Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Rifat Behar
12 yıl önce - Cmt 31 Mar 2007, 17:43
[İST-G1.116] - İstanbul'un Kayıp Metrosu [1 Nisan Şakası]



1956 yılında İstanbul’da Fransızlar tarafından deneme amaçlı olarak inşa edilen 400 metrelik metronun hikayesi pek bilinmez. Hikayenin özü kısaca şöyle: Fransızlar Mecidiyeköy-Yenikapı arasında bir metro projesi teklif etmiş. Metro ülkemizde pek bilinmediği için 400 metrelik bir pilot tünel inşa edilmiş, hatta raylar da döşenip metro işler hale getirilmiş. O sıralarda Kabataş - Fındıklı - Tophane - Karaköy arasında ana cadde açıldığından inşaat herhalde aç kapa yöntemiyle birkaç ayda bitirilivermiş. Ancak sonradan işler ters gidince proje rafa kaldırılmış. Metro aracı Fransa'ya geri götürülmüş, tünel ağızları da kapatılmış. Bununla ilgili az sayıdaki bilgi dönemin İETT dergilerinde yer alıyor. Belki gazeterlerde de bilgi vardır. Araştırmak lazım.. Fiyasko mahiyetindeki proje sonradan hasır altı edildiğinden zamanla unutulup gitmiş.
Derginin elimdeki Ekim 1956 sayısındaki kısa bilgiye göre metro birkaç hafta faal olarak meraklıları gezdirmiş. Sadece Fındıklı'da girişi varmış. Tophane yönüne doğru 400 metre gidip geri dönüyormuş.
Dayım anlatırdı. O binmiş. Ama binmesi ile inmesi bir olmuş. Birşey anlamamış. Zaten tek girişi çıkışı olduğundan yolcuyu bir yere götürmüş olmuyormuş.

 

(+)



Metronun bulunduğu mahalde ufak bir araştırma yaptım. Girişin oluğu yer günümüzde kaybolmuş durumda ancak havandırma kanallarını Fındıklı yokuşundaki okulun önündeki caddede buldum:


 

(+)



 

(+)



 

(+)




Rivayete göre (bunu da zannedersem dedem anlatmıştı) o dönemde Anıtlar Kurulu'nun yerine geçen Asar-ı Atika Cemiyeti inşaat sırasında birkaç tarihi eser bulununca inşaatı durduruvermiş. Zaten finansman da sağlanamamış. Fransızlar çekip gitmiş. Olay da böylece kapanmış. Arşivlere girilirse eski gazatelerden haberin tamamı belgesel şekline getirilebilir bence.


 

(+)



 

(+)



Arşivimde bu konuya dair eski bir gazete küpürü buldum. Milliyet gazetesi. Ama tarihini yazmamışım.


Alıntı:



Şehir haberleri

Ilk Metromuz 12 Ekimde açiliyor.


Findikli-Karaköy arasinda insa edilen metronun ilk fasılası Vali Tarhanin teşrifleri ile 12 Ekimde açılıyor. 422 metro boyundaki metroda Fransadan hususi olarak gelen modern katarlar kullanilacaktir. Saint Marteen şilebi ile Haydarpaşaya gelen 2 adet katar gümrük muamelesini müteakiben vinçlerle kamyonlara yüklenmiş Fındıklıya getirilerek raylara yerleştirilmiştir. Metroyu hareket ettirecek cereyan için kablo döşeme ameliyesi devam etmekte ve küşat gününe yetiştirilmeye çalışılmaktadır.



Bu metro günümüzde canlandırılablir mi? Toprakla dolmadıysa tüneller kullanılabilir diye düşünüyorum. Tünellerin standart ebatlarda olması lazım. (Dergideki fotoğrafta metronun normal boyda olduğu görülüyor zaten.) Bu tüneller kullanılarak Karaköy-Beşiktaş arasında tam bir metro bile yapılabilir. Böylece sürüncemede kalan Kabataş-Beşiktaş bağlantısı da sağlanmış olur. Yetkililerin incelemesi, tünelleri ortaya çıkarması lazım. Eğer metro olamayacaksa tüneller nostaljik gezi tertiplenecek şekilde düzenlenebilir. Wowturkey'den çok talep gelir...  Bununla ilgili başka bilgisi olan varsa lütfen bu sayfayı geliştirelim.


En son Rifat Behar tarafından Cmt 31 Mar 2007, 18:37 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cmt 31 Mar 2007, 17:47

Ne kadar ilginç bir bilgi...   Halihazırda 400 metre tünelimizin olması, birçok şekilde bu oluktan faydalanma avantajlarını da beraberinde getirir...

Akın KURTOĞLU


tolginho

12 yıl önce - Cmt 31 Mar 2007, 18:23

Çok enteresan bir bilgi bu.

Bence bu tünelin akıbetini İETT'ye mutlaka sormak lazım. 400 metrelik bir hat olduğundan muhtemelen tek yönlü bir tünel olması olası.

Tolga KAPROL



Ali Melih Atafırat

12 yıl önce - Cmt 31 Mar 2007, 18:50

Metro yapmaktan vaz geçilince vagonlara ne olmuş acaba? Yoksa onlarıda mı toprağa gömmüşler? Biz yıllardır metro metro diye kıvranıp karaköy'e giderken hep bu vagonların üzerinden mi geçiyorduk? Yıllardır biri kalkıpta bunu anlatmamış mı? İstanbul'un altında neler varmış da haberimiz yokmuş. Başka bir yerden de bir deniz otobüsü çıkarsa hiç şaşırmamak gerekir.

Selamlar

Ali Melih Atafırat


Başdoğan

12 yıl önce - Cmt 31 Mar 2007, 19:03

Rıfat Behar demişki:
Alıntı:
Ancak sonradan işler ters gidince proje rafa kaldırılmış. Metro aracı Fransa'ya geri götürülmüş, tünel ağızları da kapatılmış

Sanırım yukarıdaki sorunun cevabı verilmiş oluyor böylelikle...



Can D.
12 yıl önce - Pzr 01 Nis 2007, 00:51

valla bu hattı ilk defa duyuyorum ama inş. bu hattın başına gelenler yenikapı-taksim hattının başına gelmez  

Ademv
12 yıl önce - Pzr 01 Nis 2007, 04:50

Nisan 1 şakası gibi birşey bu... Sen 400M metro yap sonrada toprağa göm.
Yo! yo! olamaz! Sen ki 1800!lü yıllarda dünyanın ilk metrolarından birini yapmışsın.

Biri bana bunun şaka olduğunu söylesin...



Engin

12 yıl önce - Pzr 01 Nis 2007, 07:27

Bu tünelde aktarma geçiyor muymuş?

Yusuf Göksel
12 yıl önce - Pzr 01 Nis 2007, 11:14

Bunun 1 nisan şakası olma ihtimali var mı?

Engin

12 yıl önce - Pzr 01 Nis 2007, 12:57

Alıntı:
Bunun 1 nisan şakası olma ihtimali var mı?

Hayır bana büyük büyük dedem böyle bir şey anlatırdı. Rahmetli Fransız dedik mi gözleri dolardı bu yüzden... de tabi ben resimlerini ilk defa gördüm  



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM