sayfa 1  |
 |
Akın Kurtoğlu
16 yıl önce - Çrş 28 Hzr 2006, 22:21
Mazide Kalan Bir Demiryolu: İstanbul "Kızıltoprak-Fener Bahçesi"
20. yüzyılın başında İstanbul'un Kadıköy yakasında hizmet veren, fakat nedense sonradan iptal edilen, rayları uzun bir süre daha yerinde kalan, meşhur; "Kızıltoprak-Fenerbahçesi" trenyoluyla ilgili başlığı açması bizden, detayları altına iliştirmek de sizden!...
Sonra, biz de fotoğraflarla destek oluruz bu başlığa...
Akın KURTOĞLU
|
 |
mehmet özerhun
16 yıl önce - Çrş 28 Hzr 2006, 22:54
Fener'e Giden Hat
Bu hat hiçbir şekilde sökülmemeliydi
1960 lı yıllarda KRUPP lokomotif tarafından çekilen bir katarın, önünde bayraklı bir adamın hattı kolaçan ederek treni sevk ettiğini gördüm.
Tren hattı son yıllarda sadece TCDD kampına malzeme taşıyordu
Hat genelde çocukların oyun yeriydi ve ağaçların arasından geçerek Fenerbahçeye kadar uzanırdı. Başlangıç noktası ise Feneryolu istasyonu'nun batı tarafı olup, buradan başlayan bir kavisle ana hattan ayrılır, şimdiki sabit pazarın içerisine tesadüf eden yoldan ,
doğusunda yazlık SİTE sinemasını bırakarak geçer, Bağdat Caddesini ise Demiryolu hemzemin geçit bariyerleri ile ve TRAMVAY raylarını keserek geçerdi.
(Feneryolu istasyonuna gidenler, güney tarafta kalan kavisli peronu hâlâ
görebilirler)
Şimdi cadde olan yol demiryolu güzergahı idi. Kaldırım olan yer ise sokak idi ve bu sokak üzerinde kadırım bile yoktu. Demiryolu Feneryolundan uzaklaştıkçe yükselir ve gözden kaybolurdu. Hattın Fenerbahçeye doğru uzaklaşan kısmı biz çocuklar için nedense çekinilecek bir bölge gibi gelirdi.
Fenerbahçe de ise bazen yük vagonları göze çarpardı.
Demiryolu olarak kullanılamasa da bile, Fenerbahçede tramvay hattına çok yaklaşan Demiryolu ve Tramvay hatları birleştirilip FB2 otobüsleri gibi ring seferi yapan bir tramvay hattımızın olabileceğini hep tahayyül ediyorum
Bu hat çok güzeldi, yazık olmuştur.
Bu arada :
Kadıköy 6 Fenerbahçe hattı Ihlamur'dan (Depo) sonra tek hat çalışırdı. Bugün
Fenerbahçe Muhtarlığına yakın bir yerde 2-3 tramvay boyunda bir çift hat oluşur sonra tekrar tek hat olarak Fenerbahçeye devam ederdi.
Sinyal ler
Depoda Fenrbahçe yönüne doğru bir sinyal kutusu
Fuatpaşa da Fenerbahçe yönüne ve Kadıköy e doğru birer sinyal kutusu
Fenerbahçe de ise Kadıköy yönüne doğru bir sinyal kutusu vardı
İki ampullü olan bu kutuların her iki camı da beyaz renkti ve hangisinin geç hangisinin dur olduğunu şimdiye kadar anlayamadım
Mehmet Özerhun
|
 |
Mustafa Noyan
16 yıl önce - Çrş 28 Hzr 2006, 23:09
Fenerbahçe İstasyonu
Fenerbahçe İstasyonu
|
 |
Kemal Çevik
16 yıl önce - Cum 30 Hzr 2006, 03:25
Dur Geç
Alıntı: |
İki ampullü olan bu kutuların her iki camı da beyaz renkti ve hangisinin geç hangisinin dur olduğunu şimdiye kadar anlayamadım |
Kutuların birinin yüzeyinde yere dik duran bir dikdörtgen, diğerinin yüzünde 45 derece eğimli duran bir dikdörtgen bulunurdu. Daha doğrusu bunlar camın üstüne konmuş şablonlardı, ne var ki bunlar sık sık düşer, ya da biz mahalle veletlerinin muzipliğine(!) kurban giderdi, ancak sürücüler bunların doğru yerini bilir yanan kutudan ne yapacaklarını çıkarırlardı.
Az daha unutuyordum, dik olan dikdörtgen dur, eğimli olan geç anlamındaydı
Kemal ÇEVİK
|
 |
tolginho
16 yıl önce - Cum 30 Hzr 2006, 04:51
Bu hattın nereden geçtiğine dair bir harita var mıdır? Ya da Google Earth'den hattı işaretleme şansı var mı?
TOLGA KAPROL
|
 |
Alper AKAY
16 yıl önce - Cum 30 Hzr 2006, 05:42
şimdiki feneryolu sabit pazarının içinden geçip trafik ışıklardan aşağıya iniyormuş
fenerbahçe orduevi kapısından fenerbahçe burnuna kıvrılıyomuş sanırım.
(+)
not:yanılıyosam lütfen silinsin.
|
 |
mehmet özerhun
16 yıl önce - Cum 30 Hzr 2006, 22:12
Tramvay Sinyalleri
Kemal bey çok teşekkürler
Müzede bu sinyal kutusundan bir adet sergileniyordu
bir camı Kırmızı diğeri ise Beyaz renkte idi . Belki de orijinali böyleydi
Depo - Fenerbahçe çift hat yapılınca bu sinyaller söküldü
Ne zaman kullanıldı biliyor musunuz?
Haydarpaşa tren köprüsü tamire alındığında.
O zamanlar şimdiki gibi hatları tamamen kapatma gibi garip usuller olmadığından, köprünün deniz ve kara tarafları ayrı ayrı zamanlarda tamir gördü ve tramvay tek hat üzerinden çalıştı. Sinyaller ise Köprünün Kadıköy ve Üsküdar uçlarına kondu
Bir gün Tramvayla Kadıköye gelirken yanlış sinyal yorumlaması yüzünden 2 farklı yöndeki tramvay arabası köprü üzerinde karşılaşmış ve hangisinin geriye gitmesi gerektiği galiba bir müddet tartışılmıştı.
Bir değişik sinyal de Altyolda vardı Hasanpaşa tarafına maka yön veriyorsa Sola doğru bir ok, Fenrbahçe-Bostancı tarafına makas açıksa (Belki Moda için bir adetdaha vardı) Sağa doğru bir ok ve içlerinde ampuller vardı. Bu sinyal sökülmemiş ve zannedersem 1971 senesindeki yol çalışmalarına kadar direkte asılı durmuştu
Mehmet Özerhun
|
 |
Kemal Çevik
16 yıl önce - Cmt 01 Tem 2006, 00:10
Buruna kadar değildi
Alıntı: |
şimdiki feneryolu sabit pazarının içinden geçip trafik ışıklardan aşağıya iniyormuş
fenerbahçe orduevi kapısından fenerbahçe burnuna kıvrılıyomuş sanırım. |
Sevgili Alper,
Ben şöyle hatırlıyorum. Resminin üzerinde oynadığım için özür dilerim.
(+)
Akın bey, resimler/mesajlarda sadeleştirme yapmanız ricasıyla.
Kemal ÇEVİK
|
 |
Haluk Erkurun
16 yıl önce - Cmt 01 Tem 2006, 19:08
CFOA (Societe de Chemins de Fer Ottomans d'Anatolie) tarafından bu hattın 1872 yılında askeri maksatlı olarak hizmete açıldığını ve uzunluğunun 1.4 Km. olduğunu biliyorum ancak kapatılma tarihi hakkında bilgiye sahip değilim.
|
 |
Alper AKAY
16 yıl önce - Cmt 01 Tem 2006, 21:44
Alıntı: |
Sevgili Alper,
Ben şöyle hatırlıyorum. Resminin üzerinde oynadığım için özür dilerim. |
önemli değil. hatta düzelttiğiniz için teşekkür ederim... 
|
 |
sayfa 1  |