Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Mehmet Kasım
15 yıl önce - Pzr 22 Ekm 2006, 20:36
[İST-D2.06] - Hangisi Daha Pahalı: Havaray mı, Metro mu?



Yeraltına yapılan bir metronun km başına maliyetinin 30-40 milyon dolar olduğu tahmin ediliyor. Peki monorail system (havaray)'in maliyeti hakkında bilgisi olan var mı?

Bana Havaray daha ucuza mal olur gibi geliyor? Sizce?

Türkiye'de de örneği yok ki karşılaştıralım?


a_gumus
15 yıl önce - Pzr 22 Ekm 2006, 21:18

Metronun maliyetinin 30-40 milyon dolar olduğu sadece bir tahmin mi? Çünkü 8 km'lik Taksim-4.Levent metrosun için 631 milyon dolar harcandı.  Km başı yaklaşık maliyet 78 milyon dolar olmuştu. Bunu gözardı etmemek lazım. Ya biz bu işi pahalıya yapıyoruz ya da ortada başka bir sorun var.

kagancan
15 yıl önce - Pzr 22 Ekm 2006, 21:42

Daha önce çeşitli sitelerde okuduklarıma göre, metro gibi tamamen şehiriçinde 1-1.5 km aralıklı sık istasyonlara sahip sistemlerde havaray pahalı, konvansiyonel yani bildiğimiz metro daha uygun oluyor. Fakat havarayların farkı işletim sırasında ortaya çıkıyor. Herhangi bir yüzeye temas etmediklerinden sürtünme yok, bu yüzden harcadıkları enerji çok daha düşük.

Çeşitli ülkelerdeki havaray uygulamaları daha çok birbirinden uzak ana merkezleri(ya şehrin iki ucundaki iş merkezleri, ama özellikle şehir merkezi ile havalimanların) birleştirme amaçlı kullanılıyor, ki bu durumlarda daha çok hız gerektiğinden havaray daha karlı oluyor. İstanbul'da verimli karlı bir havaray sistemi, Taksim(ya da 4.Levent)-Atatürk Havalimanı, Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı, Kadıköy-Taksim vs. gibi hatlarda olabilir - ki bunlarda da ara istasyon olmuyor genelde-. Aşağıdakiler maliyet verilerine ulaşabildiğim iki farklı amaçlı hat, fikir vermesi açısından ekledim.

Japonya'da Aichi'de Expo alanına ulaşım için yapılmış, şehiriçi bir uygulaması var. 9 km uzunluğunda 9 istasyonlu bu hattın yapım maliyeti 575 milyon dolar, araçların maliyeti ise 380 milyon dolar. (toplam yaklaşık 100 milyon dolar/km)

Aşağıdaki de Şangay'daki uygulaması: 30 km uzunluğunda ve 430 km/s işletim hızıyla işletiliyor. Maliyeti ise 1.2 milyar dolar (araçların da maliyeti içinde) (yaklaşık 40 miyon dolar/km). Tüm bu ilk masrafların (işletim, bakım-onarım hariç) 27 senede geri dönüşünün olması bekleniyor. Fakat bu kadar yüksek maliyetinin nedeni ilk ticari maglev treni olması ki ileride tekniklerin gelişmesiyle maliyetinin düşmesi bekleniyor.
 

Bu da Münih'te yapılması planlanan sistem:



(+)


Mehmet Kasım
15 yıl önce - Pzr 22 Ekm 2006, 23:47
Güzel


Şöyle bir kıyaslama yapalım.İBB bazı zamanlarda havaray projesi yapıyor sonra da fizibıl değil deyip iptal ediyor.

Mecidiyeköy-Merter Havaray Projesi bunlardan biri.Etüd ve avan projeeri yapıldı ve rafa kaldırıldı.Hat uzunluğu 10 km civarında.

Ama aynı İBB şimdi 3 hatta havaray projesi yapıyor.Sabiha Gökçen-F1 Park ( 7.7 Km ) , Sefaköy -İSTOÇ , Kartal İDO - E5 ( 2 Km )

İlk ikisi iptal edilen Merter Havarayı ile aynı uzunluğa sahip.Madem Merter fizibıl değil F1'e neden yapıyorsun.

Neye göre iptal ediliyor anlayamıyorum.

Yada yapmıyacaklar da millete zarfmı atıyorlar.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pts 23 Ekm 2006, 01:02

Esat San, bu konudaki gerekli maliyet karşılaştırmalarını yaptıktan sonra, muallâktaki meseleye son noktayı koyacaktır  

Akın KURTOĞLU



bülent dizdar

15 yıl önce - Pts 23 Ekm 2006, 01:17

Alıntı:
Şöyle bir kıyaslama yapalım.İBB bazı zamanlarda havaray projesi yapıyor sonra da fizibıl değil deyip iptal ediyor.

ben, adana büyükşehir belediyesini temsilen, zaman zaman İBB ve RAY-DER'in düzenlediği seminerlere katılıyorum. orada, havaray projesinin fizibil olmadığı gibi genelde konu; 3. ray sistemi ile katener sistemi arasındaki avantajlar ve dezavantajlar oluyor.
http://www.rayder.org.tr


Mehmet Kasım
15 yıl önce - Cmt 28 Ekm 2006, 18:32
Esat


Esat arkadaşımızdan çalışma bekliyoruz

Havarayın 1/3 yeraltı metrosu ettiği aşağı yukar belli olmuş durumda.Bece de havaray lkesnlikle yeraltı metrosundan pahalı değildir.

8 Km'lik Taksim-4.Levent Metrosu 635 Milyon Dolar' a mal olmuştu.Havaray bence bu kadar pahalı değildir.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pzr 29 Ekm 2006, 09:33

O zaman, Havaray; yeraltı ile yerüstü arasında bir çizgide diyebilir miyiz?

Akın KURTOĞLU


Murat Caner
15 yıl önce - Pzr 29 Ekm 2006, 12:07

Buraya da yazayım.

Dünya üzerinde tamamlanmış bazı yeraltı ulaşımlarından yaptığım araştırmaya göre

Metro 100-115 milyon YTL
Hafif Metro 40 milyon YTL(yeryüzü biçimlrine göre değişebilir.)
Tramvay 10-12,5 milyon YTL
Havaray 70 milyon YTL


alikurultay

15 yıl önce - Pzr 29 Ekm 2006, 13:03

Sanırım Belediye'nin havaray olarak tanımladığı şey, aslında havaray değil. Daha doğrusu tek marifeti  direkler üzerinde gitmek olacak, Merter-Davutpaşa arası hafif metroya benzeyen, monorail tipi bir şey. Münih'teki, Şanghay 'daki örneklerdeki havaray çok pahalı ve bahsedildiği gibi ancak uzak mesafelerde anlamlı olacak bir sistem (ivmelenme problemi yüzünden).  

Havaray olarak anılabilecek Wuppertal'daki örnek (üstten askıyla raya tutturulmuş- bence askıray denebilir) de belediyenin kastettiği sistem değilmiş gibi geliyor bana.

Sonuç olarak havaray olsun, lrt olsun, metronun ağırı hafifi olsun, hızlı veya çağdaş tramvay olsun belediyenin ciddi bir kavram karmaşası var ortalıkta. Aslında belediye projeksiyonlarında bu kadar havaray projesi dillendirildikten sonra bir tane yapmış olsalardı nasıl bir şey düşündüklerini anlardık.

Ve metronun 1/3'ü mü iki katı maliyetli mi olduğu sorusu cevaplanırdı.



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM