Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
H.ANIL

12 yıl önce - Pzr 18 Şub 2007, 00:16
[İST-A7.09] - Lastik Tekerlekli Tramvaylar Üzerine



Herkese iyiaksamlar,

Metrobus alternatifleri uzerine aratirma yaparken Wikipedia'nin Fransiz versiyonunda lastik tekerlekli tramvaylara ( ben kisaca LTT diyicem ) rastladim ( Aslinda wikipedianin arama motoruna metrobus yazdim meger Fransada LTTlere metrobus deniliyomus , rastlanti oldu yani   )

Sitede LTTlerle ilgili bi kac baslik icinde yazi okudum ama teknik ozellilerini anlatan ayri bi basliga rastlamadigim icin ayri bir baslik acma ihtiyaci hissettim.

LTT nedir ?

-LTT , ya asfalt ustune konulan merkezi bir rayin ustunde (mekanik kilavuz)yada ray disinda optik kameralarla yolunun ustundeki cizgiyi takip ederek (optik kilavuz) hareket eder.Yada ikisinede ihtiyac duymadan duz asfalt ustundede hareket edebilir.

-LTTlerin disaridan bir tramvay goruntusu olmasina ragmen tipki bir troleybus gibi direksiyonla hareket edip cift kancayla elektrik hattina tuttunur ( Cift kanca araca daha fazla otonomi saglar) ve siradan bir otobus gibi kancalarindan kurtuldugundan dizel motorlada ilerler.

-Bu yuzden LTT  bir , otobustur : Dizel-elektrik motor kullanmasi ve otonom olmasindan
                             , troleybustur : Kanca sistemiyle kullanilmasi ve otonom olmasindan
                             , tramvaydir : Kasasinin benzerligi ve otonom olarakda kullanilmasi sebebiyle

LTTnin klasik tramvaya oranla avantajlari ;

-siradan bir tramvayin kilometre maliyeti 23M€ iken LTTnin km maliyeti  13M€ civarindadir (Fransa ornek alinmistir )

-lastik tekerlek ustunde ilerlediginden daha rahat kalkip daha etkili fren yapar

-hafiflik

-siradan tramvaylarin cikamicagi bayir ve yokuslari %13 egime kadar daha rahat cikar

-ray sistemini istedigi zaman terkedebilir , garajlara girmesi yada sorun aninda kenara cekilmesi cok daha kolaydir . Ozellikle Istanbul icin Bogazici koprusunden LTT gecisinde ekstradan bir tramvay hatti dosemeye gerek yok ( zaten genlesme nedeniyle dosenemiyodu sanirim).Tramvay kendisine ayrilan asfalt yoldada gayet rahat yol alabilir. ( Sanirim boylece bogazici koprusu ustunden metro yada tramvay hatti gecirebilirmiyiz diye dusunenler icinde ufak bir fikir verebilirim   )

-arazinin sevkine cok daha kolay uyum sagladigi icin hat kurulumunda fazla masraf gerektirmez

-dar sokaklarda donus kabiliyeti 2 kat daha fazladir

-isletim masrafi beklenenin ustunde cikmasina ragmen herzaman tramvaya oranla daha azdir ( lastiklerin degisimi ve cok fonksiyonlu motorlarinin olmasi nedeniyle )

Dezavantajlari ;

-isletim ve kurulum masraflarinin belirsizligi

-mekanik sorunlar : cok yeni bir ulasim sistemi olmasi itibariyle mekanik sorunlari belirsizdir , gerci bu sorunlarin pek cogu cozulmus olmasina ragmen sehirleri LTT secimi konusunda simdilik caydirmaktadir.

-kar yagislari isleyisini olumsuz etkileyebilir ( fikrimce yolunu araba yolu gibi tuzlamak gerekiyor )

-sirkete bagimlilik : bir kere sistemi kurduktan sonra hep ayni sirkete bagimli kaliniyor (yani garajdaki butun arabalar degisecegi zaman yine ayni sirketten almak gerekiyor)

-tipki otobusler ve metrobusler gibi cok fazla doldugunda yavasliyor.Bu yuzden duraklara dakikasinda ulasim konusunda sorunlari var. ( Ozellikle mac ve universite cikislarinda )


Ve iste bazi resimler  

Nancy - Fransa




troleybus modunda



burda dizel-elektrik motorlarini kullaniyor

karda yol alirken

L'Aquila - Italya


Clermont-Ferrand - Fransa


Padova - Italya



Caen - Fransa


Mestre-Venise - Italya

krokisi ( Translohr )

ray sitemi


klasik tramvay

LTT



http://en.wikipedia.org/wiki/Guided_Light_Transit
http://en.wikipedia.org/wiki/Translohr
http://en.wikipedia.org/wiki/Guided_bus#Rubber-ty ...22trams.22
http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_sur_pneus


En son H.ANIL tarafından Pzr 18 Şub 2007, 06:18 tarihinde değiştirildi, toplamda 8 kere değiştirildi


Esat San
12 yıl önce - Pzr 18 Şub 2007, 20:36

Verdiğiniz bilgiler oldukça kapsamlı ama bence bir takım yanlışlıklar var, öncelikle klasik tramvay rayı diye gösterilen klasik tramvay rayı değil bundan çok farklı, bu resimdeki bir klavuz ray ve ben tramvaylarda kullanıldığını sanmıyorum, genel olarak ta aslında bu bir troleybüs sistemi Buna en çok Semih Yaşar sevinecek burada herkes troleybüslerin eski püskü olduğunu düşünüyor, bu resimler olmadığına en iyi örnek olmuş   eğer bu şekilde olacaksa bende troleybüse taraftar olabilirim (şaka şaka asla tramvaylarımdan vazgeçmem )

H.ANIL

12 yıl önce - Pzr 18 Şub 2007, 21:16

Kilavuz ray dimi ya iki saat dusundum gelmedi turkcesi aklima   sagolasin bilgi icin
LTTler daha gelisme asamasinda ama Ankara B.Belediyesi 100 vagon alcak bunlardan sehri havalimanina baglamak icin , umarim bi sonraki metrobus projelerinde LTTyide degerlendirirler Istanbul icin.
Bide Fransada heray bi tramvay hatti aciliyodu son zamanlarda bende diyodum bunlara lotomu cikti acaba  , meger adamlar mevcut troleybus hatlarina kilavuz ray takip hic yolu bozmadan koyup vagonlari ustune gidiyolarmis   Simdi adamlar nufusu 100.000e yakin olan butun sehirlere LTT hatlari insaa ediyor hatta gazeteler surekli "tramvayin buyuk donusu"mansetleri atiyor.Umarim bizdede 100.000 olmasada nufusu 500.000in ustunde tramvaysiz ( yada LTTsiz ) sehir kalmaz.
Ozellikle Erzuruma umarim kurulur Universiada cok yakisir



Semih Yaşar

12 yıl önce - Pzr 18 Şub 2007, 22:25
LASTİK TEKERLEKLİ TRAMVAY


Biraz bende bilgi aktarayım, dilim döndüğünce.

Esat'ın dediği doğru, ortadaki raya guide rail deniyor, yani kılavuzlama rayı.
Ortadaki tek rayın ana fonksiyonu aracın belli güzergahta gitmesini sağlamak.
Bu ray, normal tramvay raylarının aksine çok fazla  transvers yük taşımıyor, dönüşlerde
oluşan merkezkaç kuvvetini esas olarak lastiklerin yerle arasındaki sürtünmesi karşılıyor.
Bu nedenle dönüşlerde orta raya fazla bir kuvvet gelmiyor ve araç raydan çıkmıyor.
Teorik olarak doğru fakat Bombardier'in Nancy'de kurduğu sistemde çok büyük problemler,
yaşandı, 1 yada 1,5 yıl kadar sistem işletmeye kapatıldı çünki 4 - 5 kadar raydan çıkma
hadisesi ve yaralanmalar oluştu, ama şu anda  yeni ray malzemesi seçildi ve daha iyi bakım
yapılarak işletmeye devam ediliyor. Bakın ben troleybüs fanatiği olsamda bu gerçekleri
söylemek zorundayım, Bombardier'in TVR sistemini henüz kendi rüştünü ispat etmeden
Türkiye'de kullanılmasını önermem, ha ben kimim? dış kapının mandalı, ama söylemek zorundayım.
Translohr ise daha değişik bir kılavuzlama sistemi kullanıyor ve sanki daha güvenli gibi
görülüyor, aldıkları ihalelerden de belli zaten ama yinede zaman gösterecek. Çin'de de lisanslı
üretimi sözkonusu Translohr  tramvaylarının. Translohr'un bir avantajı da bana göre 2,20m
genişlikte olması, belki Kabataş-4.Levend arası kullanılabilirdi.
Bologna'da devreye girecek İRİSBUS- CİVİS troleybüsler ise optik takip sistemi kullanıyor,
bana göre ideal bir teknoloji, bunun benzerini Aselsan firması da yapabilir gibi geliyor bana.

Ama E-5 üzerinde kurulacak Metrobüs için bunların hiçbirine gerek yok, çünki Lastik tekerlekli
tramvay sistemlerinde kılavuzlu gidiş moduna geçtiğiniz zaman belli bir hızın üzerine çıkılamıyor,
güvenlik nedeniyle, bu nedenle ben hala Phileas'ların nasıl randıman vereceğini merakla
bekliyorum. LTT sistemleri en ideal şehir merkezlerinde çalışır bence.


H.ANIL

12 yıl önce - Pzr 18 Şub 2007, 23:19

Bilmiyorum daha hizli gidiyolarmida zaten 30 kilometreyle E5te git babam git cekilmez yani  bu tramvaylarla yinede en azindan orta vadede ulasim alternatifleri konusunda iyi bir ornek olusturuyolar   Umarim dahada gelistirilir ve bizim aselsanda kendi uretirse orta ve kucuk olcekli sehirlerimiz icin cok ideal olur.Boylece bizde tramvaysiz bi sehir birakmamis oluruz



Semih Yaşar

12 yıl önce - Pts 19 Şub 2007, 00:20
Lyon 6 nolu troleybüs hattı


H.ANIL bey, size bir sorum var.
Lyon'daki 6 Croix Rousse troleybüs hattında, MAN Midi troleybüsler çalışıyor.
Özel siparişle yapıldıklarını ve çok seri olduklarını okumuştum. Çalıştıkları güzergah
oldukça dik ve virajlı bir yol galiba, bu araçlar nasıl randıman veriyorlar, hiç bindiniz mi?
Bir yerlerde şöförlerin  gaz pedalına( gerçi akım pedalı diyelim) basmaya korktuklarını
okumuştum, araç bir anda fırlıyormuş. Bunlar doğru mudur, yoksa şehir efsanesi mi?


H.ANIL

12 yıl önce - Pts 19 Şub 2007, 00:49

Soylenenler dogrudur otobus oldukca seri ve yol tutusuda fazlasiyla iyi.Hatta sehrin en cok kullanilan 10 hattindan biri oldugu icin otobusler biraz hizli olmak zorunda kaliyolar.Eger soforlerin gaza basmaya korktuklarini soruyasiniz dogrudur derim otobus pil yerine aku takilmis uzaktan kumandali araba gibi gidiyor.Zaten bu hattaki otobusleri kullananlarda genelde hep yasli ( yada tecrubeli diyelim   ) soforlerdir.
Croix-Rousse cikisi oldukca diktir zaten Fransanin en dik metrosu yine burdadir ( galiba dunyadada oyle ).





En son H.ANIL tarafından Pts 19 Şub 2007, 01:14 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Semih Yaşar

12 yıl önce - Pts 19 Şub 2007, 00:56
MAN troleybüs


Bu hatta dizel otobüs kullanılsa aynı sürede güzergahı tamamlayamaz deniyor.
Sevindim duyduklarıma, Fransizlar Vetra troleybüsler eskiyince yerine Fransız malı kısa
troleybüs bulamamışlar ve mecburen MAN troleybüs almışlar, demekki bu hatta
kesinlikle dizel midibüs kullanmayı düşünmediler.

Hadi bizde Bebek-Levend arası böyle bir troleybüs hattı yapalım, Bebek yokuşunu çıkabilecek
başka bir alternatif düşünemiyorum.


H.ANIL

12 yıl önce - Pts 19 Şub 2007, 01:14

Valla dizel otobusleride var ama onlar biraz kenardan dolanip genis aciyla direk yukari cikiyolar.Bu aracin girdigi sokaklar ise bi istina hem cok fazla dik , hem dar , hemde viraj ( dogal olarak ) . Dizelin 15 dakkada 9 durakta durup dolanarak ciktigini bu otobus yine 9 durakta durup 13 dakikada diklemesine cikiyor.Bebek yokusu konusunda bi fikrim yok ama ne kadar dik olursa olsun eger yol varsa bu otobus cikar.
sanki reklamini yapiyom bende MANin   distributoru olsam anca bu kadar overim valla    


Semih Yaşar

12 yıl önce - Pts 19 Şub 2007, 10:28
Man-kiepe troleybüs


Alıntı:
sanki reklamini yapiyom bende MANin   distributoru olsam anca bu kadar overim valla  


Günaydın , H.ANIL

Keramet MAN'da değil, MAN sadece aracın şasisini yapıyor,  esas güzellik
9,5 Ton'luk hafif bir araçta kullanılan 155kW elektrik motoru.
Aracın hafif ve sağlam olmasına katkıda buluna özellik ise Co-Bolt
civatalama sistemiyle  yapılan özel aluminyum gövde.




Fotoğraftaki araç 1975 model, bu araçlar bir 30 sene daha kullanılmak üzere Güney Amerikadaki
bir ülkeye satıldı.



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM