Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cmt 18 Ksm 2006, 21:26
[İST-C5.09] - Sultanahmed-Ayasofya-Topkapı Sarayı Bölgesinde Nostaljik Tramvay Çalışabilir mi?



"Sultanahmed-Ayasofya-Topkapı Sarayı" Bölgesi'nde
"Nostaljik Tramvay" Çalışabilir mi?


İstanbul’un bir numaralı turistik bölgesi olan Sultanahmed-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Çarşıkapı bölgesinde nostaljik tramvay çalıştırılması, turizmi ne şekilde etkiler? Bu bölge, bir süredir taşıt trafiğinden giderek izole edilmeye başlandı. Yaya yolları, trafiğe kapalı alanlar uygulamaya konuldu. 19. yüzyılın sonlarından 60’lara kadar, atlı ve elektrikli tramvay çalışan bu bölgeden, günümüzde Cadde Tramvayı adı verilen, modern setlerden oluşan taşıtlar geçiyor.

Bölge, sahip olduğu akıl almaz tarihî eserlerden dolayı bir hazine değerinde... Yoğunluk o kadar fazla ki, 2 kilometrekarelik alanın hemen her noktasından tarih fışkırıyor. Hal böyle olunca da, yerli ve yabancı turistlerin çekim merkezi durumuna geliyor. Yaz-kış hiç turist eksik olmayan bu bölgede, taşıt trafiğini etkilemeyecek (ya da olabildiğince az oranda etkileyecek) bir “Nostaljik Tramvay” hattı kurulması neler getirir, neler götürür?

Böyle bir projenin hayata geçirilmesi durumunda, hattın çıkış noktası Hipodrom (At Meydanı) olmalıdır. Alman Çeşmesi-Spina arasındaki alanı çepeçevre dolaştıktan sonra, Sultanahmed ve Ayasofya’ya teğet olarak ilerleyen, ardından eski Devlet Matbaası’nın önünden kıvrılarak Bâb-ı Hümâyûn’a kadar devam eden, burada III. Ahmed Çeşmesi’nin etrafında döndükten sonra, aynı yolla başladığı noktaya geri dönen bir tramvay hattı, yol boyunca; Alman Çeşmesi, Hipodrom, İbrahim Paşa Sarayı, Sultanahmed, Mimar Sinan Hamamı, Yerebatan,  Ayasofya, III. Ahmed Çeşmesi, Topkapı Sarayı Girişi, Soğukçeşme Sokağı başlangıcı olmak üzere 10 kadar tarihi eserle kucaklaşacaktır. Hiç durmadan devam eden bir tramvay, 15. dakikada başladığı noktaya geri gelmiş olur. Yani, her birbuçuk dakikada değişik bir tarihî eser... İnanılmayacak derecede bir yoğunluk...

Bu konuda biraz beyin jimnastiği yaparak, 4 farklı ring buldum... Bunlar, çıkış noktaları Atmeydanı olmak üzere, geçtikleri güzergâhları birbirlerine göre az-çok farklılıklar gösteriyorlar:

  • Sultanahmed-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Sultanahmed
  • Sultanahmed-Mimar Sinan Hamamı-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Sultanahmed
  • Sultanahmed-Mimar Sinan Hamamı-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Yerebatan-Cağaloğlu-Türbe-Sultanahmed
  • Sultanahmed-Mimar Sinan Hamamı-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Yerebatan-Cağaloğlu-Nur-ı Osmaniye-Çemberlitaş-Türbe-Sultanahmed

* Sultanahmed-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Sultanahmed


(+)


Uygulanabilecek en kısa mesafeli ve en az yer dolaşan ring... Uzunluğu; 1390 metre...


* Sultanahmed-Mimar Sinan Hamamı-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Sultanahmed


(+)


Yine en kısa mesafeli ikinci alternatif ring. Tek farkı dönüş yolu biraz daha farklı... Uzunluğu: 1650 metre...


* Sultanahmed-Mimar Sinan Hamamı-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Yerebatan-Cağaloğlu-Türbe-Sultanahmed


(+)


Gidiş aynı yoldan, fakat dönüşü Yerebatan Caddesi üzerinden, Cağaloğlu’na kadar uzanıp daireyi tamamlayan bir alternatif... Uzunluğu: 2570 metre...


* Sultanahmed-Mimar Sinan Hamamı-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Yerebatan-Cağaloğlu-Nur-ı Osmaniye-Çemberlitaş-Türbe-Sultanahmed


(+)


Üçüncü alternatifin biraz daha uzatılarak, Nur-ı Osmaniye Camii ve Kapalıçarşı’nın doğu giriş kapısına kadar ulaştırıldığı bir diğer seçenek... İçlerinde uzunluğu en çok olanı: 2900 metre...


Bunlar, elbette ki, turistlere birer alternatif sunulması için düşünülmüş , ama aynı zamanda, bu bölgeye Eski İstanbul’dan esintiler de taşıyacak tasarımlardır. Böyle bir ortamda atılacak, tadına doyulmayan lâtif bir tur, şüphesiz bütün turistlerin ilgisini çekecektir. Tramvaylar, adıgeçen bölgenin seviyesini düşürmeyen, tam tersine kenarından köşesinden tamamlayan birer kent mobilyası olarak hizmet vereceklerdir.

Akın KURTOĞLU


Mehmet Kasım
15 yıl önce - Cmt 18 Ksm 2006, 21:39
Anıtlar


Sanırım anıtlar kurulu böyle bir çalışmaya izin vermez.Olsa iyi bir prestij olur ama.

ist-ahmet
15 yıl önce - Cmt 18 Ksm 2006, 22:18

guzel olur. yuzeyden gidecegi ve sembolik olarak da anlamli olacagi icin anitlar kurulunun itirazi olmaz...

Behnam
15 yıl önce - Cmt 18 Ksm 2006, 22:23

çok güzel bir proje  ama böyle bir hattın tam anlamıyla işlevsel olması için öncellikle o bölgedeye giren turist otobüsleri tamamen engellenmeli ancak bu durumda turistik cazibesi olan bir proje olur

Mustafa Noyan

15 yıl önce - Cmt 18 Ksm 2006, 22:28

Alıntı:
Sultanahmed-Mimar Sinan Hamamı-Ayasofya-Topkapı Sarayı-Yerebatan-Cağaloğlu-Nur-ı Osmaniye-Çemberlitaş-Türbe-Sultanahmed

Uzun süredir Sultanahmet üzerine çalışmalar yapılıyor, özellikle tarihi merkez çevresine hergün giren ve egzoz dumanlarıyla tarihi eserlere zarar veren yüzlerce otobüsü Çatladıkapı ile Ahırkapı arasında kurulacak bir park yerinde bekleterek (şimdilik gemi yolcuları harici) turist kafilelerini bu park bölgelerinden tarihi eser çevrelerine taşıyacak taşıtlar aranıyor; İstanbul'umuza daha az yakışacak modern troleybüsler veya uzun lastik tekerlekli taşıtlar yerine nostaljik tramvaylar bu bölgede bir çözüm veya en azından alternatif olabilirler. Önereceğim güzergah ise tramvay hattının
ÇATLADIKAPI- KÜÇÜK AYASOFYA CADDESİ- SULTANAHMET CAMİİ- AYASOFYA- III.AHMET ÇEŞMESİ- (BABI HÜMAYUN- SOĞUKÇEŞME SOKAĞI-) - YEREBATAN CADDESİ- CAĞALOĞLU- NURUOSMANİYE KAPALIÇARŞI- TÜRBE- SULTANAHMET ALMAN ÇEŞMESİ- AT MEYDANI- (TAVUKHANE SOKAK- KÜÇÜK AYASOFYA CADDESİ)- ÇATLADIKAPI
çerçevesinde bir ring hat etrafında şekillenmesidir.

Yukarıda bahsettiğim projelerden birini de aşağıya ekleyerek tartışma konusunun yeni olmadığını, ancak bölgede düşünülen ring seferlerin nostaljik tramvaylarla yapılma önerisinin projeye yeni bir soluk getireceğinin altını çizmek isterim.

http://www.turob.com/NewsDetail.aspx?newsId=514
Alıntı:
- Sunulan Projeler:
1- Çatladıkapı Projesi: Turizm Hizmet Alanı Projesi. Tarihi yarımadada yer alan bir bölge olup, turizm ulaşım ihtiyaçları için bir alan düzenlenmesi ve deniz ile ulaşımın entegrasyonu amaçlanmıştır. Kasım ZOTO’ nun yapmış olduğu çalışmalar bulunmaktadır.
Proje Önerisi : Çatladıkapı alanının tahsisi, uygulama ve peyzaj projesinin hazırlanması, bir işletim modelinin oluşturulması.
İstanbul’ un kalbi olan Sultanahmet Meydanı’na, Topkapı Sarayı’na, Ayasofya’nın önüne, en kötü günde 30, en yoğun zamanda 300-350 turist otobüsü uğramakta ve bölgede 2-5 saat arasında kalan otobüsler egzozdan kaynaklanan kirliliğin yanı sıra görsel kirlilik de yaratmaktadırlar.
Dolma bir arazi olan Çadladıkapı’da, turist otobüslerinin durakladıkları ve turistlere hizmet edecek, Turizm Hizmet Alanı düzenlemek projenin amacını oluşturmaktadır. Tasarlanan Turizm Hizmet Alanı’nda turistlere hizmet edecek ATM, PTT, tuvalet gibi servis hizmetlerinin bulunması düşünülmektedir. Hizmet edecek olan hizmet birimlerinin hafif konstriksiyonlu, tek katlı olarak tasarlanması ve uygun bir peyzaj tasarımı ile kamufle edilmesi sağlanacaktır. Ayrıca Çatladıkapı’dan girip Ahırkapı’dan çıkan, güzergah boyunca park etmeyerek ring seferi ile hizmet verecek olan araçlar için özel bir tasarımın yapılması ve bu araçların temiz enerjiyle çalışması hedeflenmektedir. Bu çalışma ön proje olup, yaklaşık 10 araçlık bir ring seferiyle, trafiğin en yoğun olduğu dönemde, Tarihi Yarımadadaki trafik yoğunluğu azaltılmış olacaktır.
Kumkapı ile Ahırkapı arasında kalan Çatladıkapı’ da düzenlenecek bu Turizm Hizmet Alanı’na Haliç Turu, Boğaz turları kombine edilerek, insanların hiçbir araç kullanmadan Çatladıkapı’ya ve Boğaza, Çırağan Otel’e gitmesi ve böylece sahil trafiğinin rahatlatılması sağlanacaktır. Araçların çeşitli imaj firmaları tarafından sponsor edilmesiyle yapılacak makro yatırımla da proje desteklenmiş olacaktır, örneğin; yapılacak yatırımlarla, ATM, banka, postanelere verilecek hizmetlerle peyzaj çalışmaları karşılanacaktır. Dolayısıyla çok büyük bir yatırıma gerek kalmayacaktır. Mülkiyetin milli emlağa ait olmasından dolayı, mülkiyet sorunu da olmayan proje, çok kısa zamanda, kolaylıkla ve çok az kaynak sarf edilerek hayata geçilebilir.
Özetle turist araçlarının karayolu tıkanıklığını azaltacak, havaalanından gelenlerin deniz ulaşımını kullanmasını sağlayan bir proje olacaktır.




En son Mustafa Noyan tarafından Cmt 18 Ksm 2006, 22:52 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cmt 18 Ksm 2006, 22:37

Mustafa'nın önerdiği ring sistemi de mantıklı... Çatladıkapı'nın Sahilyolu'yla olan bağından hareketle, turistler için çıkış noktası şeklinde düşünülebilir. Buranın eğimi, raylı sistemlerin tırmanabilmesi için yeterli açı sınırlarının içinde kalıyor mu acaba? Spina'nın sağında kalan yokuş oldukça diktir. Fakat, buradan geçmesi, Mozaik Müzesi'nin civarına da hareketlilik getirecektir.

Akın KURTOĞLU


Murat Caner
15 yıl önce - Pzr 19 Ksm 2006, 00:41

Benim düşüm bu tramvay. Ama cimri davranmayıp daha geniş bir yüzük çizdirilmeli.

Hüdavendiğar, Atalanı, Kadırgalimanı, Türkeli, Hayriyetüccarı'dan Mustafa Kemal Paşa'yı izleyerek kuzeye yönelip; Atatürk Bulvarı'ından Süleymaniye Camî'ne oradan da tekrar Eminönü Alanına ya da Sirkeci'ye gitmeli.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pzr 19 Ksm 2006, 00:57

Alıntı:
Benim düşüm bu tramvay. Ama cimri davranmayıp daha geniş bir yüzük çizdirilmeli.

ALTTAKİ ÇALIŞMA, SADECE ÜTOPİK BİR DÜŞÜNCENİN ÜRÜNÜDÜR CİDDİYE ALINMAMASINI RİCA EDERİM...  

Olabildiği kadar çok tarihi alandan geçen, ama mümkün mertebe trafiği engellemeyerek, aralardan kaçmaya çalışan Ütopik bir hatta ne dersin? Aslında, bu da benim hayalimdeki İstanbul turu, lâkin teknik açıdan birçok sorunu da beraberinde getirmekte olduğunu da baştan vurgulamakta faide görüyorum...

"Sultanahmed-Ayasofya-Soğukçeşme Sokağı- Gülhane Parkkapı-Gülhane Park içi-Alemdar Caddesi-Yerebatan-Nur-ı Osmaniye-Kapalıçarşı içi güney yolu-Çarşıkapı-Çemberlitaş-Sultanahmed"



(+)


Yani; III. Ahmed Çeşmesi'nin yanından dönüp, herşeyiyle eski İstanbul'u çağrıştıran Soğukçeşme Yokuşu'ndan aşağıya inerek, Parkkapı'dan içeri dalan, turistlere çam ve çınar ağaçlarının gölgesinde nefis bir Gülhane Parkı ziyafeti sunduktan sonra, dillere destan Kapalıçarşı'nın ana caddelerinden birinin tam ortasından geçerek etraftaki ışıltıyı ve şâşaayı doyasıya seyrettiren, sonra da Çarşıkapı'dan bir kavisle, Çemberlitaş üzerinden yine başladığı noktaya geri dönen bir ring hat...

Tabi ki, burada Soğukçeşme Sokağı'ndaki meyil nasıl aşılır? Bu da kendi içinde bir muamma... (Hehhehhehhee)

Akın KURTOĞLU


Murat Caner
15 yıl önce - Pzr 19 Ksm 2006, 02:14

Niye olanaksız ülküsel() olsun?

Tek kuşak olacak. Moda gibi. Kentsel dönüşüm yapılacak güney surdibinden gideceği için butik otellerden binen gezginler güzel bir tarihi yarım ada gezisi yapacaklar ve konaklama yerlerine dönecekler.

İstedikleri yerde inip, oyalanıp, bir süre sonra geçecek diğer tramı yakalayarak yollarına devam edecekler. Gezgin danışmalarından alacakları aygıtlarla istedikleri dilde gezdikleri yerin özelliklerini dinleyecekler. Tıpkı paralı yolun köprülü yollarında olduğu gibi. Bu köprülü yollarda bütün radyo bandlarına yayın yapan tatlı bir bayan sesi vardır. Geldiğiniz köprünün adını size fısıldar. Kadınlara da erkek seslilerinden veririz. Ben seslendiririm. Ya da Cem Yılmaz seslendirir: "Sağ yanda gördüğünüz güzel kız benim kız arkadaşım, bakanın gözünü oyarım". Hatta İngiliz'e Pirs Brosnon, Amerikalı'ya Eminem, Çinli'ye Zeki Çen seslendirme yapar.

Bu aygıtı elinde olan tramvaya beleş binebilir. Para karşılığı verilir. Geri götürünce paranızın üstünü alırsınız.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pzr 19 Ksm 2006, 02:25

Zaten bu şekilde ülküsel bir hat hayata geçirilirse (Allah senin müstehakını versin!... Bana da kullandırttın ya sonunda şu öztürkçe kelimelerden     ), günlük bilet sistemi getirilir. Bir aralar İETT'nin denetimi altında çalışan ve sürekli olarak ring yapan, VFC plakalı, sarı renkli o 3 adet katlı turist otobüsündeki biletlendirme sisteminin benzeri... Arzu ettiği yerde inen turist, hemen yanıbaşındaki tarihî eseri veya yapıyı gezip bilgilendikten sonra, bir sonra gelen tramvaya binerek daha ilerideki bir diğer tarihî esere kadar gider, orada yine inerek, kültür açlığını bu şekilde günboyu giderir... Bu tarz ringlerde, ardarda gelecek olan araçların geçiş aralıkları makul bir seviyede olmalıdır (her 5 dakikada bir gibi meselâ). Böylece işini bitiren turist de, boşuboşuna uzun süre araç beklemez, meseleden soğumaz...

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM