Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Prş 09 Ksm 2006, 16:42
[İST-C9.45] - İstanbul'da Projelendirilen Yeni Raylı Sistemler ve Beraberindeki Rant Gerçeği



İSTANBUL'DAKİ RAYLI SİSTEMLERİN BERABERİNDEKİ RANT GERÇEĞİ

İstanbul'da son yıllarda oldukça hız kazanan şehiriçi raylı sistemler, birbiri ardına projelendirilerek inşaatına başlanıyor, tamamlananları derhal hizmete alınıyor. Kentiçindeki bu yayılım, merkezden giderek uzaklaşan farklı aksların üzerine oturtuluyor.

Hizmete alınan ya da inşaatı süren raylı sistemler, geçtikleri semtlerin önemini artırıyor. Bilhassa raylı sistemlere birinci dereceden yakın olan konutlar ve işyerleri, normale göre oldukça fazla katlanan bir değer artışına sahne oluyor. Bu getiri, aslında direkt olarak belediyenin ve bu sistemleri yürütmekle görevli Ulaşım AŞ'nin bütçesine herhangi bir müsbet katkıda bulunmuyor. Yani oluşan rant; sadece belli bir kesimin elindeki malının ani değerlenmesine neden oluyor. Tabir-i câizse; havadan inen sürpriz bir piyango bu...

Bu rant artışının resmiyete yansıyan ayağından Ulaşım AŞ'ye belli bir oranda pay ayrılması; nakit stoklarının artışına sebebiyet vererek, İstanbul kentiçi raylı sistem inşaatlarının çok daha hızlı bir şekilde ilerlemesine, çağdaş bir toplu taşıma sisteminin ayaklarını yere çok daha sıkı basarak yayılmasına, her yöne doğru çok daha seri bir şekilde açılmasına zemin hazırlayacaktır.

Böyle bir paylaştırma, hem belediye kurumlarının, hem de elindeki malı aniden kıymetlenen ya da kıymetlenecek olan kesimin faydasına olacaktır.

Bu konudaki çeşitli görüşleri, alternatifleri ya da karşıt düşünceleri burada toplayacağız.

Akın KURTOĞLU


Rifat Behar
15 yıl önce - Prş 09 Ksm 2006, 17:09

Bunun çözümü şu şekilde olabilir. Raylı sistemin gelişi ile kıymetlenen gayrımenkulun yıllık emlak vergisine ek yapılabilir. En basit ve kestirme çözüm bu olur kanısındayım. Bu konuda Ankara'nın olaya el atarak kanun çıkarması gerekiyor. Buradan kayda değer bir kaynak sağlanarak raylı sistemlerin yaygınlaşması hızlanabilir. Kesinlikle desteklediğim bir öneri. Kriterleri belirlenip süratle uygulamaya geçilmeli.

Mine-Myra

15 yıl önce - Prş 09 Ksm 2006, 17:35

Akın bey yurt dışında böyle bir örneği var mı bunun acaba?
yani evinin önünden metro geçen kişi belediyeye vergi ödüyor mu?
yoksa belediyenin toplu taşıma hizmeti vermesi ve uygun güzergahi seçmesi zaten belediyenin birincil görevlerinden midir?

ayrıca bazı yatırımlar mülkün değerini artırır gibi görünse de durum tam anlamıyla öyle olmayabiliyor.
cevahir alış veriş merkezi yapıldıktan sonra arka sokaklardan halk evine gidemez oldu.tam evlerinin önündeki cadde ve sokaklar trafikten kilit durumda.ambulans ve itfaiye keza o sokaklara giremiyor.
tamam metro istasyonuna yakın bir bölge o bölge  ama 2-3 sene sonra kaçan kaçana olacak ...

konu güzel,tartışalım derim


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Prş 09 Ksm 2006, 17:39

Alıntı:
Akın bey yurt dışında böyle bir örneği var mı bunun acaba?
yani evinin önünden metro geçen kişi belediyeye vergi ödüyor mu?
yoksa belediyenin toplu taşıma hizmeti vermesi ve uygun güzergahi seçmesi zaten belediyenin birincil görevlerinden midir?

Bu konudaki detayları, yurtdışında yaşayan arkadaşlarımız muhtemelen akşama doğru ayrıntılı olarak ileteceklerdir başlık altına. Oradaki uygulamalar paralelinde konuyu çok daha rahatlıkla şekillendirebiliriz... Diğer ülkelerde de bu tarz bir uygulama var mı? Şayet varsa, orantılama ne şekilde? gibilerinden sorularımıza cevap bulacağımıza eminim...

Akın KURTOĞLU


umit1
15 yıl önce - Prş 09 Ksm 2006, 21:30

ABD de vergiler federal ,eyalet ve yerel yonetimler icin olarak 3 ayri seviyede toplanir tabii son ikisi her eyalete ve belediyeye gore buyuk farkliliklar gosterir,ama federal seviyede bu bahsettiginiz  bu vergi "capital gains tax" denilen vergi kapsami icinde ve en yuksek oranda toplanir,en yuksek orana tabii olmasinin sebebi gayrimenkul rantiyle elde edilen gelirleri olabildigince caydirarak sermayenin borsalara girmesini saglamaktir.

Federal vergi kodunda acikca boyle yazmaz ama elde ettiginiz gelir bir menkul veya gayrimenkulun elinizde 365 gunden fazla kalmasi ile kazanilmissa en yuksek oranda vergiye tabii olursunuz 364 gun icinde elinizden cikararak gelir elde ederseniz yuksek vergi vermezsiniz

Tabii bu 365 gun sartinin gayrimenkuller  icin ozelikle dusunuldugunu soylemeye bile gerek yok herhalde.



Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 10 Ksm 2006, 10:40

Şehrin merkezinde yer alan raylı sistemler, geçtikleri semtlerin değerini, banliyölerdeki kadar artırmıyorlar. Çünkü buraları zaten çok değerli bölgeler (Sirkeci, Bayazıd, Laleli, Şişli, Taksim, Levend vs...) Fakat, Surdışı bölgesinde son günlerde şekillenen raylı sistemler, muhakkak buraların değerini misliyle artırmakta...

Akın KURTOĞLU


Alpay_A
15 yıl önce - Cum 10 Ksm 2006, 10:48

Amerika'da Property Tax olayi expertiz kararina gore degisir. Eger senin evinin/arsanin onunden metro geciyor diye senin evin deger kazanirsa, vergiside  deger kazanir. Senin malini alan insan da vergisini gozonune alarak alir.

nedimk
15 yıl önce - Cum 10 Ksm 2006, 10:50

Bildiğim kadarı(yanlış biliyor olabilirim, lütfen uyarın, düzeltin) ile emlak vergisi zaten emlağın değerinin 3/1000 i gibi birşeydi. Emlağın değerinin artması veya azalması durumunda vergiside değişecektir. Tabi bu değişim hemen 2 yılda olamaz. İnsanlar raylı sistemi benimseyecek ve yeni yeni merkezler oluşacak. İnsanlar buralarda ev-iş sahibi olmak isteyecek vs...

Ulaşım aş için yeni özel bir vergi uygun olmaz, ama emlak vergisinden belirli bir oran kendilerine verilebilir.

Ben daima prim sistemini sevmişimdir, bu sayede çok iyi verim oranları elde edilebiliyor.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cum 10 Ksm 2006, 11:01

Alıntı:
Ulaşım aş için yeni özel bir vergi uygun olmaz, ama emlak vergisinden belirli bir oran kendilerine verilebilir.

Doğru... Zaten mükellefe değerlenme dolayısıyla ek bir yük biniyor zaten otomatik olarak... İkinci bir ek vergi etik olmaz. Bunun yerine, vergideki artıştan belli bir oran Ulaşım AŞ (ya da bağlı bulunduğu üst kurum olan İBB'ye) aktarımı en mantıklısı olacaktır. Böylelikle, yatırımlar için ek kaynak (taze para) akışı sağlanır. Bu da projelerin daha hızlı bir şekilde yürütülmesini sağlar...

Akın KURTOĞLU


Mehmet Kasım
15 yıl önce - Cum 10 Ksm 2006, 11:21
Metrorant :)


Metro beraberinde rantı da getiriyor tabi.Emlakçı konut satarken şuraya yakın buraya yakın.Metro şuradan geçecek gibi laflar eder biliyorsunuz.

Metro geçen yerdeki imar konularını sınırlayabilirler.Zaten geçenlerde değeri artan yerlerden vergi istenecek diye bir haber okumuştum nette.



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM