Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Cum 08 Eyl 2006, 05:35
Bursa Terminal'e "Metrobüs" Çalıştırılması




BURSA ŞEHİR MERKEZİ İLE OTOBÜS TERMİNALİ ARASINDAKİ TOPLU TAŞIMACILIK "METROBÜS"LERLE SAĞLANABİLİR Mİ?

Bursa kentiçinde hummalı bir şekilde Bursaray çalışmaları yapılmakta. Birbiri ardınca etaplar plân dahiline alınarak, peyderpey uygulamaya konulmak üzere ön çalışmaları gerçekleştirilmekte. Batı etabının büyük bir kısmı tamamlanmış olup, çatalın her iki ucunda da, geri kalan uzatmalara belli bir zaman zarfı içinde geçilmesi gündemde. Ayrıca Doğu etabında da inşaat son hızıyla devam etmekte olup, ilk bölümü hizmete girdikten sonra, daha da ileriye doğru ilerlemesi düşünülmekte...

Bundan başka, şehrin kuzeyinden gelerek merkezde oluşturulacak bir düğümle ana sisteme entegre olması düşünülen; Terminal etabı da sözkonusu. Lâkin, bu bağlantının plan-proje işlemlerine dahi henüz geçildiği biliniyor. Diğer etapların tamamlanması ve ardından Terminal'in Bursaray ile şehrin merkezine bağlanması, oldukça uzun bir zaman dilimi içinde (yıllara yayılarak) gerçekleşecek gibi görünüyor.

Bu kesimin raylı sistem entegrasyonu hayata geçirilene kadar, diğer büyükşehirlerde (İstanbul ve Ankara) ilk adımları atılan "Metrobüs" sisteminin uygulanması, adıgeçen aksın yolcu yoğunluğunun emilmesine pozitif bir katkıda bulunur mu?

Bilindiği üzere Metrobüs; mümkün olduğunca düz ve ayrılmış özel yollarda hizmet veren, genellikle çift mafsallı (körüklü), ortalama 24-27 metre uzunluklarını haiz, tek bir seferde çok miktarda yolcu taşıma kabiliyeti olan özel toplu taşıma araçlarıdır. Kendilerine ayrılmış özel yükseltilmiş platformlardan oluşan durakları olup, her durakta bekleme süreleri çok kısadır. Yol/zaman parametrelerini, en ekonomik ve en verimli şekilde kullanırlar. Ücretlendirme platform girişinde gerçekleştirilir. İndi-bindi süreleri saniyelerle hesaplanıp, titizlikle uygulanır. Lastik tekerlekli oldukları için, yol maliyeti raylı sistemlere göre nisbeten daha az olup, çalışmaları için gerekli bantların hazırlanması da yine raylı sistemlere göre daha çabuk gerçekleştirilir.

Terminal-Osmangazi arası karayolunun, hemen hemen virajı hiç olmayan, eğimi minimumlarda, her iki yanından kısmen genişletilebilmeye müsait bir aks olup, ortasından alınacak olan iki şeridin, bu tür bir toplu taşıma sistemine ayrılabilmeye imkân verebilecek bir yol olduğu görülüyor.

Bursa şehir merkezini Terminal'e seri ve konforlu bir şekilde bağlayabilecek bu sistem, Bursa'da acaba işgörür mü? Yoksa, fiyaskoyla mı sonuçlanır?

Akın KURTOĞLU


Ebru K.Türk
16 yıl önce - Cum 08 Eyl 2006, 14:03

Öncelikle başlığı daha dikkat çekici olması ve bu sayede katılımın artabilmesi umuduyla kısalttığımı söyliyeyim. Akın Abim sanırım kızmaz bana.  İsterse zaten o yine değiştirir diye düşündüm  



Evet İstanbul - Ulaşım'da bu konuyu okuyunca benim de düşündüğüm bir uygulamaydı. İstanbul'un küçük kardeşi olarak Bursa da ona özenip böyle bir şeyi uygulamaya kalkarmı? Uygulanabilir mi? Sonuç ne olur?

Alıntı:
Terminal'in Bursaray ile şehrin merkezine bağlanması, oldukça uzun bir zaman dilimi içinde (yıllara yayılarak) gerçekleşecek gibi görünüyor.


BursaRAY çalışmalarına bakınca varolan aktif 17km'lik hattın bitmesinden sonra bir kaç yıl boyunca hiç bir şey yapamamıştı belediye. Bunda yanlış hesaplanan maliyetlerin belediyeye hesapta olmayan masraflar çıkarması çok büyük etki yaratmıştı. Olan biteni ve sonunda yeni etaplardaki çalışmaların artık "hızla" diyebileceğimiz şekilde devam ettiğini görüyoruz. Ancak geçmişe bakarak ben de Terminal etabına başlanmasının daha bir kaç yıldan önce mümkün olmadığını düşünüyorum. En azından 2007'de Yıldırım etabı bitmeden başlanacak denen Uludağ Üniversitesi etabına geçildikten sonra Terminal etabı için projeler çok daha netleştirilecek, krediler sağlanacak, ihalesi yapılacak derken Terminal etabının en iyimse tahminle 2009'da başlanacağını (ki bu bile çok iyimser oldu) öngörmek zor değil.

Peki bu zaman boyunca Terminal - Bursa arasında ulaşım kalitesi nasıl arttırılabilir? deyince aklıma ilk gelen çözümlerden biri MetroBUS'ler oluyor. Ancak Bursa'nın yollarının genelde dar; eğiminin ve virajlarının çok keskin / belirgin olması gibi sebepler yüzünden uygulanabilecek fazla alternatif yolları yok.

Nerelerde uygulanabilir diye bakınca ise karşımız Ankara - İzmir devlet yolu, Mudanya Yolu ve İstanbul yolu şeklinde aynı zamanda Bursa'nın ana arterleri olan 3 caddeden fazlası mümkün değil. Bu yollardan İstanbul yolu dışındaki diğer yollarda ise halen BursaRAY aktif durumda çalışıyor veya çalışmaları 1 yıl içinde bitecek durumda. Yani kala kala elimizde İstanbul yolu kalıyor.

Gerek genişliği, gerekse eğiminin ve virajlarının neredeyse hiç olmaması yüzünden MetroBUS için tüm teknik şartları taşıyor İstanbul Yolu.
------------------------------------------
Bir de varolan Terminal Otobüsleri sisteminin ne gibi sorunlar yarattığına bakalım.

Kullanılan otobüslerin kapasitesi ve konforu tüm sorunların başlangıcı oluyor.

Sürekli olarak tüm hatlarda (ki varolan hat sayısı ve ulaştığı noktalar çok kısıtlı) aşırı yolcu yoğunluğu yüzünden daha kalktığı andan itibaren tıka basa doluyorlar. Ayrıca tek araç bile olsa az sayıda hattın olması onları gideceği güzergahların çok uzun tutulmasına yol açıyor. Bu da yolculuk süresini gereksiz yere arttırıyor. Örneğin Sinandede'de oturan birisi 94 nolu hattı kullanıp gereksiz yere Setbaşı'nı, Teleferiği, Kaplıkaya , Siteleri gezip geri dönüş yolunda inmesi gerekiyor. Ya da Ankara Yolu üzerinden giden bir başka hattı kullanıp bu kez de 15 dakika kadar elinde bavulları ile bayır yukarı yürümek zorunda kalıyor.

Öyleyse bu projeye girişilse sonuç ne olur?

Öncelikle MetroBUS sisteminin Bursa kent merkezine en çok yaklaşabileceği nokta Santral Garaj bölgesinden daha yukarısı (güneyi) olamayacağı aşikardır. Bu noktadan sonra yolların eğimi, virajı artıp yol genişliği önemli ölçüde düşmektedir. Santral Garaj'dan sonra doğu ve batıya da gitmesi anlamsız çünkü BursaRAY çalışıyor o yönlerde.  Bu beni şöyle bir sonuca götürüyor. MetroBus'ler ile taşımacılık yapılması durumunda kent içinde semtlere doğru ulaşımı sağlamak için Santral Garaj bölgesinde yeni bir dağıtım durağı oluşturulmak zorunda kalınabilir. Bu durakta iki şekilde davranılabilir:

1 - Metrobus ile Santral Garaj'a gelecek yolcular orada bekleyen ve muhtemelen yeni açılmış hatlar ile ücretsiz olarak şehrin ilgili noktalarına otobüslerle dağıtılır. Ancak bu uygulama var olan Terminal Otübsleri sisteminin sadece kalkış noktasını Terminal içi değil kent içine almış olmaktan daha farklı bir uygulama olmaz. MetroBUS için fiyasko'ya dönüşür. Çünkü amaç daha konforlu bir yolculuk ve kent merkezi içinde gezen araç sayısını daha az araç bulunan semtlere dağıtmak olmalıdır. Bu uygulama ile istenilen sonuç alınamaz, aksine daha önce kent içine girmeyen otobüsler de kent içinde dolanmaya, terminal dışında noktalara erişim amacıyla kullanılıp gereksiz yere sıkışık bir taşımacılık yapmaya başlar.

2- Bu yöntem ile Santral Garaj'a kadar MetroBUS ile gelen yolcular BursaRAY'a ücretsiz aktarma yapar. Ancak BursaRAY sadece ana bir omurga olduğu için doğu ve batı yönündeki belirli BursaRAY duraklarına sadece o bölge içinde çalışan otobüsler konularak (ki bunlar da ücretsiz olmalı) tüm semtlere dağıtım yapılabilir.

Örneğin Kaplıkaya'ya gidecek biri Santal Garaj'dan BursaRAY'a aktarma yapıp Yüksek İhtisas (eski fakülte) durağında inmeli ve orada çevre mahallelere gitmek için bekleyen ilgili bir otobüse tekrar aktarma yapabilmeli. Böylece Terminal'den kalkan bir otobüs kilometrelerce yol alması sonucu Terminal'e gitmeyecek kişilerin de Terminal'den gelen (giden) insanları taşımakla mükellef olan otobüslerde aşırı yolcu kalabalığı yapması en aza indirilir. Ya da Sinandede'ye gidecek biri Davutdede BursaRAY durağında inse ve sadece o bölgede çalışan bir otobüse aktarma yapsa yok yere Setbaşı, Teleferik, Siteler, Yeşil Yayla yollarında zaman geçirmekten ve Siteler'e giden biri ile aynı otobüsü paylaşıp kalabalıkta boğulmaktan kurtulur.

Bu ikinci yöntem şimdiki gibi tek vasıta ile ulaşımı 3 aktarmaya çıkardığı için dikkat edilmesi gereken en önemli nokta tüm aktarmaların ücretsiz olması veya alınacak toplam ücretin varolan Terminal Otobüslerinde alınan ücretin üzerine çıkmamasıdır. Ayrıca BursaRAY'dan inince dağıtım yapacak otobüsler sık aralıklarla çalışmalıdır ki zaten uzun yoldan gelen veya uzun yola giden insanlar o yorgunları içinde bir de tıka basa dolmuş otobüslerle uğraşmasın.

Eğer özellikle belirttiğim ikinci yöntem uygulanırsa bana göre MetroBUS sistemi şimdi şikayetlere sebep olan tüm uygulama sorunlarını azaltır. Görünürde uzak semtler için 3 aktarma yapıyor olmak itici gelse de öyle sanıyorum ki örneğin bir 94 no'lu hat gibi bindikten sonra 1,5 saat boyunca tıka basa yolculuk etmeyi aynı paraya 3 aktarmayla daha rahat bir yolculuğa tercih ederler.  

MetroBUS ise tek çalışmada çok sayıda yolcuyu taşıdığı için daha Terminal'den kalktığı andan itibaren herkes rahat etmiş olur. Belki de Terminal için düşünülen BursaRAY hattının yapımı ötelenebilir bir duruma dahi geçer.  


Batur

16 yıl önce - Cmt 09 Eyl 2006, 12:07

Akın abinin verdiği bilgilere göre gerçekten metrobus için Bursa’da en uygun aks S.Garaj-Terminal güzergahı. Ancak Terminale Bursaray bağlantısı eninde, sonunda yapılacak. Bu yüzden maliyeti dolayısıyla metrobus’ın Bursaray yapılana kadar geçici olarak çalıştırılabilecek bir araç olmadığını düşünüyorum. Olsa olsa özel duraklarıyla ve kendi özel yoluyla Bursaray’ın yapılmasını gerek kılmayan ciddi bir rakip olur. Böyle olmasını istemem açıkçası. Bir de şöyle bir durum var, önümüzdeki yıl belediyenin S.Garaj ile Terminal arasındaki lambalı kavşaklara köprülü kavşak yapım planları var ve bu kavşaklar Bursaray hattına göre yapılacak.

İ.Osmanoğlu
16 yıl önce - Cmt 09 Eyl 2006, 13:16

Alıntı:
Arkadaşlar; eskiden 38 ve 39 nolu hatlarda çalışan 23 adet halk otobüslerine, belediye  3 aylığına 36,36/A,3/İ,28 nolu hatları sözleşmeli olarak kiraya verilmiştir. 3 ay sonunda bu hatların sözleşmesi bitecek merak ediyorum  acaba belediye bunlara hangi hatları verecek?

 Şu günlerde gündeme gelen bir konu daha var:Belediye 38 ve 39 nolu hatları Bursa Özel Halk Otobüsleri Odasına devredip,aldığı komisyonu %13 ten %15e yükseltmeği teklif ediyor ;ama bizde sıcak bakmıyoruz. Çünkü bu şartlarda belediyenin nasıl bir tavır alacağını bilemiyoruz.



Bencede şu anda metrobüs gibi bir yatırıma gerek yok. Şu anda çalışan körüklü 38'ler o hattı çok iyi götürüyor. Yeterki erkut arkadaşımızın dediği gibi 38 ler özelleştirilip yeşil otobüs haline getirilmesin. Öyle olursa değil metrobüs şimdiki körüklüler bile hayal olacak.  

İ.O.


Cem Telgeren
16 yıl önce - Cmt 09 Eyl 2006, 23:15

İstanbul'da da yapılması düşünülen metrobüs uygulamasının Bursa'da uygulanabilir olması muhtemel dahilindedir.Cadde yapısı ve metrobüs uygulamasının genel özellikleri düşünüldüğünde gerçekten metrobüs yapılmasına en uygun güzergah Yalova yolu olacaktır.Yalova Yolu'nun geçtiğimiz yıllarda genişletilmiş olması ve çevreyolu dolayısı ile eski yoğunluğunun kalmaması iki şerit yolun metrobüs'e ayrılması çok büyük bir problem yaratmayacaktır.Terminale ulaşımı sağlayan ve pek çok Bursalının da malesef memnun olmadığı Terminal Özel Halk Otobüslerinin de sözleşmesinin 2007 yılında sona ereceği düşünülürse Terminal'e ulaşımın yeniden yapılandırılması söz konusu olacaktır.İşte bu yüzden Terminal'e ulaşımda metrobüs uygulaması alternatifi de göz önünde bulundurulmalıdır.Yanlız burada dikkat edilmesi gereken konu Terminal çıkışlı metrobüslerin nereye kadar gidebileceği olmalıdır.Bursa'nın metrobüs çalıştırılabilecek caddeleri sınırlıdır.Genel trafiği engellemeyecek metrobüs uygulaması sadece İzmir ve Ankara yollarında ve yakın çevre yolunda düşünülebilir.Benim fikrim Terminal'den kalkışlı üç adet metrobüs hattı kurulmasıdır.

1)Terminalden kalkarak Doğu yakın çevre yolu güzergahı ile Yüksek İhtisas Hastanesi kavşağına ulaşan ve burada Bursaray'a entegre olan bir metrobüs hattı.Metrobüs ile buraya ulaşan yolcular burada oluşturulacak bir aktarma durağı ile Bursaray'a ya da halk otobüsleri ile çevre mahallelere taşınabilirler.

2)Terminalden kalkarak Santral Garaja yani yeni yapılmakta olan Kent Meydanına gelecek bir metrobüs hattı.Buraya gelen yolcular yine Bursaray'a ya da şehir merkezine çıkan diğer ulaşım araçlarına aktarma yapabilirler.

3)Terminalden kalkarak Batı Yakın Çevre Yolu ile Uludağ Üniversitesine giden bir metrobüs hattı.Bu hat kurulduğunda Bursaray'ın bence Uludağ Üniversitesine kadar uzatılmasına da gerek kalmaz.Bursaray ile Küçük Sanayi İstasyonuna gelen yolcular burada Metrobüse aktarma yaparak üniversiteye ulaşabilirler.

Tabii bu dediklerimizin gerçekleştirilmesi için iyi bir fizibilite yapılması şarttır.Terminal'e ulaşım için kurulacak Metrobüs ya da Bursaray hattı alternatiflerinin hangisinin daha düşük maliyetli olacağı iyi hesaplanmalıdır.Bu güzergahta metrobüs hattının kurulmasının daha az maliyetli olacağı düşünülebilir.Ancak burada kullanılacak otobüslerin de iyi seçilmesi ve ihtiyaca cevap verebilecek araçlar olması gerekmektedir.Aslında metrobüs hattı kurulması durumunda ilk etapta BOİ'nin elindeki körüklü otobüslerin bir kısmı gerekli düzenlemeler yapılarak kullanılabilir.BOİ'nin elindeki otobüsleri metrobüs haline getimek için gerekli donanıma ve teknolojiye sahip olduğunu düşünüyorum.İkinci etapta ise bu iş için özel olarak üretilmiş tek ya da iki körüklü araçların alınabileceği düşünülebilir.

Sonuç olarak çağdaş ve raylı sistemlere alternatif bir toplu taşımacılık sistemi olan metrobüs sisteminin Bursa için de düşünülebileceğinin ve gerçekleştirilebileceğinin mümkün olabileceği görülmektedir.Böylece Bursa çağdaş ve modern ulaşım sistemlerinin birbirleriyle entegre olduğu bir kent haline gelecektir.



Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cmt 12 Nis 2008, 04:52

Uludağ Üniversitesi ile Terminal arasında (Batı çevreyolunu kullanarak) ilerleyen bir Metrobüs hattı, Bursaray'a destek amaçlı olarak yeterli verimi sağlayabilir mi? Otobüsler tek ya da çift mafsallı olarak düşünülebilinir.

Akın KURTOĞLU


yusuf ülkü
14 yıl önce - Cmt 12 Nis 2008, 05:34

Benim bildiğim üniversite ile terminal arası otobüs mevcut.Ayrıca Rayın C etabıda yapılacak. C etabı tamamlandığında otobüsün yetmediği yerde terminal-garaj(otobüs)+ garaj-üniversite(ray) olarak alternatif yaratılabilir.Ama belediyenin ekstradan bu şekilde bir girişim yapacağını sanmam.En fazla otobüs seferlerini sıklaştırır.

Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cmt 12 Nis 2008, 07:10

Fakat, C ve D etaplarının ne zaman sona ereceği bir muamma... Oysa Metrobüs hattı, planlı bir çalışmayla en fazla 6 ayda hazır hale getirilebilen son derece pratik bir sistem...

Akın KURTOĞLU


turker ustun

14 yıl önce - Cmt 12 Nis 2008, 13:21

Yalova yolu türkiyenin ilkçevre yoludur. Yolda daralma olacağından bu zor gibi gözüküyor.

f.akgun

14 yıl önce - Pzr 13 Nis 2008, 23:43

bence BursaRay'ın terminale gitmesi daha mantıklı....



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara