Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Borabaris
15 yıl önce - Prş 04 Oca 2007, 14:10
BUR » B4.02. Bursa'nın Ulusal Demiryolu Ağına Bağlanması Tartışmaları




Aşağıdaki yazıyı bugünkü Hürriyet gazetesinden kestim:
(http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/5718458.asp)
-------------------

Anadolu tren raylarıyla dünyaya açılacak 4 Ocak 2007


A.A

Arkas Holding, 'Anadolu Projesi' ile Anadolu'da tren yolu üzerindeki kentlerin sanayi tesislerini limanlara bağlayacak. Proje ile ilk etapta 9 sanayi merkezinde terminaller kurulacak.


Arkas Holding İcra Kurulu Üyesi Önder Türkkanı, holdingin liman ve gemi yatırımlarının ardından demiryoluna da büyük miktarda yatırım yapmaya başladığını ifade etti.

Ekonomik krizin yaşandığı 2001 yılında başlattıkları yatırımlar kapsamında İstanbul'da Türkiye'nin en büyük konteyner limanı olan Marport'u hizmete soktuklarını dile getiren Türkkanı, 1.3 milyon TEU kapasiteye ulaşacak limanda 2006'da 960 bin TEU yük elleçlendiğini ifade etti.

Bu limanda Haydarpaşa Limanı'nın neredeyse üç katı kadar yük elleçlendiğini kaydeden Türkkanı, “(İyi ki zamanında bu yatırımı yapmışız) diye düşünüyoruz. Bu liman olmasaydı dış ticaretteki büyümeyi karşılamak çok güç olacaktı” diye konuştu.

Holdingin yaptığı yatırımlarla gemi filosunu 2007 yılında 20'ye çıkardığını, buna 2009 yılına kadar 8 yeni geminin daha ekleneceğini dile getiren Türkkanı, yurt dışında da yeni ofisler açıldığını belirtti.

GLOBAL HEDEFLER

“Doğu Akdeniz ve Karadeniz'i büyüme alanımız olarak belirledik, burada gelecekte daha güçlü olacağız” diye konuşan Türkkanı, halen İspanya, Cezayir, Yunanistan, Romanya ve Ukrayna'da ofis ve yatırımları bulunduğunu aktardı. Türkkanı, şunları kaydetti:

“2006'da holding olarak yüzde 15 büyüme hedefi koymuştuk. Ancak büyüme oranımız beklentimizi de aşarak yüzde 20 olarak gerçekleşti. Bunda ülkenin dış ticaretinin artmasının yanında konteyner kullanımının da artmasının etkisi oldu.

2001'de kriz günlerinde başlayan ve bugüne gelen liman, gemi ve demiryolu yatırımlarının toplamı 1 milyar USD'ı aştı. Marport'un ardından 2007'de Gölcük'te otomobil sektörünün kullanacağı özel bir liman da devreye girecek. Önümüzdeki yıl yüzde 20'lik büyüme hedefi koyduk.”

İZMİR LİMANI İHALESİ

Türkkanı, ihalesi Mart ayına ertelenen İzmir Limanı için yüzü aşkın ortaktan oluşan bir konsorsiyum içinde yüzde 20'lik bir hisseye sahip olduklarını da aktardı. Konsorsiyum olarak “tahmin ettikleri değeri vermeye niyetli ve bunu sağlamaya muktedir” olduklarını, kaynak sorunlarının olmadığını söyleyen Türkkanı, İzmir Limanı olmazsa Aliağa'da bazı alternatifler üzerinde duracaklarını aktardı.

ANADOLU PROJESİ

Türkkanı, son dönemde kendilerini en fazla Anadolu Projesi'nin heyecanlandırdığını söyledi. Arkas'ın liman yatırımlarıyla yaptığı öncülüğü demiryollarıyla devam ettireceğini ifade eden Türkkanı, demiryolu ağı üzerindeki çok sayıda kenti limanlara ve dünya kentlerine bağlayacaklarını belirtti.

Derince, Gaziantep, Erzurum, Konya, Kayseri, Eskişehir ve Adana'da sürdürülen, Ankara ve Afyon'un dahil edilmesi planlanan projeyle vagonlara yükleme boşaltma sağlayacak büyük terminaller oluşturduklarını dile getiren Türkkanı, “İlk etapta 9 sanayi merkezinde oluşturulacak terminallerle Anadolu'daki firmalar için en ekonomik ulaşım hattını oluşturacağız. Bu proje oradaki firmaların rekabet gücünü artıracak ve ekonomiyi güçlendirecek.

Genelde liman kentlerine sıkışmış sanayiyi Anadolu'nun içlerine yayacak, göçleri durdurmaya kadar etki yapacak bir proje. Arazi alımları ve terminal inşaatları sürüyor. Proje için yeni vagonlar alıyoruz, yasal düzenleme yapılırsa lokomotif de alacağız. Şu ana kadar projeye 20 milyon dolarlık yatırım yaptık” diye konuştu.


Borabaris
15 yıl önce - Prş 04 Oca 2007, 14:18

Bildiğim kadarıyla yıllardan beri Bursa'nın Bozüyük ve Bandırma üzerinden ulusal demiryolu ağına bağlanması söz konusu. üstelik gemlik limanına yapılacak bir uzanma ile, sanayinin de demiryolu üzerinden limana ulaşması mümkün.

Bu yatırımın bedelinin milyar dolarlar tutacağını sanmıyorum. Özellikle bandırmaya kadar olan bölge dağlık değil ve inşaat maliyetlerini arttıran tünellerin yapımına gerek duyulacak bir hat oluşturmuyor.

Bursa türkiyenin dördüncü büyük kenti ancak yıllardır bir demiryolu bağlantısını sağlayacak lobiyi yapabilmiş değil. Oldukça gecikmeli gerçekleştirilen çevre yolunu saymazsak - ki artık orta büyüklükteki şehirlerin bile çevre yolu olduğu düşünülürse bu büyük bir özveri sayılmaz- devletin bursa şehri konusunda oldukça eli sıkı davrandığı bir gerçek. Mevcut proje ve yatırımların büyük çoğunluğu ya özel sektör ya da belediyenin kendi fonlaması, dış kaynak kullanımı ile gerçekleştiriliyor.

Bu anlamda, Bursa'nın hükümet neznindeki lobisinin çok zayıf olduğu, bursa bölgesinden hükümete giren milletvekillerinin de başarılı sayılamayacağı ortada.

bildiğim kadarıyla 2007 yılında da, bütçeye bursanın demiryolu bağlantısı ile ilgili sembolik bir iz bedeli dışında bir kalem konmadı.


umut çam
15 yıl önce - Prş 04 Oca 2007, 22:58

Bursa gibi ülkenin 4.büyük şehrinin demiryolu ağına dahil olmaması gerçekten çok ilginç bir durum yıllardır.Çünkü en güvenilir ulaşım demirylu ulaşımıdır ve doğru yapıldığında hızlı da bir ulaşımdır. Ancak yıllardır Bursa da demiryolunun olmaması Bursa'nın mı yoksa devletin mi hatası bunu bilemiyorum.   Ancak zararın neresinden dönülse kar yaklaşımıyla en azından bundan sonra bu proje hayata geçirilirse yine de faydalı olabilir. Lütfen herkes düşünsün, Türkiye'nin 4.büyük ve yaklaşık 2 milyon nüfusu olan bir şehrinde demiryolu ve havayolu ulaşımı yok. Herşeyden önce çok ironik bir durum....

Armağan Örki
15 yıl önce - Prş 04 Oca 2007, 23:05

Hızlı tren projeleri ile otobüs firmalarının pabucu dama atılmak üzere iken Bursa gibi üç büyük kente hemen hemen eşit uzaklıkta bulunan ve sanayi de gayet ileri olan bir kentin demiryollarına sahip olamayışı hoş değil.
Özellikle kışın zorlu hava koşullarında toplu taşımacılığın ve yük nakliyesinin güvenilir ve bir o kadar da ekonomik olması için iyi bir girişim bence...
Dilerim bu girişimin sonunda İzmir-Bursa-İstanbul bağlantılı güzergâhta kurulacaktır.
Arkas'ın pek tabi ki önce kendi çıkarları doğrultusunda ki bu hareketi, ulusal çıkarlarımıza hizmet edeceğinden inşallah proje yapım sırasında oluşacak hükümetlerce de desteklenir...


Batur

15 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 00:44

Alıntı:
Bu anlamda, Bursa'nın hükümet neznindeki lobisinin çok zayıf olduğu, bursa bölgesinden hükümete giren milletvekillerinin de başarılı sayılamayacağı ortada.


Bundan bu sonuca varmak ne kadar doğru olur bilmiyorum. Şu linkteki mesaj konuyla ilgili aydınlatıcı olur sanırım. Tabi sebep ne olursa olsun Bursa gibi bir sanayi şehri demiryolu taşımacılığından mahrum bırakılmamalı, bir an önce somut adımlar atılmalı.

Bu arada linkini verdiğim yazıyı bir yerden okuduğum aklıma geldi ama çıkartamadım google’da aratınca wowTurkey’de çıktı .



Emre Alkor
15 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 01:17

Bursada geçen sene devlet epey miktarda parayı çevre otoyoluna akrtarmıştı ve bu yıl da eksikleri gidermek için devam ediyolar. AKP Bursa miiletvekili Faruk çelik bu yıldan bahsedip artık tren yoluyla ilgileniriz demişti ama ortada bişey yok. yerel gündem içinde son yıllarda söz verilipde yapılamayan nadir konulardan biri oldu bu konu malesef. Basit bir konu olsa belki önemsenmez ama demiryolu gibi bursa için büyük bir ihtiyaç sözkonusu olunca malesef siyasilere güvenilmezmiş dedirttiler yine.. Havaalanı sorunundada henüz somut birşey yok. Anlaşılan bursa yine karayoluna mahkum bir sanayi devi olmaya devam edecek uzun müddet.

Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 01:28

Aslında, zamanında girişim yapılsaydı, Bozhüyük-Bursa-Bandırma arasında bir hat ihdas edilebilirdi. Mümkün olduğu kadar düz bir arazi, cetvel gibi bir hat... Böylece, İstanbul-İzmit-Arifiye-Bilecik trenyolu, bu şekilde dahi olsa güney Marmara'ya girebilecekti ve Bandırma-İzmir yoluyla dirsek yapacaktı. Bursa'nın hem İzmir, hem de Ankara ile demiryolu bağlantısı sağlanacaktı ve yük taşımacılığı başta olmak üzre hat fevkalâde aktif olarak kullanılabilecekti. Bursa bu konuda neden garip bırakıldı, hiç anlamamışımdır.

Akın KURTOĞLU


Emre Alkor
15 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 01:36

Alıntı:
Bursa bu konuda neden garip bırakıldı, hiç anlamamışımdır
   

Bursada sanayi hiç olmasa anlarız ama aha işte bursa ve çevresinden bu yılki  UİB 2006 yılı ihracatı 17 Milyar 113.9 milyon dolar. yani türkiyenin en çok ihracat yapan ikinci şehri bursa.
Buna karşlılık en büyük ihracat limanlarından olan istanbul ve İzmir limanlarına ve hiç biryere demiryolu bağlantımız yok.Tamamen saçmalık. Eğer birde çalışan bir demiryolu ve havayolu bağlantısı olsa bursa kim bilir ne olacak...


Ali Melih Atafırat

15 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 02:22

Bursa'ya demiryolu 1930 dan beri planlandıysa da bir türlü gerçekleştirilemedi. Bunun tabii bir sürü nedeni var. Demiryollarımıza önem verildiği 1925-1940 yılları arasında  ağırlıklı olarak stratejik önem taşıyan hatlar inşa edildi. Bursa'nın ise iyi kötü bir deniz bağlantısı vardı. 1950'lerden bugüne kadar zaten Türkiye'de önemli bir demiryolu da yapılmadı. Bursa ise bu arada büyüyerek bir sanayi şehri halne geldi. Özellikle yük taşımacılığı ağırlıklı olarak karayolu ile yapılmaktadır. Yalnız Yabancı ülkelere giden veya gelen mallar için deniz taşımacılığı da son zamanlar da önem kazanmış, özellikle Gemlik Bursa'nın ana liman şehri konumuna gelmiştir. Bursa'ya yapılacak bir yeni demiryolu hattının ekonomik bir değer kazanabilmesi için öncelikli olarak yük taşımacığına ağırlık vermesi gerekir. Yolcu taşımacığı her ne şekilde olursa olsun 2. planda kalacaktır. Ancak yük taşımacılığında başarılı olması için, karayolu'na göre daha ucuz, daha hızlı ve daha büyük taşıma kapasitesini sağlaması gerekir. Bursa'nın iki büyük otomobil üreticileri kendi ürünlerini, yine kendi taşıma şirketleri aracılığı ile yapıyorlar. Fabrikadan yükleniyor, ya diğer şehirlerde ki şubelerine ya da Gemlik limanına teslim ediliyor. Diğer büyük firmalar da mallarını aynı şekilde taşıyorlar. Anlatmak istediğim demiryolları bunu aynen, fakat daha ucuz yapabilirse bu hat ancak o zaman ekonomik olabilir. Halbuki şu anda demiryoluna sahip şehirlerimizden bile yeterli yük taşımacılığı yapılamamaktadır. Bu nedenle, Bursa'a demiryolu hattı döşemek yeterli olmayacak, otomotiv endüstrisini ve diğer sanayi bölgelerini de kapsıyacak, modern ve çağdaş bir sistem gerektirecektir. Umarım bunlar gerçekleşir de bizde tren yüzü görürüz.

Selamlar

Ali Melih Atafırat


ziya güney
15 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 09:36

DEMİRYOLU PROJESİ ..

Kentimizin hayati öneme sahip en önemli projelerinden birisi hiç şüphesiz “ demiryolu “ dur.

Bursa’yı bir taraftan Bandırma Limanı ve İzmir hattına diğer taraftan da Ankara –İstanbul hızlı tren hattına bağlayacak bu proje bir türlü kentimizi tatlı rüyası olmaktan öteye geçemedi..

1970 lerden günümüze kadar 30 yıldan fazla bir süreçte her gelen siyasi iktidar bu proje ile ilgili olarak birçok vaatlerde bulunup sözler verdiler..

Biz de siyaset, yerel yönetim ve medya zeminlerinde bu projenin bir an önce gerçekleşmesi için üzerimize düşen çaba ve gayreti fazlasıyla gösterdik..

Ancak bugüne kadar etüt ve uygulama projelerinin hazırlanmasının dışında bir arpa boyu yol aldığımız söylenemez..

Bugün ülkemizde ulusal demiryolu hatlarına bağlanması gereken kentlerimizin başında hiç şüphesiz Bursa gelmektedir..

Sanayinin ihtiyacı olan ham maddeyi ucuz ve güvenli olarak getirebileceği, mamul hale gelmiş başta otomobil olmak üzere birçok sanayi ürünlerini iç ve dış pazarlara ulaştırmada demiryolunun sağlayacağı katkıları saymaya dahi gerek görmüyoruz..

Kaldı ki kentimizin ulusal demiryolu şebekesine bağlanması ekonomik gelişmesinin yanında sosyo-kültürel gelişmesine de önemli katkılar sağlayacaktır.

Bandırma-Bursa-Gürsu-Ayazma-Yenişehir-Osmaneli, Ayazma-inegöl-İnönü olarak İstanbul-Ankara ulusal şebekesine 2 yerden bağlantılı yapılacak şekilde etüt ve uygulama projeleri yapılmış ve 1992 de başlayan çalışmalar 2001 de tamamlanıp DPT nin de onayından geçmiştir.

Ancak kentimiz için hayati öneme sahip aynı zamanda kentimizi Yenişehir uluslar arası havaalanına da bağlayacak olan demiryolu projesi  2002 yılından beri yatırım proğramında ödenek  beklemektedir.

Bildiğimiz kadarı ile Ulaştırma Bakanlığı son 3 yıl içerisinde demiryolları için bütçeden yaklaşık 4 milyar dolar   kaynak ayırmış ancak kentimiz demiryolu projesi bu kaynaktan hiçbir pay alamamıştır.

Toplam 600 milyon doları bulan bu proje için 2003-2007 yılları arasındaki bütçelere her yıl sembolik 1000 YTL lik iz bedeli konulmuştur.

İMF nin talimatları doğrultusunda bütçeden yatırımlara ayrılan payların sürekli düşmesinden kentimizin demiryolu projesi de nasibini fazlasıyla almış olup   2008 yılında da  bu durumun devam edeceği anlaşılmaktadır.

Bu durum dikkate alınarak yetkililerce projenin  yap-işlet devret modeli ile gerçekleştirileceği ifade edilmişse de bu konuda da bugüne kadar olumlu hiçbir gelişme olmamıştır.

Siyasi iktidar kabineye Bursa’dan bakan almayarak bir şekilde kentimizi cezalandırırken kentimiz için böylesine önemli hayati projeye yıllardan beri kaynak ayırmadığı için bu cezalandırmanın faturası daha da ağırlaşmaktadır..

Kentimizi ulusal demiryolu şebekelerine bağlayacak proje hiç olmazsa etaplara ayrılmalı ve 93 km. lik Bursa-Gürsu-Ayazma-Yenişehir-Osmaneli 1. etabına her imkan ve vasıta kullanılarak 2007 yılı içerisinde mutlaka başlanılmalıdır



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara