Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1

Şirketi Hayriye'nin eski gemileri günümüzde de olsaydı, 1830 yılındaki günleri ister miydiniz?
Çok isterdim, eski yılları yaşamak da isterdim. 84.0%  84.0%  [84]
Hiç istemezdim, çok yavaş gidiyorlar bir de eski yılları yaşamak istemem. 16.0%  16.0%  [16]
Toplam Oy : 100

hasan_baris
12 yıl önce - Sal 06 Şub 2007, 15:01
[İST-B1.94] - Şirket-i-Hayriye'nin Mazide Kalan Vapurları



Şirket-i Hayriye’nin Vapur Filosu:

Şirket-i Hayriye, faaliyet süresi boyunca üç araba vapuru, yetmiş dört yolcu vapuru, üç kömür vapuru ve bir gezinti teknesi olmak üzere toplam seksen bir parçayı bulan vapur filosuna sahiptir. Şirketin yetmiş yedi parçadan oluşan araba ve yolcu vapurlarının altmış altısı İngiliz, altısı Fransız, ikisi Alman, biri Hollanda yapımıdır. İki vapur ise Hasköy Tersanesi’nde inşa edilmiştir.

Şirket-i Hayriye’nin, 1 – 6 , 7 – 11 , 12 – 14, 15 – 18, 19 – 22, 23 – 25, 28 – 31, 32 – 34, 35 – 36, 37 – 38, 39 – 40, 41 – 42, 43 – 44, 45 – 46, 47 – 48, 49 – 50, 51 – 52, 53 – 54, 55 – 56, 57 – 58, 59 – 60, 61 – 64, 65 – 66, 67 – 68, 69 – 70, 72 – 73, 75 – 76 numaralı vapurları birbirlerinin eşidir.

Vapurlar uzaklardan gelmekle birlikte olağan bakımları ve mümkün olan onarımları İstanbul’daki çeşitli tersanelerde gerçekleştirildi. Bu tersanelerde bakım ve onarımın yanı sıra demonte halde ithal edilen bazı küçük vapurların montajı da yapılırdı. Örneğin 1872’de İngiltere’de inşa edilen ve parçalar halinde Türkiye’ye getirilen Şirket-i Hayriye’nin 28 numaralı Meymenet, 29 numaralı Nüzhet, 30 numaralı Refet, 31 numaralı Amed vapurları Hasköy Tersanesi’nde monte edildi. 35 numaralı İşgüzar ve 36 numaralı Mirgün vapurları da 1881’de Hasköy’de monte edildi.

Vapur Filosu
Sayın arkadaşlarım eski resimlere ulaşamadığım için Şirketi Hayriye'den almak zorunda kaldım. Lütfen kusura bakmayın...

Suhulet

Hüseyin Haki Efendi, İskender Efendi ve Hasköy fabrikası sermimarı Mehmed Usta tarafından tasarlanan dünyanın ilk Arabalı vapurudur. 1871'de İngiltere'de inşa edilmiştir. Teknesi saçla kaplı, 555 gros tonluk bir vapurdu. Uzunluğu 45.7 metre , genişliği 8.5 metre , su kesimi 3.1 metreydi. 450 beygir gücünde, tek silindirli compound buhar makinesi ile saatte 7 mil hıza ulaşıyordu. 1930'da Hasköy Tersanesi'nde, buhar makinesi dizel motorla değiştirilmişti. Savaş günlerinde ordunun hizmetinde büyük başarılar kazandı. Uzun yıllar çalıştıktan sonra 11 mayıs 1958'de hizmet dışı bırakıldı.

Resanet (Eser-i Merhamet)

1892'de, İskoçya'da yandan çarklı yolcu vapuru olarak yapıldı. Teknesi saçla kaplı, 230 gros tonluk bir vapurdu. 80 beygir gücünde, iki silindirli compound buhar makinesi ile saatte 10 mil hıza ulaşıyordu. 24 Mayıs 1901 gecesi, Köprü'de yangın nöbeti için bağlıyken, başka bir geminin çarpması sonucu battı. II. Abdülhamid'in emriyle çıkartılınca, adı da durumuna uygun olarak Eser-i Merhamet olarak değiştirildi. 1916 yılında Karadeniz'de bir Rus denizaltısı tarafından torpillenerek yaralandıysa da şirketin Nusret vapuru tarafından kurtarıldı. Daha sonra İstanbul'a getirilerek terkedildiğinde 24 yıllık bir tekneydi.

Tarz-ı Nevin

1903'te, İskoçya'nın Glasgow kentindeki tezgahlarda yolcu vapuru olarak yapıldı. Şirket-i Hayriye'nin ilk tek uskurlu vapuruydu. 144 gros ton ağırlıkta çelik sactan bir tekneye sahipti. Uzunluğu 30.6 metre , genişliği 5.8 metre , su kesimi 2.2 metreydi. 195 beygir gücünde iki silindirli compound bir buhar makinesi ile saatte 10 mil hız yapıyordu. 14 Mart 1903 ila 18 Ekim 1966 yılları arasında hizmet verdi.

Kamer

1906'da, İngiltere'nin Newcastle kentindeki tezgahlarda yolcu vapuru olarak yapıldı. Şirket-i Hayriye'nin ilk çift uskurlu vapuruydu. 327 gros ton ağırlıkta çelik sactan bir tekneye sahipti. Uzunluğu 41.2 metre , genişliği 7.3 metre , su kesimi 2.9 metreydi. 370 beygir gücünde iki adet tripil(3 silindirli) buhar makinesi ile saatte 10.5 mil hız yapıyordu. 1906 ila 1964 yılları arasında hizmet verdi.

Halâs

1914'te, İskoçya'nın Glasgow kentindeki tezgahlarda yolcu vapuru olarak yapıldı. Şirket-i Hayriye'nin en büyük vapuruydu. 588 gros ton ağırlıkta çelik sactan bir tekneye sahipti. Uzunluğu 49 metre , genişliği 7.9 metre , su kesimi 2.4 metreydi. 406 beygir gücünde iki adet tripil(3 silindirli) buhar makinesi ile saatte 12 mil hız yapıyordu. Parası ödenmiş olmasına rağmen, 1914 kasımında İngiltere hükümeti tarafından kendisine el konuldu. 1918 yılna kadar İngiliz bayrağı altında çalıştı. Ancak, Mudanya Ateşkes'inden sonra Şirket-i Hayriye'ye iade edildi. O zamana kadar Water-witch olan adı, 6 Ekim 1923'te, kurtuluş anlamına gelen Halâs olarak değiştirildi. 12 Aralık 1983 günü hizmet dışı bırakıldı.

Bu resimleri aldığım için özür dilerim...



 

 

 

 


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Çrş 07 Şub 2007, 20:54

İDO'nun, o yılları yansıtan ve de en bilinen isimlerden olan bir Şirket-i Hayriye vapurunu, birebir ölçeklerde yeniden inşa ettirerek yakın Boğaz iskeleleri arasında kullanması çok estetik durur İstanbul sularında... Meselâ bir Güzelhisar, Kalender, Sarayburnu, Göztepe, Sarıyer, Halâs ya da Boğaziçi-66...

Akın KURTOĞLU


Ali Melih Atafırat

12 yıl önce - Çrş 07 Şub 2007, 21:12

Ne yazık ki şirket'in geriye kalan 10 vapurunu 1982-1986 seneleri arasında yok ettiler. Özellikle Sarayburnu, Kalender ve Göztepe orjinallikleri en az bozulmuş olan gemilerdi. Yazık oldu. Güzelhisar'ın durumu da pek iç açıcı değil. Maalesef hiç bir yeni gemi, tıpa tıp aynı bile olsa, 70 yıldır Boğazici sularında dolaşan bu gemilerin yerini tutamaz. Hele bu gemileri dizel motorlu olarak hiç düşünemiyorum. Belki bir şekilde Güzelhisar onarılarak o dönemin hatırasını yaşatabilir ama görüldüğü gibi hiç kimse bu gemi için masrafa girmek istemiyor.

Selamlar

Ali Melih Atafırat



erkangünaydın55

11 yıl önce - Cum 16 May 2008, 14:03
şirketi hayriye gemilerinden SUVAT Bodrum Yalıkavak'ta karaya oturtup restorant yapmışlar.




(+)


Serhat Küçüközler
11 yıl önce - Cum 16 May 2008, 15:49

Sayın erkangünaydın55 demişki:
Alıntı:
şirketi hayriye gemilerinden SUVAT Bodrum Yalıkavak'ta karaya oturtup restorant yapmışlar.

Küçük bir bilgi: Suvat ve kardeşi Ülev Şirket-i Hayriye'nin vapurlarından değildiler.



mordehay kohen

10 yıl önce - Sal 26 Ağu 2008, 00:16



(+)

64 numara küçüksu
1910 fransa masilya
attölye de chantier tersanesi kadrodan
çıkış tarihi 1985


mordehay kohen

10 yıl önce - Pts 08 Eyl 2008, 20:00



(+)

Eskiden fazla beklentimiz olan kalender vapuru
1911 leslie hawthorn&co ltd newcastle england/ ingiltere son sefer 25 haziran 1984



mordehay kohen

10 yıl önce - Sal 09 Arl 2008, 21:07


Kalenderin bu fotosu yüklenmemiştir zannedersem
ama sitede tek bir üye var bu resmin nereden kaynaklandığı biliyor oda kudret altınkeserdir .
BU VESİLE İLE KURBAN BAYRAMINIZ KUTLU OLSUN .



Gökhan AsGül
10 yıl önce - Pzr 04 Oca 2009, 01:57

Kuruçeşme sahili, Kuruçeşme (Galatasaray) adası ve kömür depoları önlerinde bir Şirket-i Hayriye vapuru



(+)


Rifat Behar
10 yıl önce - Cmt 11 Tem 2009, 13:58

Dilnişin





sayfa 1
123 ... 111213   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM