Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

10 yıl önce - Prş 14 Arl 2006, 21:04
Eski İETT Otobüslerinin Marka ve Modellerindeki Karmaşa


Eski İETT Otobüslerinin Marka ve Modellerindeki Karmaşa

İETT'nin 1931'de satın aldığı 4 (5?) adet Renault-Scemia'dan sonra gelen 9 adetlik Gazaoille-White, 15 adet şasi üzerine Scania ve 6 adet Ford otobüsler konusunda birtakım karışıklıklar hâsıl oldu. Bu konuyu Bursa-Ulaşım bölümünde de tartıştık kısa bir süre... Elimizde o yıllara ait olan 20 kadar eski otobüsün markalarınn doğrulanması açısından bu başlığı açmayı uygun gördük.

Bursa-ULAŞIM bölümünde tartışılan meselede demiş ki:


Olgay Üstad'ın üstteki Ford'unun benzeri otobüs, İETT'de de çalıştı:



Ve biz bunu, Gazaoille-White olarak kayıt altına aldık.   Sayesinde doğru aracı bulduk... Teşekkür ederiz... Yalnız, Gazaoille-White'lar ile Ford'lar birbirlerine burun çıkıntılarındaki farklılıklar dışında tıpatıp benziyor. Aynı fabrika çıkışı gibiler... Bu yüzden bu 2 marka/modeli karıştırdık...

Altta da, bir Gazaoille-White... Alınlığından tutun da, şoför yan camına kadar, ne kadar da çok benziyorlar...  


(+)


ALTTA RESİMLERİ GÖRÜLEN ESKİ MODEL İETT OTOBÜSLERİNİN MARKA/MODELLERİ HAKKINDA YORUMLAR:

1.


2.
 

3.
 

4.
 

(+)


5.
 

6.
 

7.
 

(+)


8.


9.
 

10.
 

Üstteki resimler görülen İETT otobüslerinin tam olarak markalarını çıkartmamız gerekli. Benzetme ve o yıllarda dış ülkelerdeki benzer alternatif fotolar yardımıyla bazı sonuçlara ulaşmamıza rağmen, kesinleştirilmesi için birer kopyaları da yukarıya iliştirildi...

O yılların ithal otobüslerinin ön formları genellikle birbirlerine benzemekte olup, yalnıza detaylarda birbirlerinden ayrılmaktalar. Sitedeki diğer otobüs uzmanlarından ricam, bunların doğru olarak modellerini bulmaları...  

Meselâ; 7. ve 10. sıradaki otobüsler; Kamyon şasisi üzerine imal edilmiş olan 1943 model Scania-Vabis'lerdir.

Akın KURTOĞLU


yılmaz büktel

10 yıl önce - Cmt 16 Arl 2006, 16:49

5 ve 8 numaradakiler filo numaralarının yazımı ve yazım yerleri açısından bakıldığında ayni gibi görülüyor. bu durumda ford 3-15 filo nolu otobüslerin hem önden hem de yandan görünüşlerine sahibiz demektir.

Akın Kurtoğlu

10 yıl önce - Cmt 16 Arl 2006, 17:02

4 ve 5 numaranın ön görünümleri aynı gibi olmasına rağmen, detaylı bakılınca yan cephe camlarının adedi farklı ve aslında burunlarda da ciddi farklılıklar var

Akın KURTOĞLU



M.Ali Sade
10 yıl önce - Pzr 17 Arl 2006, 09:40

Akın üstadım,

Eskiden Türkiye'ye gelen Amerikan malı otobüslerin büyük çoğunluğu Blue-Bird kasalıdır.Blue-Bird de aynen bizim Tezeller,Güleryüz gibi,Alman Drogmüller,Krauss Maffei gibi kasa üreten bir firmadır. Aşağıdaki  ilk resimde Blue-Bird firmasına ait 1 nolu kasa görülüyor.(Her iki resim de Blue-Bird sitesinden alıntıdır)Yukarıdaki resimlerdeki çatma kasaları andırıyor değil mi?




 



Bu da kasanın genel özellikleri ,yuvarlaklığı vb.ile su içindeki otobüsü andırmıyor mu?

 

Burada bence hatalı olduğumuz nokta "Gazaoille-White" tabirinden kaynaklanıyor.

Gazaoille'in yazılışı tam olarak böyle mi?Çünkü İngilizce Gasoline'nin kısaltılmış şekli olarak kullanılan "gas"dır."z" harfi ile yazılmaz.

Oille de büyük ihtimalle petrolün adı olan "oil" dir.Aradaki "&" işareti İETT kayıtlarında "a" olarak geçmesin.

Ya da 60/70 li yılların Fransızca telaffuz alışkanlığı ile İngilizce bir isim bu şekilde yanlış olarak kayıtlara geçmesin.

Ya da bu araç Kanada malı olup da hem Fransızca ve hem de İngilizce'den izler taşımasın?

White için diyeceğim bir şey yok.Çok bilinen bir marka.Uzun yol işi kamyonlar ve TIR çekicileri mevcut.Bizde bile askeriyede yıllardır kullanıla gelen "Reo" kamyonlarının imalatçısı White'dır.

Bu iki isim aynen eski Blue-Bird Ford otobüslerinde olduğu gibi kasa imalatçısı ve kamyon imalatçısının isimleri birlikte kullanılarak oluşturulmuştur.

Bence çözüm Gazaoille markasının tam yazılımında.Markanın tam yazılımını bulduğumuzda nette bir takım ip uçlarına ulaşabilmemiz mümkündür diye değerlendiriyorum.

Herkese selamlar...


M.Ali Sade
10 yıl önce - Pzr 17 Arl 2006, 10:10

Bunlar da White ile ilgili resimler:(Resimler Hankpictures.com sitesinden alıntıdır)
İşte bizim otobüsün önü:  (4 ve 6 numaralı resimlerdeki otobüsün ön panjur ve siper camı yapısının aynısı)


(+)




(+)

Bu iki resimde de White'ın her türlü ticari maksada uyan araçları yaptığı belirtilmiş.

 

(+)


Muhtemelen bizim otobüslerin yapıldığı şase bu.
 

(+)


Bu da White'in başka bir otobüsü.



(+)


Ve işte teknik özellikleri:


(+)



Herkese selamlar...


Mustafa Noyan

10 yıl önce - Pzr 17 Arl 2006, 17:16

Akın Bey'in yukarıdaki listeye eklemediği, geçen haftaki bir mesajındaki gazete kupüründe geçen otobüsler de aynı konuya dahil edilebilirler; bence her ikisi de White...

http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=22861& ...p;start=25

http://wowturkey.com/t.php?p=/tr121/Akin_Kurtoglu ...urIETT.jpg



Akın Kurtoğlu

10 yıl önce - Pzr 17 Arl 2006, 17:23

Gas&Oille , Gas and Oille ya da Gas-Oille şeklinde taramama rağmen de sağlıklı bir veriye ulaşamadım Net'te... Burada White'a bir gönderme var ama, bir türlü çözemedim. Sertaç Bey'in İETT tarihini önbilgi olarak veren kısa bir çalışması mevcuttur. Burada, o da bu şekilde zikretmekte.

Akın KURTOĞLU


Mustafa Noyan

10 yıl önce - Pzr 17 Arl 2006, 23:14
White ve Ford Şirketleri


White otobüsler konusunu Gazaoille tabirini bir kenara atıp sadece White olarak adlandırma ve incelemeye devam etmeyi öneriyorum; White otobüslerle ilgili yeteri kadar kaynak var; Thomas White tarafından 1876 yılında ABD Ohio Cleveland' da dikiş makinaları üretme amaçlı kurulmuş White Motor Şirketi, 1890 larda bisiklet üretimine girişmiş, 1890 ların sonunda çıkan otomobil çılgınlığından faydalanmaya çalışan kurucunun oğullarınca da otomotiv üretimine başlamıştır. 1899 da üretilen ilk buhar güçlü otomobil sonrası, şirket ilk küçük kamyon siparişini almış, böylece White Motorlu Araçlar Şirketi doğmuştur. Zanmanla benzinliye dönüşen motorlara da uyum sağlayan şirket kaliteli otomobiller ve küçük kamyonlar üretmeye devam etmiş, Birinci Dünya Savaşı yıllarında askeri araç üretimine yönelmişlerdir. Savaş sonrası otomobil üretimine son verilip kamyon ve otobüs üretimine devam edilmiş, üretilen kaliteli araçlar sayesinde ABD kamyon pazarının % 10 dan fazlası kontrol edilebilmiştir.
İşçiler şirketten pay ve sosyal etkinlikler sağlayan şirket, kriz yıllarında kurucusunu kaybetmiş, oğul Rollin White ise traktör işine başlayarak şirketten ayrılmışlar, kardeşlerin başarısını gösteremeyen yeni yönetim şirketi kaybetmek üzereyken 1935 yılında başkanlığa getirilen Robert Fager Black' in çabalarıyla şirket tekrar parlak günlerine dönmüş, İkinci Dünya Savaşı'nın başlaması ile de tekrar askeri üretime yönelerek 4000 den fazla çalışana istihdam sağlamıştır.
Savaş sonrası şirket CF ile ortaklık kurarak White-Consolidated Freightways Kamyonları adıyla sadece ağır kamyon üretimini üstlenmiş , hafif ticari araçlar üretimine kurmuş olduğu Reo, Sterling, Diamond T ve Autocar markaları bünyesinde devam etmiştir.
1960 ve 70 lerde satışlarda başlayan düşüş sonucu 80 li yıllarda bazı tesisler kapatılmış, ortklardan Freightliner Daimler Benz, White ise Volvo' ya satılmıştır; 1990 ların başında Ford Ağır Taşıtlar markasının  Daimler Benz'e satılmasıyla birlikte Volvo General Motors'u satın almıştır; 1990 lı yıllarda Volvo Kamyonları, WhiteGMC ve Autocar markalarıyla üretime devam etmiş, sonunda 1997 yılında White' dan elde kalan üretim tesisleri ve White markası üretimini sona erdirilmiş, White şirketi tamamen kapatılmıştır.

Kaynaklar:
http://www.wrhs.org/crawford/template.asp?id=374

http://www.answers.com/topic/white-motor-company

http://www.ohiohistorycentral.org/entry.php?rec=1006

White kamyon üretiminden fotoğraflar:

http://www.library.gsu.edu/spcoll/spcollimages/av ...9-003e.jpg

http://www.wrhs.org/crawford/template.asp?id=377

http://www.wrhs.org/crawford/template.asp?id=376

İETT de kullanılan White otobüs benzerlerinin fotoğraflarından 4 ve 6 numaralı otobüslerin White marka olduklarını düşünüyorum.

http://busexplorer.com/PHP/MidPage.php?id=1528

http://www.mrsharkey.com/busbarn/greg/greg.htm


Ford Motor Şirketi ise 1903 yılında Henri Ford ve 11 ortağınca kurulmuş, 1908 de T modelini çıkartmış, 1956 da halka açılarak bugüne kadar Ford markasıyla büyük bir otomotiv üreticisi olarak gelebilmeyi başarmıştir.

Kaynak: http://www.ford.com/en/heritage/history/default.htm

İETT tarafından kullanılan model otobüsün benzerleri net ortamında kolaylıkla bulunabildiğinden 5 numaralı otobüsün Ford olduğunu düşünüyorum.

http://www.steamengine.com.au/events/reports/hcvc ...rd-bus.jpg

http://welsh2004holiday.fotopic.net/p4595443.html

http://www.rvs-r-us.com/UniqueRVs/1952-Ford-bus.jpg


M.Ali Sade
10 yıl önce - Pts 18 Arl 2006, 08:59

Yeni bir White resmi.Bu resim diğerlerine göre daha net.

Şimdi önce jantlara bakalım. 4 ve 6 numaralı resimlerdekiyle tamamen aynı.Bunda sadece uyduruk bir jant kapağı var.

Ön panjur da aynı.Camın tek parça olduğuna bakmayın,iş otobüs kasası yapmaya gelince iki parçalıya dönüşmüş olabilir.

Kaldı ki tampon da tamamen aynı.



Bu veriler ışığında kendi değerlendirmelerimin sonucu:

1 ve 2 numaralı resimler: Açıklayıcı ya da temel özellik taşıyan bir yanı yok,marka belirleyebilmek zor.

3 numaralı resim: Blue-Bird No1 kasa benzeri muhtemelen Ford.

4 numaralı resim: White

5 numaralı resim: Ford

6 numaralı resim: White

7 numaralı resim: Vabis

8 numaralı resim: Açıklayıcı ya da temel özellik taşıyan bir yanı yok,marka belirleyebilmek zor.

9  numaralı resim:Vabis'e benzemekle birlikte Vabis gibi kamyon şoför mahalli muhafaza edilip arkaya çıkma kasa yapılmamış.Vabis'ten farklı yapıda.Dizaynı daha ziyade yapma kasalara benziyor.Markası da Saurer,Henschell,Mercedes ve yine de Vabis olabilir.Alın kısmında belli belirsiz yazan yazıya bakılırsa belediye otobüsü de olmayabilir.

10 numaralı resim: Vabis

Herkese selamlar...


En son M.Ali Sade tarafından Pts 18 Arl 2006, 09:10 tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi


Mustafa Noyan

10 yıl önce - Pts 18 Arl 2006, 13:21

1 numaralı resimde Dolmabahçe yokuşunu tırmanan eski otobüsün Yeni Mahalle Taksim arasında çalışan Boğaziçi Halk Otobüslerine ait olduğunu düşünüyorum.
http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=11963& ...;start=431
http://wowturkey.com/t.php?p=/tr75/Olgay_Sadak_Ta ...ahalle.jpg
linkine yakından bir fotoğrafı da bulunan, genellikle İETT ya ait olduğu düşünülen bu meşhur otobüslerin markası hakkında çok yorum yapılmamış; ben bu otobüslerin 1928 yıllarında kullanılmaya başlanıldığı bilgisinden hareketle, bir önceki mesajımda yaptığımın benzeri bir çalışmayla, bu otobüslerin Chevrolet marka olduklarını düşünüyorum.
Bu otobüslerin Chevrolet olduklarını bana düşündürten benzer araçların resimlerini de arkadaşlarımızın inceleyebilmeleri için de aşağıya ekliyorum:

http://www.veteranbiludlejning.dk/Studenter.htm

http://www.autogallery.org.ru/k/c/chevy.jpg

http://www.goldenagetruckmuseum.com/images/list_o ...vrolet.jpg

http://fwhk8549.hp.infoseek.co.jp/images/car/vint ..._small.jpg

http://www.paris.web66.com/toureiff/w95/school_bus.jpg

http://www.dions.com.au/gallery/gallery2/images/1 ...ombala.jpg

http://www.tourisminternet.com.au/chmus3.htm

http://www.oldwoodies.com/gallery-autowoodies2.htm

http://www.autogallery.org.ru/k/c/26chev16passbus ...bil_dk.jpg

http://mysite.wanadoo-members.co.uk/bryn-y-maen-b ...vrolet.jpg



sayfa 1
cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
ANA SAYFA -> ULAŞIM