Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Ali Cenk
15 yıl önce - Cum 09 Mar 2007, 11:27
[İST-C6.30] - İstanbul Metrosu Vagon Tasarımı ve Beraberinde Getirdiği Sorunlar



Henüz çok kısıtlı olsa da Taksim-4.Levent Metro hattını kullanıyor ve bu çok gecikmiş projenin bile bizlere ne kadar büyük bir rahatlık sunduğunu her seyahatimde gözlemliyorum. Ayrıca Dünyanın hemen hemen tüm Büyükşehirlerindeki toplu taşıma araçlarını ve yollarını kullanmış biri olarak, ister istemez bir kıyaslama içerisinde oluyorum. Paragrafımın başında çok kısıtlı diyerek kasdettiğim konu hattımızın kısalığı idi. Ancak bu kısa hat bile çok büyük bir yoğunlukta çalışmaya başladı.

Kendime sormaktan alıkoyamadığım soru, bu hatta çalışan Vagon seçimlerinin acaba hangi kriterlere göre yapıldığı. Zira vagonlarda kullanılan koltuk sistemi hızlı bir ulaşım aracı olan, dolayısıyla ayakta daha fazla yolcu taşınabilmesini mümkün kılan bu sistemle bağdaşmıyor. Taşınacak yolcu sayısı değil de sanki taşınan yolcunun rahatı daha fazla düşünülüyormuş gibi geliyor bana. Ayrıca vagonlar arasında bir geçiş olmaması yine büyük bir hata. Bu bölümler (aynı körüklü otobüslerde olduğu gibi) çok fazla ayakta yolcu alabilmektedir.

Konunun özü, Hızlı ulaşım imkânı sunan Metro da mümkün olduğunca fazla yolcu taşınması ana hedef olmalıdır. Belkide durum böyledir. Ee durum böyle olunca daha fazla yolcuyu taşıyabilecek araçlar kullanılmalı ve içleri ona göre tasarlanmalıdır. Hal böyle olmayınca, her geçen gün artan yolcu talebini karşılamakta zorlanmaktadır bu sistem. Aslında tüm bu yazdıklarımı tek bir fotoğraf ile özetleyecek olursak, lütfen Hong Kong metrosunda çekmiş olduğum aşağıdaki fotoğrafa bakınız. Oldukça yoğun (fakat asla bizimki kadar kısa olmayan) bir metro ağına sahip olan Hong Kong aslında pekçok açıdan bence örnek alınması gereken bir şehir (Özel İdare Bölgesi).

Elbette onların imkanları ile bizim imkanlarımız mukayese kabul etmeyecek kadar uzak ama güzel ve faydalı işler için bir başlangıç yapmanın ve bu noktada seçimlerimizi yaparken özen göstermenin hem biz vatandaşlara hemde ülke ekonomimize büyük faydası olacağı inancındayım.



(+)

Bu fotoğraf en baştaki vagondan çekilmedi yani fotoğrafı çektiğim noktanın gerisinde de 1-2 vagon uzunluğu daha var. Adeta hareket halinde olan tek bir vagon gibi.


Rifat Behar
15 yıl önce - Cum 09 Mar 2007, 12:20

Söylediklerinizde çok haklısınız. Ancak şu anda İstanbul metrosunda kullanılmayan bir %50 kapasite var. Peronlar 8'li dizilere göre yapıldı ancak kullanılan diziler 4'lü. İhtiyaca göre dizideki katar sayısı arttırılabilir. Ayazağa-Yenikapı devreye girdiğinde bu hatta olan talep artacaktır. O zaman katar artışına gidilebilir. Ancak şu anda bile kendisi hissettiren bir problem var. Yoğun saatlerde yoğunluk nedeniyle metroya binemeyen çok yolcu oluyor. Metronun içi de Japonya'da karşılaşılan görüntüleri aratmıyor. İBB Güney Kore'ye sipariş ettiği araçlarda söylediğiniz hususlara dikkat etmiştir umarım. Belki 10 sene sonra yeni hatlar devreye grip insanlar geleneksel toplu taşıma sistemlerinden raylı sistemlere iyice kayınca 8'li katarlar da yetmeyecek aracının içini nasıl optimum kullanabiliriz, konu buraya gelecek. Çok iyi bir konuya temas ettiniz. Bu araçlar en az 30 sene kullanılıldıklarından iç düzenlerinin ileriye dönük olarak düşünülmesi lazım.

Şu anda kullanılan tramvaylarda benzer bir problem var. Araçların başında ve sonunda iki kör nokta var. kapılar aracın başında değil ortasında olduğundan burayı kimse kullanmak istemiyor.


Esat San
15 yıl önce - Cum 09 Mar 2007, 13:05

Bence hat projelendirmeleri yapılırken hattın fizibilite çalışmaları esnasında çıkarılan yolcu profili bu konuda etken olmalıdır. Örneğin yolcuların büyük çoğunluğu 8 istasyondan daha uzak mesafeye gidiyor ise (yaklaşık 2 dk ara ile toplam 16 dk lık yolculuk)  bence oturan ağırlıklı bir araç tasarımı doğrudur, ilk mesajdaki örneklerde olduğu gibi yolcunun yüzde 90 (belki daha fazla) ayakta yolculuk ettiği bir hatta yolcu profili kısa mesafeli olmalıdır. Bu benim tezim biraz garip bir detaydan bakıyorum olaya , bizde araç alımında böyle bir kriter söz konusumudur bilemiyorum, metro için konuşursak Taksim hattı 8 araçlık dizilere uygun, Havalimanı hattı ise 4 araçlık dizilere uygun zaten burada setlerde 4 lü kombine edilebiliyor.

İstanbul' daki araç tiplerinde sanırım biraz Alman ekolü söz konusu yani kapıların ortada olması çok sorun değil "insanlar size yol verir" beklentisi herhalde (pratikte öyle değil ama neyse) bunun bir örneği aşağıda ki araçlar üstteki Viyana metrosunda kullanılan eski araçlar, alttaki Havalimanı hattı aracı, tamamen benzer (ikisininde karoseri imalatı SGP) tek farkı genişlik ve yükseklikte iç tasarım tamamen aynı





Bunlarda aynı araçların iç kesiminden bu fotolar pek iyi değil kusura bakmayın, üstteki viyana metrosu alttaki havalimanı metrosu






Burada ise daha önce yayınladığım bir foto var, bu fotoda Viyana' nın yeni metroları ve yine birinci mesajda bahsedilen içinden baştan sona gidilebilen yeni modelin iç görünüşü, bu tasarım bana çok kullanışlı geldi, aynen önerildiği gibi ayakta durulan alanda otomatik olarak bir artış söz konusu ve yanlış saymadı isem orada dizileri 6 lı olarak bu şekilde kullanıyorlar İstanbul içinde yeni alınacak araçlarda bu sistem bence olmalıdır.



Tramvay ile ilgili eleştiriye gelince, eski araçlara olan alışkanlıktanmıdır ne bana da özellikle koltukların arasındaki bölüm ve ön koltukların bulunduğu yer çok dar geliyor ve uzun mesafe gitmeyecek isem burada durmamaya ve oturmamaya dikkat ediyorum bu daralmanın sebebi araç tabanda standart olsa da üste doğru daralan bir tasarıma sahip olması ve cam tarafındanki genişlik sanırım içeride daralmaya sebep oluyor.(yada bana öyle geliyor) (Bu araçlarda Kanadalı Bombardier firmasının Avusturya imalatı) özellikle tramvayda Rıfat Bey' in bahsettiği gibi kapıların ve sahanlığın (ne denirki o geniş bölüme) eski araçlarda olduğu gibi başlara yakın, oturma bölümü ortada olması daha doğru bir yaklaşım olabilir, çünkü tramvayda amaç zaten dolmuşçuluk yani kısa mesafe, uzun giden ortada otursun ama indi bindilerin hızlı olması lazım.

Araç içi tasarımı ile ilgili değil ama bir ince detayda şu olabilir, hat tasarımları bence elektromekanik ile beraber ele alınmalıdır, çünkü araçlar elektromekanik işler kapsamındadır ve normal şartlar bu şekilde ihale edilir yani hattın tasarımı bir bütün olması için, hattın geometrisi elektromekaniğe, elektromekaniği kullanılacak araçlara göre tasarlanır, çünkü araçların yükseklik, genişlik, basamak yüksekliği gibi tüm kriterleri birebir aynı olsa da, sizlerinde bildiği ya da duyduğu Dönüş Yarıçapı etkeni nedeni ile her aracı her hatta kullanamayabilirsiniz. Buradaki olumsuzluk trenin yürümeyeceği ifadesi değil, tren yürür ama maksimum hız ve güvenlik şartlarını sağlayamaz. Dolayısı ile manavdan elma alır gibi sadece kırmızı olduğu ya da kavun alır gibi iyi koktuğu için alamazsınız Araç hattın eğim ve kurp şartlarına uygun olmalı, peronlar yine bu araçların dönüş yarıçaplarına uygun noktalarda uygun açılar ile inşaa edilmeli. Konu araçların iç tasarımı ile ilgili ama bilgi olarak bunları söylemek istedim dış yapı anlamında araçlar aksesuar olarak değerlendirilemez, ama kapı, sahanlık, tutamak, koltuk gibi iç değerler değiştirilebilir kriterler sahiptir diye düşünüyorum.


Kaptan-ıDeryaİbrahimPaşa

15 yıl önce - Pzr 11 Mar 2007, 06:46

istanbul metrosunun vagon genişliği 3 m dir.. va sanırım bu dünyadaki en geniş metro.. bu tasarım bence bu konunun düşünüldüğünün göstergesi..

Eminim Eurotem fabrikasında yapılacak yeni metro araçları içten geçişe izin verecek şekilde yapılacaktır..

Ben bu gibi yabancı eli değen ve önemli projelerde bu tip detayların atlandığını düşünmüyorum Türkiye'de...


erkin1
14 yıl önce - Sal 15 Nis 2008, 02:07
sağlam bir cevap vermek lazım


İster kabul edin ister etmeyin.BU ALIMLARLA İstanbul'daki vagonlar keşmekeşe döndü.

Rotem'in araçları 34 adet (Sultançiftliğinde kullanılacak olan çok eski bir teknoloji Adana'da 12 yıldır bekliyor)
Alstom'um mevcut araçları 1998-1999 yılında geldi. O zaman son teknoloji diye lanse edildi..
Aynı araçlar 1982 yılında caracas (venezulla) da kullanıldı.

ABB vagonları alınırken 8 km'lik vatan caddesine 12 Vagon yetecek iken 1988 yılında 128 tane sipariş edildi. araçlar 5 yılda ancak yetiştirildi.
Sonra tramvay oldu. Rezaletlikler yaşandı. (Teknik ve can kaybı olarak) Bilenler bilmeyenlere anlatsın.

2001 yılında 92-128 adet vagon ihalesi Rotem grubunda kaldı.7 yıldır vagon alınacak. Gelen model Alstom ile neredeyse aynı. Almanyadan kullanılmış vagon geldi. Boyadık raylara çıkardık.

Bir tek 2002 yılında alınan 47 adet tramvay 65 milyon euro kredili. gelen araçlar düşük tabanlıydı.
2004 Yılında kullanmaya başladık. (O da mecburiyetten)
30 Adet farklı tasarım tramvay geliyor. (Alstomdan ). 72 Adet Alstom metro vagonu geliyor.
40 adet türk malı olduğu idda edilen abb kasası atılıp yerine rte200 modeli yapılmaya çalışılyor.
İşler eklemeli çingen tüfeğine döndü.
Şaşmamak elde değil.



İSMAİL ÇELİK

14 yıl önce - Sal 15 Nis 2008, 09:51

Taksim metrosu 8'li araç dizinine ve 90 sn. bir işletmeye uygundur,dolayısı ile yoğunluk artışını çok büyütmeyin.Evet yolcunun konforuda düşünüldü bu hatta,zira gerek şimdi gerekse ileriye dönük prestij hattı burası.ABB araçları çok geldiği için alel acele bir proje ile tramvay yapıldı ama şu an gerçek alçak tabanlı vagonlar kullanılıyor.Değişik firmalardan araç alınması mantıklı zira en uygun şartlarda kim veriyorsa ve yedek parça temini ve maliyeti hangisinde daha hesaplı ise onu seçersiniz.Birde bu ithal araçların ne kadar parçası daha sonra yerli temin edilir ona bakarsınız.Mühim olan araçların birbiri ile ve sistemle uyumlu olabilmesidir.Şahsen ben Alstom'un araçlarını ABB'den daha çok beğeniyorum.
Kta araçları acil araç ihtiyacı olduğu için ucuz yol olarak geçici çözüm olarak alındı,mühim olan vatandaşa hizmet değilmi?

Bir arkadaş Alstom'un 1982 teknolojisi olduğunu söylemiş,bu konuda ayrıntılı bilgisi olan varsa yazsın bilgilenelim,araçların görünüşü aynı olabilir ama teknoloji farkı bence muhakkak vardır.
Mesela 2005 partner ile 2008 büyük ölçüde aynı görünür ama aralarında fark var.
Taksim metrosunda kapı var,yalnız sanıyorum güvenlik sebebi ile kilitli tutuluyor,o kapı açık olsa sanki vagonlar rahatmı olacaklar?


En son İSMAİL ÇELİK tarafından Sal 15 Nis 2008, 09:59 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


tolginho

14 yıl önce - Sal 15 Nis 2008, 09:56

Ali beyin ilk mesajda gösterdiği koltuk düzeni Ankaray ya da Ankara Metrosunda var, vagon araları körüklü değil ancak kapı var gerekli olursa geçiş yapılmaya müsait.

Tolga KAPROL


tarkanzbk

14 yıl önce - Sal 15 Nis 2008, 13:23

Sayın İsmail Çelik sanırım toplu taşıma ile ilgili yada yetkili birisiniz benim size teknik bir sorum var Gayrettepe Metro istasyonu 8 li dizi için yeterli uzunluktamı ben hergün o istasyonu kullandığım için kabataslak orantı kurunca sanki istasyon kısa kalacakmış gibi bir tahminde bulunuyorum.
Gayrettepe istasyonunda her akşam Taksim yönüne doğru gidişte bir çok yolcunun trene binemediğini görmekteyim ama vagonların içine bakınca koridorların tamamında dışarda kalan tüm yolcuları rahat rahat alacak boş yerler olduğunu görüyorum,trene binen kişiler kesinlikle koridora ilerlemekten sakınıyorlar bu kapı önünde bekleme alışkanlığının terk edilmesi için etkili bir çalışma yapılması gerektiğini düşünüyorum,bu çalışmaların aynı şekilde Metro istasyonuna giriş çıkış ve trene iniş,binişlerde de çok daha aktif olarak yapılması gerekliliğine inanıyorum.


İSMAİL ÇELİK

14 yıl önce - Sal 15 Nis 2008, 13:44

Toplu taşımaya ilgili biriyim,bahsettiğiniz istasyonda 8 li diziye yeter ve ben zatım 8 li diziye birkaç yıl evvel bindim.(Bana denk geldi birkaç kere)Kapı önünde beklememe huyu konusunda size katılıyorum.

korkutyil
14 yıl önce - Sal 15 Nis 2008, 19:03

En etkili yöntemi Japonlar bulmuş. Sen ilerlemezsen ilerletecek adam bulunur demişler. İlginç yakında Türkiyedeki metrolar ve metrobusler bu hale gelicek galiba.







sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM