Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Oktay Kasman

15 yıl önce - Çrş 18 Ekm 2006, 12:43
[İST-A1.150] - İstanbul'da İki Katlı Otobüs Uygulaması Olabilir mi?



İstanbul caddelerinde sıkışıklığı önlemek  açısından cadde üzerinde çok yer kaplayan körüklü araçların yerine iki katlı otobüs uygulamasına geçilebilinir mi? İstanbulun yolları bu araçlara müsait mi? Londrada
yıllardır uygulanan bu sistem Volvo marka konforlu otobüslerle halen devam ediyor. İstanbul gibi caddelerin genişliği çok dar olan ve bu yüzden trafikte tek kişi seyahat eden özel arabaların  zaten  bu dar alanda  toplam olarak çok yer kapladığı bir şehirde buna bir çare bulunulursa ve toplu taşıma araçlarının yolcu taşıma kapasitesi de bu iki katlı otobüs uygulaması ile arttırılırsa bence trafikte kaybedilen zaman nisbeten azalacaktır. Ben bu konuda uzman değilim konunun diğer taraflarını pek bilemem ama en azından yokuş olmayan düz yollarda (Mesela Yeşilköy-Eminönü hattı) denenebilir.Gene de uzman görüşleri beklemekteyim.


Kemal Dilmen
15 yıl önce - Çrş 18 Ekm 2006, 20:07

Böyle birşey düşünülmüş olsa bile çok geç kalındı.gerçi bir takım çift katlılar alındı ama onlarda uzun hatlarda içinde servis personeli ile hizmet vericek.bazı hatlarda otobüslerin alçak üst geçitlerden geçtiği hesab edilirse bence çiftkatlıların kullanılması biraz zor.

Arda Alkaya
15 yıl önce - Çrş 18 Ekm 2006, 20:28

Alıntı:
azından yokuş olmayan düz yollarda (Mesela Yeşilköy-Eminönü hattı) denenebilir.


İki katlı otobüs için önemli olan yolu düzlüğü değil, üst geçit, köprü gibi yolun üstünde bulunan yapılardır. Enimönü'de hiç iki katlı otobüs çalışmaz, çalışamaz çünkü Unkapanı Köprüsü'nün altından geçemezler. İstanbul' da bu durumda olan birçok yol var.


Kemal Dilmen
15 yıl önce - Çrş 18 Ekm 2006, 20:30

bende o konudan bahsettim.üst geçitlerimizi hala kısa yapmaya devam edersek yakında normaller bile geçemeyecek

Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Prş 19 Ekm 2006, 05:06

İki katlıların körüklülere göre en önemli avantajı; asfaltın üzerinde kapladıkları alanın %35-40 daha az olmasıdır. Dezavantajlarından birisi ise; merdivene sahip olmalarıdır. Bu adı geçen katlı otobüsler, uzun yıllardır Londra'da başarıyla uygulanmaktadırlar ama, oradaki kentiçi yolculuklarda; oturan + maksimum 6 ayakta yolcu sınırlaması mevcut. Bizde ise malûm, yolcu adedinin fazlalığı ve eldeki araçların yeteri kadar kapasiteye cevap verermemesinden ötürü, her iki katta da ayakta kalan yolcu adedi çok fazla olacaktır. Biniş ve inişlerde en çok basamaklarda ve merdivenlerin başlangıç-bitiş bölümlerinde yığılmalar olacak, araçların duraklarda bekleme süreleri bir misli artacak, bu da toplam yolculuk süresine menfi ölçülerde yansıyacaktır.

Bu gibi durumlarda, tıpkı vapurlardaki gibi her iki katta da kapıların olması ve buna mukabil; yanaşılacak her durağın da iki katlı inşa edilmesi gerekecektir.   (Tabi ki, Arda'nın da değindiği gibi, altgeçit yükseklklernin ideal ölçülere çekilmesi durumunda... -Ki, bu da artık bu saatten sonra imkânsız )

Akın KURTOĞLU



Kemal Dilmen
15 yıl önce - Prş 19 Ekm 2006, 20:03

haklısınız Akın Bey ama bunun için biraz daha mesafe kat etmemiz gerekir bence.

ozan19
15 yıl önce - Prş 19 Ekm 2006, 20:55

iki katli otobüsler istanbul trafigine iyi bir cözüm çare olabilir ama olumlu ve olumsuzyönlerinide düsünmek lazim sayet kiş aylarında arac kontrolu olsun gerek cok zorlanacaklarının kanatindeyim vb bir cok sorun.Akın bey'in dedigi gibi artık bu saatten sonra imkansız

Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Prş 19 Ekm 2006, 21:02

Alıntı:
kiş aylarında arac kontrolu olsun gerek cok zorlanacaklarının kanatindeyim

Evet, bu da aracın dezavantajlarından birisi... Bir kara taşıtının eni ile yüksekliği arasındaki oran ne derece artarsa, o derece de merkezkaç kuvvetine karşı gösterdiği direnç azalır. Lâstiklerin zemini tutuş gücü, belli bir katsayı dahilinde zayıflar. Bu da, savrulma riskini artırır. Yol; kaygan ya da tutuş gücünü zayıflatıcı faktörleri barındırmakta ise (ıslak ya da karlı zeminlerde olduğu gibi), hâkimiyet zorlaşır. Bu da bilhassa İstanbul'da kışın en yoğun yaşandığı dönem olan; Ocak ayı ile Şubat'ın ilk yarısında, kentiçi trafiğini kaosa sürükleyici yavaşlamalara ve tıkanıklıklara sebebiyet verir.

Akın KURTOĞLU


Kemal Dilmen
15 yıl önce - Prş 19 Ekm 2006, 21:03

evet pek çok şeye geç kalındığı doğru.bunun citarolara karar verilmeden önce düşünülmesi gerekirdi.

Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Prş 19 Ekm 2006, 21:14

Katlı otobüslerin ilk etapta aklıma gelen AVANTAJLARI ve DEZAVANTAJLARI:

    AVANTAJLARI:

  • Asfalt üzerinde, yaklaşık olarak yarıyarıya az yer kaplarlar.
  • Solo otobüsler kadar yer kaplayıp, onların yaklaşık iki misli kadar yolcu taşırlar.
  • Geceleri istiflemede az yer kaplamaları dolayısıyla avantaj sağlarlar.
  • Tek personelle iki kat fazla yolcu taşıyabilirler (körüklülerin bir diğer versiyonu gibi düşünülebilinir).
  • Yolculuk estetiğine yeni bir boyut getirirler (üst kattan; trafiği ve etrafı seyretmek gibi... )
  • Beli bir süreden sonra; İstanbul'un klâsikleri arasına girebilirler (Londra ile yüzyıldan fazla bir süredir özdeşleşen meşhur kırmızı katlı otobüsler benzeri)

    DEZAVANTAJLARI:

  • Kentiçi üstgeçitlerin tamamının elden geçirilesi mecburiyetini de beraberlerinde getirirler. Birçok geçidin yıkılarak yeniden inşa edilmesi gibi bir problem doğar.
  • Zemin şartlarının zor olduğu dönemlerde, kayma, savrulma gibi istenmeyen durumlara sebebiyet verebilirler.
  • Duraklarda yolcu iniş, binişlerinde kaybedilen zamanın artışına sebep olurlar.
  • Yolları enlemesine geçen elektrik tellerinin tamamının yeraltına alınmasına yol açarlar. Gerçi İstanbul'da çoğu caddede yerüstündeki teller yeraltına alındıysa da, yine de bütünüyle tamamlanmamış durumda
Diğer avantaj/dezavantajlarını da bulanlar varsa, alta eklesinler.

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM