Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 03:15
İETT Otobüslerinin Gündüz Seferlerinde de Farlarını Yakmaları


Elimdeki arşive göre, ilk olarak Ocak 1997 tarihinde, İstanbul genelindeki tüm İETT otobüslerinin (bir süre sonra da tüm ÖHO'ların) gündüzleri sefer yaparken de farlarını yakma mecburiyeti getirildi. Mayıs 1998'de de özel araçlara, isteğe bağlı olarak gündüzleri farlarını yakma izni verildi. Bu ay sonunda uygulamanın başlamasının üzerinden tam 10 sene geçmiş olacak.

Bu uygulama, İETT seferleri sonrasında vukubulan kazaların adedinde bir azalma yaptı mı? Farkedilebilme oranları yükseldi mi? Diğer ülkelerdeki uygulamalardaki verim nedir? gibi soruların cevabını aramaya başlayacağız.

Akın KURTOĞLU


Necdet Cevahir
11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 06:27

İETT otobüsleri başta olmak üzere bütün toplu taşıma araçlarının farlarını yakması bence iyi ve güzel bir uygulama olmuştur. Sonuçlarını bilemem ama farkedilirlik büyük oranda artmış olmalıdır diye düşünüyorum. Sadece özel otolardan yana şikayetim var. Maalesef uzunlarını ve sis farlarını yakarak adete gösteriş yapıyorlar. Bu çok yanlış ve kurallarada aykırı. Hazır bu konu açılmışken uzun zamandır merak ettiğim bir soruyuda sorayım. Neden şehir hatları vapurları artık kısa mesafelerde projektörlerini yakmıyorlar ? Bu konuda bir bilgisi olan varmı ?

Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 06:31

Bilhassa sisin yoğun olduğu şu günlerde ve akabinde gelecek olan puslu kış aylarında farların önemi bir kat daha fazla anlaşılacak. Yazın asfalttan bile yansıyarak parlayan güneş ışığı altında, belki pek fazla bir etkisi olmasa da, bahar ve kış aylarında uyandırıcı etkisi olduğ âşikâr...

Akın KURTOĞLU



M.Ali Sade
11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 08:51

Bu farların açık olarak seyredilmesi hadisesi on yıldan da fazla bir zaman önce yine medyada özel bir televizyon kanalında lanse edildi.

O zamanlar programın sunucusu Baltık ülkelerini ziyaret ettiğinde ,o bölgeler çok sisli-puslu ve karanlık olur ya; bir de bakmış ki herkes gündüzleri  farlarını yakıp da öyle dolaşıyor,bu da hoşuna gitmiş.Gelince de burada o kampanyayı başlatmış.

Oysa ki o yıllarda üretilen ve bu Baltık ülkelerinde talep gören Volvo ve Saab otomobillerde farlar, şimdiki pek çok yeni model arabada bulunduğu gibi havanın biraz kararmasıyla otomatik olarak yanmaktadır, buna şoförün bir katkısı yoktur.

Bu kampanyayı bizim elle kumandalı arabalarımıza uyguladığınız zaman şu mahzurlar ortaya çıkar:

1.Benzinli arabada farlar fazla ilave güç harcadığından ateşleme sistemine giden voltajda düşme olur.Bu düşme ateşleme sisteminin tam randumanla çalışmasını engelleyeceğinden ateşleme kalitesi düşer.Dolayısıyla güçte de azalma olur.Bu azalma gaz pedalına daha fazla basmayı gerektireceğinden yakıt tüketimi artar.(gece yaptığınız yolculuklarda daima daha çok yakıt harcarsınız)
2.Yeni model dizellerde de pek çok sistem elektrik akımına tabidir.Aynı güç düşüklüğü onlarda da yaşanabilir.
3.Sürekli olağandan fazla akımın çekilmesi,buna karşılık olarak da şarjın daha fazla yüklenmesi neticesinde bundan akü ve şarj dinamosu zarar görür.Akü ve diyotların ömrü kısalır.
4.Elektrik tesisatında sürekli yüksek amperajın geçmesi sonucu ısınmalar ve hatta yanma ile neticelenebilecek kazalar yaşanabilir.
5.Far ampulleri,park lambaları,gösterge ampulleri ve diğer ikaz lambalarının kullanma ömürleri çok daha kısalır.Yeni bir tüketim alanı oluşur.
5.Görüş mesafesinin düştüğü havalarda farların yakılması mutlaka faydalıdır.O zaman yukarıda saydığım mahzurlar gözardı edilebilir ama pırıl pırıl bir yaz gününde öğle vakti , o farları yakıp da gezinmenin ne görmek ve ne de görülmek adına hiçbir faydası olmayacağı kesindir.

İETT'nin yetkilileri farların yanık olarak seyredilmesi hadisesi başladı başlayalı ,yani on yıldır,akü , far ampulü ve diğer ampullerin tüketiminde yanmazdan önceye göre bir farklılık yaşadılar mı acaba?Bu soruyu onlara sormak lazım.

Ne diyelim,faydası da var mahzuru da.En güzeli orta yolu bulmak.Ben şahsen pırıl pırıl havalarda farlarımı yakmıyorum.Ama görüş mesafesinin azaldığı durumlarda yakılması da mutlaka gerekli diye düşünüyorum.

Cevahir üstadımın bahsettiği artistlik maksadıyla günlük güneşlik havalarda sis ve uzun farlarını yakarak dolaşma hadisesine ise sinir oluyorum.

Herkese selamlar...


Burç

11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 11:01

gündüz farları, Avrupa'nın karanlık kuzey ülkelerinde ve gene karanlık olan Kanada'da zorunlu.
(isveç, norveç, Danimarka, Finlandiya ve "ülke" sayılırsa üç yüz bin nüfuslu Izlanda)
Eğer arabada gündüz farı yoksa, normal farları açık olarak gitmek zorunlu.
Avrupa "Birliği" bu konuda da birlik içinde değil ve çoğu ülkede böyle bir zorunluluk yok.
Bu gündüz farı, Amerika'da General Motors tarafından "kaza oranını azaltır" diyerek lanse edildi,
bir dolu rapor sunarak ne kadar da etkili olduğunu devlete kabul ettirmeye çalıştılar, ancak
Trafik güvenliği birimi bunu kabul etmedi ve halen Amerika'da zorunlu değil.
Gene de tüm yeni General Motors, Lexus, Mercedes Benz, Saab, Subaru, Suzuki, Volkswagen, Volvo
arabalarda gündüz farı var. Yani araba giderken ışıklar zorunlu yanıyor.

internette konuyu araştırmak için, ingilizcesi : "Daytime Running Lights" (DRL)


Mine Beyaz
11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 11:46

Ben de Kaliforniya'dan bir örnek vereyim.  Genellikle, eğer yol tek şerit gidiş, tek şerit dönüş, dar bir yolsa ve özellikle tepelerin arasından kıvrıla kıvrıla giden bir yolsa, kaç mil süreyle ışıklarınız açık gitmeniz gerektiğini belirten tabelalar var, yolun sonuna da artık farlarınızı söndürebileceğinizi belirten bir tabela daha koyulmuş.  

Burasının halkı yağmura alışık olmadığından, zorunlu olmamasına rağmen siste ve yağmurda sürücülerin yüzde doksanı gündüz de olsa farlarını yakıyor.



Eray Falay
11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 14:02

iett şöförleri akşam bile far yakmadan gidiyorlar gündüz nasıl yaksınlar bazıları farkında olmuyor ama bazılarıda far yakmadan gidiyor ve hiç bir sebeple yakmıyor farlarını ben kadıköy kumlukta çok gördüm ve daha dün akşam bile gördüm bir tane IKARUS far yakmadan içinde yolcu ile altıyoldan iniyordu.

alabay

11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 14:51

Almanya'da da bu kanun yürülüğe geçti, şu an "isteyen", bir süre sonra "zorunlu". Buradaki araştırmalara göre farları yakıp gezmek benzin sarfiyatını yükseltiyormuş. O yüzden tartışılıyor.

B. Alabay


yigit arslan

11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 16:54

Gunduzleri acik farlarla gitmeksu tehlikeyi beraberinde getiriyor.Bilirsiniz Istanbul gibi yogun trafikte stop lambalarinin calismasi ne kadar da onemlidir.Ancak farlar acikken surekli arka gece lambalari da yandigindan surucu fren yapmadigi halde fren yapiyor veya fren yaptigi halde gorunmuyor izlenimini dogurabiliyor..Surekli acik arka gece lambalari bilhassa gunesli gunlerde yanan stop lambalarini golgeleyebiliyor...

Perersin

11 yıl önce - Çrş 13 Arl 2006, 20:16

Yakın zamanda rast gelmedim ama; çok da aydınlık olmayan bir havada farlar açık giderken, yol kenarında çevirme yapan trafik polisi farlar açık diye ikaz etmişti, çok şaşırmıştım. Üstelik tam da Demir Bükey'in güvenlik için gündüzleri de farlarınızı yakın dediği tv programlarının yayınlandığı dönemdi. İsteyen özel araç yakabilir kanunu da çıkmıştı yanlış hatırlamıyorsam.



sayfa 1
cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
ANA SAYFA -> ULAŞIM