Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cum 08 Arl 2006, 19:23
İETT'nin İLKleri


                                  İETT'NİN İLKLERİ

Bu başlık altında, İETT İdaresi’nin tarihinde tesbit edebildiğimiz, her alandaki "İLK"lerini barındıran maddeleri toplayacağız...

1. İLK OTOBÜSÜ: Nisan 1931’de alınan 4 adet Renault-Scemia otobüsün “1” filo numaralı olanıdır.


(+)


2. İLK GARAJI: 1947 yılına kadar kullanılan, Elmadağ’da, Divan Oteli’nin karşısında bulunan İnönü (Taksim) Gezisi’nin batı köşesini işgal eden açık otobüs garajıdır (1947’de Şişli Garajı hizmete girince burası kapatılmıştır).

3. İLK KAPALI OTOBÜS GARAJI: 1947’de hizmete açılan, 80  otobüs kapasiteli 5763 metrekare alanlı Şişli Garajı’dır.


(+)


4. İLK VAGONU: 1960’ların ilk yarısında Şişli atölyelerinde üretilen ve eski bir Skoda otobüsten bozma; “R-01” numaralı römorktur.


(+)


5. İLK HATTI: Nisan 1931’de alınan Renault-Scemia otobüslerin çalıştığı; “Taksim-Maçka-Beşiktaş” hattıdır (3 otobüs çalışmıştır). Aynı zamanda, İdare’nin ilk numarasız hattıdır.

6. İLK RİNG HATTI: 1945’de açılan “1” numaralı; “Şişli-Taksim-Bayazıd-Eminönü-Şişli” ringidir.



7. İLK KÖPRÜDEN GEÇİŞ TARİHİ: Kasım 1973’den itibaren Boğaziçi Köprüsü’nden geçmeye başlayan 121, 122, 123, 124 ve 125 numaralı otobüs hatlarıdır.

8. İLK YARI-OTOMATİK VİTESLİ OTOBÜSÜ: 20 Ekim 1968’de İngiltere’den alınan Leyland-Levend otobüslerin; “810” filo numaralı olanıdır.

9. İLK TROLEYBÜSÜ: 27 Mayıs 1961’de hizmete giren troleybüs şebekesinin; “1” filo numaralı olanıdır.



10. İLK TROLEYBÜS HATTI: 27 Mayıs 1961’de açılan; 84 numaralı “Eminönü-Topkapı” troleybüs hattıdır.


(+)


11. İLK TÜRK TROLEYBÜSÜ: 1968 yılında Şişli atölyelerinde Türk personel tarafından, eski bir Latille-Floirat marka otobüsten imal edilen; “101” filo numaralı troleybüstür (“Tosun” ismi verilmiştir).


(+)


12. İLK 3 KAPILI OTOBÜSÜ: 1960 yılında satın alınan 2 adet Mercedes-0317 model otobüsün “4” filo numaralı olanıdır.


(+)


13. İLK 4 KAPILI OTOBÜSÜ: 1980 yılında Macaristan’dan satın alınan ikinci grup İkarus körüklü otobüslerin; “1710” filo numaralı olanıdır.

14. DENEME AMAÇLI ALINAN İLK OTOBÜS: 1955’de satın alınan 32 (1) filo numaralı Chausson marka otobüstür. Kentiçi ulaşımında fayda sağlayamayınca, turist otobüsü olarak hizmet vermiştir.



15. İLK TERCİHLİ YOLU: 11 Mart 1979’da; “Taksim-Şişli-Mecidiyeköy-Zincirlikuyu” arasında hizmete açılan otobüs tercihli yoludur.


(+)


16. İLK KÖRÜKLÜ OTOBÜSÜ: Ekim 1979’da Macaristan’dan alınan 40 otobüslük ilk partinin “1600” filo numaralı körüklü İkarus olanıdır.

17. İLK 2 KATLI OTOBÜSÜ: 1993-94’de, İngiltere’den toplam 26 adet alınan DAF-Optare SB250 model otobüslerin; “93-051” filo numaralı olanıdır.

18. YERLİ PİYASADAN ALDIĞI İLK OTOBÜS: 1970 yılında iç piyasadan satın alınan Büssing-U47D model otobüslerin; “1110” filo numaralı olanıdır.

19. İLK ALÇAK TABANLI OTOBÜSÜ: 1995-96 yıllarında özürlülere hizmet vermek amacıyla satın alınan 7 adet Berkhof-Premier model otobüslerin; “95-051” filo numaralı olanıdır.


(+)


20. İLK FİLO DIŞI KALAN OTOBÜSÜ: 1947 yılında, aynı anda ıskat edilen 2 adet Gazaoille-White marka otobüstür.

Aklınıza gelen diğer ilkleri ya da maddelerdeki eksik fotoğrafları bu başlık altına iliştirebilirsiniz...

(Devam edecek...)

Akın KURTOĞLU


salihkumbar

12 yıl önce - Cum 08 Arl 2006, 21:49

ÜSTADIM MÜTHİŞSİN....

Devam edecek demişsin.

Eğer izin verirsen bitince Web sitemizde kullanılmasını önereceğim.

Teşekkürler...


yasar22
12 yıl önce - Cum 08 Arl 2006, 22:02
İlk klimalı otobüs


İlk klimalı otobüs, 94 yani son gelen Ikaruslardan birisiydi.Numarasını hatırlayamadığım bu otobüsü - eğer yanlış hatırlamıyorsam - 1995-1996 yıllarında Mecidyeköy-Kartal yada Mecidiyeköy-Pendik hattında çalışırken bir çok defa gördüğümü hatırlıyorum.Büyük ihtimalle filonun en genç otobüsü olarak özel servislerde kullanılmak üzere klima takılmış olmalıydı.



ali_bozoglu

12 yıl önce - Cum 08 Arl 2006, 23:16

Sevgili Akın sen harikasın. Araştırmaların ve araştırma sonuçlarını herkesle paylaşman çok güzel. İşte insan olmanın en büyük vasfı paylaşmak. Adam gibi adam Akın Kurtoğlu ve İETT'nin otobüslerinin kısaca öz olarak tarihçesi çalışmalarında başarılar.

Necdet Cevahir
12 yıl önce - Cum 08 Arl 2006, 23:57

Üstadım bir kez daha hayran hayran yazdıklarına bakakaldım. O 1 Nolu troleybüse bineceğim diye annemi duraklarda bekletip sinir ettiğim günleri hatırladım  Sağol varol. Ellerin dert görmesin



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cmt 09 Arl 2006, 00:38

21. İLK MAVİ KART UYGULAMASI: 1 Nisan 1980’de geçilen uygulamadır (Sivil ve öğrenci olmak üzere 2 ayrı versiyonu mevcuttu).

22. İLK BİLET KUMBARASI SİSTEMİ UYGULAMASI: 15 Temmuz 1979’da otobüs biletçilerinin kaldırılması programı çerçevesinde otobüslerin ön kapılarının yanına monte edilen, dört tarafı camlı ve para atılan kumbara sistemidir.

23. SURİÇİ’NİN İLK OTOBÜS HATTI: 1940’ların ikinci yarısında açılan “11” hat numaralı “Bahçekapı-Kocamustafapaşa” hattıdır (sonradan numarası 35 olarak değiştirilmiştir).

24. İLK UZUN HATTI: 1948’de hizmete konulan “4” numaralı “Taksim-Sarıyer” hattıdır.


(+)


25. İLK TAŞRA HATTI: 1945-46’da hizmete konulan; “12”-“Eminönü-Maltepe” ve “13”-“Eminönü-Rami” otobüs hatlarıdır.

26. İLK EKSPRES HATTI UYGULAMASI: 1982 sonbahar sezonunda, İstanbul genelinde aynı anda hizmete konulan 11 adet ekspres hattıdır (16, 25, 62, 63A, 82, 89, 97, F, Y, 101, 123A).

27. İLK PİK HATTI: 1956-57 yıllarında, “Gülhane Parkkapı-Taksim” arasında yalnızca akşam-gece arasında hizmet veren “G” numaralı hattır.

28. İLK TAMİR OTOBÜSÜ: 1939 yılında hizmet dışı bırakıldıktan sonra 1943’de tamir otobüsü olarak kullanılan 1 adet Renault-Scemia’dır.



29. İLK RAYLI SİSTEM BESLEME HATTI: Kadıköy-Haydarpaşa” arasında 1955’de açılan “2” numaradır.

30. İLK BÜYÜK FİLO ALIMI: 1946 yılında İsveç’ten toplam 50 adet satın alınan Scania-Vabis marka otobüslerdir.



31. İLK KARADENİZ HATTI: Avrupa yakasında 1985’de açılan; 150 (Sarıyer-Anadolufeneri) ve 151 (Sarıyer-Kilyos) numaralı ve yine aynı tarihte Anadolu yakasında açılan 135 numaralı (Beykoz-Anadolufeneri) hatlarıdır.

32. İLK AKBİL UYGULAMASI: Ekim 1995’de ilk defa katlı otobüslerde denenen ve senesine tüm otobüslerde hayata geçirilen uygulamadır.



33. İLK SAĞDAN DİREKSİYONLU OTOBÜSÜ: 1945’de İsveç'ten satın alınan 5 adet Scania-Vabis marka otobüsün; “24” filo numaralı olanıdır.


(+)


34. İLK HİBE OTOBÜSÜ: 1955’de İzmir Fuarı’ndan alınan ve işletmeye fayda sağlamayacağı görülerek Kırıkkale Belediyesi’ne devredilen 1 adet İkarus marka otobüstür.

35. İLK YURTDIŞI HİBE OTOBÜSÜ: 10 Ekim 1995 tarihinde, savaştan yeni çıkan Bosna’nın Zenica Belediyesi’ne hibe edilen 1986 model 10 adet MAN-SL200 model otobüslerdir.


(+)


36. İLK DOĞALGAZLI OTOBÜSÜ: 1993 yılında satın alınan 100 adet İkarus IK-260.25 model doğalgazlı otobüsün; “93-501” filo numaralı olanıdır.

37. İLK SEZON HATTI: 1955-57 döneminde, yalnızca yaz sezonunda hizmet veren; "95" numaralı; “Florya-Taksim” hattıdır.

38. GALATA KÖPRÜSÜ’NDEN GEÇEN İLK HATTI:1” hat numaralı "Şişli-Bayazıd" hattıdır.



39. İLK BOĞAZİÇİ SAHİL HATLARI: Avrupa sahilinde, 1948’de hizmete giren “4” hat numaralı “Taksim-Sarıyer” ve Anadolu sahilinde 1956’da hizmete giren; “15” hat numaralı; “Üsküdar-Beykoz” otobüs hatlarıdır.

40. KIRMIZI HARİCİNDEKİ İLK FARKLI RENKTEKİ ARACI: 5 Mayıs 1990’da, Sözen döneminde uygulanması düşünülen renk değişimi çerçevesinde, İstanbul halkının görüşüne sunulan ve oylanan “1930” ve “2098” filo numaralı İkarus solo otobüslerdir.


(+)


(Devam edecek...)

Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
12 yıl önce - Cmt 09 Arl 2006, 00:44

Alıntı:
İlk klimalı otobüs, 94 yani son gelen Ikaruslardan birisiydi.Numarasını hatırlayamadığım bu otobüsü - eğer yanlış hatırlamıyorsam - 1995-1996 yıllarında Mecidyeköy-Kartal yada Mecidiyeköy-Pendik hattında çalışırken bir çok defa gördüğümü hatırlıyorum.Büyük ihtimalle filonun en genç otobüsü olarak özel servislerde kullanılmak üzere klima takılmış olmalıydı.


O otobüsün numarası 94-137 dir.Öyleyse İETT'nin ilk klima takılan otobüsü 94-137 numaralı İkarus 260 marka otobüstür diyebiliriz.

41. İETT'nin Mercedes marka ilk otobüsü: 1956 yılında alınan 11 adet 321H lerden 6 filo numarası verilen ilk otobüstür.

42. İETT'nin yerli üretim ilk körüklü otobüsü: 1986 yılında işletmeye alınan daha sonra 86-801 numarasını alan 3151 numaralı MAN SG 220 marka otobüstür.



yasar22
12 yıl önce - Cmt 09 Arl 2006, 01:34

Alıntı:
32. İLK AKBİL UYGULAMASI: Ekim 1995’de ilk defa katlı otobüslerde denenen ve senesine tüm otobüslerde hayata geçirilen uygulamadır.


Akın abimin ilklerine ek olarak çift katlı otobüslerden sonra ilk akbil Anadolu yakasında doğalzgazlı 93 Ikarus'lara takıldı.
(Ayrıntı olarak buda ilginç, şöyleki ilk akbil Aksaray-Otogar-Zeytinburnu hafif metrosunda kullanılmaya başlanmıştı, dolayısıyla Avrupa yakasında akbili kullanabilmek mümkün iken Anadolu yakasında kullanabilme imkanı yoktu.İlk akbiller 500 liralık dolum yapana depozito ücreti alınmadan ücretsiz şekilde dağıtılmıştı.Öğrenci akbilinden 6 lira yani sadece 6 kontör düştüğünden 500 lira vererek depozitosuz alıp doldurduğum akbil bitirebilmek bayağı vaktimi almıştı.)


:BARIŞ:

12 yıl önce - Pzr 10 Arl 2006, 11:50

43. İETT'nin İlk (ve tek) Doğalgazlı MAN SL-200 marka otobüsü: 86-111



En son :BARIŞ: tarafından Pzr 10 Arl 2006, 15:36 tarihinde değiştirildi, toplamda 3 kere değiştirildi


ümit 806

12 yıl önce - Pzr 10 Arl 2006, 11:54

Alıntı:
İlk klimalı otobüs, 94 yani son gelen Ikaruslardan birisiydi.Numarasını hatırlayamadığım bu otobüsü - eğer yanlış hatırlamıyorsam - 1995-1996 yıllarında Mecidyeköy-Kartal yada Mecidiyeköy-Pendik hattında çalışırken bir çok defa gördüğümü hatırlıyorum.Büyük ihtimalle filonun en genç otobüsü olarak özel servislerde kullanılmak üzere klima takılmış olmalıydı.

Otobüs Cem TELGEREN abimin de dediği gibi 94-137 idi. Bu otobüste klima 1999'dan önce takılmış olmalı, tahminimce de 2003 yılında sanıyorum yenilenirken üstündeki klima sökülmüş. 1998 - 1999 yılında Hasanpaşa ve ona bağlı Yunus garajlarındaki otobüslere dijital tabela takıldığında 94-137'ye de kırmızı led'li pano takılmıştı. Fakat bu otobüsteki yan pano diğer Ikarus otobüslerdeki gibi hafif aşağıya doğru değil, klima için iç döşemeye eklenen fazlalıklar üzerine monte edilmesi nedeni ile hafif gökyüzüne doğru bakardı. Yan tabelanın görülebilmesi için otobüsten 2-3 metre geri uzaklaşmak gerekirdi.

94-137'yi 129 Ayazağa garajı'na geçmeden önce ben Astsubay Okulu durağında otobüs beklemekteyken Beylerbeyi Mecidiyeköy hattında köprüye girmekte olduğu bir anda yukarıdan gördüm. Tavan üstünde klimanın izleri hâlâ duruyordu. Belki elimde fotoğrafı da vardır, bilmiyorum, fakat bu otobüs ile ilgilli güncel fotoğraflara başka fotoğraflar gönderdiğimi hatırlıyorum.



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM