Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cmt 18 Ksm 2006, 17:07
[İST-B1.81] - Şirket-i Hayriye'nin İlginç Bir Arabalı Vapuru: Kabataş-77




Üstteki resim, Kabataş-77'nin içinden alınmış olabilir mi?




Bu da; 77-Kabataş'ın dışarıdan görünümü...


Şirket-i Hayriye'nin son ve en büyük numaralı vapuru (aslında elden geçirilerek 77 baca numarası verildiği için son vapur). "Kabataş-Üsküdar" arasında 10-15 araçlık bir mini feribot olarak kullanıldıktan sonra hizmet dışı bırakılıyor...

Akın KURTOĞLU


simon

12 yıl önce - Pzr 19 Ksm 2006, 02:16

Alıntı:


Üstteki resim, Kabataş-77'nin içinden alınmış olabilir mi?

 
Bence kesinlikle Akın hocamın resimde bahsettiği vapur Şirket-i Hayriye'nin son vapuru 77 numaralı Kabataş'tır. Bu vapur gerçekten rekor denebilecek düzeyde 1 yıl gibi az zamanda çalışmıştır. Bildiğimiz gibi bu vapur daha önce Eski Haliç idaresine ait olan, 13 numaralı vapuru Şirket-i Hayriye satın alıp daha sonra dizel motor takmıştır. Ufak bir araba vapuruna dönüştürülüp 1938 yılında hizmete girmiştir. Ancak şekilsizliği ve de denge sorunları yüzünden bir yıl sonra kadro dışı bırakılıp, sökülmek üzere satılmıştır.

Detaylara kısaca değinirsek, Akın hocamın gönderdiği resim ile aşağıda görünen resim arasında inceleme yapacak olursak, camların şekil olarak birbirlerini tuttuklarını görebiliriz. Akın hocamın gönderdiği resim bir bayram günü çekilmiş olmalı ki, vapurun direği, Sancakla donatılmış. Ayrıca her iki resimde'de kaptan köşünün yakınlarında havalandırma amaçlı yapılan elemanı'da görebilmek mümkündür. Zaten vapurun kapalı yerinin ufak olmasıda cabası.



Kaynak: Şirket-i Hayriye'nin Boğaziçi Vapurları (Ahmet GÜLERYÜZ & Hande YÜCE)



ali_bozoglu

12 yıl önce - Pzr 19 Ksm 2006, 02:49

Sevgili Akın resme bakınca bir araç görülüyor bu bir araba vapuru. Eser Tüter'in Şirket-i Hayriye kitabında 77 Kabataş  Simon'unda bahsettiği gibi Haliç Hattı 13 numaralı vapur Şirketin borçlarına karşılık Şirket-i Hayriye'ye verilmiş Şirket-i Hayriye tarafından araba vapuru haline getirilmiş denge sorunu nedeniyle ömrü uzun olmamış ve hurdaya gitmiş. Ben resme bakınca  acaba Halep ve Basra gemileriden biri olabilirmi diye düşündüm biliyorsunuz ki Bağdat ve Basra'da araba vapuru haline getirilmiş akibetleri 77 Kabataş gibi denge sorunu nedeniyle aynı olmuş  gönderdiğim resimle kıyaslanırsa Bağdat veye Basra olmadığı net olarak gözüküyor.

 

(+)




Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pzr 19 Ksm 2006, 13:42

Kabataş-77: 61 gros ve 25 net tondu. Teknesi çelik sacdan mamul, eski kazan ve makinası çıkartılarak, yerine 120 beygirlik bir dizel motor yerleşikti. Saatte 8 deniz mili hız yapabiliyordu. 1938-39 yılları arasında "Kabataş-Üsküdar" arasında çalışabildi.

Akın KURTOĞLU


Suat Oğuz

12 yıl önce - Çrş 31 Oca 2007, 20:01

Kabataş 77 nin elden geçirilmeden önceki hali..

 

(+)




ANA SAYFA -> ULAŞIM