Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Mert Doğan
11 yıl önce - Pts 11 Arl 2006, 16:15
Kamil Koç otobüs şirketi: Taşımacılıkta en önce o vardı


Türkiye'de soyadları benzediğinden hep karıştırılan iki dev vardır. Büyük Sanayici Vehbi Koç ve Türkiye'de ilk şehirlerarası insan taşımacılığını başlatan Kamil Koç...

Türk sanayisinin duayeni rahmetli Vehbi Koç, bir gün trenle Ankara'dan İstanbul'a giderken, o günlerin en popüler kadınlardan biri olan Neriman Köksal ile karşılaştığında, "Ben Koç'um" diye tanıtmış kendisini. Neriman Köksal da, kendisini tanımayan bu yabancıya kızıp, "Ne olacak yani, Koç Otobüsleri sahibisiniz" demiş.

Yine bir başka gün Vehbi Koç, Büyükdere'deki evinden işyerine giderken, yoldan otomobiline iki kadın almış. Kadınlarla konuşma sırasında, yine kendisini "Ben Koç'um" diye tanıtınca, kadınlar "Aaa siz o meşhur Koç Otobüsleri'nin sahibi misiniz?" diye cevap almış.


Tüm bu olaylardan çok etkilenen Vehbi Koç, bir gün Erdek Pınar Oteli'nde Kâmil Koç'la karşılaşınca, O'na ilginç bir teklifte bulunmuş:

"Soyadını değiştirirsen, sana 2 milyon lira (o zamana göre çok büyük para) veririm."

Kâmil Koç ise Vehbi Koç'a şu cevabı vermiş:

"Ben sana 3 milyon lira vereyim, sen soyadını değiştir!.."

Çocukluğumda bu hikâyeyi, adeta mitolojik bir efsane gibi dinlediğimde, bir Bursalı olarak ne kadar da gurur duyduğumu anlatamam. Yıllardır doğruluğunu merak ettiğim bu hikâyeyi, üçüncü kuşak Koç, Sena Kaleli'ye sorup da gerçek olduğunu öğrendiğimde gururum daha da arttı.

ÖNCE KAMİL KOÇ VARDI

Rahmetli Kâmil Koç'un yaşam öyküsü, aslında Türk taşımacılık tarihidir de. Bu nedenle, bu yazımda her ne kadar Kâmil Koç'un tarihini yazmış olsam da, aslında cumhuriyet dönemi Türk taşımacılık tarihini yazıyorum.

Kurtuluş Savaşı'nda babasını kaybettiği için rüştiye ikinci sınıftan okulu terk ederek yaşam mücadelesine başlayan Kâmil Koç, askere gidinceye kadar kardeşleriyle birlikte sadece çiftçilik yapmıştı. 1901 yılında Ali ve Ayşe'nin oğlu olarak Pazaryeri'nde doğan Kâmil Koç, taşımacılığa daha 1923 yılında, Pazarcık-Bursa arasında manda arabasıyla yük taşıyarak başladı. Çünkü bu tarihte ülkemizde sadece bu tür taşımacılık yapılmaktaydı.

1926 yılında ehliyet alan Kâmil Koç, satın aldığı Fiat marka otomobilin üstünü ahşap ve tente kaplatarak, Bursa ile Karaköy Tren İstasyonu arasında, ilk kez yolcu taşımacılığına başladı.

1928 yılında ise kendisine ait üç araçla taşımacılık işini geliştirmiş, daha sonra da araç ve şoför sayısını giderek artırarak gelişmişti.

1933 yılında yerli kasa Chevrolet, Dodge, Overland marka 5 arabanın katılımıyla ilk kez Bursa-Ankara yolcu taşımacılığı yaparak ülkemizde ilk kez şehirlerarası çalışan düzenli bir taşımacılık şirketi kurmuş oldu.

II. Dünya Savaşı'ndan sonra bir süre yük taşımacılığına önem veren Kâmil Koç, 1948 yılında Marshall Planı çerçevesinde yol ağlarının gelişmesiyle şirketini daha da genişletti. 1949 yılında 4 Mercedes otobüs alarak Bursa-İstanbul yolcu taşımacılığına başladı. 1954 yılında ise Ege firmasını da bünyesine katarak İstanbul-İzmir hattını devreye soktu.


KAMİL KOÇ OTOBÜSLERİ HER GÜN DÜNYAYI 7 KEZ DOLANIYOR

Kâmil Koç, ülke çapında asıl modern otobüs işletmeciliğini, 1962 yılından sonra gerçekleştirdi. 1965 yılında 15'i öz mal olmak üzere toplam 110 Magirus Deutze otobüsü sefere koyarak, Türkiye'nin hemen her yerinde Kâmil Koç adını duyurdu. 1970'lerde 115 adet öz mal otobüsten taşeron sistemine geçilerek, ilk özelleştirme işlemi gerçekleştirdi. Böylelikle mal sahipleri, bizzat kendi işlerini üslenir oldu.

Efsane Kâmil Koç 1975 yılında ölünce, ailesi aynı titizlikle işi sürdürmeye devam etti. Bugün Kâmil Koç Otobüsleri AŞ 6 öz mal, 51 sözleşmeli olmak üzere toplam 57 yazıhane, yaklaşık 232 satış noktası, 20 mola yeri ve kendi bünyesinde istihdam ettiği ortalama 3.000 personelle hizmet vermekte.

Günümüzde her gün ortalama 300 otobüsle 500 sefer yapılarak 275 bin km yol kateden Kâmil Koç otobüsleri 15 bin yolcuya hizmet vermekte. Yılda ise yaklaşık 180 bin sefer yapılmakta olup 100 milyon km yol kat edilmekte ve 5,5 milyonun üzerinde yolcu taşınmakta.

1926 yılında 3 otobüsle taşımacılık serüvenine başlayan Kâmil Koç, 2006 yılında son model ve lüks 325 kadar otobüsüyle, her gün dünyayı 7 kez dolanıyor.



"BABA BENİ OKULA GÖNDER"

Türkiye'de çağdaş anlamda otobüs işletmeciliğinin öncülerinden Kâmil Koç, birçok girişimci gibi siyasete atılıp gazete çıkarmıştı. 1952 yılında Millet Partisi ve daha sonra bu partinin Cumhuriyetçi Köylü Millet Partisi'ne ve Milliyetçi Hareket Partisi'ne dönüşümlerinde görev alan Kâmil Koç, Millet Partisi'nin yayın organı olan Milletyolu ile 1960 yılında Millet gazetesini çıkardı.
Birçok sosyal hizmete adını yazdıran rahmetli Kâmil Koç, kızlarını ve kız torunlarını okutmak için büyük çaba göstermiş, her zaman kız çocukların okutulmasını tavsiye etmişti. İşte bu düsturla hareket eden üçüncü kuşak Kâmil Koç yönetimi, "Baba beni okula gönder" projesine bugün büyük destek vermekte.
Kâmil Koç, aile bağlarına çok önem verir, kaba kuvvetten hiç hoşlanmaz, haramdan çok korkardı. "Doğru, sendeler ama yıkılmaz; haram yedi, sülaleden çıkar" diyerek bu korkusunu sıkça dile getirirdi. Ona göre "Aza kanaat etmeyen, çoğu hiç bulamaz"dı. Çevresindekilerin gurura kapılmasından hiç hoşlanmaz, "Aşağıdakine bakıp gerinmeyin, yukarıdakine bakıp yerinmeyin" diyerek, "Feleğin gözünün tek ve tepede" olduğunu hatırlatırdı. Borçlanmaktan hiç korkmayan Kâmil Koç, borcuna da sadık bir insandı: "Dağa çıkan, kurdu görür" diyerek işlerini genişletmişti.



TAŞIMACILIKTA ÖNCÜ FİRMA KAMİL KOÇ

1926 yılında Türkiye'nin ilk otobüs firması olarak faaliyete başlayan Kâmil Koç, sonraki yıllarda da bu öncülüğünü sürdürdü. Bu yazımda sadece bunlardan birkaçını yazmakla yetiniyorum.

1933 yılında Bursa-Ankara arasında yolcu taşıyan ilk otobüs firması.
1949 yılında ithal otobüslerle, İstanbul-Ankara hattını hizmete açan ilk otobüs firması.
1965 yılında şehirlerarası otobüslerde, host–hostes ve ikram uygulamasını başlatan ilk otobüs firması.
1969 yılında sektörde kurumsallaşan ve "AŞ" unvanı alan ilk otobüs firması.
1970 yılında Türkiye'de, özelleştirme uygulamasına başlayan ilk otobüs firması.
1978 yılında otobüslerde kargo taşımacılığı yapan ilk otobüs firması.
1987 yılında sağlık gerekçesiyle, sigara kısıtlaması ve yasağını uygulayan ilk otobüs firması.
1988 yılında bagaj sigortasını, çağdaş anlamda uygulayan ilk otobüs firması.
1990 yılında sektörde, spor kulübü kuran ilk otobüs firması.
1995 yılında Bursa-Ankara-İstanbul hatlarında non-stop sefer uygulamasını başlatan ilk garaj ve Bursa firması.
1997 yılında bilgi işlem bölümü oluşturan ilk otobüs firması.
1997 yılında sektörde, şoförlerine yönelik hizmet içi eğitim çalışmasını başlatan ilk otobüs firması.
1998 yılında tüm kaptanlarını psiko-teknik değerlendirmeden geçiren ilk otobüs firması.


TAŞIMACILIKTA 80 YILLIK BİR DEV KAMİL KOÇ

Kâmil Koç, cumhuriyetle yaşıt, ülkemizin en eski otobüs şirketi. Ülkemizde, 80. yılını kutlayan ilk otobüs şirketi. Bursa'dan ülkemize yayılan bir marka.
Bugün, Kâmil Koç şirketini üçüncü kuşak Koçlar yönetiyor. Kâmil Koç'un ölümünden sonra, onun bıraktığı devasa şirketi önce kızları Sadiye, Samiye ve İsmet yönetti, şimdi ise üçüncü kuşak kız torunları yönetiyor.

Sena Kaleli'nin icra kurulu başkanlığını yaptığı Kâmil Koç şirketinin üçüncü kuşak Koçları olan Sema Gülez, M. Feza Kıray, Ayşegül Aslan, İ. Fatoş Pekkul, Osman Çağlıkoç ve Ceyda Ataç'tan oluşan yedi yöneticisinin altısı kadın. Bu açıdan da ülkemizde örnek bir kuruluş.
Kâmil Koç'un soyadını taşıyacak hiç erkek çocuğu yoktu. Belki rahmetli Kâmil Koç, yaşarken, bu duruma çok üzülmüştü. Oysa Kâmil Koç'un soyadı, kızları ve kız torunları tarafından 80 yıldır büyük bir onurla yaşatılıyor. Asırlarca da Kâmil Koç adını yaşatacaklarına hiç kuşku yok.

---------
Yukarıdaki yazı bana ait değil Bursa Hakimiyet gazetesinden aldım ve bence çok önemli bilgiler içerdiğinden sitemizdede durmasını faydalı olarak gördüm.firma ile ilgili fotoğraflar elimde yok ama ulaşan arkadaş olursa bu başlığada eklerse güzel olur..

Mert DOĞAN...


hakanda
11 yıl önce - Pts 11 Arl 2006, 16:40

Kamil Koç'u her zaman tercih eden biriyim. Ancak Ülkemizin sadece batı ve güneyine hizmet veriyor. Çok büyük firma olduğunu biliyorum da niye böyle bir sınırlama var anlayamıyorum!

Salih Kuş

11 yıl önce - Pts 11 Arl 2006, 20:41

Alıntı:
Kamil Koç'u her zaman tercih eden biriyim. Ancak Ülkemizin sadece batı ve güneyine hizmet veriyor. Çok büyük firma olduğunu biliyorum da niye böyle bir sınırlama var anlayamıyorum!


bazı firmalar ticari politikaları sebebiyle böyle uygulamalara gidebiliyorlar.örneğin Nilüfer firmasıda son yıllarda gelişen bir firmadır.ancak sadece 5 şehire sefer düzenliyorlar.ne kadar doğru bilmiyorum ama bir yetkiliden duyduğuma göre sefere çıkan otobüsün aynı gün içerisinde Bursa'ya dönmesi için 12 saat üzeri yol yaptırmıyorlarmış    



_serhat

11 yıl önce - Sal 12 Arl 2006, 18:40

Arkadaşlar başımdan bu sene geçen bir olayı sizlerle paylaşmak istiyorum
      08-07-2006 AKşamı Kamil Koç ile Bursa dan Istanbul a geldim ,Ataşehirde indikten sonra Sabiha Gökçen hava limanına gitmek için Koçun şehiriçi servisi ile Havaş in bürosunun bulunduğu Sahra i cedide indim , servis otobüsü yeni kalkmıştı ki içinde pasaportum ve uçak biletiminde bulunduğu bel çantamın düşmüş olduğunu fark ettim Yanımdaki biletin üzerindeki irtibat telefonlarını aradım Durumun vahimiyetini kendilerine anlattım  20 dakika sonra Havaş servisinin kalkacağinı belirttim Aradan 15 dakika geçmiştiki üzerinde Kamil Koç yazılı bir araba ile servisler sorumlusu olduğunu öğrendiğim bir beyefendi çantamı getirdi Aradan yarım saat geçtikden sonrada cep telefonumdan arayıp  çantanın ulaşıp ulaşmadığı konusunda  teyhid aldılar                 Yorumu sizlere bırakıyorum
        Birde eklemek istediğim şu .  Bileti alırken biliyorum ki dürüst namusu ile çalışan, pis işlere bulaşmayan Bursa nın köklü bir ailesine paramı veriyorum !!!!!!!!!     içim rahat       Sevgiler


Cem Telgeren
11 yıl önce - Çrş 13 Arl 2006, 11:51

1926-2006 Dile kolay tam 80 yıldır hizmet vermek her şirkete nasip olmaz.Şehirlerarası yolcu taşımacılığı sektöründe Türkiye çapında ilk olan Kamil Koç firmasının merkezi Bursa da çeşitli zamanlarda bir çok rakibi oldu.Muhtelif zamanlarda Şeref Gülhan,Yılmaz Turizm,Doğan Körfez,Uludağ Seyahat gibi yine Bursa merkezli bir çok seyahat firması Kamil Koç'a rakip olarak sektörde yer aldılar.Ama hiç birisi Kamil Koç karşısında tutunamadılar ve yok olup gittiler.Ama reklamlarında da belittikleri gibi Kamil Koç hep vardı ve hala daha var.Günümüzde Bursa'nın bir diğer gözde şehirlerarası yolcu taşıma firması Nilüfer Seyahat var Kamil Koç'a rakip olan.Aslında rekabetin olması beraberinde hizmet kalitesinin yükselmesini de getiriyor.Ama Kamil Koç sektörde ilk olmanın ve ilkleri başlatmış olmanın verdiği avantajla yarışta rakiplerinden her zaman bir adım önde oluyor.

burak_5555
11 yıl önce - Çrş 20 Arl 2006, 20:43

ben kamil koçta çalışan bir şöförüm ayrıca kendimin otobüsü 2006 model travego 15 shd 25 yıldan beri bu işi yapıyorum ve hep kamil koç ta çalıştım başka firmada çalışmadım hiç çünkü kamil koçun her yönüyle bit ayrıcalığı olduğunu düşünüyorum koskoca bir dev kamil koç bence ikramından tutun güvenliğe kadar sizce nasıl



yigit arslan

11 yıl önce - Çrş 20 Arl 2006, 21:29

Istanbul Antalya yolunda iki mola verilir.Biri Pamukova digeri de Afyon civarı..Firmaların yüzde sekseni de Pamukova'da Metin, Afyon'da ise kolaylı dinlenme tesislerinde durur.Ben bir yolcu olarak bu iki dinlenME tesisinden hicbir zaman memnun kalmamışımdır..Hele bayram dönemi yolculuklarinda buralar anababa gunu gibidir otobusten indiginize pişman olursunuz.


  Kamil koc'un farki ise Pamukova'da Ilhan tan Afyon'da ise ya kendi tesisleinde ya da Adalya'da mola verir..Buralar diger iki yere gore cok daha iyidir..Daha seçkindir..

 Ama Kamil Koc'un kotu tarafı bindigim her otobuste soforun yol boyunca sigara içmesidir ki buna nasıl çare bulamıyorlar şaşırıyorum..


OzanŞ06
11 yıl önce - Çrş 20 Arl 2006, 21:57

Otobüs hastası olarak'dan bütün firmalar ile ilgilenirim fotograf çekerim,araştırırım. Kamil Koç içinde bir yerim vardır..Kamil Koç'un başına kadın yönetici geçtiginden beri ''Kamil Koç'da ufak'da olsa kalite düşüklügü oldu..Bu düşüşlerin sebebi araç seçimini iyi yapılamamasından kaynaklanıyor.Kendileri Man Model otobüs seçtiler rahat-hat tabiri ile..Man Fortuna'lara Tam 4 kez bindim ve o araçlarda rahatlık sağlanacıgını sanmıyorum..Dış Dzayn,görünüş,airedinomik,esneklik açısından güzel olabilir ama İç konfor olarak Berbat..Ses izalasyonu iyi sağlanamamış..403 ler daha iyi açıkcası Man fortuna'dan..''Şahıs arabaları için bir şey diyemem''
Man fortuna'yı merak edenler için Kamil Koç'dan Man fortuna~
AlıntıBir arkadaşımdan..izinli..''Kendi çektigim resim yagmurlu hava'da çekildigi için az kirli
 
    Her kezin mutlaka sevdiği ve tercih ettigi bir firma vardır.Bende Pamukkale'ciyim.Her ne kadar Fener bahçe-Galata saray nasıl rakip bir takımsa Pamukkale,Kamil Koç'da rekabetli bir takım firmadır. 2 firmada hemen hemen Aynı güzergah'lar üzerinde sefer yapmaktadırlar.
•Marmara Bölgesi
•Akdeniz Bölgesi
•Ege bölgesi
•İç Ana dolu bölgesi''Bazen aynı saatlere sefer çıkarmaktadırlar
     Hiç unutmam küçükken Bisikletler ile belli güzergahlar belirleyip bir kaç arkadaş laff üstünde Otobüscülük oynardık..Onlar hepp Kamil Koç,Metro seçer Ben Pamukkale..Yıll 2006...Yine Aynı arkadaşlar:D Bazen dışarı çıkırız konuşma mekanımız otogarın yanında bulunan açık olanda bir Park'tır   Çaktirmadan otobüsleri izliyorum :d
     Kamil Koç eskiden Pamukkale,Metro turuzm'den kaliteli üstün bir firmaydı..Pamukkale 2000 li senelerde 96-97-98 Model eski kasa 403'ler ile sefer yapariken..Kamil Koç yatırımını 2000 li Model 0 403  otobüslere yaparak kalitesi ve güvenligini yükseltmişti,en gözde firmalardandı..Bu yüzden Sırf 2000-2001 Senesinde sıfır araç kaldırıyor diye Pamukkale'ci olmama ragmen Kamil Koç'u tercih etmiştim..Son zaman'larda bir pamukkale'ci olarak ''Ne olacak Bu Pamukkale'nin işi diyordum..Sene 2006 Pamukkale Dişini sıktı ve Filosunu Mercedes Travego ve Setra'lar ile donattı..''Şahıs arabaları için bir şey diyemem..Yalnız Kamil Koç araç seçimini Man'dan yana yapmasa iyi olurdu >:

Her iki firma'ya başarılar,yolları açık olsun

Firma ve Otobüsler ile ilgilenen ve merak eden arkadaşlar http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=20007& ...;start=780 Güncel Şehirler Arası Otobüs Başlıgından Faydalanabilirsiniz (:


fatih kocaoglu
11 yıl önce - Çrş 20 Arl 2006, 22:13

Kamil Koçtan Önceleride var.Ulusoy 1923'yılında bugüne kadar hizmet vermektedir,Yani 83 yıl bu reklemlarda'da sanırım rekabet var.

oki30
11 yıl önce - Çrş 20 Arl 2006, 22:28

Alıntı:
Kamil Koçtan Önceleride var.Ulusoy 1923'yılında bugüne kadar hizmet vermektedir,Yani 83 yıl bu reklemlarda'da sanırım rekabet var.


1928
Karadeniz Bölgesi'ndeki ulaşım sıkıntısına pratik bir çözüm üreten ve bu yıllarda fındık ve zahire ticaretiyle de uğraşan baba Ulusoy, bir yakınıyla ortaklaşa olarak ilk aracını satın alır ve yük taşımacılığına başlar.

http://www.ulusoy.com.tr/otobus/tarihce.asp



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM