Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Murat Kandemir
12 yıl önce - Çrş 04 Ekm 2006, 14:19
[İST-G1.52] - Ulaşım Entegrasyon Noktaları ve Öneriler



İstanbul'un son yıllarında raylı sistemler ile ilgili önemli yatırımlar yapılıyor, gelişim gözleniyor. Maddi olarak yapılan bu yatırımların yanısıra, projelendirmelerinde daha sağlam bir şekilde yapılması gerektiği ortaya çıkmaya başladı. Ulaşımda tek elden yönetim ya da en azından güçlü bir koordinasyon sağlanmasının önemli adımlarından biriside entegrasyon noktalarının iyi tasarımlanması, zaman kayıplarının en aza indirgenmesi ve yaya ulaşımı söz konusu olduğu için konforun olabildiğince arttırılması gerekmekte. Tüm bunların doğrultusunda, bundan sonra hayatımızı şekillendirecek olan projeler yapılırken bunların mümkün olduğunca gözetilmesi için mevcut istasyon, duraklar ile ilgili öneriler hazırlayalım, tartışalım istedim. Prensipler bence şunlar olmalı:
- Yayalar en az yol yürüyerek ve mümkün olduğunca araç trafiğinden arındırılmış olarak bir sonraki ulaşım aracına ulaşabilmeliler.
- Geçişler mümkün olduğunca kapalı alanlardan sağlanmalı.
- O noktadaki alternatif ulaşım araçları son derece net ve kolay bir şekilde belirtilmeli. Yönlendirmeler yapılmalı ve bunlar renkler, basit semboller ile herkesin anlayabileceği şekilde olmalı.

Bu ulaşım için zorunlu görünenler haricinde şunlara da yer verilebilinir (bunlar tabii tüm durak istasyonlar için uygulanabilecek şeyler belki):
- Entegrasyon durak/istasyonlarında, o bölgedeki önemli tarihi, kültürel anıt, binalar harita üzerinde işaretlenebilir, genel bilgi verilebilinir. Durakta insanlar reklamlara bakacağına biraz etrafları hakkında bilgi sahibi olabilirler beklerken. Mesela kıyıda köşede kalmış tarihi bir çeşme olabilir orada kimsenin farkında bile olmadığı, bunun hakkında bilgi verilebilir.
- Genelde sıkışik bir istasyon/duraktan ziyade daha geniş kullanım alanı olabilecek yerlerden bahsettiğimiz için, buralarda büfe, gazete bayii, kahveci gibi sosyal ortamlar sağlanabilir. Seyyar ve denetlenemeyen açıkta yemek satanlardan vs buraları işletmeleri istenebilir.
- Belediyenin icraatlarını anlatan, projelerini ilan eden elektronik ilan tahtaları vs konabilir.

Bu prensipler doğrultusunda en son olarak ve belkide yeni dönemin başlangıcı olabilecek Kabataş Entegrasyon noktasındaki eksiklikler ve fazlalıkları inceleyebiliriz.
Tünelden çıktıktan sonra, tramvaya, İETT'ye ve İDO'ya ulaşım oldukça bu kriterlere yakın bir tablo çiziyor. Fakat benzer bir tablo Tramvay'dan diğer ulaşım sistemlerine erişimde ne yazık ki söz konusu değil. Bu konuyla ilgili daha önce bir tartışma olmuştu burada. Benzer şekilde İDO'dan ya da otobüsten inince buraya daha önce gelmediyseniz küçük bir afallama yaşayabiliyorsunuz. İDO iskelesinin içine ya da dış duvarlarına mesela Kabataş meydanı haritası konabilir, nereye nasıl ulaşılabileceği, hatlar, vs belirtilebilir.


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Prş 05 Ekm 2006, 03:42

Öncelikle, İstanbul genelinde belli başlı ulaşım sistemlerinin birbirleriyle kesiştikleri "merkez noktaları" bulup çıkartmamız gerekli. Ardından, bu noktaların birbirleriyle bağlarını bulmamız ve bir harita üzerine işlemek lâzım...

* Eminönü: İETT/ÖHO, Cadde Tramvayı, Vapur, Arabalı Vapur, Banliyö Treni, Deniz Motoru, Dolmuş,

* Beşiktaş: İETT/ÖHO, Vapur, Deniz Otobüsü, Deniz Motoru, Dolmuş, Minibüs,

* Taksim: İETT/ÖHO, Metro, Tünel (Füniküler), Nostaljik Tramvay, Dolmuş, Teleferik (yürüme mesafesinde),

* Aksaray: İETT/ÖHO, Cadde Tramvayı, LRT, Dolmuş,

* Topkapı: İETT/ÖHO, Cadde Tramvayı, Minibüs, Dolmuş (Kalekapı),

* Karaköy: İETT/ÖHO, Cadde Tramvayı, Vapur, Deniz Motoru, Tünel (Tarihî),

* Kabataş: İETT/ÖHO, Cadde Tramvayı, Vapur, Deniz Otobüsü, Deniz Motoru, Tünel (Füniküler),
.
.
.
Devamındaki 20 kadar ana entegrasyon noktasını da, sitedeki diğer ulaşımcı arkadaşlar bulup listelerler... Tamamlanınca, matris şeklindeki bir tablo ile bütün entegrasyon noktaları arasındaki kesişimleri işleriz.

Akın KURTOĞLU


Necdet Cevahir
12 yıl önce - Prş 05 Ekm 2006, 03:52

Akın bu listede sadece İstanbul yakasınımı düşünüyorsunuz ? Bu tarafda Üsküdar ve Kadıköy merkezleri acaba nasıl olacak ? Yakın bir gelecekte Kadıköy Meydanı tamamen değişecek gibi gözüküyor. Üstelik Marmaray'ın bitiminden sonra bu daha da bir önem kazanacak. Tahminim buradada bir entegrasyona ihtiyaç var. Yanılıyormuyum ?



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Prş 05 Ekm 2006, 04:02

Alıntı:
Akın bu listede sadece İstanbul yakasınımı düşünüyorsunuz ? Bu tarafda Üsküdar ve Kadıköy merkezleri acaba nasıl olacak ?

Hayır hayır, kesinlikle... Sadece Avrupa yakasında ilk etapta aklıma gelenleri yazdım. Geri kalanları da diğer arkadaşlara bıraktım. İstanbul; Avrupa+Asya olarak bir bütün olarak düşünülmediği taktirde, ulaşım içinden çıkılamaz bir hal alır yoksa

Akın KURTOĞLU


hakan_1970
12 yıl önce - Prş 05 Ekm 2006, 21:48

Eklemelerim:

* Yenikapı: İETT/ÖHO, Deniz Otobüsü, hızlı feribot, Banliyö Treni

* Mecidiyeköy: İETT/ÖHO, dolmuş, metro

* Cevizlibağ: İETT/ÖHO, dolmuş, cadde tramvayı, minibüs

* Şirinevler: İETT/ÖHO, dolmuş, minibüs, LRT

* Merter: İETT/ÖHO, dolmuş, minibüs, LRT, cadde tramvayı

İncirli de eklenebilirdi belki, ancak E5'i tamamen yazmak istemedim.



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Prş 05 Ekm 2006, 22:24

* Kadıköy: İETT/ÖHO, Vapur, Deniz Otobüsü, Deniz Motoru, Dolmuş, Moda Nostaljik Tramvayı, Banliyö Treni (Yürüme mesafesinde), Minibüs,

* Bostancı: İETT/ÖHO, Vapur, Banliyö Treni, Deniz Otobüsü, Deniz Motoru, Dolmuş, Minibüs.

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cum 06 Ekm 2006, 00:51

Geride, daha; Unkapanı, Edirnekapı, Bayazıd, Bakırköy, Levend, Yenibosna, Zeytinburnu/Merter, Sarıyer, Üsküdar, Altunizade, Bağlarbaşı, Kartal, Pendik, Kavacık, Beykoz vs... kesişim merkezleri var
İstanbul genelindeki; belli başlı toplu taşıma sistemleri:

* İETT
* ÖHO
* Dolmuş
* Minibüs

* Vapur
* Araba Vapuru
* Deniz Otobüsü
* Hızlı Feribot
* Deniz Motoru

* Metro
* Cadde Tramvayı
* LRT
* Nostaljik Tramvay (2 adet)
* Banliyö Treni
* Tünel (/Füniküler) (2 adet)

* Teleferik (2 adet)

Bunların içinden, en az 2-3 tanesinin kesişim noktalarını referans almamız gerekli.

Akın KURTOĞLU



Necdet Cevahir
12 yıl önce - Cum 06 Ekm 2006, 02:27

Zaten benim canını sıkan şeyde bu noktada. Artık Kadıköy ve Bostancı listesinden minibüsleri çıkartmak lazım. Herhalde yetkililerinde ileriye dönük böyle bir çalışması vardır umarım. Ulaşım grubu olarak yetkililerle yapılacak toplantılarda mümkünse eğer bu konu gündeme getirilmeli. Şimdilik büyük bir ihtiyacı karşıladıkları doğru. Eğer 1 Ocaktan itibaren banliyö seferleri kaldırılırsa yine onlara ihtiyaç olacağıda doğru. Ama bütün sistemler bittiğinde artık minibüslerin bu gibi hatlardan çekilmesi lazım. Elbette minibüs esnafı fazla mağdur edilmeden , onlara yeni hatlar tahsis edilerek.. Çok ilerde ise tamamen kaldırılması lazım.

eng ygl
12 yıl önce - Pzr 15 Ekm 2006, 10:04

Bence, Taksim-Sishane metrosunun tamamlanmasiyla, Taksim Meydani'na otobuslerin girmemesi gerekiyor. Taksim'deki o yogunlugun ve karmasanin bir nebze azaltilmasi icin faydali olacagini dusunuyorum. Tabii bu konu forumda daha once konusulmus olabilir, ama aradim, bulamadim...

Taksim'e otobuslerin ulasabilecegi uc yon var: Gumussuyu, Tarlabasi, Harbiye.

Zaten Harbiye yonunden otobuslerin niye geldigini anlamama imkan yok, burada 6 yildir metro var yeraltinda isleyen. Otobusler Levent-Mecidiyekoy-Osmanbey-Taksim guzergahina girdikleri noktalarda yolcularini bosaltip U donusu yapar ve yolcular da metroyla yollarina devam edebilirler.

Gumussuyu yonunden giren otobusler de Kabatas'tan U donusu yapar (gordugum kadariyla gunumuzde Kabatas'ta yolcu indiren otobusler bos bir sekilde Karakoy tarafina dogru gitmekte ve anlamsiz bir sekilde yogunluk yaratmakta, Istanbul Belediyesi'ni tebrik ediyorum bu uygulama icin) ve yeni acilan makara sistemiyle (funikuler) insanlar Taksim'e ulasabilirler.

Sishane-Taksim metrosu tamamlaninca da Tarlabasi'ndan Taksim'e ulasan hatlar Sishane'den U donusu yapar ve insanlar metroyla yukariya cikar. Tabii tum bunlarin gerceklesmesi icin mevcut aktarma sisteminin 2 degil 3 aktarmaya izin vermesi (nasilsa suresi belli, belki aktarma adedi sinirlamasi kaldirilabilir de) de gerekecek, bu da zor olmasa gerek.

Boylece Taksim'deki yogunlugun yaninda, Tarlabasi, Gumussuyu ve Mecidiyekoy-Sisli-Osmanbey-Elmadag hattindaki yogunluklar da bir nebze olsun azaltilabilir diye dusunuyorum...


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pzr 15 Ekm 2006, 23:43

Alıntı:
Taksim'e otobuslerin ulasabilecegi uc yon var: Gumussuyu, Tarlabasi, Harbiye.

eng ygl (Engin olmalı   ), konuyu harika özetlemiş... Gerçekten de, Taksim bölgesine 3 noktadan otobüs akışı mevcut.

Alıntı:
Zaten Harbiye yonunden otobuslerin niye geldigini anlamama imkân yok, burada 6 yildir metro var yeraltinda isleyen. Otobusler Levent-Mecidiyekoy-Osmanbey-Taksim guzergahina girdikleri noktalarda yolcularini bosaltip U donusu yapar ve yolcular da metroyla yollarina devam edebilirler.

Metro devreye girdikten sonra, söylediklerinin %50'si gerçekleştirilerek İETT hatlarının adedi yarıyarıya kadar azaltıldı ama, yine de bu istikameti kullanan ve bir kısmı Taksim'de, bir kısmı da Taksim üzerinden devam ederek aşağıya doğru inen (Eminönü, Yenikapı ve Bayazıd'a), çeşitli hatlar mevcut: 46Ç, 54E, 66, 70FE, 70KE, 74, 74A İETT hatları Eminönü'ne, 46ÇY, 46KY, 69A, 70KY, 325YK2 İETT hatları Yenikapı'ya, 46H hattı Bayazıd'a kadar yoluna devam ediyor (Bu hatlar, adıgeçen aksı transit olarak kullanıyorlar).

43, 48N, 54Ç, 54K, 54ÖR İETT hatları Taksim'de sonlanırken, 54HT ve 54HŞ ile DT1 ve DT2 karşılıklı dönen ring hatları, bölgenin doğu ve batısında kalan iki ayrı semt zincirine hizmet götürüyorlar.

Burada ilk yapılması gereken; 43, 48N, 54Ç, 54K, 54ÖR İETT hatlarını Şişli'de sonlanması ve Şişli-Osmanbey-Harbiye-Taksim güzergâhına girmemesidir. 54HT ve 54HŞ ile DT1 ve DT2 karşılıklı ring hatları, mecburen halkanın tamamlanabilmesi için durmak zorunda görünse de, 54HT yine eskisi gibi Taksim'de, 54HŞ de Şişli'de sonlanabilir.

Alıntı:
Gumussuyu yonunden giren otobusler de Kabatas'tan U donusu yapar (gordugum kadariyla gunumuzde Kabatas'ta yolcu indiren otobusler bos bir sekilde Karakoy tarafina dogru gitmekte ve anlamsiz bir sekilde yogunluk yaratmakta, Istanbul Belediyesi'ni tebrik ediyorum bu uygulama icin) ve yeni acilan makara sistemiyle (funikuler) insanlar Taksim'e ulasabilirler.

Kabataş istikametinden yukarı doğru çıkan hatlardan ise; 110, 112, 129T ve 256, Köprü geçişli hatlar olup, karşıdan gelen yoğunluğu Taksim merkeze ulaştırmaktadırlar. 25T, 40, 40T, 42T ve 559C ise, diğer benzerleri gibi Kabataş'ta sonlanmaları gerekirken Gümüşsuyu'nu tırmanan İETT hatlarıdır.

Alıntı:
Sishane-Taksim metrosu tamamlaninca da Tarlabasi'ndan Taksim'e ulasan hatlar Sishane'den U donusu yapar ve insanlar metroyla yukariya cikar. Tabii tum bunlarin gerceklesmesi icin mevcut aktarma sisteminin 2 degil 3 aktarmaya izin vermesi (nasilsa suresi belli, belki aktarma adedi sinirlamasi kaldirilabilir de) de gerekecek, bu da zor olmasa gerek.

Şişhane istasyonu devreye girdiğinde, otobüslerin buradan dönmeleri durumu sözkonusu olursa, halk tarafından tepki görecekleri aşikâr. Çünkü bu yolla yukarı çıkan hatların %80'i Taksim'de sonlanırlar. Şişhane'den itibaren; Tepebaşı, Ömer Hayyam ve Tarlabaşı duraklarından geçilerek meydana ulaşılmakta olup, hat kısaltma programı uygulanacak olursa, 4 duraklık bu geri çekilme tepki görecektir. Burası tam bir muamma... Belki de bir kısmını Şişhane'den U dönüşüyle geri çevirirlerken (Surdışı çıkışlı olan hatların tamamını), Suriçi ya da Suriçi'ne çok yakın merkezlerden kalkan veyahut da aktarma noktalarından çıkarak buraya gelmiş olan Zeytinburnu, Yenibosna gibi hatları Taksim'e kadar eskisi gibi çıkartmaya devam edeceklerdir.

İleride (artık ne zaman gerçekleşir, biz görür müyüz orasını bilemeyiz ama?! ), şayet Şişhane'den itibaren Unkapanı'nı köprüyle atlayarak, Saraçhane-Vezneciler ve Yenikapı'ya kadar Metro ulaşırsa, o zaman bu adıgeçen hatlar, yol üzerindeki uygun istasyon önlerinden U dönüşü yapacak şekilde tamamen geri çekilebilirler.

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM