Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pzr 16 Tem 2006, 17:05
Bursa BURULAŞ Otobüslerinin Hat Kodlama Sistemi Nereye Gidiyor?


BURSA GENELİNDEKİ OTOBÜS HAT NUMARALARI GİDEREK ÇIĞIRINDAN ÇIKIYOR!...

Bursa otobüs işletmesi BOİ (eski BBOİ), tarihi boyunca 2 defa kapsamlı bir numaralama değişikliğine gitti. 1970'lerde mevcut olan 1-16 arası hat numaralandırma sistemi, türevsiz olup, kolay akılda kalıcıydı. Fakat şehrin giderek büyümesi ve bununla orantılı olarak da genişlemesi neticesinde numaralar artırıldı, yanlarına türev harfleri eklenmeye başladı. Bu eklemeler, salt rakamların A, B, C, D, E, F... şeklinde genişletilmesinden ibaret oldu. Varılan son durağın isminin ilk harfi ile ilişkilendirilen bir sistem değildi. 70'lerin sonları ve 80'lern başlarında 100'lere varan BOİ otobüs hatları, sadece 1-22 sayı arasında sıkışıp kaldı. Sayı başına ortalama 5 türev getirilmiş oldu. Kimi hatlar tek bir belirteçten ibaret iken, bazıları 7-8 türeve kadar dallanıp budaklandı.

Sistemin giderek işlevsiz hale gelmesinden dolayı 80'lerin başlarında tüm numaralama sistemi dğeiştirilerek, Bursa'da Ulucami merkez kabul edilmek üzre saat yönünde tüm semtler yeniden numaralandırıldı. 130 civarındaki hat; 1-32 arasında tekrar belirlendi. Yine; A, B, C... ekleri iliştirildi. Fakat bu kez, salt numaralar da kullanıldı (1, 2, 3, 4, ... gibi).

Kent büyümeye devam ettikçe, bunlar da amacından uzaklaştı ve bilhassa; 8, 14, 19, 22, 24, 25, 30 gibi numaralarda türevler çoğalmaya başladı. Derken Bursaray sistemi devreye girdi ve şehrin Batı yakasındaki BOİ otobüsleri iptal edildi. Yerlerine B/ kodlu özel halk otobüsleri konuldu. Bunlardaki numaralama sistemi de, B/1'den başlayarak B/50'lere varan acayip bir sisteme oturtulmaya çalışıldı. Bu sefer şehirde B/25, 25/B gibi ikili türevler oluşmaya başladı. Bunlar farklı numaralar ve hatlar olmalarına (biri Doğu, yekdigeri Batı tarafında olmalarına) rağmen, iş yeniden karışmaya başladı.  

Geçen gün Bursa'nın web sitesinde yayınlanan son ulaşım hat listelerinde ise, kimi numara gruplarının tamamen boş oldukları, kimilerinin ise gereksiz yere dallandıkları görüldü.

B35/K, 6/F-2,6/K-1,9/P-A, 26/B-H, 26/B-Ş, B-7/A, B/36-A, B/36-C, B/44-A... şeklinde abuk (!) eklerden oluşan hatlar türedi. Bazı numaralar ise (8L, 43P gibi), sadece L veya P eki olan tek başına hatlardan oluşmaktaydı. Ancak 10-13 arası hiç otobüs hattı yoktu.

BOİ'nin oturup, masa başında tüm şehir genelinde artık bundan böyle kemikleşecek yeni bir hat sistemini hayata geçirmesi gereklidir. Aksi taktirde, bu gidişle yine 1980'lerin başındaki karmaşaya (çeyrek asır evveline ) geri dönülmesi kaçınılmaz olacaktır.

Bu başlık altında, Bursa'da uygulanabilecek en mantıklı numaralama sistemini zaman içinde çıkartacağız.

Akın KURTOĞLU


Batur

15 yıl önce - Pzr 16 Tem 2006, 19:57

Şu anki numaralama sistemi gerçekten çok karıştı, B hatları, tek başına kalan 6/F, 9/D, 14/L’ler, terminal otobüsleri, hepsi ayrı telden çalıyor. Bursaray faaliyete geçmeden önce BOİ hatları o kadar da karışık değildi aslında her rakam ve türevinin gittiği mahalle belliydi, 7’ler Hürriyet, 8’ler Bağlarbaşı-Hamitler, 14’ler 1050 konutlar gibi. Bursaray faaliyete geçince oluşturulan B kodlu hatlar ilk zamanlarda düzenliydiler, ama daha sonra iptal edilen hatlar ve bir kaçının türevinin ortaya çıkması düzeni bozdu. Örnek olarak Küçük sanayi istasyonunda çalışan iki tane BOİ otobüsü var biri B35/K diğeri 35/K.

Yıldırım etabı faaliyete geçince belediye numaralama konusunda iyi bir düzenleme yapmalı. Yoksa bu gidişle en düzenli kodlama Bursaray’ın olacak “1” ve “2”.


i.osmanoğlu
15 yıl önce - Pzr 16 Tem 2006, 20:00

Grerçekten hat numaraları çok karışık. Artık boide ne yaptığını bilmiyor ama son zamanlarda yeni açılan hatlara biraz da olsa mantıklı numaralar vermeye başladı. Örneğin gemlik için 1G, kestel için 1K, küçük kumla 3K, mudanya 1M, güzelyalı 1GY(bu gy de ne oluyor gzlyz yazsaydılar bari ) Bir an önce köklü bir değişikliğe ihtiyaç var diye düşünüyorum. Hat kodlama sisteminin karışıklığının yanında bide anlamadığım birşey var. Bursada bir kurum var:BOİ ve bu kurumun adı sadece durak levhalarında görünüyor başka bir yerde yok. İstanbul'da otobüslerde  iett yazıyor, izmir'de eshot ve izulaş, ankara'da ego.. Peki bursa'daki belediye otobüslerinin herhangi bir yerinde neden BOİ yazmıyor?

Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pzr 16 Tem 2006, 21:49

Alıntı:
gemlik için 1G, kestel için 1K, küçük kumla 3K, mudanya 1M, güzelyalı 1GY(bu gy de ne oluyor gzlyz yazsaydılar bari

Yeni konulan çevre ilçe hatları da ayrı birer muamma...   Normal şartlar altında, 1 numara; Çekirge-Eski SSK Hastahanesi, 2 numara; Dikkaldırım-Doğumevi-Velodrom, 3 numara da; Teleferik-Teferrüç-Kurtbasan-Zümrütevler civarının sayılarıdır. Oysa bu 3 rakam, civar ilçe bağlantı hatlarına verildiler. Bunlara boşta olan; 60, 70 veya 80 serilerinden hat numaraları verilebilirdi.

3C'ye binerseniz Teleferik-Kurtbasan'a çıkıyorken, 3G'ye binerek Küçük Sanayi'den Görükle'ye gidiyorsunuz. Ortak 1 metrelik bir yolu bile paylaşmayan, ancak birbirine çok benzeyen 2 garip numara ve birbiriyle alâkası olmayan 2 ayrı otobüs hattı...

Akın KURTOĞLU


Batur

15 yıl önce - Pzr 16 Tem 2006, 21:58

Eski sistemin yapısını bozdular, yeni numaraları neye göre veriyorlar anlamak mümkün değil. 35’ler, S.Garaj-Heykel arasında ring yapan otobüslerin numarasıydı, yeni açılan K.Sanayi-Organize Sanayi hattını 35/K olarak numaralandırmışlar.



Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Pzr 16 Tem 2006, 23:29

Otobüs hatlarının numaralandırılması belli bir sisteme göredir. Belli bir noktaya kadar ortak bir güzergâhı kullandıktan sonra birbirlerinden ayrılan (kimi zaman da yeniden birleşen) veya karşılıklı olarak saat yönü ve tersi yol izleyen ring hatlarda aynı numaranın ardına harf türevleri eklenir. BOİ, işi iyice abartıp, ortak güzergâh kullanmayan hatlara da aynı numaraları vermekte sakınca görmüyor. Acemiler desem değil. 60 küsur yıllık bir birikim sözkonusu.  

Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
15 yıl önce - Pts 17 Tem 2006, 17:40

Alıntı:
BOİ, işi iyice abartıp, ortak güzergâh kullanmayan hatlara da aynı numaraları vermekte sakınca görmüyor. Acemiler desem değil. 60 küsur yıllık bir birikim sözkonusu.
 

Nedense BOİ bu hat numaralama işini kendimi bildim bileli hep hafife alır .Bu işte hiç bir zaman gerekli düzeni kuramamıştır .Gelişigüzel verilen hat numaraları gün gelip hatlar çoğaldıkça iyice çorbaya döndü ve bügünlerde de iyice içinden çıkılmaz bir hal aldı .Üzülerek belirteyim ki Hat numaraları konusunda bildiğim şehirler arasında en düzensiz ve gelişigüzel sistem malesef Bursa'dadır.


Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Çrş 19 Tem 2006, 17:46

Bunun tek çaresi, yine Ulucami merkez alınmak üzere, Bursa'nın üç tarafı 8-9 altbölgeye ayrılmalı ve her bölgeye belli numara aralıkları tahsis edilmeli. Meselâ; Güneybatı Bursa (Beşevler, UÜ vs); 10-19 arası, Batı Bursa (Ataevler vs); 20-29 arası, Kuzeybatı Bursa (Geçit, 1050 konutlar, Pilot Sanayi); 30-39 arası, Kuzey-Sol Bursa (Hürriyet, Adalet, İstiklâl, Yunuseli vs); 40-49, Kuzey-orta Bursa (Asfaltın sol kesimi) (Fatih, Beşyol, Çirişhane, Soğanlı vs.); 50-59, Kuzey-orta Bursa (Asfaltın sağ kesimi) (Balıklı, Panayır, İsmetiye, Hipodrom, Çınar vs.); 60-69, Kuzeydoğu Bursa (Atıcılar, Şerefevler, Vakıf vs.); 70-79, Doğu Bursa (Et-Balık vs.); 80-89, Güneydoğu Bursa (Ertuğrul Gazi, Güllük, Siteler, 152 Evler vs.); 90-99 şeklinde...

Bu sayı aralıkları dahilinde, adıgeçen bölgede yeni bir hat açıldığında, en son boşta kalan numaradan itibaren (kapasite içinde kalmak kaydıyla), harf türevine gerek kalmadan salt yeni bir numara verilebilme imkânı bulunmaktadır.

Şehrin merkezindeki ana hatlar; 1-9 arasında numaralandırılabilinir. Terminal kalkışlı hatlar; 100-109 ve uzak beldeler (Gemlik, Mudanya, Kestel, Kurşunlu vs.); 150-159 arasında gerçekleşebilir. Ayrıca ana merkezler arasındaki bağlantılar kısa mekik ya da ring hatlarıyla oluşturulabilinir. Ringler, İstanbul'da olduğu gibi; harf-rakam kombinasyonuyla belirtilebilinir. Bunlar sadece yüzeysel birer öneri olup, üzerinde oturup çalışıldığında çok değişik çözümler üretilebilinir.  

Kısacası, istendikten sonra akılda kalıcı, pratik ve de mükemmel bir sistem oturtulabilinir.   Böylece, ikide bir sistem değişlikliğine gidilmesinin de önüne geçilmiş olunur.  

Akın KURTOĞLU


Batur

15 yıl önce - Cmt 05 Ağu 2006, 12:57

Bursaray faaliyete geçmeden önceki BOİ ve ÖHO hatlarının listesi:



(+)


Akın abinin bahsettiği karmaşıklık bu listede görülebiliyor.

144 tane hat 1-45 arası sayılara sıkıştırılmış, 12, 33, 34, 41, 42 sayıları da kullanılmamış. 45’den 90’a fırlayarak terminal hatları kodlandırılmış. Sayı ve harf türevlerinden oluşan hatlardan 2 tanesi farklılık göstererek harf ve sayı türevlerinden oluşmuş (E/1-E/2 ve S/1-S/2). Sayılar 1-45 arası düzenli gibiyse de, harf türevlerinde düzensizlik var.

Bursaray faaliyete geçtikten sonra kaldırılan hatlar ve oluşturulan yeni hatlarla kodlama sistemi uçmuş durumda, umarım Belediye’de bu karmaşıklığın farkındadır.

NOT: Bu Excel dosyasının görüntüsünü buraya aktarmamda yardımcı olan Ebru arkadaşımıza bir kez daha teşekkürler.


Cem Telgeren
15 yıl önce - Pzr 06 Ağu 2006, 14:57

Batur'un güzel çalışmasını uzun uzun inceledim.Bursaray'ın başlamasıyla birlikte bu listede yer alan sehirin batı bölgesinin ulaşım sistemi resmen katledildi.Batı bölgesi hatları ya kaldırıldı ya da küçük halk otobüslerine devredilidi.Aslında bu küçük halk otobüslerinin alınış mantığı Bursaray durakları ile batı bölgesindeki mahallelerin bağlantısını sağlamaktı.Ama zamanla bu mahallelerin Heykel bağlantıları da bu küçük halk otobüslerine verilerek bu bölgelerde yaşayan Bursalılar küçük halk otobüslerine mahkum edildi.İlk zamanlarda bu bölgelere tek tük BOİ otobüsleri de çalışıyordu ama zamanla o otobüslerde seferden alınarak bunlar da küçük halk otobüslerine terkedildi.Sanki görülmeyen bir güç bu mahallelere BOİ otobüslerinin sefer yapmasını istemiyordu.BOİ'de sanki bu mahallelere otobüs çalıştırmaktan korkar oldu.

Artık başarılı belediye başkanımızın şehrin batı bölgesi ulaşım sistemini gözden geçirmesi ve bu soruna neşter vurması zamanı gelmiştir.Bu bölgede yaşayan Bursalılar Bursaray duraklarına ve şehir merkezine ulaşımlarını sağlayan küçük halk otobüslerinden hiç ama hiç memenun değillerdir.Hazır yeni otobüsler de gelmeye başlamışken batı bölgelerinin hiç olmazsa Heykel bağlantılarını sağlayan hatların küçük halk otobüslerinden alınarak Burulaş'a devredilmesi böylece lüks yeni otobüslerden bu bölgelerde yaşayan Bursalılarında istifade etmesi sağlanmalıdır.

Şimdi küçük halk otobüsü işletmecisi dostlarımız hemen yok işte sözleşmeler var bilmem ne diye ayağa kalkacaklardır.Bir önceki belediye ile yapılan ve hangi akla hizmet ettiği belli
olmayan sözleşmeler halkı bağlamaz.HALKIMIZ BU KÜÇÜK HALK OTOBÜSÜ DENİLEN KONSERVE KUTULARINDAN HİÇ HEM DE HİÇ MEMNUN DEĞİL VE ŞEHİR MERKEZİNE OLAN ULAŞIMINI BU KONSERVE KUTULARIYLA DEĞİL ÇAĞDAŞ RAHAT ADAM GİBİ OTOBÜSLERLE YAPMAK İSTİYOR.(İSTİYORUZ.)



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara