Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
simon

12 yıl önce - Sal 26 Arl 2006, 02:49
İstanbul Beyoğlu'ndaki Tersaneler (Haliç ve Camialtı Tersaneleri)



                   BEYOĞLU'NDAKİ TERSANELER

(Not: bu bilgileri bizimle paylaştığından dolayı Haliç Tersanesi Müdürü sayın Süleyman FİLİZ bey'e sonsuz teşekkürler.)

Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş. Tersane Müdürlüğüne bağlı Haliç İşyeri (Haliç Tersanesi) ve Camialtı İşyeri (Camialtı Tersanesi) bulunmaktadır.

HALİÇ İŞ YERİ (HALİÇ TERSANESİ) TARİHÇESİ



(+)


29 Mayıs 1453'de İstanbul'un fethi sonrası, Osmanlı İmparatorluğu'nun güçlü devletler arasında yer alabilmesi, sınırlarını büyütülmesi ve korunması için; denizin ekonomik olduğu kadar, stratejik bakımdan da önemini anlayan Fatih Sultan Mehmet, güçlü bir donanma için 11 Aralık 1455'te İstanbul'da devrin en büyük tersanelerini kurma çalışmalarına başlatmıştır.

Kurulması düşünülen tersane için, Kasımpaşa deresinden başlayarak Camialtı meydanına kadar uzanan alan seçilmiş ve bugün adları ile anılan Haliç Tersanesi, Camialtı Tersanesi ve Taşkızak Tersanesi'nin çekirdeğini oluşturmuştur.



(+)


1455 yılından sonra, kurulan tersaneler zamanla gelişerek alan olarak Kasımpaşa'dan  Hasköy'e kadar uzanmış, Osmanlı İmparatorluğunun deniz gücüne yeni gemiler katarak, güvence olmuştur.

1910 yılına kadar Türk Bahriyesine hizmet eden tersane bu tarihten sonra sivil idareye devredilmiştir.Çeşitli evrelerden geçen tersaneler 1 Mart 1952'de kurulan Denizcilik Bankası T.A.O.'na bağlanmış, 1983 yılına kadar sürdürmüştür. 1983 yılında Türkiye Denizcilik kurumuna devredilen tersaneler, 08-06-1984 tarihinde Türkiye Gemi Sanayi A.Ş. unvanı ile teşekkül bünyesine alınmıştır.

Türkiye Gemi Sanayii A.Ş. 10-08-1993 tarihinde Bakanlar Kurulu Kararı ile Özelleştirme Kapsamına alınmıştır.



(+)


Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun 10-04-2000 tarih ve 2000/34 sayılı kararı ile Haliç Tersanesinin İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsünün kullanımına tahsis edilmek üzere Maliye Hazinesine devredilmesine, Camialtı Tersanesinin'de İstanbul İl Özel İdare Müdürlüğü'ne tahsis edilmesine karar vermiş ise'de Sosyal boyutlarda karşılaşılan güçlükler nedeni ile bahse konu tesislerde çalışanlar hakkında bir düzenleme yapılıncaya kadar yukarıdaki kararların uygulanmamasına ve bu kuruluşların normal faaliyetlerinin devamına karar verilmiştir.

Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın 08 Şubat 2002 tarih ve 1026 sayılı yazısıyla 4046 sayılı Kanunun hükümleri gereğince, Türkiye Gemi Sanayii A.Ş.'nin tüzel kişiliği sona erdirilerek, 14 Mayıs 2002'da Türkiye Denizcilik A.Ş. ile birleştirilmiştir.

Haliç Tersanesi 15 Mayıs 2002 tarihinden beri Türkiye Denizcilik İşletmeleri Faaliyetlerine devam etmektedir.

HALİÇ İŞ YERİ (HALİÇ TERSANESİ)

Bugünkü alan, Atatürk köprüsü ile Kasımpaşa arasında 69.810 metrekaredir.

Yılda 3.169 ton çelik kapasitesine sahip tersanenin gemi inşa kapasitesi'de 11.000 DWT/YIL'dır. 6750 DWT'ne kadar yeni inşa gemi yapılabilmektedir.

Rıhtımların toplam boyu 475 m.dir.

Tersanede iki adet inşa kızağı ve üç adet kuru havuz bulunmaktadır.



(+)


KIZAKLAR

1-Eski Kızak: 56 m. boy, 18m. genişlik
2-Yeni Kızak: 90 m. boy, 22m. genişlik

KURU HAVUZLAR

Kuru Havuzların no.ları Azapkapı'dan, Kasımpaşa'ya 1,2,3 olarak verilmiştir.

1- (1.no.lu) Kuru Havuz: 118.75 m. boy, 22,20 m. genişlik, 13,5 m. derinlik
2- (2 no.lu) Kuru Havuz:  83,5 m. boy, 16m. genişlik, 10,5 m. derinlik
3- (3 no.lu) Kuru Havuz: 153,4 m. boy, 19,20 m. genişlik, 9,56 m. derinlik


En son simon tarafından Sal 09 Oca 2007, 03:15 tarihinde değiştirildi, toplamda 3 kere değiştirildi


simon

12 yıl önce - Çrş 27 Arl 2006, 00:24

CAMİALTI İŞ YERİ (CAMİALTI TERSANESİ) TARİHÇESİ

1933 yılında Liman atölyesi olarak kurulan Camialtı Tersanesi, 1944 yılında yeni atölye adıyla Fabrika ve Havuz işletmesine bağlanmıştır.

Tersane 01 Mart 1952'de kurulan Denizcilik Bankası T.A.O.'na bağlanmış, Haliç tersanesinin geçirdiği evrelerde olduğu gibi 15 Mayıs 2002 tarihinden beri Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş. bünyesinde, faaliyetine devam etmektedir.



(+)

CAMİALTI İŞ YERİ (CAMİALTI TERSANESİ)

Bugünkü alan, Kasımpaşa ile Taşkızak Tersanesi arasında 72.000 metrekaredir.

Yılda 5.934 ton Çelik İşleme kapasitesine sahip tersanenin gemi inşa kapasitesi'de 20.800 DWT/YIL'dır. 18.000 DWT kadar, yeni inşa gemi yapılabilmektedir.

Rıhtımların toplam boyu 400 m.dir.

KIZAKLAR

1- 1 no.lu Kızak : 91.70 m. boy, 16,5 m. genişlik
2- 2 no.lu Kızak : 140 m. boy, 24 m. genişlik


En son simon tarafından Prş 28 Arl 2006, 23:25 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


simon

12 yıl önce - Prş 28 Arl 2006, 23:25

HALİÇ ve CAMİALTI TERSANELERİ'NDE NELER YAPILIYOR?

Haliç İşyeri (Haliç Tersanesi)

Şirkete ait yaklaşık 130 adet yüzer vasıtaların Kamu ve Özel Sektör gemilerinin bakım-onarım ve havuzlama işleri yapılmaktadır.

Kamu ve Özel sektöre, Makine Atölye Tezgahları ile de hizmet vermektedir.



(+)



Camialtı İşyeri (Camialtı Tersanesi)

Haliç Tersanesi'nde ağırlıklı olarak bakım-onarım ve havuzlama işleri yapılmakta olup, Tersanenin doluluğuna göre bakım-onarım için bazı gemiler Camialtı Tersanesi rıhtımına çekilip, orada hizmet verilmektedir.



(+)


(Bu fotoğraf 11 Mayıs 2006 günü WowTurkey Tersaneler gezisi sırasında çekilmiştir.)


Yeni Galata Köprüsünün, 1998 yılından 2003 Mart ayına kadar onarım-bakım çalışmalarının uzun sürmesi nedeniyle, düzenli açılmaması ve Özelleştirme Yüksek Kuruluna Haliç ve Camialtı Tersanelerini devir kararı ve Özelleştirme Dairesi Başkanlığının yeni inşa gemi siparişi taahhütü altına girilmemesi talimatları nedeniyle bakım-onarım ve havuzlama için tersaneye gelecek gemi sayısının düşürmüş ve yeni inşa siparişi de alınamamıştır.

Yeni Galata ve Atatürk köprülerinin 06 Mart 2003 tarihinden itibaren haftada bir kez açılması üzerine atıl durumda bulunan tersanelerimiz'de canlılık baş göstermiş ve tam kapasite ile bakım-onarım ve havuzlama işleri devam edilmeye başlanmıştır.

Tersane Müdürlüğünde;

15 Mayıs 2002 ile 31 Aralık 2003 tarihleri arasında;

- Tamir Gören Gemi Sayısı :93
- Havuzlanan Gemi Sayısı :20

01 Ocak 2004 ile 31 Aralık 2004 tarihleri arasında;

- Tamir Gören Gemi Sayısı :200
- Havuzlanan Gemi Sayısı :58 olup,

01 Ocak 2005 ile 20 Haziran 2005 tarihleri arasında;

- Tamir Gören Gemi Sayısı :73
- Havuzlanan Gemi Sayısı :33'tür



En son simon tarafından Cum 05 Oca 2007, 00:46 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


simon

12 yıl önce - Cum 05 Oca 2007, 00:46

HALİÇ TERSANESİ KURU HAVUZLARI İLE İLGİLİ NOTLAR

Haliç Tersanesinde bugün 3 kuru havuz bulunmaktadır.

18. ve 19. yüzyıllarında inşa edilmiş kagir havuzlar, bugünde gemi bakım-onarım ve havuzlama işlerinde kullanılmaktadır.

Kuru havuzların numaraları, Azapkapıdan Kasımpaşa'ya doğru sırayla 1,2,3 olarak verilmiştir.


Kaynak: Gemiler, Süvariler, İskeleler (Eser TUTEL) (sf. 147)


Haliç Tersanesinde ilk kuru havuz (3 no.lu);

1796-1799 yıllarında yapılmış ve 1876'da karaya doğru büyütülmüştür.



(+)

3 no.lu havuz Haliç Tersanesinde ilk kuru havuz olmasının yanı sıra, en büyük kuru havuzudur

Kuru havuz kagir olarak inşa edilmiştir. Taş olarak İstanbul'da liman inşaatlarında çok kullanılmakta olan mavi kalkerler kullanılmıştır. Harç olarak ise, su altı inşaatlarında dayanıklı puzolan harcı tercih edilmiştir.

Puzolan (volkanik kül) İtalya'dan getirtilmiştir. Puzolan harcı, Puzolan ve kireç karışımından oluşmaktaydı, su altında sertleşme özelliği vardı.

Havuz tabanı 0,75 m kalınlıkta ve taşla kaplıdır. Yan duvarları ise havuz içine doğru basamaklıdır. Kuru havuz inşaatı, İsveçli ve Osmanlı teknik adamlar tarafından yapılmıştır.

2 no.lu havuz 1821-1825 yıllarında,


(+)


1 no'lu havuz ise (1857-1861)-(1869-1870) yıllarında tamamlanmıştır.


(+)


En son simon tarafından Sal 09 Oca 2007, 02:56 tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi


simon

12 yıl önce - Sal 09 Oca 2007, 02:55

HALİÇ TERSANESİ, HALİÇ'İ TEMİZLİYOR

Tersaneye bakım-onarıma gelen gemiler, tersaneye gelmeden önce, sintine ve kirli yağ ve yakıtlarını boşaltarak gelirler.

Ayrıca havuzların dolduruluşu ve boşaltılması sırasında Haliç'in sularındaki pislikler ve tortular havuz dibine birikmekte, kamyonlarla İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin Kemerburgaz'da gösterdiği yere götürüp dökülmektedir. Böylece tersane, Haliç suyunun dolaşımını sağladığı gibi temizlenmesine'de katkı sağlamaktadır.

Gemilerin, raspa işlemleri sonucunda'da havuz dibinde biriken midyeler'de Kemerburgaz'da özel bir çöp alanına götürülüp dökülmektedir.

Tersane Müdürlüğü ve çalışanları Doğa, Deniz ve Çevrenin korunması için hem bilinçli hem'de destek vermektedir.



(+)

Haliç Tersanesi



(+)

Camialtı Tersanesi



                                                                            -SON-



simon

12 yıl önce - Sal 09 Oca 2007, 03:12

Bu çalışmanın son bulması ile birlikte bazı konularda açıklık getirmekte fayda var.

Öncelikle bu çalışmanın başında belirttiğim gibi Haliç ve Camialtı Tersaneleri hakkındaki bu bilgileri bizelere sağlayan Haliç Tersanesi Müdürü sayın Süleyman FİLİZ bey'e yüksek müsadelerinizle tekrar teşekkür ederim.

Görmüş olduğunuz çalışmada Haliç ve Camialtı Tersanelerinin tarihçeleri ve işlevleri hakkında kısaca bilgiler içermektedir. Bu başlığın, yapmış olduğum çalışmanın son bulması ve tersaneler hakkında paylaşmak istediğiniz bilgileriniz ve görüşleriniz açısından kilidi açıyorum.


Mustafa Noyan

12 yıl önce - Sal 09 Oca 2007, 14:52

Simon'un arşiv kıymeti taşıyan güzel çalışmasında Haliç ve Camialtı Tersaneleri geçmişleri ve bugünkü durumlarıyla ele alınarak tanıtılmış; bu başarılı çalışmanın genişletilerek devam ettirilmesi fikrini destekliyorum.
Camialtı tersanesi gibi faaliyetleri sürdüremeyen Beyoğlu ilçesi sınırlarında Haliç kıyısında bulunan diğer iki tersanemiz Taşkızak ve Hasköy Tersanelerinin de bu çalışmaya eklenebilirlerse, Haliç'deki tarihi tersanelerin tanıtımına ve ileriki yıllarda bu tesislerin farklı amaçlarla kullanımı için geliştirilecek fikirlere ışık tutabileceğini düşünüyorum.



kaptan_bey_
12 yıl önce - Prş 18 Oca 2007, 15:14

Vapurlar tamir esnasında nedense hep bordo renge boyanıyor nedeni ne olabilir. Ögrenmek Lazım

Aktoprak
12 yıl önce - Pts 12 Mar 2007, 09:39

Suya ve paslanmaya karşı koruyucu bir boya olabilir diye düşünüyorum astar niteliğinde, özellikle gemi sanayiinde kullanılıyor bu boya galiba

Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pzr 27 May 2007, 00:59

Simon'un yukarıdaki mesajlarda işlediği ve nefis fotoğraflarla desteklediği; "Haliç Kıyısındaki Tersaneler" adlı mükemmel çalışmasını, Google uydu haritası üzerinde işaretlemek de gerekecek. Böylece, hangi tersanenin Haliç'in hangi bölgesine düştüğünü bir bakışta görmek ve kavramak çok daha kolaylaşacak.

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM