Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pts 17 Tem 2006, 02:07
BUR » C1.02. Bursa, Denizyolundan Yeterince Faydalanabiliyor mu?




BURSA'NIN DENİZ ULAŞIMINDAKİ ŞANSSIZLIĞI

Bursa her ne kadar bir kara şehri gibi gözükse de (bilhassa Uludağ'ın varlığı, onun heybetli dağın eteklerinde kurulan bir ova kenti gibi algılanmasına yol açmaktadır), aslında Kuzey sınırları tamamıyla denize bitişiktir. Marmara Denizi'nin güneydoğu bölümünde hatırı sayılır bir sahile sahip olan Bursa, Armutlu sınırından başlayarak; Narlı-Kumla-Gemlik-Kumsaz-Kurşunlu-Güzelyalı-Mudanya-Tirilye-Karacabey Kurşunlu ekseni boyunca Balıkesir sınırına kadar denizle kucaklaşan bir ildir. İlin sahip olduğu 135 km. kıyı bandının 22 km.lik kısmı kullanıma uygun olup, diğer kısmı (113 kilometrelik kısmı) değerlendirilememektedir.

Alttaki haritada, Bursa'nın sahil bandı kırmızı çizgiyle belirlenmiştir:



(+)


135 kilometrelik bir sahil şeridi hiç de azımsanmayacak bir rakam olup, Marmara iç denizinde gerçekleşen deniz ulaşımı ile entegrasyon için yeterli bir değerdir. Bilhassa İstanbul ile sağlanacak güçlü denizyolu bağlantıları, Bursa'nın her türlü nakilde hızlanmasına sebebiyet verecektir.

Günümüzde, Bursa sahillerinde mevcut olan; Kumla, Gemlik ve Mudanya iskelelerinden az miktarda yolcu nakli gerçekleştirilmektedir. Gemlik, Kumla ve Mudanya'dan İDO'ya ait deniz otobüsleri ile, İstanbul'un Yenikapı ve Bostancı bağlantıları yapılmaktadır. 1 yıl içinde devreye girmesi beklenen; "Güzelyalı-Yenikapı" Denizjeti hattı ile de araç nakli sözkonusu olacaktır (Muhtemelen, hergün karşılıklı 6-7'şer seferle).

  • Gemlik ve Kumla'nın İstanbul ile haftanın 3 günü 1'er seferi,
  • Mudanya'nın ise İstanbul'la hergün 3'er seferi,
mevcuttur.

Bu seferler, 350-450 kişilik denibüslerle yapılmakta olup, bunun dışında herhangi bir deniz ulaşım hattı bulunmamaktadır. Bursa'nın merkezinin sahilden ortalama 25-30 kilometre içeride kalıyor olması, onun deniz şehri olmamasını beraberinde getirmektedir (Uludağ 20 kilometre daha kuzeyde olsaydı, Bursa; sırtını dağa, eteklerini ise Marmara'ya veren mükemmel bir yerleşme olacaktı. Kader işte!...   )

Bursa'nın Marmara Denizi'nden çok daha verimli bir şekilde yararlanabilmesi için gerçekleştirilmesi mantıklı deniz hatları, açılması gerekli yeni iskeleler ya da mevcut seferlerdeki iyileştirmelerle ilgili önerileri bu başlık altında toplayacağız.  

Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
15 yıl önce - Pts 17 Tem 2006, 18:05

Benim bir hayalim var.Gün gelecek Bursa Büyükşehir Belediyesi bünyesinde İDO (İstanbul Deniz Otobüsleri) benzeri bir oluşum kurulacak.Adı da mesela BUDO (Bursa Deniz Otobüsleri) olacak.Bu kurum alacağı deniz otobüsleriyle Kumla,Gemlik,Kurşunlu,Güzelyalı,Mudanya,Zeytinbağı gibi Gemlik Körfezi kıyısındaki yerleşim birimleri arasında düzenli seferler yapacak.

Aslında benim bu hayalim hiç de gerçekleşmeyecek bir hayal değil artık.Bilindiği gibi Yukarıda saydığım yerleşim birimleri yeni kanunla Bursa Büyükşehir Belediyesi sınırlarına dahil oldular.Yani artık buraları da Bursa Kent merkezi içindeler.Bu yüzden önümüzdeki yıllarda bu yerleşim merkezlerinin önemi daha da artacak ve buraları sadece yazlık sayfiye merkezleri olmaktan çıkıp gelişecek ve kalabalıklaşacaklar.Ve zamanla bu yerleşim merkezleri arasında ( 'Bursa'nın deniz kıyısındaki mahalleleri arasında' da diyebiliriz.)deniz ulaşımı sistemi kurmak kaçınılmaz olacaktır.Hemen olmaz belki ama önümüzdeki 10-15 yıl içinde bu dediklerim gerçekleşebilir.

Konu Bursa'nın deniz ulaşımı olunca Güzelyalı-Yenikapı Hızlı Feribot projesinden bahsetmeden olmaz.Artık gün sayan bu proje hizmete girdiğinde bence Bursa-İstanbul arası ulaşım yollarının en çok kullanılanı ve en önemlisi haline gelecektir.Şimdiden pek çok Bursalı (Hatta İstanbullu) bu projenin bir an önce hayata geçmesini dört gözle bekliyor.Bu hat devreye girdiğinde Yalova-Yenikapı Hızlı Feribot Hattının da yoğunluğu azalacaktır.


Mert Doğan
15 yıl önce - Pts 17 Tem 2006, 20:06

Her nekadar bursa batıya doğru genişletilmek isteniyorsada bence önümüzdeki yıllarda bu gelişme kuzey ve kuzeybatıya doğruda olacak. özellikle mudanya yönünde zaten çok küçük bir ormanlık alan dışında yolun çevresi iç kesimlerine kadar hızla yerleşim alanı oldu. şimdi oralar büyükşehir statsüsü aldığından iyice gelişim hızlanacak ve muhtemel 3. merkez mudanya olacak bence.

Bu da deniz ulaşımında bir değişim mecburiyetini tetikler diye düşünüyorum. batı yönüne büyüme sürerken mudanya yönüne doğru da insanların ilgi duymasının büyük bir hız alacağının en belirgin işareti bence KORUPARK projesidir.

Çünkü hem yerleşim hem iş merkezi olarak büyük bir alan.Hatta Bursadeki en büyük AVM oraya yapılıyor.Bu sayede çevresi zaten gittikçe aktifleşen mudanya yolu ve mudanya hızla merkezileşir. Bursarayın diğer etapları ve doğalgaz bağlantısıda gelince artık sadece yazın değil kışında insanların kalacağı mükemmel bir yer olacak.

O açıdan bakınca kesinlikle hemen değil ama önümüzdeki çok uzun olmayan yıllarda bursa kent merkezinin artık sadece resmen değil fiilen de deniz kıyısına ulaşacağını düşünüyom. öte yandan yine BBB sınırları içine giren Gemlik ve İstanbul yolu civarıda son yıllarda hızla yapılaştı. Hele bi zamanlar Tofaş fabrikası civarında tarla olan yerler çoktaaaan alışveriş için mağazalarla doldu. Bursa terminali kuzeyde son yerleşim noktası iken şimdilerde bakıyorumda gemlike doğru aldı başını gidiyor binalar.

Asla gemlikle fiziksel olarak birleşemez Bursa bence ama bu gelişim aynı şekilde Gemlik serbest Ticaret Bölgesinin artan trafiğini, gemlikteki gelişmeyide ekleyerek düşünmemi sağlıyor. Yani gemlik de gittikçe genişliyor.Doğlagaz varmı gemlikte bilmiyorum ama yoksada yakında orayada gelir ve kışında daimi yerleşim yeri olur. Birde buralara biraz kısır kalsada şimdiden BOİ hatlarının açıldığını ve imkanlar arttıkça yeni ve daha sık seferler konulup ulaşımın daha kolay olacağını ekliyorum. Şu hal itibariyle ben çoktan elime geçen ilk fırsatta Mudanyadan bir ev almayı kafama koydum. Benim gibi düşünen pek çok insanıda çevremde görüyorum.

Deminde dediğim gibi böyle bir durumda kalifiye bir deniz ulaşım ağının ortaya çıkması kaçınılmaz olacaktır.Bunu hızlandıracak şeyler ise kaliteli ve sık sayıda -mümkünse BOİ ve metro ile- şehir içi ulaşım hatlarının artması ile sadece yazın değil kışında aynı yoğun nüfüsu  barınmaya ikna edecek şekilde su v doğalgaz sorunlarının giderilmesidir. gerisi zaten yoğun bir nüfus olarak gelir ve ilk aşamada belki İDO'nun sağlayacağı ama ileride muhakkak Bursa'nında kendi şirketini kurarak devam ettireceği güzel bir deniz ulaşımı sağlanır.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pts 17 Tem 2006, 20:21

Bursaray'ın plânlanma aşamasında, şehirde üç ana aks boyunca ilerleyeceği düşünülmüştü: Doğu, Batı ve Kuzey... Batı ayağı Acemler'den itibaren ikiye ayrılarak dallanırken, Kuzey kolu Terminal'e kadar ulaşmalı diye düşünülmüştü. Batı tarafındaki dallanan alttaki kol Üniversite bağlantısını gerçekleştirirken, üstteki kol da kuzeybatıya doğru ilerleyerek, bir süre sonra Mudanya sahillerinde denizle buluşabilir. Bu sayede Mudanya'nın gelişimi hızlanır, ulaşım kolaylaşır ve hızlanır ama belki de hepsinden en önemlisi; şehrin çekirdeği raylı bir sistem vasıtasıyla denize açılır.  

Benzer şekilde (teknolojinin imkân verdiği ölçülerde) Terminal hattı da devreye girdiğinde, ilerlemesine devam edilerek, Gemlik Körfezi'ne ulaşması sağlanabilir. Bunlar, bugün itibarıyla çok masraf ve emek gerektiren projeler gibi görünse de, İstanbul örneğini hiç akıldan çıkarmamamız lâzım. 10 yılda bir neredeyse ikiye katlanan devasâ bir şehir olan İstanbul'un benzer büyümesini, bir noktadan sonra Bursa da yaşayacaktır kesinlikle... Bu yüzden Gemlik ve Mudanya (hatta belki Karacabey), komşu kapısı gibi olacaktır. İlçeler arası boşluklar, ufak kesintiler haricinde ortadan kalkacak ve yekpâre bir metropol olma yolunda her yöne dallanıp budaklanacaktır.

Bursaray ile entegre sağlam bir deniz ulaşımı sistemi, Bursa'nın gerek ilçeler arasında, gerekse iller arasındaki yolcu transferine olumlu katkılarda bulunacaktır. Arkadaşların da söyledikleri gibi, Gemlik Körfez içi deniz ulaşımı, deniz otobüsleriyle olmasa bile, hiç değilse şimdilik motorbotlarla gerçekleştirilebilinir. Körfez içindeki yerleşimler birbirlerine kabul edilebilir mesafelerde yakın olup, birbirlerine zig-zaglarla bağlanabilirler. Bu sistem için, İDO'nun 1 yıldan fazla bir süredir Haliç'te yatan 6 motorbotunun birkaçından faydalanmak mümkündür. Gemlik Körfezi kuvvetli rüzgârlara ve dalgalara nisbeten kapalı olduğu için, motorbotların çalıştırılmaları pek zor olmayacaktır. İstanbul ile olan bağlantı da, şimdilik İDO denibüsleri sayesinde sağlanmaya devam edebilir. Yeni birkaç iskele ihdas edilebilir. Yeter ki, halk denizyolunu kullanmanın tadına varsın, farkı farkedebilsin!...    

Akın KURTOĞLU


Batur

15 yıl önce - Pts 17 Tem 2006, 21:13

Bursa maalesef denizyolu ulaşımından faydalanamıyor, bugünün koşullarında da en iyi faydalanma İstanbul-Bursa hızlı feribot projesi olur ve bana göre iki feribot yetersiz kalır. İlçeler arası faydalanma Mert arkadaşımızın dediği gibi Mudanya 3. merkez olursa ve de Bursaray Mudanya’ya kadar uzatılırsa daha kullanışlı olur. Bunun gerçekleşmesi de uzun sürmeyecek gibi gözüküyor.

Bu arada Bursa sahil şeridinde yazları faaliyet gösteren gezi teknesinin fotoğrafı vardı elimde, eklemek için umarım burası uygun olur, her ne kadar deniz ulaşımından faydalanamıyorsak da şimdilik bunlar var.  



(+)





(+)




Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pts 17 Tem 2006, 21:40

Yıllar evvel Gemlik Körfezi ve çevresine, deniz ulaşımı için verilen izinle ilgili, daha önceden sitede bir diğer başlık altına iliştirdiğim mesajın bir kısmını keserek yeniden aşağıya alıyorum...

Alıntı:
1920'lerin sonlarında Atatürk'ün Yalova kaplıcalarını sık sık kullanması ve buraya gidiş-gelişleri esnasında Yalova'yı çok beğenmesi üzerine (Atatürk'ün meşhur "Yürüyen Köşkü", Termal Kaplıcaları vs...), beldenin hızla gelişmesi gerektiğine kanaat getirerek, buraya İstanbul'dan şehirhatları vapuru seferleri düzenlenmesini istiyor. Ancak, İstanbul Şehirhatlarının işletme sahası daha dar bir bölgeyi kapsadığı için, derhal hizmet alanı genişletilerek, Tekirdağ'dan Tirilye'ye kadar, Marmara Denizi'nin ortasından uzandığı varsayılan zahirî bir çizginin doğusunda kalan tüm sularda TDİ Şehirhatları İşletmesi'ne vapur çalıştırma izni veriliyor.

Yani;

Tekirdağ-Kumburgaz-Çekmece-Yeşilköy-Sarayburnu-İstanbul Boğaziçi-Adalar-Bostancı-Kartal-Tüm İzmit Körfezi içi-Yalova-Çınarcık-Armutlu Yarımadası-Gemlik Körfezi-Kurşunlu-Mudanya ve Tirilye'yi içine alan, Marmara Denizi'nin Kuzey ve Doğu kesimlerine kıyısı olan tüm yerleşimler Şehirhatları Vapur İşletmesi'nin ilgi alanına dahil oluyor. Lâkin getiri önceliğini İstanbul İç Liman ile Boğaziçi, Adalar ve de kısmen İzmit Körfezi çektiği için, bu bölgeler haricine Şehirhatları İşletmesi girmiyor. Aslında Gemlik Körfezi 'nde de, (hiç değilse sembolik olarak bir adet köy tipi) vapur çalıştırılsaydı, günümüze kadar, denizyolu ulaşım kültürü halka aşılanacaktı.

Bakın İzmitliler'e... "İlle de vapur" diye nasıl da çırpınıyorlar. Benzer şekilde; Tirilye-Armutlu arasındaki 4-5 iskelenin yolcuları da bu keyfi zamanında tadacaklar ve böylelikle Körfez içi deniz ulaşımı günümüze gelene kadar kemikleşecekti. Belki de; Gemlik, Mudanya, Tirilye, Kurşunlu, Kumla, Güzelyalı iskeleleri, tıpkı Boğaz iskeleleri gibi tarihe tanıklık edecekler, nostalji yaşatacaklar ve bir kültürü beraberlerinde taşıyarak bugünlere getireceklerdi. Ama Bursa sahillerine nedense bu imkân verilmedi zamanında, çok yazık edildi...

Akın KURTOĞLU


kemalcanhakkı

15 yıl önce - Sal 18 Tem 2006, 19:42

Alıntı:
Bakın İzmitliler'e... "İlle de vapur" diye nasıl da çırpınıyorlar


Akın ustadım : valla bız ne kadar cırpınıyorsak siz de o kadar duyarlısınız.
yukardakı resımdekı tekne izzet kaptan izmitte denız ulaşımı ozel işletmedeyken İzmit korfezınde calısmıstı. Bursa-İstanbul arasında yapılacak seferler basladıktan sonra Bursada denız ulasımı yaygınlasabılır. Bence bu hattan sonra bursa içinde de uygun yerlerde rıng seferler duzenlenebılır (duzenlenmelı de). bu arda bursadan İstanbula sefer yapılması guzelde bız bı turlu su İzmit-İstanbul seferını baslatamadık, darısı basımıza dıyelım


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Sal 18 Tem 2006, 20:57

Alıntı:
bursa içinde de uygun yerlerde rıng seferler duzenlenebılır

Kemal Can'ın da vurguladığı gibi, Gemlik Körfez içinde bir özel motor (ya da daha ciddi projelendirilerek bir motorbot kiralanarak), Mudanya-Güzelyalı-Kurşunlu-Gemlik-Kumla-Armutlu iskeleler arasında mekik seferleri yapan bir deneme hattını hayata geçirseler çok güzel olur. Yukarıda saydığı iskelelerin içinde; Mudanya, Gemlik, Kumla ve Armutlu'da iskeleler mevcut olduğunu biliyorum. Diğerleri konusunda ise emin değilim, lâkin deniz motoru veya motorbot yanaşabilmesi için gerekli olan iskelelerin tanzimi pek de güç değil... Ayrıca, bu sayılanlar haricinde iskele yapılabilmesine elverişli (daha doğrusu yeterli müşteri potansiyeli oluşturabilecek) yerleşim birimleri var mı?

Akın KURTOĞLU


kıvanç

15 yıl önce - Çrş 19 Tem 2006, 00:38

cem telgeren'e..
bundan önceki belediyenin girişimden haberiniz olup damı öyle dediniz bilmiyorum ama, isim budo olmasa da,kurulması düşünülen bdu (bursa deniz ulaşım) diye bir proje vardı..hatta bende modelleme resimleride vardı..ancak ne oldu ne bitti bilmiyorum bu iş raflardaki yerini aldı..bdu ido'ya rakip olarak çıkacaktı piyasaya,iki tane deniz otobüsü ile..ben o projeyi vakti zamanında çok bekledim ama bir türlü olmadı..inşallah zaman içinde ido ya rakip olabilecek bir deniz ulaşım kurumumuz olur..saygılar.


Ali Melih Atafırat

15 yıl önce - Çrş 19 Tem 2006, 02:17

Gemlik körfezi ile İzmit körfezindeki yerleşimler arasında belirgin bir fark var. Karamürsel Gölcük arasındaki yerleşim yerlerinin hepsinin bölgenin merkezi olan İzmit ile bağlantısı, uzun yıllar yalnız deniz yolu ile sağlanabiliyordu. Kara yolu dar ve ulaşım imkanları sınırlıydı. Örneğin, eskiden bölgede tek lise İzmitteydi ve bütün öğrenciler okullarına bu gemilerle gidip gelirlerdi. Gemlik körfezinde ise durum daha değişik. Bölgenin büyük şehri olan Bursa deniz kıyısında değil. Gemlik-Mudanya arasında ise deniz yolunu verimli kılacak bir yolcu trafiği hemen hemen hiç yok. Yalnız Zeytinbağı'nın ve Gemlik körfezinin kuzey kıyısındaki Armutlu ve Sinekli gibi yerleşim yerlerinin Bursa bağlantısı düşünülebilir ki o da ancak Bursaray'ın Mudanya'ya ulaşmasından sonra faydalı olabilir düşüncesindeyim. Yalnız, yaz aylarında turistik amaçlı seferler düzenlenebilinirse belki körfeze biraz canlılık getirir.  
Fakat Akın Bey'in yazdığı gibi eskiden, karayolu taşımacılığının zor olduğu dönemde şehir hattı gemileri çalıştırılsaydı, bölge halkının denizle bağlantısı sağlanmış olur, herkes gemisine sahip çıkardı.

Selamlar

Ali Melih Atafırat



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara