Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Sal 18 Tem 2006, 14:02
Toplu taşıma araçları teknik terimler sözlüğü


HER TÜRLÜ TOPLU TAŞIMA ARACIYLA İLGİLİ ÇEŞİTLİ TEKNİK TERİMLERİN BİR YERDE TOPLANMASI ÇALIŞMASI HAKKINDA

Bu bölüm altında, İstanbul'daki her türden toplu taşıma aracını alâkadar eden çeşitli teknik terimleri birer paragraflık açıklamalar halinde toplamaya çalışacağız (Konkors, kurp, plantonluk, tamir otobüsü, davlumbaz, makas, terminüs, buraj, balast, akbil tomu, motorbot, denizjeti, sujeti, orer, füniküler, depar servis, ring hat, pantograf, katener, filo numarası, aç-kapa tünel, bat-çık tünel, frekans, tur müddeti, iskele/sancak, seren direği, güverte, lomboz, solo, metrobüs, mafsal, pullman, ölü kilometre, tahlisiye sandalı, tornistan, set, katar, motris, ekspres, projektör, çıma, cetvel, kondüktör, vatman, pik hat, midibüs, lumbar, mekik vs...). Ardından, biriken tüm maddeler alfabetik sıraya sokularak, kilitli bir başlık altında toplanacaklardır. Yeni terim eklemeleri yine bu içinde bulunduğumuz başlık altına iliştirilmeye devam edecek olup, yeni gelen bilgiler ana sözlükteki ilgili yerlerine aktarılacaklardır.

Haydi bakalım beyler... Bu konuda açıklanması gereken o kadar çok madde var ki, adıgeçen kaynak, doldur doldur bitmeyecek cinsten... Karayolu, denizyolu, demiryolu konularında uzman olan arkadaşlar, kendi alanlarındaki bilgilerini kurcalayarak, bunları sadece birer paragraflık maddeler halinde açıklayarak ve de şayet imkân varsa altlarına birer fotoğraf ekleyerek, sözlüğe desteklerine başlayabilirler. Tamamlandığında da, bu çalışmanın bir benzerinin olacağını zannetmiyorum...  

Akın KURTOĞLU


Murat Caner
13 yıl önce - Çrş 19 Tem 2006, 00:41

Ben bu başlığa hiç bulaşmayayım. Beni bozar. Hepsinin bende Türkçeleri var. Bu da sizi bozar.

Mehmet Kasım
13 yıl önce - Çrş 19 Tem 2006, 15:51
Teknik


Çevremdekiler Bilişim sektöründe çalışmama rağmen pek teknik biri olmadığımı söylerler.Bu teknik terimler biraz bana uzak gibi duruyor.Ama ben bozulmam tabi.Bu başlığın en iyi öğrencisi olabilirim.

Şaft'ı biliyorum mesela.Metro çalışmalarını başlatabilmek için , gerekli malzemeyi ( iş makinası , tünel delem makinası vs. ) indirebilmek ve tünel kazılmasından çıkan toprağın dışarıya çıkarılmasını sağlamak için açılan geniş baca şeklindeki geçici yapı.

 

(+)




selim_
13 yıl önce - Çrş 19 Tem 2006, 15:55

Ben maalesef bilmediğim birşeyi soracağım buraya.
İETT'nin istatistiklerinde de var. Ölü km. ve Kayıp km. ne anlama geliyor ? Bilen birisi sözlüğe katkı amacıyla yazabilir mi?  


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Çrş 19 Tem 2006, 17:14

Alıntı:
İETT'nin istatistiklerinde de var. Ölü km. ve Kayıp km. ne anlama geliyor ? Bilen birisi sözlüğe katkı amacıyla yazabilir mi?

  • ÖLÜ (KAYIP) KİLOMETRE: İETT otobüslerinin, sabahları garajlarından çıkmalarından itibaren ilk kalkış noktalarına kadar, akşamları da son seferlerinin akabinde yeniden garajlarına dönerken katettikleri yolcusuz (dolayısıyla; kazançsız) boş seyr-ü seferlerine verilen addır. Bunun bir derece önüne geçebilmek için, İETT'nin son yıllarda başlattığı garaj parçalama ve daha küçük kapasiteli yeni park garajları oluşturma çalışmaları, ölü kilometre toplamının azalmasına yol açmaya başladı. Burada amaç; ilk kalkış noktalarının yoğun olduğu bölgelerin ortasında (ya da olabildiğince yakınında) yeni park garajları oluşturmak, böylelikle Garaj-Terminüs, Terminüs-Garaj gidiş-gelişlerinin mümkün mertebe azaltılması prensibine dayanmaktadır. Beykoz-Şahinkaya ve Pendik-Yunus garajları, bu konuda atılan ilk adımlardır. İntikal mesafeleri azaldıkça, ölü kilometre toplamları da bu oranda azalmaktadır.
Akın KURTOĞLU



Kemal Çevik
13 yıl önce - Prş 20 Tem 2006, 12:41
Avansa geçmek


. AVANSA GEÇMEK. Artık unutulmaya yüz tutan, tramvay zamanından kalma bir IETT deyişi. Vaktinden önce seferi tamamlamak anlamında kullanılırdı. Hareket aralıklarını bozduğu için amirler tarafından titizlikle izlenirdi. Geç kalmamanın çaresi genelde yoktu ama erken gelmemenin vardı. Büyük olasılıkla bugünkü trafikte böyle bir durum artık olmuyordur.

. PAN YAPMAK Fransızca panne (=arıza ) kelimesinden türetilimiş arıza yapmak anlamında kullanılırdı. Bu da büyük olasılıkla Societe des Tramways d'Istanbul'dan miras kalmıştı. Günümüzde kullanılıp kullanılmadığını bilmiyorum.

.ZAYİ SEFER (Kayıp sefer) Gecikme, arıza gibi nedenlerle seferin tamamlanması için yeterli zaman kalmamasıi ya da gidecek araba olmaması durumunda yapılamayan seferleri tanımlamak için kullanılırdı.

. MAKAS ARABASI Bir hatta sabah ve akşam çalışan, ancak ortada çalışmayan arabalardan ana duraklarda bir kenarda bekleyenler. Bunlar gerektiğinde sefer zayi etmemek için başka hatlar da verilebilir.

.SABAH; ORTA; AKŞAM Şu andaki durum nedir bilemiyorum, ama 1970'lerde sürücü ve biletçiler üç vardiya halinde çalışılırlardı. En erken çalışanlara SABAHÇI, en geç gruba AKŞAMCI, aradakine de ORTACI denirdi.


ümit 806

13 yıl önce - Prş 20 Tem 2006, 14:09

Alıntı:
Şu andaki durum nedir bilemiyorum, ama 1970'lerde sürücü ve biletçiler üç vardiya halinde çalışılırlardı. En erken çalışanlara SABAHÇI, en geç gruba AKŞAMCI, aradakine de ORTACI denirdi.

Şimdi bir de sabah 4, akşam 4'erden 8 saat çalışan DİNLENMELİ şöförler var



barış34
13 yıl önce - Prş 20 Tem 2006, 14:28

şanzıman: sabahçı 8 saati doldurduktan sonra oto yu sabahçıdan alıp devam eden akşamcı.
 


hakan_1970
13 yıl önce - Prş 20 Tem 2006, 21:48

Bu çalışmayı sözlük veya ansiklopediden yapmak daha doğru olur ama iki kelimeyle karınca kararınca katkıda bulunayım.

Tur müddeti:
İETT duraklarında ve internet sitesinde rastlanmaktadır. Bir otobüsün ilk durağından kalkarak son durağa varması, beklemesi ve tekrar geri ilk kalktığı durağa  varıncaya kadar geçen süredir.

Frekans:
Ulaşım için frekans, ''sefer sıklığı'' anlamındadır, 10 dakikada 1, 15 dakikada 1, saatte 1 vb gibi.


hakan_1970
13 yıl önce - Prş 20 Tem 2006, 22:06

Alıntı:
ÖLÜ (KAYIP) KİLOMETRE: İETT otobüslerinin, sabahları garajlarından çıkmalarından itibaren ilk kalkış noktalarına kadar, akşamları da son seferlerinin akabinde yeniden garajlarına dönerken katettikleri yolcusuz (dolayısıyla; kazançsız) boş seyr-ü seferlerine verilen addır.

Eskiden (1980-1983 aralığında olmalı, çünkü benim birkaç defa rastladığım çoğunlukla Ikarus solo idi) kayıp kilometreyi azaltmak için Pazartekke Garajı'na giden araçlar, akşam saatlerinde Eminönü'nden boş gitmek yerine tabelalarını ters çevirirler ve alabildiği yolcuyu alarak Topkapı Garajı'na en yakın durağa kadar giderlerdi. Tabelanın tersinde ''Topkapı Garajına gider'' yazardı.
Bu uygulamayla hem otobüsün boş gitmesi önlenmiş olur, hem de 84 Topkapı-Eminönü güzergahı yolcuları evlerine daha çabuk giderlerdi. Ben bu uygulamaya hem birkaç defa rastladım, hem de bir defasında bu şekilde yolculuk etme imkanı bulmuştum.  

Not:
Bu mesajım başlığa uygun değilse silinebilir ya da başka bir başlığa taşınabilir.



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM