Ana Sayfa 900 bin Türkiye Fotoğrafı
İstanbul'un Nostaljik Minibüsleri
123 ... 555657   sonraki »
Ana Sayfa -> ULAŞIM
cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Akın Kurtoğlu

8 yıl önce - Pzr 04 Hzr 2006, 01:50
İstanbul'un Nostaljik Minibüsleri



Bu başlık altına, İstanbul trafiğinde uzun yıllar çalışmış olan ve artık günümüzde Nostalji olmuş eski "Minibüsler"in resimlerini iliştirelim.

 

(+)

Renault marka bir minibüs, kaldırıma çıkmış.

 

(+)

Bir diğer Renault, Saraçhanebaşı'ndan Vezneciler yönüne doğru ilerlemekte (Bu resim capture olup, sadece tarihî bir minibüsü gösterdiği için buraya alınmış olup, yakında düzgün bir başka Renault ile değiştirilecektir )

Akın KURTOĞLU


okan kaya
8 yıl önce - Pzr 04 Hzr 2006, 01:52

eski volkswagen ler vardı onlar çok güzeldi  

M.Ali Sade
8 yıl önce - Prş 08 Hzr 2006, 12:52

Akın üstadın gönderdiği ilk resimde kaldırıma çıkan Renault'un yanından bize doğru gelen de o yılların gözde arabalarından Nysa marka minibüstür.Ağırlıklı olarak Ankara'da Ulus-Mamak hattında kullanılmıştır.Genel hararet sorunları nedeniyle resimde de görüldüğü gibi yazın ön pancuru sökülmüş vaziyette kullanılırlardı.

70 li yılların en meşhur minibüsleri:
1.Ford FK
2.Ford Transit
3.Commer
4.Tempo Matador
5.Thames'tir.

Kaya arkadaşımızın bahsettiği Volkswagen'ler ticari olarak pek de kullanılmazdı.

İlk iki sıradaki FK ve Transit'lerde 17m Ford Taunus otomobilde de kullanılan 1700 cm3 V4 tipi benzinli ve çok güzel bir motor ve şanzuman kullanılırdı.Daha sonraları Transit'in Kadıköy Otosan fabrikasında yerli olarak üretilmeye başlamasıyla, bu araçlara sıra tip 4 silindir benzinli Kent motoru kondu,vites yere alındı,fiber-glass kasa yapıldı ve araçlar özelliklerini büyük ölçüde kaybetti.Zira öncekiler hem süper güzel bir çekişe sahip, kullanması direksiyondan vitesli oluşu ile rahat ve genel görünümleri yerlilere göre daha iyiydi.

Matador arabaları ise önden çekişliydi,dolayısıyla şaseleri diğerlerine göre biraz daha uzundu.Ama düz yolda şanzuman dağıtmalarıyla ünlenmişlerdi.

Commer'lerin orta kapısı önceleri tersine açılırdı ama bizim modifiyecilerimiz bunun da üstesinden gelip kapıyı düz açılır hale getirmişlerdi.Sesli egzosları ile bilinirlerdi.

Thames'lerin de göğüsten çıkan bir vites kolu vardı.Kullanılmaları ve yolculukları nispeten rahattı.


M.Ali Sade
8 yıl önce - Cmt 10 Hzr 2006, 23:38

İşte yukarıda bahsettiğim yerli Ford Transit...



(+)


Resimde 3 değişik modeli görünen Ford Transit, Anadol fabrikasında üretiliyordu.
Kamyonet olan modeli pek de yaygın değildi.
Yerli Transit arka kapısının iki kanatlı oluşuyla Alman malı olanlarından ayırt edilebilirdi. 1975-76 yıllarında motoru da sıra tip benzinli Kent motoruyla değiştirilmişti.
Ancak diesel motorlu olarak üretilmeye başlanınca tekrar itibarını kazandı.
Sağlamlığı,ekonomikliği,klasik çizgileri,yedek parça bolluğu ve tamir kolaylıkları gibi olumlu özellikleri ile uzun yıllar minibüste tekel oldu.
Resimdekiler de muhtemelen 1975 model ve benzinli araçlar.
Boğaz köprüsü o yıllarda çok popüler olduğundan önünde resim çektirmişler.(!)


M.Ali Sade
8 yıl önce - Cmt 10 Hzr 2006, 23:50

Yerli üretim bir minibüs daha...



(+)


Aslı, TM-25 modeli BMC kamyonet şasesi üzerine minibüs kupası konmak suretiyle yapılmış tipi ve içi çok sevimli ama pek değil hiç tutulmamış bir minibüs.
Benzinli motoru döşeme altına konulmuş,arkadan itişli bir araç.
Ticari minibüs olarak çok çok nadir kullanılmasının asıl nedenleri:
1.Hantal va ağır oluşu,
2.Arıza yüzdesinin yüksekliği,
3.Piyasada pek görülmemiş düzenlere sahip oluşu ve
4.Sarfiyatının yüksekliği gösterilebilir.


Başdoğan

8 yıl önce - Pzr 11 Hzr 2006, 00:07

Alıntı:
Kaya arkadaşımızın bahsettiği Volkswagen'ler ticari olarak pek de kullanılmazdı.

Cok fazla yaygın olmadığı doğru ama genede Kadiköy-Maltepe hattında hizmet verdiklerini bilirim. Hatta özellikle onlara binebilmek için can atardım.

Aşağıdaki resimdekinden bahsediyorum.



Akın Kurtoğlu

8 yıl önce - Pts 12 Hzr 2006, 04:22

Ford'ların yerleşim plânı; 3+3+4+1+1 idi. Yani; 11 yolcu ve 1 şoför koltuğu... Ama, en arka koltuğun yanından başlayan ve orta üçlünün başlangıcına kadar uzanan bir de yan oturma aparatı (!) eklenirdi şoförüler tatrafından. Bu, çoğunlukla kalınca bir kalasın üzerine şilte ve kilim benzeri nesnelerle oluşturulan, kendine özgü, tabiri câizse, k.ç kadar bir eklemeydi. Üzerinde çok zor oturulurdu. Dizlerinizle, üçlüde oturanlara dayanmak zorunda kalırdınız. Dörtlünün en sağında oturanlar da dizlerini size yaslarlardı. Her frende kapıya en yakın olan yan oturan yolcu, öne doğru uçma tehlikesi atlatırdı. Bu ekle birlikte aracın kapasitesi 14'e çıkardı. Bir de şoför mahalli ile ön teklinin arasındaki motor çıkıntısının üzerine kilim serilir ve buraya da bir yolcu ters oturtulurdu.

Ford'larda ayakta durmak da tam anlamıyla bir işkenceydi. Herkes Notre Damme'ın Kamburu'nu oynardı yol boyunca.     Tavanı çok çok basıktı. Bu minibüslere simetrik bir yapıda, sağlıklı bir vücutla binen yolcular, asimetrik olarak inmek zorunda kalırlardı. Her inen, kapıda şöööyle bir geniş geniş gerinirdi ki, mafsalları açılsın, kıkırdakları yerine otursun, kulunçları ferahlasın diye...  

Akın KURTOĞLU


umit1
8 yıl önce - Pts 12 Hzr 2006, 10:15

Alıntı:
Tavanı çok çok basıktı. Bu minibüslere simetrik bir yapıda, sağlıklı bir vücutla binen yolcular, asimetrik olarak inmek zorunda kalırlardı. Her inen, kapıda şöööyle bir geniş geniş gerinirdi ki, mafsalları açılsın, kıkırdakları yerine otursun, kulunçları ferahlasın diye...


Tabii ayakta gidenlerde "Cevirme var ,cokun" emrini alinca,askerlikte ogrendiklerini gayet guzel uygularlardi.

Levent bey guzel siralamis cokca gorulen modelleri yalniz bence transit haricindekileri esas olarak 70 lerin degil 60 larin araclari olarak gormeliyiz.60 li yillarda Kadikoy- Pendik ve Kadikoy-Yakacik arasinda calisan VW minibusleri gormek mumkundu Kadikoyde.

Hatta o yillarda bir kac tane Mercedes 319 gordugumude hatirliyorum,tabii 319 lara minibus denirse   , ama nereye calistiklarina hic dikkat etmemisim herhalde ki hic hatirlayamiyorum simdi ama muhakkakki Maltepe-Pendik arasinda calismiyorlardi.


M.Ali Sade
8 yıl önce - Pts 12 Hzr 2006, 13:48

319'un daha güzel bir resmini bulamadım.Ama araştırıyorum.

Şimdilik1956 yılı ve daha sonraki yıllarda epey bol miktarlarda üretilen, bu 18 kişilik ,43HP gücünde, 4 silindir dizel motorlu minibüsle idare edin .Daha sonra kaliteli bir resmini yollayacağım.

Bu minibüsün İstanbul'da hangi hatta çalıştığını ben şahsen hatırlayamadım ama hatırlayabilen eski üstadlarımız var ise bu boşluğu doldursunlar...

Bilenler bilir.Bu minibüsler uzun yıllar Balıkesir-Balya hattında İtimat Turizme bağlı olarak çalışıyordu.Şu andaki durumunu bilemiyorum.Ama geçen yıl Balıkesir'den geçerken İtimat Tamirhanesinde bundan bir tane, hem de çok temiz olarak gördüm. 319'un da en karakteristik özelliği Balta burun tabir edilen ön burunu ve çok estetik bir görünüme sahip olan ortası nikelaj çemberli (korna düğmesi) direksiyon simididir.  



Bu da 319 'un Türkiye'de daha sonra üretilen ve 0309 modeli tabir edilen çok hoş bir minibüs/yarım otobüsü.Bu da 4 silindir dizel motorlu ,95 HP ,güzel ,ferah ve yolculuğu zevkli bir araba.En büyük özelliği (bence) şoförün ayağının altında bulunan motor(egzost) freni.




(+)





(+)



 
 

(+)


En son resimde de arabayı Davutpaşa'daki fabrikadan kaçırıp kafa çekmeye gelmişler,arkada da yine bir TM-25 BMC var...  

Not:Kışın Ankara'da halen bile en çok kullanılan resmi araç.(Bu notu kalitesini belirtmek üzere bilgi mahiyetinde yazdım)
 


En son M.Ali Sade tarafından Pts 12 Hzr 2006, 18:02 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


M.Ali Sade
8 yıl önce - Pts 12 Hzr 2006, 15:45

İşte 0319 a ait bir resim:

0319 a ait bir resim


cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Ana Sayfa -> ULAŞIM