Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Cmt 23 Eyl 2006, 05:48
İstanbul Vezneciler-Edirnekapı arasında metrobüs sistemi planlanıyor



Alıntı:
Sistemin ilk olarak D-100 Karayolu üzerinde Topkapı-Küçükçekmece arasında devreye gireceğini belirten Başkan Topbaş, metrobus projesini Edirnekapı-Vezneciler ile Beşiktaş-Levent arasında da uygulamayı planladıklarını söyledi.


Başkan'ın son açıklamasında, İstanbul'un Avrupa yakasında sıraya konulan Metrobüs hatlarının üçüncüsü (3 yıldan beri üzerinde konuşulan); "Edirnekapı-Vezneciler" hattı... Bu hat, "Cebeci-Edirnekapı-Vezneciler" Cadde Tramvayı'nın Suriçinde ilerlemesi düşünülen kesimi olan; "Edirnekapı-Vezneciler parçasının, Anıtlar Kurulu tarafından onay verilmemesi ve iptal edilmesi üzerine gündeme gelmişti.

Cadde Tramvayı sistemi Suriçi'nde ilerleyebilseydi, projeye göre 6 durağa uğrayarak Vezneciler'de sonlanacaktı. İptal olan kesimde de aynı sistemin duraklarının değiştirilmeden Metrobüs'e ayarlanması muhtemel. Bu durumda; Şehitlik'ten Vezneciler'e kadar; Şehitlik, Edirnekapı, Karagümrük, Yavuzselim, Fatih, İtfaiye ve Vezneciler durakları olacak.



(+)


Kendine özel ayrılmış yolda tek (ya da çift) mafsallı metrobüslerin her iki durak arasını 2 dakikada alacağı varsayılırsa, tek yönlü seyahat süresi 12 dakika olacak. 3 dakika bekleme ve yine 12 dakika geri dönüş + 3 dakika bekleme şeklindeki bir tam gidiş-geliş süresiyle 30 dakikalık bir tur aralığı elde edilir. Her 2 dakikada bir araç kaldırılması durumunda 15 metrobüs gerekir. 3 dakikalık aralıklarda da 10 adet metrobüs. Bugün için, aynı hat üzerinde halen hizmet veren 86V numaralı İETT besleme otobüs hattı, gün içinde 5-20 dakikalık aralarda çalışmakta. Tam turu 40-45 dakika... Maksimum 8 otobüs (pik saatlerde 9) otobüs servise veriliyor. Bunların tamamı da solo araçlar (Yakın zamana kadar körüklü otobüsler de çalışmaktaydı).

Metrobüsler şayet bu hat üzerinde hizmete girerse, ortalama 5'er dakikalık kalkış periyotlarına sahip olacaklar kanaatindeyim. Bu da (yine ortalama) 6 araç gerektirir. Dinlenme ve yedek olarak da 4 araç bekletilirse, toplamda güzergâh için 10 adet Metrobüs aracı yeterli olacaktır. Tek yönde 220 kişilik metrobüslerle maksimum; 2640 kişi taşınır (5 dakikalık kalkış durumunda). Kalkış aralıkları 3 dakikaya çekilirse; 4400 kişi. 2 dakikaya çekilirse de; 6600 kişi...

Bu durumda, Vezneciler kalkışlı ve Surdışı çıkışlı tüm İETT hatlarının iptali gündeme gelecektir. Bu hatlar Edirnekapı-Şehitlik'te oluşturulacak İETT başdurak aktarma alanına geri çekilecek olup, Fevzipaşa Caddesi'nden geçen 10 adet İETT hattı azalacaktır (36A, 36CV, 36D, 36V, 37C, 37Y, 38B, 39B, 39Y ve 86V). Bu İETT hatlarının gün içinde Fevzipaşa Caddesi'ni kullanım ortalamaları toplamda şöyledir;

