Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 00:01
BUR » B1.14. Bursa'da Füniküler Yapılması Mümkün ve Faydalı Akslar




Tek örneği İstanbul'da olan (daha doğrusu iki adet ) "Füniküler Sistemi", Bursa gibi dağ eteklerine kurulu bir kentte de uygun noktalar arasında inşa edilebilir mi?

Bu başlıkta, Bursa kentiçinde Füniküler hattına elverişli ve Füniküler inşa kriterlerini haiz çizgiler hakkında bir beyin jimnastiğine girişeceğiz.

* İlk Öneri: "Şehreküstü-Heykel"

Üstteki çizimde; Şehreküstü ile Ulucami-Heykel arasında bir noktada (çarşılı yeraltı geçidinin önlerinde) üst noktası konumlanabilir. Böylelikle; Atatürk Caddesi'nin aşağı-yukarı tam orta noktasına tekabül eder ve her iki istikametten de yolcu toplar/dağıtır.



(+)


Üstteki çizimde ise; Şehreküstü ile Heykel arasında uygulanabilir. Bu şekilde de; Ulucami ile Setbaşı civarlarından yolcu toplar/dağıtır.



(+)


Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 00:17

Bursa'da finiküler sistem yapılabilecek noktalardan çok bence Bursa'da bu sistem yapılabilirmi onu tartışmalıyız ilk etapta.Evet bence de Bursa'da finiküler sistem yapılabilecek güzergahlar mevcut.Finiküler sistem tünellerinin seviyesinin oldukça derinde yapıldığını düşünürsek doğalgaz,telekom ya da su altyapılarının bu sisteme olumsuz etki yapmayacakları düşünülebilir.

Benim aklıma ilk gelen finiküler güzergahları şunlar:

1)MERİNOS İSTASYONU-DEVLET HASTAHANESİ

2)ACEMLER-ÇEKİRGE MEYDANI

3)TELEFERİK-YÜKSEK İHTİSAS HASTAHANESİ

4)MURADİYE-ALTIPARMAK


Enes A.
15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 00:24

Böyle bir hat yapılması durumunda verimlilik oranı ne kadar olacaktır tahmininiz var mı?

Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 00:27

Alıntı:
bence Bursa'da bu sistem yapılabilirmi onu tartışmalıyız ilk etapta

Evet, kesinlikle yapılabilir. Hele ki, raylı sistemin şehrin tam kalbine çıkmadan,   aşağılarından geçtiği düşünülecek olursa, çok da işe yarar olabilir.  

Bursa, bu finansmanı karşılayabilecek zenginlikte bir belediye. Ayrıca topografik yapının uygunluğu da Füniküler sistemleri için fevkalâde elverişli. Belki bir Konya, Ankara veya Antalya gibi dümdüz kentler için mantıksız bir sistemdir ama, Bursa için muhakak günün birinde düşünülmesi gereken güçlü bir alternatiftir. İstanbul ile Bursa, tarih konusunda olduğu kadar coğrafî anlamda da benzer yerleşmelerdir. İstanbul'da başarıyla uygulanabilen bir sistem, Bursa'da da hayata geçirilebilir ve hatta Heykel-Ulucami aksı üzerindeki bir çıkış noktası da, gerektiğinde bu bölgenin rahatlıkla kaçış seçeneklerinden birisi konumuna yükselebilir...

Akın KURTOĞLU


M.Erdoğan
15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 03:24

Akın Bey üstadın üstüne laf söylerken çekiniyorum ama ilk mesajındaki feniküler önerdiği hat bence uygulanması imkansız ve gereksiz bir hattıdır.Çünkü çizdiği güzergahta ikisinde de birden çok sayıda tarihi hanın altından geçmek zorunluğu vardır. Delme metoduyla bile olsa bu Hanlar bölgesi dediğimiz bu alanda pek çok tarihi eserin altından delme yapıp Atatürk caddesine çıkmak sakıncalıdır. Ayrıca bence gereksiz masraf olur çünkü  Şehreküstü meydanı ile Atatürk caddesi arasındaki eğim farkı azdır ve bukadar uğraşmaya değmez. Onun yerine öncelikle Teleferik kalkış istasyonu Bursaraya entegre edilebilir.

O kadar yeraltından delme yapmak ve tarihi eserlerin temellerini riske atmak yerine aynı masrafı Şehreküstü ile Ulucami arasındaki binaları yıkıp hem tarihi yapıyı ortaya çıkaran hemde oluşan alanda Yeşil Türbeye ve Emirsultana kadar uzanan bir cadde tramvayı kurmak daha mantıklı geliyor bana.

Şehreküstü bölgesini Atatürk caddesine feniküler ile bağlamak yerine Bursaray hattını Teleferik kalkış istasyonuna feniküler ile bağlamak feniküler sistem için çok daha mecburi bir güzergah olur. Telefirği oteller bölgesine ulaştıracak projeninde hayata geçmesiye bu mecburiyet olacak bence. Bunun için iki önerim var.

 

(+)


Mavi : Feniküler Hattı
Pembe : Cadde Tramvayı
Turkuaz : Bursaray'ın şimdiki hattı
Kırmızı : Şehreküstü - Tophane ve Kültürpark - Tophane arası Teleferik hattı

Yukarıda göstermek istediğim noktalarda Feniküler konusunda Bursanın en büyük ve gerçekçi önceliğinin Teleferik Kalkış istasyonu ile Bursaray hattının bağlanması gereğine göre oluşturdum.

Teleferik istasyonunu Bursaray ile bağlamanın iki yolu var. Fakat ikisindede eğim farkının fazlalığı yüzünden feniküler sistem şart.   Ayrıca Teleferiğin Bursaraya bağlanmasıda yol uzun bile olsa şart. Tek bilmediğim bu sistemlerde en fazla ne kadar mesafeler arasına kurulabildiğidir.

1. Öneri : Haritada 1 numara ile işaretlediğim gibi Bursarayın Gökdere meydanı istasyonundan başlayarak Meydancık mevkiine eğimi az bir finiküler sistem kurulur. Bölgenin geniş bir cadde barındırması ve Kamberler parkı sayesinde oldukçada genişleyecek olması yüzünden çok az masrafla bu sağlanır. Meydancık bölgesinden sonra ise çok hızlı bir şekilde artan eğimle Yeşil Türbe Çevresine bağlanıp bu noktadan sonra 2 nolu hatla gösterdiğim gibi oradanda Namazgah üzerinden Teferrüç istasyonuna ulaşılabilir.

2. Öneri : Hiç Gökdere meydanı-Meydancık ve Yeşil Türbe arasına haritada 1 numara ile gösterdiğim feniküler hattı yapmakla uğarşılmaz. Bunun yerine Şehreküstü ile Ulucami arasındaki binalar kaldırılır.(er geç kalkacak zaten onlar) Böylece hem tarihi alanlar ortaya çıkar hem yol genişler ve bir cadde tramvayı yapılır. Bu cadde tramvayı, Şehreküstü - ZaferPlaza yanı - YKM - Ulucami - AVP Tiyatrosu - Ünlü Cadde güzergahını izleyerek Gökdereyi geçmesi sağlanıp Yeşil Türbe veya Yeşil Medrese civarlarında uygunbir yere bağlanır. Bu noktadan sonra ise haritada gösterdiğim gibi yine Namazgah üzerinden bir Feniküler sistemi ile Teferrüç istasyonuna ulaşılabilir.

2. öneri sayesinde Atatürk caddesine ulaşım için bir cadde tramvayı ile Bursaray bağlantısı olabilir. 1. öneride ise Atatürk caddesi göz ardı edilerek doğrudan bir hat ile Teferrüçe ulaşılabilir.


Tüm bunların dışında birde Fomarada sarı ile işaretlediğim küçük alandaki bir kaç binanın kaldırılması sonucu hem o meydanın genişlemesi hemde Tophane - Şehreküstü arasına küçük bir teleferik hattı kurulmasıda gayet mümkün olabilir. Yine batı yönünde de Kültürpark - Tophane (Sarayönü) arasına bir başka küçük teleferik hattıda kurulabilir. Fakat Tophanenin birden bire 85-90 derece eğimle yükselen bir oluşum olması yüzünden o tepenin üzerine ulaşmak için bir feniküler sistem kurmak yerine böyle bir küçük teleferik hattı kurmak bana hem daha ucuz hem daha turistik geldi. Oraya ulaşmak için bir Feniküler sistemi ancak Timurtaş Paşa durakları noktasından Hisarkapı ve surların önündeki caddeyi takiben olur ama bence değmez.



A.Nibal
15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 14:51

Arkadaşlar benim anlayamadığım bir nokta var bu füniküler hat hususunda...

Yanlış bilmiyorsam yer altından çalışan bir sistem... Bu hattın şehreküstü-heykel kısmında vs. çalışabilmesi için geçeceği güzergahta birçok yapı söz konusu... Nasıl olacağını açıkçası tam olarak kavrayamadım.

Böyle bir hat yerine monoray, tramvay veya şehiriçi teleferik tarzı bir sistem daha az maliyetli ve uygun olmaz mı bu bölge için...


Ebru K.Türk
15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 14:51

Alıntı:
Böyle bir hat yerine monoray, tramvay veya şehiriçi teleferik tarzı bir sistem daha az maliyetli ve uygun olmaz mı bu bölge için...


Bu sistemler eğimi fazla bölgelerde çalışamaz diye biliyorum. O yüzden eğim farkı yüksek semtler arasına mecburen feniküler sistem kullanmak gerekliymiş. Zannederm bu sistem delme metoduyla yapılıyor o yüzden üstte yapı olması önemli değil heralde. (1)

Bence bir de Kaplıkaya deresi boyunca Sitelere kadar bir feniküler sistem kurulabilir ve Ankara yolundan geçen BursaRAY istasyonuna bağlanabilir.

Tabi bu benim dediğim keyfe keder bir öneri. Aciliyeti de yok, şimdiki sorunlar varken ona para harcamaya da gerek yok.   Üstelik Yeşil'den Teleferik'e kadar bir feniküler olursa zaten bu önerinin olmasına da gerek yok.   Teleferik-Siteler arasında açılacak denen bir ana yol projesi var gündemde (henüz icraat yok) o yol üzerinden bir tramvay hattıyla Teleferik-Siteler arası bağlanırsa zaten Hem Yıldırım'ın güney yamaçlarının toplu ulaşım sorunu ve merkezle entegrasyonu çözülür hem de Teferrüç-Yeşil arası feniküler önerisi daha çok kapasiteyle çalışmış olur.  



(1)  [Akın Abi Bursa'yı tanıyan biri olduğundan ilk mesajından Hanlar Bölgesinin altından bu feniküler önerisini getirdiğinden yer altından delma metoduyla bu sistemin yapıldığı sonucuna ulaştım konu hakkında teknik bilgim yok. - Ebru K.Türk - ]


A.Nibal
15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 14:59

Alıntı:
Bence bir de Kaplıkaya deresi boyunca Sitelere kadar bir feniküler sistem kurulabilir ve Ankara yolundan geçen BursaRAY istasyonuna bağlanabilir.

Tabi bu benim dediğim keyfe keder bir öneri. Aciliyeti de yok, şimdiki sorunlar varken ona para harcamaya da gerek yok.   Üstelik Yeşil'den Teleferik'e kadar bir feniküler olursa zaten bu önerinin olmasına da gerek yok.   Teleferik-Siteler arasında açılacak denen bir ana yol projesi var gündemde (henüz icraat yok) o yol üzerinden bir tramvay hattıyla Teleferik-Siteler arası bağlanırsa zaten Hem Yıldırım'ın güney yamaçlarının toplu ulaşım sorunu ve merkezle entegrasyonu çözülür hem de Teferrüç-Yeşil arası feniküler önerisi daha çok kapasiteyle çalışmış olur.  


Ebru hanım,
okuduğum kadarıyla geçen ay Serkan İnceoğlu'nun bir yazısında bahsettiğiniz hatta benzer bir yazı vardı.
Sanırım Büyükşehirin yenileme çalışmalarıyla kaldırılacak olan eski teleferik vagonlarını Yıldırım Belediye Başkanı istetmiş ve düşünülen proje de Teleferik ve Kaplıkaya arasında kurularak şehiriçi ulaşım için kullanılacakmış. (tabii büyükşehirden alınabilirse...) Benzer hatlar yutdışında da var sanırım. Belki bu proje gerçekleşirse nostaljik teleferiklerle yolculuk yapma imkanımız olur (manzaralı) Bu hat hem teleferik, kaplıkaya cazibe merkezi, akçağlayan konutları, siteler bölgesine çalışmış olur....
İnşallah gerçek olur...
Bir başka açıdan düşünülürse bittiğinde kaplıkaya cazibe merkezinden oteller bölgesine direkt ulaşım sağlıyor.

bu arada istanbuldaki füniküler hat:
http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/Haberler/HaberDetay.h ...erId=21628



 


 



Bence tünel kazılamsı nedeniyle maliyet yükselecektir. Monoray ,tramvay benzeri bir çalışma daha ekonomik olabilir...


En son A.Nibal tarafından Cum 23 Şub 2007, 15:07 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Ebru K.Türk
15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 15:07

Alıntı:
Bir başka açıdan düşünülürse bittiğinde kaplıkaya cazibe merkezinden oteller bölgesine direkt ulaşım sağlıyor.


Bu başlıkla ilgisi olmayan bir konu ama hazır denk gelmişken yazayım.  

Bence Kaplıkaya'dan otellere doğrudan teleferik hattı kurulması yani ikinci bir teleferik hatının bence hiç bir gereği ve manası yok. Sonuçta zaten bu konuda yapılan (yapıla cakolan) bir hat var ve yeterli gelir. Otellere ikinci bir hat kurmak bu iki teleferik hattının da verimini, karlılığını düşürür. Sonunda iki hat da zarar etmeye başlayıp kapanma tehlikesiyle karşılaşabilir diye düşünüyorum. Bence varolan Teleferik hattı tamamlansın herşeye yeter.


A.Nibal
15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 15:11

Alıntı:
Sonunda iki hat da zarar etmeye başlayıp kapanma tehlikesiyle karşılaşabilir diye düşünüyorum. Bence varolan Teleferik hattı tamamlansın herşeye yeter.

Konuyla alakasız bir şey olacak belki ama, yanlış anladınız galiba...    
Bahsetiğim düşünülen teleferik hattı, kaplıkaya ile mevcut teleferiği birbirine bağlayacak. Bir nevi füniküler hattın havadan gideni... Şehiriçi ulaşım için... yani kaplıkaya ile otelleri doğrudan bağlayan ikinci bir hat değil




[ Pardon hakikaten yanlış anlamışım   Teşekkürler - Ebru K.Türk - Cum 23 Şub 2007, 14:19 ]



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara