Ana Sayfa 930 bin Türkiye Fotoğrafı
Akın Kurtoğlu

8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 19:51
İstanbul Aksaray-Yenikapı LRT Hattı Bağlantısının Sirkeci'ye Uzatılması Üzerine Bir Öneri



MEVCUT LRT HATTININ “DOĞU AYAĞI”NIN DAHA VERİMLİ HALE GETİRİLMESİ ÜZERİNE BİR ÖNERİ

2008 yılı itibarıyla seferlerine son verecek olan TCDD'nin "Sirkeci-Halkalı" Banliyö Tren hattı, Marmaray inşaatına evsahipliği yapacak ve işletmesi de muhtemelen İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne geçecek. Halkalı'dan gelen Marmaray hattı, Yenikapı'ya kadar aynı yolu izledikten sonra, burada kuzeydoğuya doğru hafif bir kavis çizerek, kestirmeden ve istasyonsuz bir şekilde Sirkeci'ye ulaşacak. Bu durumda; "Yenikapı-Sirkeci" arasındaki 3 istasyon uzunluğundaki kesim ise, bundan böyle kullanımdışı kalacak. Burada TCDD'nin nostaljik E-8000 serilerinden birkaçının ileride çalıştırmak gibi bir düşüncesi olsa da, bu yolun Sirkeci-Eminönü'ne hızlı bir şekilde ulaşır özelliği gözönüne alınarak, daha gerçekçi bir şekilde kullanımı sözkonusu olabilir.



(+)

Günümüzdeki mevcut Sirkeci banliyösünün takip ettiği yol...




(+)

Marmaray güzergâhının, günümüzdeki banliyö tren hattı üzerindeki izdüşümü ve ileride âtıl kalacak olan kesim (mavi renkli olan bölüm)...


Havaalanı'ndan gelerek günümüzde henüz Aksaray'da biten LRT hattı, yerin altından uzatılarak Yenikapı entegrasyon istasyonuna bağlanmaya çalışılıyor. Bu hat sona erdiğinde, Yenikapı'da kör bir sonlanma şeklinde kalacağına, sahile doğru yerin altında devam ederek İDO Terminalleri'ne ulaşabilir, buradan da 90 derecelik geniş bir yay çizerek, Yenikapı-Kumkapı arasındaki uygun bir noktadan eski banliyö hattına saplanarak, mevcut yolu takiben Sirkeci'ye kadar devam edebilir.



(+)

Günümüzdeki Banliyö tren bandı, Marmaray ve Havaalanı LRT hattının geçtikleri yollar ve Yenikapı'daki kesişim noktaları...


"Yenikapı-Kumkapı-Cankurtaran-Sirkeci" arasında bundan böyle tren işlemeyeceği ve istimlâk gerektirmeyen bu hazır bandın da İBB'ye geçeceği düşünülecek olursa, LRT hattı, Sahilden itibaren 3 istasyonda (7 dakikada) Eminönü'ne (Sirkeci'ye) varabilir ve Marmaray, Cadde Tramvayı, LRT birbirleriyle Yenikapı ana istasyonda buluştuktan sonra bir sarmal yaparak yeniden ayrışabilirler. Sirkeci'de de tekrardan birbirlerine kavuşurlar.

Bu sayede, Yenikapı aktarma noktasının, sahildeki İDO terminalleriyle bir istasyon mesafesinde bağlantısı sağlanır, ayrıca âtıl kalacak olan hattın geri kalan kısmı değerlenerek, Ulubatlı-Emniyet-Aksaray'ın Eminönü-Sirkeci ile kestirmeden bağlantısı gerçekleşir. "Aksaray(Muratpaşa)-Sirkeci"; 11 dakikaya düşer. Mevcut hattın üzerindeki rayların sökülerek yenilenmesi çalışmaları sırasında “Cankurtaran İstasyonu”nun da bir miktar batıya kaydırılarak, Küçükayasofya civarlarında yeniden ihdas edilmesi neticesinde, Sultanahmet Meydanı'nın olabilen en kestirme yoldan LRT'ye yakınlaşması sağlanır.

Aynı şekilde “Kumkapı” istasyonu da doğuya doğru bir miktar ötelenerek, hem tarihî Kumkapı meydanıyla olan organik bağı sağlanır, hem de istasyon aralarının mesafeleri makul ve eşit seviyelere çekilmiş olur.

Şayet artık günümüzde yeterli yolcuyu toplamak eskiye göre uzak kalan bu iki istasyondaki dur-kalkların zaman kaybına neden olacağı düşünülürse de, mevcut iki istasyon birleştirilerek, Küçükayasofya’nın biraz daha batısında sadece tek bir istasyon kurularak, bu iki bölgedeki nüfusun aynı noktaya doğru yönlenmesi sağlanabilir. Böylece Aksaray’dan Sirkeci’ye harcanacak toplam süre, 1-2 dakika daha azaltılarak; 9-10 dakikaya indirilir.

Şayet, ilk durumu gözönüne alarak akışı devam ettirecek olursak, burada eklenmesi gereken tek istasyon (Yenikapı'dan sonra); "Yenikapı-Sahil (İDO)" olacaktır sadece. "Yenikapı-Sirkeci" istasyonları arasında banliyö trenlerinin katettikleri mesafe, günümüzde (İBB haritasından hesaplanarak); 4700 metredir. Proje bir şekilde gerçeğe dönüşürse;

* Aksaray-Yenikapı: 705 metre,
* Yenikapı-Yenikapı Sahil İDO: 505 metre,
* Yenikapı Sahil İDO-Kumkapı: 640 metre,
* Kumkapı-Sirkeci: 3875 metre,

olarak şekillenir.



(+)

Günümüzdeki mevcut Sirkeci-Halkalı Banliyö tren hattının, "Yenikapı-Sirkeci" arasında katettiği toplam mesafe (4691 metre)...




(+)

"Aksaray(Muratpaşa)" hizasından itibaren uzatılması düşünülebilecek olan LRT hattının Sirkeci'ye kadar olan güzergâhı ve toplam mesafesi (5704 metre)...


Sahile yay çizerek yakınlaşıp tekrardan uzaklaşacak olan yeni olası hattın, günümüzdeki Banliyö tren hattı uzunluğundan farkı: 5704 - 4691 = 1013 metre (ortalama +1 kilometre uzama sözkonusu)...

Toplamda; 5725 metre olarak bulunan (haritadaki ayrı ayrı ölçümlerden kaynaklanan -21 metrelik fark gözardı edilebilir ), bugünkü (Aksaray’da sona eren) LRT hattına eklenecek olan bu öteleme, Havaalanı’ndan itibaren; Yenibosna, Bakırköy, Merter, Otogar, Sağmalcılar, Bayrampaşa ve Merkez Suriçi'ndeki onbinlerce yolcunun, hızlı ve kesintisiz bir yolculukla, hem “Yenikapı Sahil Denizyolu Aktarma Noktası”na, hem de Sirkeci-Eminönü’ne kadar devam edebilmesine yol açacaktır.



(+)

Neticede şekillenebilecek yeni oluşumun görünümü...     (Kesikli çizgi ile gösterilen güzergâh, uzatılması faide getirebilecek olan yeni yolu göstermektedir ).

Akın KURTOĞLU


ist-ahmet
8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 20:07

oneri uygundur.    yapilirsa cok da faydali olur.    ancak son karari yani teknik olarak yapilip yapilamayacagina İ. B. B. uzmanlari karar verir.


Murat Caner
8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 20:32

Sirkeci'ye kıyıdan değilde Cankurtaran civarından içeri girerek sarayın iç yanından gitse daha iyi olmamı.

Behnam
8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 20:58

öncelikle herkese selamlar ve saygılar
bence de çok iyi bir fikir  hatta bu hattın uzatılarak daha sonra yapılması planlanan haliç çevresi tramvayı ile entegre edilebileceğini düşünüyorum


Akın Kurtoğlu

8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 21:47

Yenikapı-Sahil arası iki istasyon oluşturulması durumunda (gerçi aralarındaki mesafe; 500-510 metre civarlarında, fakat entegrasyon istasyonununda yoğunlaşan yolcuların bir kısmının deniz ulaşımına aktarılabilmesi için de böyle bir araçözüm mecbur), raylı-deniz sistemleri birbirleriyle içiçe geçmiş olacaklar...

Akın KURTOĞLU


ist-ahmet
8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 21:55

lrt icin bence 500 metre de bir 3-4 istasyon olmasi dogru degil. o istasyonlardan en az 1 tanesi elemine edilmeli...

Akın Kurtoğlu

8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 22:00

Şayet yolcu yoğunluğu fazla ise ve her iki istasyon da merkezî ise, birbirlerine yakın olabilirler. Genelde bu tarz istasyonlar şehir merkezlerinde olurlar. Yenikapı entegrasyon istasyonu ve Yenikapı İDO iskelelerinin özel durumu gibi...

Akın KURTOĞLU


ist-ahmet
8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 22:07

o dediginiz cadde tramvayi icin gecerli. lrt icin dogru olmaz...

Akın Kurtoğlu

8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 22:15

Cadde tramvayının; Aksaray-Yenikapı-Sahil arasında bir şube hattına dönüştürülmesi artık bu saatten sonra imkânsız... Raylı sistemler konusunda bayağı bir mesafe almış olan yabancı şehirlerdeki örneklerine de bakılacak olunursa, şehrin çekirdeğinde birbirlerine kısa mesafelerde oluşturulmuş metro istasyonları görülebilir. Merkezden uzaklaştıkça, istasyonlar arası mesafe de giderek artar ve belli bir standarda oturur.

Akın KURTOĞLU


ist-ahmet
8 yıl önce - Çrş 08 Ksm 2006, 22:25

o zaman soyle bir orta yol bulalim.  butun istasyonlar yapilir ve seferler atlamali istasyonlar dahinde yapilir. yani bir tren yenikapi ido da duruyorsa kumkapi da durmaz. kumkapi da duruyorsa yenikapi ido da durmaz. boylece trenin gittigi mesafe 1000-1100 metreye cikar...


cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Ana Sayfa -> ULAŞIM