36A => 7.5 dakika periyotlarla -> 8 otobüs/saat
36CV =>150 dakika periyotlarla -> 0.4 otobüs/saat (Pik hat)
36D => 120 dakika periyotlarla -> 0.5 otobüs/saat (Pik hat)
36V => 30 dakika periyotlarla -> 2 otobüs/saat
37C => 30 dakika periyotlarla -> 2 otobüs/saat
37Y => 15 dakika periyotlarla -> 4 otobüs/saat
38B => 10 dakika periyotlarla -> 6 otobüs/saat
39B => 30 dakika periyotlarla -> 2 otobüs/saat
39Y => 15 dakika periyotlarla -> 4 otobüs/saat
86V => 5 dakika periyotlarla -> 12 otobüs/saat (Gerçekte; 10 dakika ortalama aralıklarla)

Gün içinde, 1 saatlik zaman dilimi içinde ortalama geçen araç sayısı (tek yönde); 40.9 otobüs => 60 / 40.9 = ortalama her 1.5 dakikada bir İETT/ÖHO otobüsü geçmekte...

40.9 otobüs (ortalama 50 kişi taşıma payıyla) => 2045 kişiyi taşıyor. 75 kişi taşımaları durumunda; 3070 kişi ortalamasına erişiliyor. Bulunan bu sayıdaki yolcunun tek yönde taşınması için, 1 saatte; 3070 / 220 = 13.95 (yaklaşık 14) metrobüs kalkışı gerekecektir. Birebir kapasite ancak bu rakamla karşılanabilecektir. Yani, yarım saatlik tur müddetlerinde çalışan ve her 4 dakikada bir kalkan toplam 7 Metrobüs!...   Ancak, bu değerler zirve saatlerde %50 artmakta, ara saatlerde ise %50'ye kadar düşmektedir (4500-2000 aralığında oynayan bir değişken yolculuk talebi mevcut). Böylelikle, günümüzdeki akışın kesintiye uğramaması için, sabah/akşam pik saatlerde (%50 fazlasıyla); 10 adet Metrobüs, ara saatlerde de 5-7 otobüs yeterli olacaktır.

Neticede; pik satlerde her 3 dakikada bir kalkış, ara saatlerde de 5'er dakikalık periyotlarla kalkışlar, bu hattın yükünü omuzlayabilir. (Vezneciler başdurağında, sadece bu cadde ile ilgisi olmayan 77A bırakılabilir).

Ancak, adıgeçen bu yolun birtakım sorunları da mevcut.   Yol 2 ayrı yerde mecburen darboğaz yapmakta. Normal akış da 3+3 şeritle sağlanmakta (Pratikte ise, aslında 2+2 şerit. Çünkü en sağ şeritler günün 18 saati tamamen park yapan araçlar tarafından işgal edilmekte ). Metrobüsler için ortada yalıtılmış 1+1 şeritlik bir yol ayrılacak olursa, diğer trafik akışı 2+2 şeride iner (hiç park yapılmaması durumunda). Şayet parka yine izin verilirse, normal trafik akışı 1+1 gidiş-gelişle, Ortadoğu ve Balkanlar'ın en abuk omurgalarından biri olur.  

Eğer yalıtılmış yol yapılmayıp, normal trafikle karma olarak ilerlemeleri gözönüne alınacak olursa, bu kez de yol 18-21 dakikaya kadar uzar (%50-%75 arasında değişen bir zaman fazlalığı doğar).

Hayata geçirilirse, çok enteresan ve mutlaka araştırma konusu olabilecek ilginç bir otobüs hattına daha kavuşacak İstanbul...  

Akın KURTOĞLU


Murat Caner
16 yıl önce - Cmt 23 Eyl 2006, 09:10

Ben Akın Kurtoğlu hesabını bu denli iyi yapamıyorum.

Eğer Edirnekapı Vezneciler arasında geçici bir çözüm olarak düşünülüyorsa ve yeraltında bir yandan tramvay inşaatı sürecekse iyi bir çözüm. Ancak metrobüse yıllarca taşıma yaptırılacaksa şişeriz.

Aktarma konusu nasıl çözülür acaba.


messiah_haktan

16 yıl önce - Cmt 23 Eyl 2006, 11:39

Surlara kadar tramvay, surlari gecip surlarin icine girdikten sonra ise metrobüs mü olacak yani? Insanlar sirf anitlar kurulu izin vermedi diye surlarin önünde arac degistirmek zorunda mi kalacak?

Mehmet Kasım
16 yıl önce - Cmt 23 Eyl 2006, 12:05
Anıtlar Kurulu


Maalesef bu kurul halkın lehine karar vermiyor.

berkant aslaner
16 yıl önce - Cmt 23 Eyl 2006, 12:18

Metrobüs yerine aslında Edirnekapı-Vezneciler arası Bayazıt-Sirkeci  tramvay hattı gibi kısmi trafiğe kapalı olsa ve Edirnekapıdan Veznecilere cadde üstünden gitmesi bir çözüm olabilir mi?Bu caddeyi kullanan araçların çoğu toplu taşıma araçları,diğer araçlarıda Aksaray Vatan Caddesi ve Eyup alternatif yolunu kullanmaları sağlanabilir diye düşünüyorum ve böylece Sultançiftliği vezneciler kesintisiz yolculuk sağlanır



Mehmet Kasım
16 yıl önce - Cmt 23 Eyl 2006, 12:31
Demirkapı


Bu hattın Demirkapı'dan Bayrampaşa Metroya entegre edieceği söyleniyordu.Hatta Bayrampaşa Metronun etrafında yıkılan binalar vardı.Başı boş bir şekilde bekliyorlar.

Demirkapı-Bayrampaşa arası 500 metreyi bile bulmaz.

Aksaray-B.Paşa-Demirkapı-Sultançiftliği olarak planlansa çok güzel olur aslında.


Ama 3 sistemi aynı raylara yığmak nasıl olur?


UtkU 86-003
16 yıl önce - Cmt 23 Eyl 2006, 15:21

Yapılırsa gerçekten nasıl bir hat olacağını çok merak ediyorum.Çünkü neresinden bakarsanız bakın doğru düzgün bir hesap yapmak oldukça zor.Ayrıca gereksiz de bir hat bence.Çünkü 86V o hattın yükünü rahatça çekebilmekte.Bir zamanlar 86V hattının kullanan birisi olarak söylüyorum ki büyük bir sıkıntı oluşmuyordu o hatta.Bana kalırsa metrobüs denen manevra kabiliyeti son derece kısıtlı olan bu araçlar E-5 ya da E-6 gibi ulaşımın daha rahat yapılabileceği ve genişliği açısından da diğer yollardan daha rahat olan yollar üzerinde kullanılmalı.

Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Cmt 23 Eyl 2006, 15:33

Zaten, bu cadde üzerinde çift mafsallı tiplerini çalıştırmaları son derece zor olur. Tek mafsallı olanı da bildiğimiz bizim klasik körüklülerden farklı değil kesinlikle. Fatih Millet Kütüphanesi önünde yol 2'şer şeride iner. Yine; Saraçhanebaşı'ndan sonra, Şehzadebaşı Cami'den itibaren de Vezneciler Meydanı'na kadar olan 200-300 metreye yakın olan kesimde de yol 2+2 şeritlidir. Bundan ötürü yalıtılmış yol kullanmaları karışıklığa sebep olur. Tek alternatif, gidiş yolunun, Fevzipaşa Caddesi'ne paralel olarak ilerleyen Yavuzselim-Kıztaşı aksı üzerinden verilmesi (yıllar evvel, tercihli yol varken kullanılan alternatifti bu).

Akın KURTOĞLU


nihat bağı
16 yıl önce - Cmt 23 Eyl 2006, 18:05

bu proje kesinlikle ve kesinlikle vergilerimizin sokağa atılmasıdır.1987 yılından beri fatih te yaşıyorum ve fevzipaşa caddesinin her saaatini bilirim.zaten 86v buranın yükünü çekiyor ve sefer aralığı da gayet sık.
sultançiftliğinden veznecilere kesintisiz gelemedikten sonra böyle bir uygulamanın mantığı yok.akın beyin de dediği gibi metrobüsün yolu yalıtılmış olursa fevzipaşa caddesi arapsaçına döner.yok yalıyılmazsa zaten yeniden özel bir aracın burada işletilmesinin mantığı olmaz.anıtlar kurulu engeli taksim-yenikapı projesinde nasıl aşıldıysa bunda da aşılabilir diye düşünüyorum.bana göre tramvay şimdilik edirnekapıya kadar işlesin ve bu işin yolu bir şekilde bulunursa veznecilere mutlaka yer altından ulaşsın.bence fatihliler bu işin çilesini çekmeye hazır


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Pts 25 Eyl 2006, 02:07

Madem, bu konuda biraz beyin jimnastiği yapalım:

"Edirnekapı-Vezneciler" arasında düşünülen aksın (Fevzipaşa Caddesi-Macar Kardeşler Caddesi-Vezneciler Caddesi üçü ardarda gelerek, bu yolu oluştururlar) gerçek görüntüsü şu şekildedir:


(+)




Adıgeçen güzergâh, ölçümlerde toplam; 3612 metre uzunluğunda çıkmaktadır (Yani, ortalama; 3.5 kilometrelik bir yoldur burası...) (İBB-İstanbul Kent Haritası'ndan).




Edirnekapı-Vezneciler arası yol 3 alt bölüme ayrılarak incelenecek olursa;

* A-B: Edirnekapı(Şehitlik)-Yavuzselim
* B-C: Yavuzselim-İtfaiye
* C-D: İtfaiye-Vezneciler

şekline getirilebilinir.



Bunlardan ortadaki bölümün, alt kesimden paralel ilerleyen bir alternatifi mevcuttur (1990'ların başında aynı bu bölümde bir tercihli otobüs yolu da mevcuttu ve yol yine aynı şekilde gidiş yönünde alttan ilerlerdi).

 

(+)

Kırmızı renk, metrobüs yolu olarak düşünülen yol... Mavi renkli yollar ise, normal trafik akışının alternatif barındıran şeklidir.


B noktasındaki ayrım...


C noktasında yola yeniden katılım...

Fevzipaşa Caddesi, gidiş-geliş 3+3 bant genişliğine sahip bir yoldur. Sadece orta kesiminde kısa bir mesafede yol 2 şeride iner, yeniden üçe yükselir.


Caddenin trafik akışının genel görüntüsü günümüzde üstteki gibidir.



Kırmızı olarak belirlenen sağ kenarlardaki şeritler (bordo renkli asfalt dökülerek belirlenmişlerdir), aslında "Toplu Taşıma Araçları"na ayrılmış pilot uygulamadan kalan bantlar olup, günümüzde otomobillere park etmeleri için evsahipliği yapmaktadırlar maalesef







Ortada bir şerit genişliğinde bir de yeşil refüj bulunmaktadır. Metrobüs için özel yol ayrılması durumunda, muhtemelen bu yeşil bant yola katılacaktır (Üzerinde belli mesafelerle bulunan ağaçlar ve fidanların ağaç söküp-taşıyan ve yeniden diken özel belediye araçlarıyla yerlerinden alınmaları düşünülecektir herhalde).

Şayet, herhangi bir alternatif alt trafik yolu eklenmeksizin, trafiğin sadece cadde üzerinde iki yönlü olarak akıtılması düşünülecek olursa; yeşil refüjlerle oynayarak, ortada yalıtılmış bir çift şerit üzerinde çalışacaklar ve de alttaki muhtemel alternatiflerden birisini uygulayacaklardır:



a. Mevcut orta refüj kaldırılıp, metrobüs şeritleri yanyana simetrik olarak yolun tam ortasına çekilir ve her iki kenarına diğer trafik akışından arındırmak maksadıyla ince bir yeşil bant refüj eklenir.



b. Tamamen orta refüj iptal edilir. Hiç refüj eklemesi yapılmadan, sağda ve solda ikişer şeritli normal trafik akışı bırakılır, ortalarında da metrobüs yolu. Artan tek bir şerit için de caddenin bir cephesinin önündeki kısım, araç park alanı olarak uygulanır. Diğer tarafa park kesinlikle yasaklanır.



c. Ya da şimdiki refüj olduğu gibi yerinde bırakılır, metrobüs bantları daha geniş tutularak refüjün hemen yanındaki en dış bantlara uygulanır. Eksta bant artmaz, caddenin her iki kenarına park edilmesi kesinlikle önlenmeye çalışılır, -ki normal trafik 2+2 şeklinde akabilsin....

Akla gelen ilk alternatifler bunlar...

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
123 ... 232425   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM