Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
Cem Telgeren
15 yıl önce - Pts 30 Ekm 2006, 22:14
BUR » A1.26. Geçmişten Günümüze BOİ'de Kullanılan Mercedes Otobüsler




Bilindiği gibi Mercedes firmasından alınan toplam 20 si körüklü toplam 80 adet Conecto marka otobüslerin 5'i körüklü toplam 51 adeti Bursa'ya getirilerek Bursalıların hizmetine sunuldu.İlgili başlığa gelen mesajlardan Bursalıların genel olarak bu otobüslerden memnun olduğu anlaşılıyor.Buradan hareketle BOİ tarihi boyunca Bursalılara hizmet veren Mercedes marka otobüslerin bir incelemesini yapmak istedim.

Bursa'nın Mercedes markasıyla tanışması 1956 yılına uzanıyor.Bu yılda BOİ ilk kez Mercedes firmasından otobüs alımı gerçekleştiriyor ve Mercedes 321H marka otobüsler Bursa'ya getirilerek Bursalılara hizmet vermeye başlıyorlar.Bu 321H marka otobüsler Bursalılar tarafından beğeniliyor ve takip eden 3 yıl boyunca BOİ'nin 321H alımları devam ediyor ve böylece BOİ'nin elindeki toplam 321H sayısı 36 adeti buluyor.Bu otobüslere 53-89 arası filo numarası veriliyor.

Bu tarihten sonra BOİ Mercedes'in en sadık müşterilerinden biri haline geliyor ve uzun yıllar boyunca sadece Mercedes'in Türkiye de ürettiği modellerden alıyor.1970 yılında 10 adet Mercedes 1113 marka otobüs filoya katılıyor ve bu otobüslere 90 ile 99 arası filo numaraları veriliyor.Hemen ardından 1973 ve 1974 yıllarında o zamanki adıyla Otomarsan'dan 18 adet 302-352 tip kısa Mercedes alımı gerçekleştiriliyor.Bunlara da 100 ile117 arası filo numarası veriliyor.1978 yılında yine aynı tip 20 otobüs daha filoya katılıyor.Bunlar da 118 ile 137 arası numaralandırılıyorlar.BOİ'nin bu yıllardaki Mercedes alımları 302-352 kısa tip ve302 uzun tip olarak 1989 yılına kadar geliyor.Bu dönem içinde 12 adet kısa tip 62 adet de uzun tip 302 model Mercedes marka otobüs filoya katılmış oluyor.Filo numaraları da 264 e kadar gelip dayanıyor.1990 yılında Mercedes'in Türkiye'de ürettiği yeni model olan 302T modelinden de 10 adet alınarak bunlara 265-274 arası filo numarası veriliyor.Bu yıldan sonra Mercedes alımlarına 1997 yılına kadar ara veriliyor.1997 de ise 12 adet körüklü 345K model otobüs alınarak filoya ekleniyor ve Mercedes firmasının ürettiği otobüslere tekrar dönülmüş oluyor.Bu otobüsler de 97-287 ile 97-298 arası numaralandırılıyorlar.Bilindiği gibi içinde bulunduğumuz 2006 yılında da tarihteki ikinci büyük toplu otobüs alımı olan yine Mercedes firmasından 20 si körüklü toplam 80 adet Conecto marka otobüs alımı da gerçekleşiyor.Böylece 1956 dan bu yana BOİ'nin Mercedes'den aldığı çeşitli modellerde toplam otobüs sayısı da 260 adeti buluyor.Böylece Mercedes marka otobüsler 1956 yılından günümüze kadar geçen 50 yılda kesintisiz olarak Bursalılara hizmet vermeye devam ediyor.50 yılda Bursa'nın kullandığı Mercedes otobüslerin model bazında dökümü aşağıdaki gibidir.

Mercedes 321H                         36 Adet
Mercedes 1113                         10 Adet
Mercedes 302-352 (Kısa tip)      50 Adet
Mercedes 302 (uzun tip)            62 Adet
Mercedes 302T                         10 Adet
Mercedes 345K (körüklü)          12 Adet
Mercedes Conecto (solo)           60 Adet
Mercedes Conecto (körüklü)      20 Adet


                              Toplam   260 Adet


NOT:Eskişehir Belediyesi'nden devralınıp yenilenerek hizmete sunulan 9 adet 302-352 tip otobüsle BOİ'nin kendi imalatı olan 2 adet 302-352 tip otobüs bu değerlendirmenin dışında tutulmuştır.


En son Cem Telgeren tarafından Pts 30 Ekm 2006, 23:17 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Akın Alan
15 yıl önce - Pts 30 Ekm 2006, 23:58

Alıntı:
Mercedes Conecto (solo) 60 Adet
Mercedes Conecto (körüklü)      20 Adet


Bu otobüsler;

16.03.2006 Belediye Meclisi Kararlarında 44.Madde gereği ,

16.000.000 YTL Belediye Kasası+2.000.000 YTL Burulaş Bütçesinden sağlanmasıyla alınmıştır.

Yalnız 44.Maddede 70 Adet araç alımını öngörüyor.Sonradanda karar değişmediği gözlendiğine göre bu 10 araç nereden geliyor?

18.000.000 YTL / 70 =257.142 YTL ye geliyor.Bu rakam bana ucuz geldi...


Cem Telgeren
15 yıl önce - Sal 31 Ekm 2006, 00:20

Alıntı:
Yalnız 44.Maddede 70 Adet araç alımını öngörüyor.Sonradanda karar değişmediği gözlendiğine göre bu 10 araç nereden geliyor?


Belediye Başkanımızın bir televizyon kanalında açıkladığına ve bu otobüslerde çalışan bir görevlinin de doğruladığına göre daha önceden 10 adet alınacağı bildirilen körüklü otobüs sayısı on adet arttırılarak toplam 20 körüklü alınmasına karar verilmiş.Böylece daha önce 70 otobüs olarak açıklanan alım 80 otobüse çıkarılmış oluyor.


Akın Alan
15 yıl önce - Sal 31 Ekm 2006, 00:29

Asında düşününce ne kadar çok para vermişik Mercedes'e.

Kendi Ulusal bir firmamız olsaydı sadece Belediyelere Otobüs satsa,büyük bir sermaye birikimi sağlanırdı.Biraz sosyalist bir düşünce gelebilir ama bunu çoğu gelişmiş ülke yapıyor.

Akın Kurtoğlu ve Cem Telgeren gibi üstadlar daha iyi bilirler ki Bursa'da karoser firmaları oldukça kendini geliştirmiştir.Hatta Yunanistan'a toplu taşıma aracı satan firmalar bile var.Ülke içinde çoğu halk otobüsü bursada üretiliyor.Neden daha güzel şeyler yapmasınlar? İnsan düşünmüyor değil...


M.Ali Sade
15 yıl önce - Sal 31 Ekm 2006, 08:01

Bursa işi otobüs deyince aklıma geldi.Geçen yaz Ankara'da açılan bir otomobil fuarında bir Bursa firması olan Güleryüz'e ait otobüsleri yakından inceleme fırsatı bulmuştum.Genelde çok temiz bir dış görünüm ve temiz bir işçilikle göz dolduruyorlardı. Fotoğrafları aşağıdaki linklerde mevcut.

Tabii ki kullandıkları bir takım malzemeleri(örnek:şoför mahalli malzemesi )satış fiyatlarına uygun olarak çok da yüksek bir kaliteyi yansıtmıyordu ama ,neticesinde bizden birileriymiş gibi duruyordu.

Ve tabii ki fiyatları da tekelci firmalara göre oldukça hesaplıydı. Gerçi bu otobüsler de yine tekelci firmalardan alınma motor ve düzenle yürüyordu .Bu da işin başka tarafı.

Ankara'da halk otobüsü olarak kullanılan Güleryüz Cobra'ların şoförleri bu araçlardan oldukça memnun.Ben de yolcu olarak diğerlerinden bir farklı yanını göremedim.Hatta değişik bir iç yapısı olması dolayısıyla daha bile ilginç geldi.

Çok daha ilginç bir örnekle devam edeyim.Askerdeyken askeriyenin ana taşıma aracı Reo denen benzinli motorlu,5 vites düz şanzumanlı ,6 x 6 ve 2,5 ton taşıma kapasiteli araçlardı.Bu araçlar kaya gibi sağlam yapılarının yanında 1 km de yaklaşık 1/2 litre benzin yakmalarıyla da ünlüydüler.(Piyasadaki çok eski şoförlerin pek çoğu da işi askerdeyken bu arabalarda öğrenmiş ve pekiştirmiştir.)Bu arada uzun mesafede daha ekonomik taşıma yapmak için bir kaç tane de dizel Reo geldi.Üzerlerinde Detroit Diesel marka turbo dizel motorları vardı.Bir gün bunlardan birinin motorunu inceleme fırsatı bulduğumda Amerikan tasarımı diye bildiğim motorun blok üzerindeki etiketinde  MAN ibaresini gördüm.

Asıl konuya dönecek olursak sadece Türkiye'de değil bütün dünyada bu işler bir takım tekellerin elinde dönmekte.Demek ki sadece bizim için değil,Amerika ve İngiltere bile dahil dünyada araç üretimi tekelleşmiş vaziyettedir ve bundan kurtuluş yoktur.Bursa işi otobüs de alsak yine bunlara bağımlıyız,gidip MAN ya da Mercedes'de alsak bunlara bağımlıyız,BMC de.Hepsi aynı kapılara çıkıyor.

Herkese selamlar...

http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=268357#268357
http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=268046#268046


Cem Telgeren
15 yıl önce - Prş 02 Ksm 2006, 11:03

Alıntı:
Bursa'da karoser firmaları oldukça kendini geliştirmiştir.Hatta Yunanistan'a toplu taşıma aracı satan firmalar bile var.Ülke içinde çoğu halk otobüsü bursada üretiliyor.Neden daha güzel şeyler yapmasınlar? İnsan düşünmüyor değil


Anladığım kadarıyla bu mesajlarda Bursa Belediyesi Bursa yapımı otobüslerden almadığı ve dolayısıyla Bursalı otobüs üreticisi firmalara destek olmadığı için biraz eleştiriliyor.Evet bu eleştriler haklı olabilir.Nedense belediyemiz Bursa daki belediye tipi otobüs üreten fabrikalara karşı hep ilgisiz kalmıştır.Oysa ki Bursa da ürettikleri otobüslerle Türkiye belediye otobüsü pazarında diğer fabrikalarla rekabet edebilen üretici firmalar mevcut.Ürettikleri otobüsler pek çok şehirde ilgi görüp kullanılıyor.Görüldüğü kadarıyla çoğunluk bu otobüslerden memnun.Bence de belediye ve bu üretici firmalar artık Bursa için işbirliği yapıp Bursa yapımı otobüslerin Bursa halkına hizmet verebilmesi için  neler yapılabileceğinin yollarını aramalıdırlar.

Alıntı:
Bursa işi otobüs de alsak yine bunlara bağımlıyız,gidip MAN ya da Mercedes'de alsak bunlara bağımlıyız


Otobüs üretim sektörünün iki büyük firmanın tekeline girdiği doğru bir tespit bence.Bu gün dünyadaki her otobüs üreticisi firma bir şekilde iki büyük firmanın (Mercedes ve Man) teknolojisinden yararlanıyorlar.Hal böyle olunca da belediyemizin yeni otobüslerini zaten tüm firmaların yararlandığı ve teknolojisini kullandığı ana firma Mercedes'den almasını olumlu buluyorum.Bu arada unutmamak gerekirki belediyemizin 1970 yılından itibaren almış olduğu tüm Mercedes otobüsler Mercedes'in Türkiye deki fabrikasında üretilmiş otobüslerdir.Buna en son alınan 80 Conecto da dahildir.Türkiye de üretilen bir otobüsün satılmasının bir şekilde Türkiye ekonomisine olumlu etki yapacağı da açıktır.Aynı firmanın Türkiye de ürettiği model dururken tercihini firmanın Almanya da ürettiği modelinden yana kullanan bazı belediyeler varken ben Bursa Belediyesi'nin otobüs alımlarında yurt içinde üretilen modelleri tercih etmesini Türkiye ekonomisine destek olması açısından olumlu buluyorum.


Cem Telgeren
15 yıl önce - Çrş 29 Ksm 2006, 00:51

Bursa'da halen kullanılan Mercedes otobüsler

MERCEDES O302
 

(+)



MERCEDES O302T
 

(+)



MERCEDES O345K
 

(+)



MERCEDES CONECTO
 

(+)



MERCEDES CONECTO K
 

(+)


Cem Telgeren
15 yıl önce - Cum 06 Nis 2007, 21:51

Sanırım Ö.H.O. olarak kullanılan bu Conectonun fotografı bu başlığa uygun olacaktır.



(+)




ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara