Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cmt 25 Ksm 2006, 14:19
İETT Kıta Sistemine Geçmeli mi?


İETT otobüs hatlarındaki ücretlendirme sistemi malûm... 530 otobüs hattının hemen hemen tamamında tek fiyat geçerli... Bu hatların en kısası 3 kilometre civarında iken, en uzunu 45 kilometre. Yani en kısa ile en uzun arasındaki oran; tam 15 misli... Gerçi en kısa olan hat indirimli ama, bu hattın mesafesine yakın olan diğer hatlar normal biletle ücretlendirilmekte...

Alıntı:
İETT İstanbul’da toplu taşımacılık hizmetlerini 530 hatta, 9.146  personel ve 2.880 otobüsle sürdürüyor. İETT otobüsleri bir günde yaklaşık 450 bin, bir yılda yaklaşık 170 milyon km. ile  dünyanın çevresini her gün en az 10 defa dolaşacak mesafeyi kat ediyor.
İETT’nin en uzun otobüs hattı 137 Beykoz-Cumhuriyet Köyü (45.5 km.), en kısa hattı ise 86V Edirnekapı-Vezneciler (3.5 km).


Alıntı:
Hem bu durumda kademelendirilmiş ücret sistemi de oturtulabilir ,
örneğin Avcılar'dan otobüs binen kişi Küçükçekmece'de inerse 1,25 YTL  
yada Cevizlibağ'a devam edese Metrobüs istasyonundan çıkarken
akbil'i dokunduracağından 0,50 YTL daha kesersin ve  BÖLGE ( ZONE)
kavramını da getirmiş olursun.


1980'e kadar "Kıta Sistemi" geçerli olan İETT otobüslerinde, her hat birkaç bölüme ayrılmış olurdu. Yolcular gittikleri kadar mesafenin ücretini öderlerdi. Araç içinde bilet kesimi yapılır ve bu işi de biletçiler üstlenirdi. Böylece adaletli bir seyahat gerçekleştirilirdi.

Günümüzde yeniden kıta sistemi uygulanabilir mi? Hâlihazırda kullanılan ve az da gitsen, çok da gitsen aynı parayı ödeyeceğin bir ücretlendirme ne derece mantıklı? Yoksa, alternatif bir ücretlendirmenin oturtulmasının imkânsızlığı mı İdare'yi bu tür bir çözüme itti?

Akın KURTOĞLU


eng ygl
12 yıl önce - Cmt 25 Ksm 2006, 15:24

Alıntı:
Günümüzde yeniden kıta sistemi uygulanabilir mi? Hâlihazırda kullanılan ve az da gitsen, çok da gitsen aynı parayı ödeyeceğin bir ücretlendirme ne derece mantıklı? Yoksa, alternatif bir ücretlendirmenin oturtulmasının imkânsızlığı mı İdare'yi bu tür bir çözüme itti?

Akin Agabey,

Ayni hat icinde farkli ucretlendirme yapilabilecegini dusunuyorum. Ornegin, Sariyer-Kabatas otobusune Sariyer'den ve Besiktas'tan binen iki kisinin Kabatas'ta inerek ayni parayi odemis olmalari tuhaf geliyor bana. Bunun onune gecmek icin de otobuslerde belirli standartlar getirilir. Ornegin, herhangi bir otobus hattinda ilk 4 km icin yakin mesafe ucreti, 4-9 km icin yakin-orta mesafe ucreti, 9-15 km icin orta mesafe ucreti, 15-22 km icin uzak-orta mesafe ucreti ve 22 km'den sonra da uzak mesafe ucreti olarak adlandirilan 5 ayri kategoride ucretlendirme yapilabilir. Mesafeleri tamamen uydurdum, ayrintili bir calisma yapmak gerekir bu konuda. Ancak, 110 Taksim-Kadikoy otobusunun sadece Kopru gecisli oldugu icin cift biletli ve 40 Taksim-Sariyer hattinin tek biletli olmasi bana pek adil gelmiyor.

Eger otobuslere hem biniste, hem de iniste akbil basilirsa, ayni hatti kullananlar arasinda farkli ucretlendirme gerceklestirilebilir. Ancak burada, yolcularin iniste basmaktan kacinmasi gibi bir sorun ortaya cikabilir, bu sorunu da soyle asabiliriz diye dusunuyorum: Yolcular otobuse bindiklerinde akbili basinca otobusun o duraktan son duragina dek yazacagi "maksimum ucret" akbilden dusulur. Ayni yolcu, otobusten inerken akbile basinca da eger daha az odemesi gerekiyorsa o kadarlik fark akbiline iade edilir. Inislerde yavaslama olmamasi icin bu uygulama duraklara konulacak bir cihazla da gerceklestirilebilir. Inen yolcu, duraktaki sabit akbil cihazina dokundurarak odedigi ucretin fazlaliginin akbiline iade edilmesini saglayabilir.

Tabii burada otobuse binip de akbili bastigimizda otobusun nerede oldugunu biliyor olmasi da gerekli. Bu sorunun cozumu icin ya her otobuse bir GPS cihazi takilabilir ya da her duraga yerlestirilecek sabit akbil aletine bastiktan sonra otobustekine basilinca akbil ilk ucret dusme islemini gerceklestirir. Yolcularin baska duragin akbil cihazina basip da farkli bir duraktan otobuse binmemeleri icin de bu iki basis arasindaki fark ornegin 30 saniye ya da 1 dakika gibi bir sureyle sinirlandirilabilir. Eger duraktaki cihaza dokundurulan akbil 1 dakika icinde hic bir otobusteki cihaza basilmazsa, herhangi bir ucret dusmesi yapilmaz, ancak akbil hic basilmamis sayilir ve otobuse binebilmek icin akbilin duraktaki cihaza yeniden basilmasi gerekir.

Boylece, yolcu once duraktaki cihaza basip nereden binecegini soyler akbile, sonra da otobusteki cihaza basarak o hat uzerinde o duraktan itibaren gidebilecegi maksimum ucreti oder. Indigi duraktaki sabit cihaza da basarak, eger varsa, iade almasi gereken tutari alir.


En son eng ygl tarafından Cmt 25 Ksm 2006, 20:27 tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi


ist-ahmet
12 yıl önce - Cmt 25 Ksm 2006, 15:28

bence iett otobuslerinde arac icinde uygulanan bilet kontrolu sistemiyle olacak olan kita sistemi ozellikle sabah ve aksam saatlerindeki asiri yogunluk nedeniyle uygulanamaz. cunku sabah va aksam saatlerinde bir cok hatta insanlar tiklim tiklim otobuslerde seyahat ederken kimi hatta da insanlar deyim yerindeyse balik istifi gibi dolu olan otobuslerde seyahat etmek mecburiyetindeler. hal boyle iken o kalabalikta bilet kontrolu yapilamaz. gun icinde ise o kalabalik yoktur. fakat gunicinde baska sabah ve aksam farkli fiyat sistemi uygulanirsa da adaletsizlik yaratir.

eng ygl dedigin sistem aklima yatti ve uygulanabilir fakat sadece bu akbili olanlar icin gecerli olur. bilet sisteminde dedigini yapmak imkansiz.



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cmt 25 Ksm 2006, 15:58

Alıntı:
Inislerde yavaslama olmamasi icin bu uygulama duraklara konulacak bir cihazla da gerceklestirilebilir. Inen yolcu, duraktaki sabit akbil cihazina dokundurarak odedigi ucretin fazlaliginin akbiline iade edilmesini saglayabilir.

Malî açıdan oldukça büyük bir külfet altına soksa da İdare'yi, yine de hakkaniyet ölçülerinde bir uygulama olur. Duraklardaki sözkonusu sabit Akbil iade cihazlarının emniyetli bir şekilde korunması gibi problemleri de gözardı etmemek gerekir.

Bir akbil okuma cihazının maliyeti ne kadar acaba? Bunların araç içine monte edilmeleri toplamda ne kadar bir rakam çıkartır ortaya?

Akın KURTOĞLU


eng ygl
12 yıl önce - Cmt 25 Ksm 2006, 16:15

Alıntı:
aklima yatti ve uygulanabilir fakat sadece bu akbili olanlar icin gecerli olur. bilet sisteminde dedigini yapmak imkansiz.

Haklisin Ahmet, ama artik her Istanbullu bir adet Akbil aliversin bir zahmet ya. Her biniste 5 YKr az odedigini dusunursen, 120 biniste amorti ediyor kendini. Ustelik kullanmadigin zaman iade imkanin da var. Istanbul'a disaridan gelenler icin de tren garlarinda, otogarlarda, deniz otobusu/feribot iskelelerinde ve havalimanlarinda birer IETT gisesi kurulur ve bu insanlarin geliste Akbil almalari, giderken de isterlerse iade etmeleri saglanabilir.

Hatta "Akbil aleti + 20 kez -aktarmasiz- binis hakki + Istanbul'un tarihi ve turistik yerleri ile bunlara gidilebilecek otobus/rayli/deniz hatlarini ve bosalan Akbil'lere dolum yapabilecekleri yerleri gosteren bir el brosurunu" toplam 50 YTL'ye satsin IETT, her gelen turist kapisir. Giderken de isteyen iade edip alir 6 YTL'sini, isteyen de ulkesine hatira goturur "Turkler boyle komik bir alet icat etmis, cok da ise yariyor su kucucuk nesne" diye anlatir bizi oralarda. Hatta turistlere satilacak akbil cihazlari tek renk degil de uzeri resimli (Kiz Kulesi, Camiler'den biri, Kopru, vs) olabilir, giderken yanlarinda goturebilecekleri ilginc bir "souvenir" de olur bu hani

Alıntı:
Malî açıdan oldukça büyük bir külfet altına soksa da İdare'yi, yine de hakkaniyet ölçülerinde bir uygulama olur. Duraklardaki sözkonusu sabit Akbil iade cihazlarının emniyetli bir şekilde korunması gibi problemleri de gözardı etmemek gerekir.

Hmmmm, her kamu malina zarar vermeyi, sevgilisinin, tuttugu spor klubunun, dinledigi muzik grubunun adini kazimayi ya da boyamayi borc sayan iki ayaklilari dusununce, vazgectim fikrimden



En son eng ygl tarafından Cmt 25 Ksm 2006, 16:23 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cmt 25 Ksm 2006, 16:19

Alıntı:
...artik her Istanbullu bir adet Akbil aliversin bir zahmet ya. Her biniste 5 YKr az odedigini dusunursen, 120 biniste amorti ediyor kendini. Ustelik kullanmadigin zaman iade imkanin da var. Istanbul'a gelenler icin de tren garlarinda, otogarlarda ve havalimanlarinda birer IETT Gisesi kurulur ve bu insanlarin geliste Akbil almalari, giderken de isterlerse iade etmeleri saglanabilir.

Bu arada, Engin'in "Akbil"i birtakım yaptırımlarla mecburî hale getirmek fikri oldukça mantıklı. Bir zahmet herkes alıversin Akbil... Böyle bir avantajdan, kendini gerçekten bu şehirli sayan herkes faidelenebilmeli. Kendini şehirli saymayanları, zaten biz de hemşehrimiz olarak kabul etmiyoruz...

Akın KURTOĞLU


Aytac_yolas
12 yıl önce - Cmt 25 Ksm 2006, 20:11

Alıntı:

Bu arada, Engin'in "Akbil"i birtakım yaptırımlarla mecburî hale getirmek fikri oldukça mantıklı. Bir zahmet herkes alıversin Akbil...


Bu konuda katılıyorum. Özellikle otobüse binip de " akbil var mı? " diye soranlardan gına geldi gerçekten. Artık bilinçli olarak vermiyorum bu kişilere. Bir zahmet akbil al, ya da bilet bulundur değil mi?  

Ana konuya gelince bence iyi bir fikir değil. Eğer bu uygulama olursa kısa mesafe bugünkü bilet ücreti olur, daha uzun mesafeden daha fazla alınır. Yani zararımıza olur bence.



coskunorenli

12 yıl önce - Cmt 25 Ksm 2006, 20:20

Alıntı:

Hatlararasi ucret farkinin yaninda, ayni hat icinde farkli ucretlendirme yapilabilecegini de dusunuyorum. Ornegin, Sariyer-Kabatas otobusune Sariyer'den ve Besiktas'tan binen iki kisinin Kabatas'ta inerek ayni parayi odemis olmalari tuhaf geliyor bana. Bunun onune gecmek icin de otobuslerde belirli standartlar getirilir. Ornegin, herhangi bir otobus hattinda ilk 4 km icin yakin mesafe ucreti, 4-9 km icin yakin-orta mesafe ucreti, 9-15 km icin orta mesafe ucreti, 15-22 km icin uzak-orta mesafe ucreti ve 22 km'den sonra da uzak mesafe ucreti olarak adlandirilan 5 ayri kategoride ucretlendirme yapilabilir. Mesafeleri tamamen uydurdum, ayrintili bir calisma yapmak gerekir bu konuda. Ancak, 110 Taksim-Kadikoy otobusunun sadece Kopru gecisli oldugu icin cift biletli ve 40 Taksim-Sariyer hattinin tek biletli olmasi bana pek adil gelmiyor.


Mesela Sarıyer-Kabataş otobüsüne Sarıyer'den bindim diyelim, ve yakın mesafe, orta mesafe ve uzak mesafe ücreti uygulanıyor olsun otobüste..Sistemin benim nerde ineceğimi bilmesi imkansız olduğu için uygulamak biraz imkansız gibi görünüyor  


hakan_1970
12 yıl önce - Pzr 26 Ksm 2006, 01:24

Bu da benim önerim, fazla bir yatırım gerektirmeden hemen uygulanabilecek bir yöntem olabilir.
Her hat için orta durak ayrı olacaktır. Mükemmel bir adalet sağlamasa da şimdikinden daha adil olacaktır.

Hat Uzunluğuna göre ücretlendirme:
1) Hat Uzunluğu >20 km= (2 akbil; ilk ve son durağın mesafe olarak ortasındaki duraktan itibaren 1 akbil).
2) 20 km > Hat Uzunluğu > 10 km = 1 akbil; ilk ve son durağın mesafe olarak ortasındaki duraktan itibaren indirimli tarife)
3) 10 km > Hat Uzunluğu =  indirimli tarife

Ayrıca İETT veya ÖHO'nun bir şekilde daha adaletli bir ücretlendirme yapması gereklidir.
Forumda tüm mesajlarda eleştirilen minibüsler bile buna imkan sağlamaktadır.  
İndi-bindi ücreti olarak (yanılmıyorsam 1 YTL civarı idi) minibüslerde otobüsten, tramvaydan ve metrodan daha ucuza seyahat edilebilmektedir. Bu da bir çelişki (afedersiniz; ya da kısa mesafe yolcusunun enayi yerine konması ) değil midir?

Ayrıca mesafeye göre ücretlendirmenin Zeytinburnu-Kabataş tramvayında da uygulanmaya başlaması gerekmektedir.


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pzr 26 Ksm 2006, 01:31

İETT, kısa mesafeli yeni hatlar açmalıdır ve bunlar indirimli olmalıdır: Beşiktaş-4. Levend, Bakırköy-Topkapı, Bahçelievler-Topkapı, Beşiktaş-Emirgân, Eminönü-Taksim, ... gibi... Ayrıca, Hakan'ın da dediği gibi, belli bir mesafenin altında kalan tüm İETT otobüs hatları indirimliye çevrilmelidir (35A, 80B, 90B, 26, 26A, 26B, 30D, 66Z, ... gibi) Böylece, bir nebze olsun haksızlığın önüne geçilmiş olacaktır.

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM