Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cmt 22 Tem 2006, 01:41
Bursaray B Etabı Açıldığında Eldeki Araçlar Yeterli Olacaklar mı?




Bursaray'ın sahip olduğu 48 adet B-80 model tramvay seti, haftaiçi: 1 ve 2 numaralı hatlarda; 4 ile 6 arasında değişen katarlar şeklinde çalışıyorlar. Katarlar çoğunlukla 3-4 arasındaki B-80'lerden oluşuyor. Sabahları ilk 80 dakika boyunca; 48 dakikalık tur müddetlerinde 4 katar (2 hatta toplam 8 katar => 8 X 4 B-80 = 32 adet B-80) 12 dakikada bir, ardından da 150 dakika boyunca; 6 katar (2 hatta toplam 12 katar => 12 X 4 B-80 = 48 adet B-80) 8 dakikada bir çalıştıktan sonra, akşam 20:30 civarlarına kadar 10'ar dakikada bir 5 katar (2 hatta toplam 10 katar => 10 X 4 = 40 adet B-80) şeklinde çalışıp, son olarak da geceyarısı 24:00'e kadar yine 12 dakikada bir 4 katar (2 hatta toplam 8 katar) şeklinde bir profil gösteriyorlar. Burada katarların gün içinde 3-4 arasında değişen B-80'den oluştuğu varsayılarak, ortalama %75 verimle çalışıyorlar (Sabahları 150 dakika boyunca çalışan katar toplamları; 2 X 5 = 10 olarak da planlanıyor olabilir. İnce hesaplaması gerekmektedir. Bu durumda; 10 X 4 = B-80 kullanılıyordur   ).

Bursaray'ın Doğu etabı hizmete girdiğinde, eldeki 48 adetlik B-80 setleri yeterli olamayacaktır. Çünkü Şehreküstü'den itibaren; 6 istasyon daha ilerleyecektir. Bu da tek yönde 12 dsakikalık bir ek süre (dönüşteki süre de eklendiğinde 24 dakikalık bir fazla seyahat süresi) oluşacak. Bunu karşılamak için de (sadece Şehreküstü kalkışlı ve Arabayatağı sonduraklı bir mekik sistemi dahi olsa) => 24 + (2X3 [ilk ve son istasyonlardaki indi-bindi bekleme toleransları]) = 30 dakikalık turlarda; 4 dakikalık kalkışlar için; 8 katar, 6 dakikalık kalkışlar için; 5 katar, 10 dakikalık kalkışlar için de; 3 katara ihtiyaç vardır.

Bursaray'ın Batı yakasındaki 1 ve 2 numaralı hatlar, birbirlerinin üzerine bindirilerek işletildiği için, herbirindeki 8 dakikalık kalkışlar, aslında Acemler-Şehreküstü arasındaki beraber kullanılan güzergâh üzerinde; (8/2) = 4 dakika ile (12/2) = 6 dakika arasında gerçekleştirilmektedir. Oysa Doğu etabı tekparçadan teşekkül edeceği için, buradaki frekansları; halihazırda çalışacak setlerin geçiş aralıkları belirleyecektir. Yani, günlük; 3-8 arası ek katara (12-32 arası B-80 tipi sete) ihtiyaç duyulacaktır. Şayet katarlar; 4 yerine 3'er adet B-80 benzeri setten oluşacaksa, bu durumda da; 9-24 arası ek set ihtiyacı doğacaktır.

Yani, Bursaray'ın elindeki set adedini en kötü ihtimalle; %50 oranında artırması mecburiyeti vardır. Gelecek yıl sonunda, Bursaray araç parkının; 64-80 arasında bir rakama ulaşması gerekmektedir.

Yeni alınması plânlanan setlerle ilgili herhangi bir taze habere ulaşan var mı?

Akın KURTOĞLU


kıvanç

15 yıl önce - Cmt 22 Tem 2006, 13:00

b etabı açıldığında yaptığınız hesaptaki gibi araç sayısı yetmeyecektir..bu durum için belediye aynı firmaya 20 civarı yeni araç (tam rakam söylenmedi hiç) sipariş etti..
araçların şeklinin eskileriyle aşşağı yukarı aynı olacağı ama bu sefer klimalı olacağı,yeni eski aletlerin biraz makyajlanmış hali olacağı söylendi..şimdilik bu kadar.


Emre Alkor
15 yıl önce - Cmt 22 Tem 2006, 13:17

bu sene sonunda veya 2007 başında başlanacak denilen üniversite etabıyla birlikte alıncak vagonlar bu sayıya dahilmi yoksa onlar ayrımı?

SABRİ BİLGİN
15 yıl önce - Cmt 22 Tem 2006, 13:39

Alıntı:
bu sene sonunda veya 2007 başında başlanacak denilen üniversite etabıyla birlikte alıncak vagonlar bu sayıya dahilmi yoksa onlar ayrımı?


Başkan Şahin,Bursaray C etabı dediğimiz üniversite etabı için hazineden kredi alabilmek için uğraşırken sanıyorum 55 milyon avro kredi bulmuş,ayrıca vagonlar için de artı 75 milyon avronun serbest bırakıldığını söylemişti.Bu durumda alınacak vagonların B etabı ile birlikte C etabında da kullanılması mümkün olabilir.Kuşkusuz o parayla ne kadar vagon alınabileceğini bilmeden bunları söylüyorum.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cmt 22 Tem 2006, 15:47

Alıntı:
Kuşkusuz o parayla ne kadar vagon alınabileceğini bilmeden bunları söylüyorum.

İstanbul'daki Bombardier setlerinin herbiri; 1-1.5 milyon dolar mertebelerinde satın alınmıştı yanlış hatırlamıyorsam şayet...  Bursa, bu toplu alım için 75 milyon euro ayırdıysa, 50-75 arası yeni set gelecek demektir

Akın KURTOĞLU



Olgun AKBAL
15 yıl önce - Pzr 23 Tem 2006, 20:04
Vagon Problemi


Bence bu konuyu Büyükşehir belediyesi daha sonra düşünecektir. Onlar için ön planda olan şantiye işleri. Bu konuda hakveriyorum sana. Fakat belediye bizim gibi düşünmüyor; bu gibi sorunları; insanların balık istifi şeklinde gitmesinden sonra başlayan şikayetler ve yakınmalar neticesinde bizler gibi düşünmeye başlıyacaklar.
   Metro seferlerinde bence kalitesizlik, bu tip olaylar sonucunda meydana gelir. İlk Bursaray seferleri ne güzeldi, babam ile binmiştik çok rahat oluyordu üstelik de hızlıydı (Şu hız konusunu bir türlü anlıyamıyorum, rahatlıkla 80 km\h hız ile gidilebilecekken daha yavaş gidiliyor) İlk senenin ardından vagonlar 3'ün altına inmezdi genelde 4 olurdu. Bu seneler artık 4'ü göremez olduk artık vagonlar daha kalabalık ve kemekeş bir hal aldı. Üstelik vagonların içinin yetersiz havalandırılması'da bu olumsuzluklara bir karkı sağlıyor. Yani konu dönüp dolaşıp şu vagon sayısına geliyor Akın abi.


Ali Melih Atafırat

15 yıl önce - Pzr 23 Tem 2006, 21:37

Bence vagonların 4 den 3 e inmesi elektrikten tasarruf etmek için. Yoksa vagon sayısı şimdilik yeterli. Bursaray da çalışan vagonların hepsi motorlu. Yani motorsuz vagon yok. (Bu tip vagonların teknik bir ismi vardı ama hatırlıyamadım. Akın Bey mutlaka bilir). Bu da ne kadar az vagon kullanırsanız o kadar elektrikten tasarruf edeceksiniz demektir.
Problem asıl buradan kaynaklanıyor. Sabah ve akşam saatlerinde 4, 10 ile 16 saatleri arasında da 3 vagon çalıştırıyorlardı ki bu normal. Bunu değiştirdiler mi bilmiyorum.  Herhalde belediye daha fazla tasarruf etmek istiyor. Hıza gelince, bu kadar sık durak arasında 80 km çıkacak zaman pek kalmıyor. Ayrıca bu vagonlar hafif metro vagonu. 80 km gidebilmelerine rağmen hızlanma süreleri ağır metro vagonları kadar yüksek değil ve onlar gibi otomatik kontrollu da değiller. Yani bizim Bursarayımızdan ağır metro özelliklerini beklemeyelim. Eskiden daracık minibüslerde 1 saate gittiğimiz yere şimdi 15-20 dakikada giderken bursaray a değerini verelim.

Selamlar

Ali Melih Atafırat


Ebru K.Türk
15 yıl önce - Pzr 23 Tem 2006, 22:40

Başlık konusuyla çok alakalı değil ama hep bir konu aklıma takılıyordu. Belki bir bilen burada cevap verebilir diye düşündüm.

Bildiğimiz üzere Bursa metrosu aslında bir hafif metro sistemi. Yer altından veya yüzeyden gittiği noktalar var.

Asıl merak ettim şey ise ilerde bir gün bu hali yetersiz gelirse ve ağır metro sistemleri gibi çok daha hızlı gidebilen, çabuk hızlanıp çabuk duran vagonlar alınmak istense. Yani altyapı olarak daha hızlı bir metro hattı olarak kullanıma ne kadar müsait?

Raylardan itibaren tüm altyapı sökülmeden modernize edilemez mi? Yoksa uygun ray açıklığına sahip yeni ağır metro vagonları alınıp, elektrik aldığı (şu anda üstten giden) kablolalarını kaldırıp da ağır metrolar seviyesinde bir nisbeten basit değişiklikler ile ağır metro standartlarına kavuşması mümkünmü?

Doğru hatırlıyorsam BursaRAY kurulurken dönemin yönetiminden ileride tüm sistemin tamamen sökülüp yeniden kurulmasına gerek kalmadan modernize etmeye uygun demişlerdi ama açıkcası genelde yöneticilerin sözlerine güvenim pek yok.

Bu konuda bilgisi olan varsa paylaşırsa çok sevinirim.


Ali Melih Atafırat

15 yıl önce - Pts 24 Tem 2006, 00:41

Bursaray istenirse ağır metroya çevrilebilir tabii. Bu bir maliyet meselesi. Hat tamamen taşıt trafiğinden ayrılmış durumda. Ray açıklığı da metro standartlarında olduğu gibi, duraklarda, asansörleri ve yürüyen merdivenleriyle ağır metro'ya yakın. Yalnız belki  peronların genişlik ve uzunluklarında değişiklik olabilir. Ama vagonların değişmesi ve sistemin elektrik enerjisinin yükseltilmesi lazım. Bunun yanında tabiiki sinyalizasyon değişecek ve sistemi vatmandan bağımsız kılan bir otomatik kontrol şebekesi gerekecek. Bunlar da tabii pek basit şeyler değil. Böyle bir maliyeti ancak İstanbul ve Ankara gibi yüksek yolcu trafiği olan şehirler kaldırabilir düşüncesindeyim. Zaten şimdi Bursaray genişleme sürecinde olduğu için yatırımların buralara yapılacağı ortada. Ama ilerisi için temel mevcut.  

Selamlar

Ali Melih Atafırat


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Sal 25 Tem 2006, 17:09

B-80 modeli yüksek tabanlı Bursaray vagonlarının herbiri (çift vagonlu ve mafsallı bir seti için); 287 kişi alıyor (60 kişilik oturma kapasitesi mevcut). Bunların üçünden oluşturulan bir katarın maksimum kapasitesi; 3 X 287 = 861 kişi (Türkiye standartlarında 900-1000 rakamını da rahatlıkla zorlayabilirler   ) 180 kişilik de oturma kapasitesi oluşuyor. Demek ki, her bir sefer için 900-1000 kişilik bir kapasite sunumunu yeterli buluyorlar.

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara