Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 3
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 02:13

Alıntı:
İsviçre  St. Gallen'de  1990 model körüklü troleybüs'e  modüler ara bölme ilave
ettiler, sonuç Metroleybüs oldu, adamlar gerçekten ilginç insanlar dünyanın
en zengin ve en pinti insanları, bizde olsa getirin 1 Milyonluk Euro'luk  yeni arabaları.

Eeeee, doğru söze ne denir?!        

Akın KURTOĞLU


H.ANIL

15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 02:14

Sevgili Alabay bey , zaten benimde demek istedigim buydu.

Ben Fransada oturuyorum elektrik sudan ucuz gerek otobus gerek tren hersey elektrikle calisiyor ama bunun yaninda oturdugum sehrin bulundugu vadide 10dan fazla nukleer reaktor var.Yasiyoruz ama ne pahasina.Insanlar elektrikle cikan arabalar gelsinde binelim diyolar ama kimse dusunmuyoki fransadaki butun arabalari elektrikle yurutmek icin bi yuzlerce tane daha nukleer reaktore gerek var.

Ruzgar ve gunes santralleri ise baska bi sorun ikisininde yapim ve isletim masraflari inanilmaz boyutlarda fazla.Yeni teknolijilerle verimli hale gelmeleri bi 20-30 seneyi bulucak ama bu yuzyil icinde talep bu sekilde devam ettigi surece nukleerin yerini almalari yinede zor gorunuyor.Ayrica ruzgar ve gunes santralleride cevreye zararlidir , bir keresinde 20 adet ruzgar degirmeni diktiler burda bi yere sonra yanindan arabayla gectim inanilmaz bi ses cikariyolardi zaten bi sure sonra sokup tasidilar dogal hayata zarar verdikleri gerekcesiyle.Mesela Istanbul gibi bi sehrin tum elektrigini karsilamak icin yaklasik 15 tane nukleer reaktore (7 tane nukleer santral yapar) yada 300 civarinda gunes santraline veyahutta 15000 tane hic durmadan calisan degirmene ihtiyac vardir.(Buda her biri 50 degirmenden 750 degirmen parki yapar)Bu olaganustu bir rakamdir.

Yani aslinda anlatmak istedigim konunun ozeti su:

1-Elektrikle calisan metrobusler cevre dostudur : YANLIS
 
  Bolgesel olarak ( mesela Istanbul) icin evet cevre dostudur ama mutlak zarari baska bi cografyadan cikar

2-Elektrikle calisan metrobusler sayesinde daha az yakit ithal ederiz daha az paramizi rusyaya yada arap ulkelerine kaptiririz : YANLIS

   Turkiyenin kendi imkanlariyla elektrik uretim kapasitesi onumuzdeki 15 yil icin belli ne yaparsak yapalim (baraj olsun linyit olsun) acigi kapatmak icin dogalgaz santrallerinde elektrik uretmeye devam edicez.Yani aslinda santralde elektrigi uretip onla otobusu yurutmek yerine o gazi direk otobuse versek kat be kat daha fazla verim ve tasarruf elde ederiz.

Metroleybuse karsi degilim hatta sehir icinde destekliyorum sadece cevre dostu ve petrol bagimliligimizi azaltir fikrine katilmiyorum.
Yinede sessiz ve trafikte verimli , vizzzz diyede ses cikartiyo kerata hehe carpisan araba gibi mubarek    


Semih Yaşar

15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 14:36
troleybüsün hızı


Alıntı:
Ama sakin metroleybusleri benzinli metrobusle karistirmayalim.Cunku uzun mesafelerde cok seri degiller daha cok bol trafik isikli sehir icine uygunlar.Mesela bu araclar E5i kaldiramaz o yuzden bence E5 icin en uygunu yine benzinli metrobus secenegi olur


Arkadaşlar belki diyeceksiniz ki bu adam herşeye bir kulp buluyor ama ne yapayım,
bende biraz inatçı bir kişiyim.

Metrobüs sistemlerinde 2 durak arası en fazla 1 km diyelim . Olayı sadece son hız olarak
düşünmeyelim ki troleybüsler de 70-80 km hız yapabiliyorlar bence toplu taşıma araçları
için fena bir hız değil, LRT araçlarımızın maksimum hızının 80 km/saat olduğunu unutmayalım.
1 km'lik bir mesafeyi çabuk hızlanan ve çabuk frenleyen bir troleybüs mü daha çabuk alır,
yoksa yavaş hızlanan ama son hızı 120 km olan bir otobüs mü daha çabuk alır.

Diyelim ki troleybüs 72km/saat hıza çıkabiliyor, bu 20 metre/saniye hız demektir.
Troleybüs ivmelenmesini 1,2 metre/saniye2 olarak alıyorum, 20 metre/saniye hıza ulaşma
süresi 17 saniye bu arada alınan yol  175 metre, 35 saniye bolunca bu hızla devam ediyor,
alınan yol 35x 20= 700 metre, 13 saniye boyunca fren yaparak duruyor alınan yol 125 metre.
Toplam alınan yol 175+700+125= 1000 metre , toplam süre = 65 saniye.

Bu mesafeyi bir otobüs bukadar zamanda alabilir mi ? yada komple yüklü bir otobüs
100 km/saat hıza kaç saniyede çıkabilecek ve şayet çıktı diyelim bu hıza ,
istasyonu geçmeden durabilecek mi?


Semih Yaşar

15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 15:07
elektrik üretimini verimliliği


Alıntı:
Yani aslinda santralde elektrigi uretip onla otobusu yurutmek yerine o gazi direk otobuse versek kat be kat daha fazla verim ve tasarruf elde ederiz.


Gerçekten güzel noktalara değindiniz, Nükleer santral olayı da oldukça enteresan.
Yukarıdaki görüşleriniz konusunda pek emin değilim. İçten yanmalı motorlarda
termal verimliliği en yüksek motor Dizeldir, %45 teorik verimliliği vardır ama normal
kullanım şartlarında muhakkak ki daha düşük olur. Doğazlgazla çalışan içten yanmalı
motorların termal verimliliği çok daha düşük, kesin bilmiyorum, belki %25.
Ayrıca bu otobüsler frenleme esnasında enerjiyi ısı olarak boşa harcıyorlar.
Doğalgazla çalışan elektrik santrallerinde çift çevrimli gaz türbini teknolojisi ile %60'a
varan verimlilikle enerji üretmek mümkün olabilir, bu elektriği belli bir kayıpla %10 gibi
nakletseniz ve troleybüslerde kullansanız, troleybüslerde %90 verimli elektrik motoru ve
rejeneratif frenleme gibi avantajlarla %85 verimle enerji kullansa bile toplam verimlilik
0,60 x 0,90x0,85 = 0,46  yani  %46  enerji verimliliği yaptı, doğalgazlı otobüsten daha iyi.
Ayrıca doğalgazı merkezi bir santralde kullandığınız için daha etkin emisyon  ve baca
kontrolü yapıp çevreyi daha az kirletiyorsunuz.


H.ANIL

15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 15:43

Dogru soyluyorsunuz belki dogalgazla calisan otobus elektrige gore daha fazla harcama yapabilir ama bu sadece ornekti yani demek istedigim eletrigin nerden geldigini unutmamamiz.

Elbetteki belli bir masraf karsiliginda performansi yuksek metroleybusler yapilabilir,ama benim icin en onemli olani bu otobuslerin isletim masrafi

Mesela her sabah bindigim troleybusun teknik fisinde yanilmiyorsam "2tane 80kwlik motorla calisir" yaziyor.Ki bu otobus en fazla 90 kisi tasiyor ve sehir icinde kullanildigi icin oldukca yavas gidiyor.Bazen yol acikken biraz hizlancak oldumu motor cizirdamaya basliyor.O yuzdende zaten sehir disina cikmiyo bu troleybusler , sehir disindaki (zaten Lyon Fransanin 2. buyk yerlesim yeri olmasina ragmen sehir merkezi kadikoyden bile kucuk,izmirle kiyaslarsak Konak Alsancak bileskesi kadar) aktarma noktalarindan diger benzinli otobuslere devrediyo yolcularini.Sehir merkezini disinada uzatilmasi gundeme geldi ama her seferinde rantabl olmadigi icin geri cevrildi.(dusununki bu otobusler fransada uretiliyo,elektrik bize kiyasla cok daha ucuz ve otobuslere inanilmaz bir talep var buna ragmen ekonomik acidan verimli gelmiyor hatlar)

Yani bu otobuslerin uzun mesafelerde elektrik hatlarini insa etmek ayri bir dert , otobusune verilen para ayri bir dert , bide metroleybus oldumu 200den fazla insan tasiyan motorlarini doyurmak ayri bir dert.

Unutmamaliki Istanbulun olayi en az isletim masrafiyla en fazla insani uzun mesafelerde en kisa surede bir yerden bir yere tasimak.Metroleybus Istanbula olur elbetteki olur ama benzinli ve enguzeli olan hibrid metrobus secenekleri varken bizdede para yokken uzun vadede pek goremeyiz gibime geliyo bu metroleybusleri sehir icinde.



mehmetkoru
15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 15:44

Sevgili Semih malesef yazının neredeyse tamamına katılamıyorum. 72 km hıza  suanki (tahminim 98 yıllarında geldiler) yeşil İETT otobusleri bile cok daha kısa zamanda cıkabilirler. Ve durma süresi daha kısa zamanda olduğundan  emin olabilirsin.  Tahminim sen o otobüslere hic binmiyorsun.

Yeni alınacak Metrobüslerin de en az onlar kadar hızlanma ve durma performansına sahip olacağını tahmin ediyorum. Sen genelde bu tip verileri bulup yazıyorsun, bunu da araştır istersen.

Şuanda Türkiyede üretilen elektriğin %45 inin doğalgazdan üretilmesi demek elektrikte de yarıyarıya dışa bağımlıyız demektir. Bunu da gözardı etmemek gerekir. Gerçi petrol ve doğalgazda da %90 ların üzerinde dışa bağımlıyız.

Aslında benim üzerinde daha cok durduğum konu enerjiden öte, telle direkle uğraşmayıp nasıl daha kısa sürede ve daha az maliyetle sistemin kurulacağı. (Sonucta burada biz Türkiyenin enerji politikasını değil İstanbul un ulaşım problemini tartışıyoruz.) .Ve de başka bir yere aracı taşımak istediğinde yol hazır olursa ekstra maliyetlerle uğraşma derdin yok. Bedaş şuanda iletim hatlarını yeraltına almaya çalışırken biz neden tekrar çıkartmaya çalışıyoruz.


Semih Yaşar

15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 16:10
cristalis troleybüs


Alıntı:
Mesela her sabah bindigim troleybusun teknik fisinde yanilmiyorsam "2tane 80kwlik motorla calisir" yaziyor.Ki bu otobus en fazla 90 kisi tasiyor ve sehir icinde kullanildigi icin oldukca yavas gidiyor.Bazen yol acikken biraz hizlancak oldumu motor cizirdamaya basliyor.O yuzdende zaten sehir disina cikmiyo bu troleybusler


Bildiğim kadarıyla bu Cristalis'lerde yüksek devirli Alstom motor var , max 8,000rpm
olabilir galiba, esas ilginç olanı ne biliyor musun , bu motorlar özel üretilmiş geniş
arka lastiklerin jant göbeğine akuple edilmiş durumda, araçta klasik mekanik diferansiyel
yok, bu nedenle bu sisteme  HUB MOTOR deniyor, tekerlek göbeğinde olduğu için.
Motor çok yüksek devirli olduğu için 20:1 oranında redüksiyon yapan güneş dişli sistemi
motor miline akuple edilmiş ve tekerlek dönüş hızı makul seviyelere indirilip, tork
yükseltilmiş. Belki motorun fazla cızırdaması yüksek devirde çalışmasından kaynaklanıyor
olabilir, bu aracın gürültülü olduğunu bende okumuştum , motore bruyante diyordu,
biryerlerde.


Semih Yaşar

15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 16:53
24 metreli troleybüs, performans grafiği


Mehmet Bey'in istediklerine istinaden,  tam yüklü yani 30 ton ağırlığındaki ( 200 kişi yüklü)
Hess Lighttram  aracın performans grafiği aşağıdadır. Bu araç 600 metre mesafeyi
65 km/saat maksimum hıza ulaşarak 52 saniyede almış , ayrıca 36. saniyeden itibaren
tatlı bir şekilde yavaşlamaya başlamış, halbuki son 6 saniyede sert fren yapıp daha kısa
sürede mesafeyi tamamlayabilirdi.



Semih Yaşar

15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 18:14
ideal Metrobüs


Aşağıda henüz geliştirme aşamasındaki 20,5 metrelik Neoman Electroliner.
Bence bu araç Mercedes Capacity'nin benzer konseptteki rakibi.
Buna birde yolcu römorku eklerseniz 250 kişiyi rahat taşırsınız.



Burç

15 yıl önce - Cum 16 Şub 2007, 18:39

elektrikli araçların çok daha hızlı kalkış yapabildiğini ispat için şu aracı göstermek
istiyorum :


 


 


bu iki kişilik komik araç, neredeyse 1.5 ton ağırlığında.
Ağırlığın %90'ı pil.
Aman sakın ışıklarda bu araba yanınıza düşerse kapışmaya kalkmayın,
Corvetiniz bile olsa morarırsınız, çünkü 4 saniyede 100 km/saat hıza ulaşıyor.
Fiyatı da 110 bin dolar. Daha fazla bilgi için  : http://www.commutercars.com/



sayfa 3
« önceki   1234 ... 91011   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM