Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
ali_bozoglu

12 yıl önce - Cmt 30 Arl 2006, 23:37
[İST-B1.92] - Bir 'Ata Nutku' Klasiği: 'Karamürsel' Araba Vapuru



Sevgili Ahmet Melih Atafırat kardeşimiz yandan çarklı Karamürsel Araba vapurundan bahşetmiş o kadar güzel anlatmış ki o vapura binen ben  çok duygulandım onun için bu vapurun inşaa edildiği Camialtı Tersanesi'nde suya inerken çekilmiş fotoğrafını yayınlıyorum  bu da benim siz sevgili wowturkey'ci kardeşlerime Yeni Yıl ve Bayram hediyesi olsun eğer kabul buyurursanız

 

(+)


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pzr 31 Arl 2006, 00:08

"Ord.Prof. Ata NUTKU"nun bir eseri...   Kuğu gibi bir dizayn...

Akın KURTOĞLU


bülentgüven
12 yıl önce - Pzr 31 Arl 2006, 00:37
karamürsel ve sahilbent


Hatırladığım kadarıyle Karamürsel Vapurunun , araba güvertesinin altında daracık bir merdivenle inilen pek de rağbet görmeyen bir salonu vardı.

Sahilbent'in şimdiki Beşiktaş-Barbaros Hayrettin İskelesi ile Kadiköy (şimdiki yeni iskelenin yeri )arasında
çalıştığını da hatırlıyorum.Çocukluğumda seyahat süresi saatler gibi gelmişti !!!!! .



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pzr 31 Arl 2006, 00:43

Daha önce:

http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=123864

linkinde de bahsettiğimiz "Karamürsel" arabalı vapuruyla ilgili yazdığımz mesaj şöyle idi:

Alıntı:
KARAMÜRSEL ARABA VAPURU:

1950’lerde, dizayn olarak, şehirhatlarının diğer araba vapurlarından hiçbirisine benzemeyen (nev-i şahsına münhasır) bir vapuru vardı ki, adı; “Karamürsel”di.



1956 yılında Camialtı Tersanesi’nde buharlı araba vapuru olarak inşa edildi. Makinaları, eski “Bağdat” ve “Basra” vapurlarından çıkarılan 1904 yapımı buhar makinalarıydı. Vapurun 4 adet çarkı, iki başında, yanlarda sağlı-solluydu. Hızı 7 mil olup, 50 otomobil kapasitesine sahipti. 67.8 metre uzunluğu ve 16 metre genişliğiyle, upuzun görünümlü bir arabalıydı. Ayrıca, geminin kaptan köşkü ve yolcu salonu bölümünü tutan, yan pencerelerin içine oyulduğu profil taşıyıcılar, o yıllara göre oldukça estetik sayılabilecek bir dizaynda çizilmişti. Yolcu salonu bölümü çok küçük olup, sadece 125 kişi alabilmekteydi.




(+)

Arabalı vapurun içinden bir görünüm...


Geminin dizaynı; Türkiye’nin ilk gemi inşa mühendisi olan Ordinaryus Prof.Dr. Ata NUTKU tarafından hazırlanmıştır (“Abidin Daver” adlı meşhur şilebin de mimarıdır). “Kabataş-Üsküdar” arasında 10 yıl boyunca çalışmış, ardından 1966’da çürüğe ayrılmıştır.

Akın KURTOĞLU


Kemal Çevik
12 yıl önce - Pzr 31 Arl 2006, 13:00
Burada da var


Arkadaşlar,

Bu linkte de Karamürsel seferde  

http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=125203#125203

Alıntı:
Karamürsel'in (nedense  Karamürsel denince hep o eski araba vapuru  aklıma gelir, Karamürsel'liler alınmayın sakın ha çok sevdiğim şehrinizi ikinci sırada  hatırlarım) içinden çekilen resmi görünce beynimim bir taraflarına saklanmış anılar/bilgiler canlanmaya başladı.

Alıntı:
geminin kaptan köşkü ve yolcu salonu bölümünü tutan, yan pencerelerin içine oyulduğu profil taşıyıcılar, o yıllara göre oldukça estetik sayılabilecek bir dizaynda çizilmişti. Yolcu salonu bölümü çok küçük olup, sadece 125 kişi alabilmekteydi.

Ama yolcu kamarası kaptan köşkü hizsında değildi ki. Büfe orta taşıyıcının içinde ufacık bir yerdi. Resimde elleri cebinde merdivenlerin ucunda duran yolcunu arkası.  Araçlarla aynı düzeyde küçük bir salon daha vardı. Ama bu ikisinin toplamı ancak 20-30 kişi alırdı, esas yolcu salonu, ortada su kesiminin altındaydı. Diğer araba vapurları gibi makine dairesi ortada olmadığı için bu bölüme yolcu salonu yapılmıştı. Diğer araba vapurlarının aksine her iki uçtaki su kesimi daha azdı, çünkü çarkları dödüren makineler buralardaydı.

Kışın yolcu olarak binmeyi pek sevmezdik, o yıllarda sigara içme yasağı olmadığı için ya su kesimi altındaki kapalı salonda, ya duman altı olarak o küçücük salonlarda ya da dışarıda titreye titreye gidilirdi. Otomobille de binmek pek işimize gelmezdi, bizden sonra kalkan Kabataş veya Kartal bizden önce yanaşırdı, ama dakikalarca kuyruk beklenmişse pek de ses edilmezdi.

Sert poyrazlarda  gücü yetmez, Kabataş'tan kalkınca başını Kuzguncuk'a doğru verir çağanoz gibi Üsküdar'ı tutardı. Hava biraz lodosladımı da Üsküdar'a bağlar dinmesini beklerdi. Bir kış akşamı Üsküdar'a yaklaşırken birisi "denize çocuk düştü" diye bağırmış, kaptan da makineleri stop ettirip, bir yandan denizi zayıf projektörüyle taramaya başlamış, bir yandan da düdüğe asılarak yardım istemişti. Sözde görgü tanığı arka kapaktan 12-13 yaşlarında bir çocuğun denize düştüğünü gördüğünü, bunun akşam baskısı satan gazeteci çocuklardan biri olabileceğini  söylüyordu. Karamürsel ve yardıma gelen tekneler bir saat kadar Üsküdar, Şemsipaşa arasını taradılarsa da  bir şey bulamadılar, tam artık yapacak birşey yok, zavallının cesedi bir yerlerden çıkar dendiği anda bir çığlık ortalığı kapladı:     "  vay anam hepsi gitmiş...". En arkadaki  açık kamyonetinde uyumakta olan ve bu gelişme üzerine arama çalışmalarını izlemeye kalkan, dönüşte ise kasasına bir göz atan nakliyeciydi bu. Kasadaki boş cuvalları tutan ağırlık nasılsa yerinden oynamış, çuvallar da uçup gitmişlerdi. Artık çuvalı çocuk sanan çakırkeyif görgü tanığı nasıl ayıltılmıştı hatırlamıyorum ama evde bizleri bekleyenlerin deli olduğunu, eve ulaştığımızda rahmetli anneannemi telefon başında karakol ile kunuşurken bulduğumuzu hatırlıyorum.

Mutlu yıllar, kutlu bayramlar
Kemal ÇEVİK



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 02:34

Bildiğim kadarıyla "Karamürsel", o yıllarda yalnızca Kabataş-Üsküdar hattında çalışıyor. Açık hatlarda ise sefere verilmiyor.

Akın KURTOĞLU


Kemal Çevik
12 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 02:43

Alıntı:
Bildiğim kadarıyla "Karamürsel", o yıllarda yalnızca Kabataş-Üsküdar hattında çalışıyor. Açık hatlarda ise sefere verilmiyor.


O zamanlar Üsküdar-Kabataş'tan başka, Üsküdar-Sirkeci ve Kartal-Yalova vardı zaten (hoş değişen fazla birşey yok ya). Karamürsel'i birkaç defa Üsküdar-Sirkeci hattında ağır vasıta taşırken gördüm ama Kartal-Yalova arasında hiç gördüğümü hatırlamıyorum.

Kemal ÇEVİK



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 03:10

Anlaşılan, yalnızca İç Liman olarak adlandırılan bölgede çalıştırıldı. Belki de o naif görüntüsü, nisbeten açık denizlerde çalıştırılmasına pek de elverişli görülmemekteydi.

Akın KURTOĞLU


ali_bozoglu

12 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 14:03

Yandan Çarklı Karamürsel Vapurunun çekilmiş iki adet resmi



 

(+)



 

(+)


mustafa taşanyürek
11 yıl önce - Çrş 13 Şub 2008, 19:15
Mustafa Taşanyürek


Sayın Akın üstad: Karamürsel araba vapuru gerçekten çok güzel çok güzel dizaynı olan bir vapurdu.Sayenizde tasarımının Sayın Ata Nutku'ya ait olduğunu öğrendim.Yalnız 1966 da hizmet dışı kaldığını yazmışsınız.Oysa ben Unkapanı köprüsünün sağ kenarında(Saraçhaneden geliş yönü) günlerce
parça parça olduğu yerde söküldüğünü üzülerek izlemiştim.Yıl 1974 idi.Çünkü bazıları pek sevmesede
ben Karamürseli çok severdim.Üsküdar'dan bizi Dolmabahçe stadına çok taşımıştı.
Acaba hizmet dışı kaldıktan tam 8 yıl sonramı söküldü?.Tarihlerde bir yanlışlık varmı?.Hatırladığıma göre
yanında da o günlerde büro olarak kullanılan Mudanya da vardı.



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM