Mevcut; "Taksim-Kabataş" Füniküler hattının mesafesi, İBB haritasının ölçümlerine göre; 630 metre civarlarındadır...


 (+)

Olası "Taksim-Beşiktaş" arasının, çizgisel olarak mesafesi; 1836 metredir...


 (+)

Olası "Taksim-Beşiktaş" arasının, yay çizerek mesafesi; 2072 metredir... Bu son alternatifin, Füniküler sistemlerindeki yeri nedir? Bunu da irdelemek gereklidir aynı zamanda... X-Y düzleminde (yan kesitte) ortaya çıkan yarım parabol kolunun görüntüsü, X-Z eksenine oturan bir düzlemde (üstten görünümde) yay çizmeye müsait midir? Yoksa muhakkak düz bir hat şeklinde mi inşa edilmelidir? Teknik olarak Füniküler sistemleri kuşbakışı görüntüde de eğimlenebilir mi? Yoksa, mutlaka dümdüz bir hat şeklinde mi olmalı?

Kabataş'a inen sistem; 600 metre civarlarında olup, Beşiktaş'a inmesi daha faydalı olacak hatlardan ilki; 1800 metre, ikincisi ise; 2100 metre civarında... Yani, Kabataş Füniküleri; ilk alternatifin üçte biri, ikincinin ise 3.5'da biri kadar... Burada, ilk etapta maliyet mi acaba gözönüne alındı? Yoksa, Dolmabahçe Bayırı, Küçükçiftlik Parkı, Vişnezâde Tepeliği ve Akaretler Yokuşlarının inişli-çıkışlı topografyası mı caydırıcı oldu?

Üstteki "Taksim-Beşiktaş" arası olası iki farklı güzergâhtan birisi, uygulamaya neden alınmadı acaba? Bunların cevabını bu başlık altında inceleyelim...

Akın KURTOĞLU


metink
15 yıl önce - Sal 24 Nis 2007, 23:46

Guzel bir calisma olmus..

Resimlere bakinca maliyetin Kabatas'a gore 2-3 katini bulacagi anlasiliyor belkide asil sebebi buydu..

Benim aklima gelen diger bir sebepte Besiktasin yogunlugunun bir kismini Kabatas kaydirmak olabilir. Sahsen ben Anadolu yakasinda oturan biri olarak Kabatasi Besiktasa tercih ederim cunku Besiktasta aslinda hic bir isim olmuyor. Ya taksime ya mecidiyekoye yada levente gitmek istiyorum. Bostanci,Kabatas deniz otobusleride ihtiyacimi karsiliyor. Besiktasa gitmem sadece yolumu uzatirdi..


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Çrş 25 Nis 2007, 00:06

"Kabataş-Dolmabahçe-Beşiktaş" arasını panoramik olarak gösteren bir öngörünüm haritasına sahip olan var mı aramızda? Aslında, benzer işi panoramik bir fotoğraf da görebilir. Yataydaki mesafeleri bildiğimiz için, bunu kriter alarak dikey yükseltileri de yatay uzunluklarla orantılayarak kabataslak çıkartabiliriz. Böylece, bu iki nokta arasındaki iniş-çıkışların profilini bulabiliriz...

Akın KURTOĞLU


abhazyalı ugur
15 yıl önce - Çrş 25 Nis 2007, 03:13
finüke yerine


taksim dolmabahce beşiktaş LRT veye metro sistemi olmazmı eğim müsait değilmi

nedimk
15 yıl önce - Çrş 25 Nis 2007, 10:09

Füniküler sistemde aranan özellik fazla eğim olması ve dik olmasıdır. Bu durumda çok az bir enerji ile araçlar çok hızlı hareket ettirilebilir.

Taksimden Beşiktaşa virajlı bir sistem olamayacağı ve düz bir hat için istenen eğimi veremeyeceği için yapılmadığını düşünüyorum.

Ayrıca "Füniküler" kelimesinin veya bu sistemin ingilizce karşılığı nedir?



Eren Adiloğlu
15 yıl önce - Çrş 25 Nis 2007, 10:45

Bence belediye daha önceden, tramvayın Kabataş'tan daha ileriye gitmesinin zorluğunu düşünerek en azından, metronun tramvay ve deniz ile entegrasyonunu sağlamak amacıyla böyle bir hat düşündü. Bu Kadir topbaş'ın hatalı olduğu gerekçesiyle desteklemediği bir proje olmasına rağmen, kendi başkanlığı döneminden önce başlayan inşaatı bitirmek durumunda kaldı. Beşiktaş'a ulaşmasının teknik güçlüklerini tam olarak bilemiyorum. Ama özelliklerde asansörler, belli bir metrajın üzerine çıkamamaktadırlar. yani siz 200 katlı bir bina yapsanız, teknik olarak tek asansörle, aktarma yapmadan tepeye çıkamazsınız. Finüküler de buna bir nebze de olsa benzeyen bir makara sistemi olduğu için böyle bir teknik olanaksızlık söz konusu olabilir.

alikurultay

15 yıl önce - Çrş 25 Nis 2007, 11:57

Alıntı:
Ayrıca "Füniküler" kelimesinin veya bu sistemin ingilizce karşılığı nedir?



"funicular railway", "inclined railway", "inclined plane" ve "cliff railway" karşılıklarının olduğunu söylüyor wikipedia.  (bkz: http://en.wikipedia.org/wiki/Funicular )  

Ama tabii bu işin "kompedanı" İsviçreliler; malum Alp Dağları'nın altını üstüne getirmişler kendileri. Taksim Kabataş Füniküleri'nin de müteahhitlerinden biriydiler. Almanca'da da, "funikular" kısmen kullanılmakla beraber  eskiden "Drahtseilbahn", şimdilerde "Standseilbahn" ismi verildiğini söylüyor wikipedia.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cmt 28 Nis 2007, 00:42

Levend-Taksim metrosunun, Taksim'den itibaren bir makasla ayrılıp bir şube hattı oluşturarak, Dolmabahçe Stadı'nı biraz daha kuzeyden aşarak ve yumuşak bir kavis çizerek Beşiktaş'a inmesi de düşünülebilir(miy)di acaba?

Taksim AKM'nin altından dönmeye başlayarak, Açıkhava'nın arkasından Maçka Parkı'nın sınırlarını takip edip Vişnezade'yi derinlerden geçerek, Akaretler ve Beşiktaş'a ulaşan bir şube hattı meselâ... Böylece Füniküler standartlarını yakalamak zorunda da kalınmazdı...

Akın KURTOĞLU


Semih Yaşar

15 yıl önce - Cmt 28 Nis 2007, 01:11
Taksim-Beşiktaş


Merhabalar

Levend-Metrosunun bir kol olarak Taksim'den ayrılıp Beşiktaş'ta şube hattı yapması
yerine halihazırda projesi olan Kabataş-Beşiktaş- Alibeyköy metrosu bence daha mantıklı.
Bu hat ile zaten Beşiktaş-Taksim bağlanmış oluyor, Kabataş'ta Metrodan Tünel'e geçiş
yeraltında olacağı için çok zor olmaz.
Beşiktaş- Yıldız- Şişli güzergahı ayrıca Beşiktaş-Taksim-Şişli güzergahından daha kısadır.
Fakat daha önce defalarca yazdığım gibi Kabataş-Beşiktaş-Alibeyköy metrosu , tramvayın
Beşiktaş'a uzatılmasına alternatif değildir, konuyu yine oraya getirdim
Tramvayın Beşiktaş'a getirilmesinin sayılamayacak kadar avantajları var, hemde çok
ucuza yapılabilecek bir proje, 1,5 km altyapı yatırımı yaklaşık 5-6 Milyon Dolar, 5 tane
yeni tramvay seti 10 Milyon Dolar, neden vazgeçildi bu işten anlamak mümkün değil.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cmt 28 Nis 2007, 01:18

Alıntı:
Levend-Metrosunun bir kol olarak Taksim'den ayrılıp Beşiktaş'ta şube hattı yapması
yerine halihazırda projesi olan Kabataş-Beşiktaş- Alibeyköy metrosu bence daha mantıklı.
Bu hat ile zaten Beşiktaş-Taksim bağlanmış oluyor, Kabataş'ta Metrodan Tünel'e geçiş
yeraltında olacağı için çok zor olmaz.

Fakat, bu sefer de Beşiktaş'tan Taksim'e gitmek için 2 vasıta birden değiştirmek zorunda kalınacak... Rantabl değil... Bu iki merkez hakikaten çok önemli iki merkez. Hiç değilse İETT, yine eskisi gibi 30B hattını devreye soksa... Yoğun bir şekilde çalışması durumunda, bu yöndeki talebi rahatlıkla karşılar. İndirimli çalışması durumunda, halkın 40 ve türevlerine ya da dolmuşlara mahkûm olmasına da gerek kalmaz...

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM