Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Çrş 21 Şub 2007, 01:43
Bursa BOİ - Prestij Otobüs Hatları




Bu başlık altında, Bursa BOİ İşletmesi'nin "Prestij Hatları" olarak kabul edilen merkezî otobüs hatlarıyla ilgili verileri (açılış tarihleri, önemi, güzergâhları, geçtikleri önemli merkezler vs...) biriktireceğiz.

Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
15 yıl önce - Prş 22 Şub 2007, 11:52

Bana kalırsa Bursa'nın en eski ve en prestijli hatlarından birisi 1 numaralı hattır.Başlangıç ve bitiş noktaları zaman içinde değişse de güzergahı uzasa da BOİ hatları arasında hep özel bir yeri vardır 1 numaralı hattın.
1 numaralı hat tarihte ilk kez C.ALANI-ÇELİKPALAS güzergahı ile karşımıza çıkıyor.Zaman içinde güzergah her iki yöndeki başlangıç noktaları uzatılarak YEŞİL-ÇEKİRGE halini alıyor.Bu uzatma da yetmiyor ve sonraları hat EMİRSULTAN-SSK.HASTANESİ halini alıyor.Güzergahı da Emirsultan-Yeşil-Setbaşı-Heykel-Altıparmak-Çelikpalas-Eski Kaplıca-Çekirge-SSK.Hastanesi olarak düzenlenen hattın başlangıç ve bitiş noktaları aynı olan fakat güzergahı farklı olan (Muradiye yolu ile giden) bir de kardeş hattı düzenlenmiştir.
Tıpkı yeni yetişen ve çocukluktan delikanlılığa geçen bir insan gibi bu hatında zaman içinde boyu uzamış serpilmiş ve olgunlaşmıştır.Benzer güzergahları olan kardeşleri olmuştur ama 1 numaralı hat her zaman BOİ'nin en önemli hattı olarak kalmıştır.BOİ'nin bu hatta verdiği önem hatta koyduğu otobüslerdende anlaşılabilir.BOİ bu hatta her zaman elindeki en bakımlı otobüsleri koymuştur.Ne zaman işletme yeni bir otobüs alıp sefere verse otobüsün konulduğu ilk hat yine 1 numaralı hat olurdu.

Günümüzdeki diğer prestijli BOİ hatları arasında bana göre S-1,S-2,38,51,E12,E13 sayılabilir.S-1 ve S-2 hatları Bursa'nın hemen hemen tüm doğu bölgelerini geçen ve birbirlerinin ters istikametinde güzergahları olan iki kardeş ring hattıdırlar.Sitelerden başlayıp dediğim gibi aşağı yukarı tüm doğu Bursa'yı dolaşarak Siteler durağına geri gelen ve oldukça uzun olan hatlardır bunlar.Ve bu iki hatta çalışan toplam otobüs sayısı sanırım en fazla olan hatlardır bu iki kardeş hat.51,E-12 ve E-13 numaralı hatlar da yine Bursa'nın en uzun hatlarından olup Bursa'nın doğusuyla batısını birleştiren hatlardır.51 hattı Uludağ Üniversitesi ile Siteler arasındaki bağlantıyı sağlayan fakat Ankara ve İzmir Yolları boyunca giden adeta bir ekspres hattır.Yine Uludağ Üniversitesinden çıkış yaparak Şevket Yılmaz Hastanesi'ne kadar giden ve aşağı yukarı bu iki hastane arasındaki tüm mahallelerden geçen ve sanırım BOİ'nin en uzun hatları olan iki kardeş hat E-12 ve E-13 hatları da Bursa'nın prestijli hatlarından sayılabilirler.

Bir diğer bana göre prestiji olan hat da Terminalden şehir merkezine ulaşımı sağlayan ve Bursa'ya şehirlerarası otobüslerle ilk kez gelenleri karşılayan 38 numaralı hattır.Bu hat da gerek güzergahı gerek hatta çalışan otobüslerin sayısı ve modeli (Conecto) göz önüne alındığında BOİ'nin prestijli hatlarından biri olarak karşımıza çıkar.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Prş 22 Şub 2007, 20:37

"BOİ Prestij Hatları"'yla ilgili kriterler şu şekilde listelenebilir:

  • Kalkış ve varış noktaları genellikle şehrin merkez semtleri içinde kalan,
  • Güzergâhları şehrin iş bölgelerinden, merkezî, çekici ya da eski semtlerinden geçen,
  • Takip ettiği güzergâh körüklü otobüs işlemeye elverişli derecede nisbeten düz olan,
  • Kuruluşları oldukça eskiye dayanan,
  • Hat numaraları ve güzergâhları, açıldığından beri değişmeyen ya da çok az değişikliğe uğrayan,
  • Kalkış ve varış noktaları ileri-geri ötelenmeyen, mümkün mertebe sabit kalan,
  • Hat numaraları genellikle türevsiz olan (ana numara),
  • Güzergâhları itibarıyla Omurga kabul edilen,
  • Kalkış frekansları kısa aralıklı belirlenen,
  • Servislerinde genellikle BOİ otobüsü çalışan (ÖHO'larla ortak da olabilir),
  • Gece 24:00'e kadar servisleri devam eden,
hatlardır.


  • BOİ'nin hayata yeni geçirdiği örnek uygulamaları, ilk önce bu tür pilot hatlarda denenir.
  • Yeni kapalı durak örnekleri, öncelikle bu tür prestij hatlarının geçtiği yollara monte edilir.
  • Yeni alınan otobüsler, ilk önce bu hatlarda servise verilir.
  • Diğer hat numaraları bunlardan türetilir.
Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Prş 22 Şub 2007, 23:21

Bir otobüs hattının "Prestij Hattı" olarak kabul edilebilmesi için yukarıdaki kriterlere aşağı-yukarı uygun olması gerekir. Yakın bir geçmişte İstanbul'un kentiçi otobüs hatları için benzer bir çalışmayı yapmadan evvel, bu kriterleri İstanbul-ULAŞIM grubuyla beraber bir liste haline getirmiştik:

http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=19035

1980'li yıllarda, BOİ'nin Prestij hatları şöyle idi:

1-    Emirsultan-Altıparmak-SSK
1A-  Emirsultan-Muradiye-SSK
2-    Yeşil-S.Garaj-SSK
2A-  Yeşil-Dikkaldırım
3-    Teleferik-Heykel
4-    İpekçilik-Heykel-Demirkapı
7-    Heykel-Hürriyet-Adalet
12-  Hürriyet-K.Sanayi
24-  Heykel-Bahçelievler
24A-Heykel-Emek
25-  SSK-Ertuğrulgazi
25A-SSK-Ertuğrulgazi
28-  Kültürpark-152 Evler
30-  SSK-Sinandede-Ertuğrulgazi
32-  Ertuğrulgazi-Hürriyet

Bunların bir kısmı; zaman içinde iptal edildiler, bir kısmının isimleri değişti, bazılarının ise güzergâhları... Zaman içinde bunlara yenileri eklendi...

Akın KURTOĞLU


M.Erdoğan
15 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 04:00

Alıntı:
28-  Kültürpark-152 Evler


uzun yıllardır Siteler-SSK Çekirge arasında çalışan 28 numara artık ÖHO durumunda malesef.

28-A hattıda eğer BOİ işletmesi olsaydı bence bir prestij hattıydı. Sitelerden hareket eden 28-A; Mesken-152Evler üzerinden Gökdere-İnönü Cd.- Uluyol-Santral Garaj-FevziÇakmak- Fomara- Atatürk Cd.- İnönü Cd.-Cumhuriyet Cd. - Gökdere - Beyazıt Cd.- 152Evler - Siteler güzergahlarını dolanırdı yani Bursa'nın en merkezi caddelerinin hemen hepsine uğrayarak ring yapan bir hattı.
Geçen yıl ÖHO olmadan önce o dönemde eldeki en yeni araçlardan olan az sayıdaki körüklü 0345K yeşil Mercedes'in sürekli kullanıldığı hatlardandı 28 ve 28-A hatları.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 02 Mar 2007, 00:11

Bursaray Doğu etabı devreye girince, bu bölgedeki BOİ hatlarının üzerinde birtakım oynamalar yapılarak, o yöndeki prestij hatlarının da bir kısmı elimine edileceklerdir muhtemelen. Geriye kala kala, yalnızca kalkış ve varış noktaları kent merkezi içinde kalan birkaç prestij hattı hizmetine devam edeceklerdir (1, 3, 4 gibi...).

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cmt 12 Nis 2008, 05:14

Bursa'nın en önemli prestij hatlarından olan [1] numara artık yok. [1A] ise, her iki ucundan çekilip uzatıldıktan sonra (zannedersem) 2 saatlik turlarda (1.5 saat olabilir mi?) ve yarım saatlik periyotlarda çalışmakta... İsmi de; Emirsultan-Yeşil-Çekirge-SSK değil. Yıllardır; "Doburca-Derebahçe" olarak hizmet vermekte... Kısa hatlar kategorisine alınmış.

http://www.bursaray.com.tr/index.php?option=com_c ...p;pmens=53

Akın KURTOĞLU


yusuf ülkü
14 yıl önce - Cmt 12 Nis 2008, 05:52

Şu an ki prestij hatlara S1 ve S2 de eklenebilir mi?
Bu iki hatta eskiden 24(bence bu bile bir prestij hattır) nolu hat olan Siteler-Fakülte-Ank. Yolu-Garaj-Fomara-Heykel-Gökdere-Yıldırım-Fakülte-Siteler arasında rink yapan hattın yerine konuldu.(O zamanlar ufaktım, bayram alış-verişine 24 ile giderdik )
S1 Hattı Siteler-Teleferik-Namazgah-Setbaşı-Sönmez-Adliye-Garaj-Ank. Yolu-Fakülte-Siteler
S2 Hattı ise Siteler-Fakülte-Ank. Yolu-Garaj-Darmstat-Altıparmak-Heykel-Setbaşı-Namazgah-Teleferik-Siteler
şeklinde yıllardır 24 nolu hattın yerine karşılıklı olarak 06.00/24.00 saatleri arası ortalama her 10 dk bir rink atmaktadır.
4 senelik lise hayatım S2 hattında ki körüklü IKARUS larda geçti


Burç

9 yıl önce - Prş 01 Ksm 2012, 20:28

BOİ kapatıldığı için başlık kilitlenmiştir.



ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara