Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 3
Rifat Behar
13 yıl önce - Prş 16 Tem 2009, 14:01
Terkos Su Şirketi'nce Terkos ile Karaburun arasında yapılan dekovil hattı


Terkos Su Şirketi'nce Terkos ile Karaburun arasında yapılan dekovil hattı hakkında rapor.

http://www.devletarsivleri.gov.tr

Katalog tarama ile bulunan belgelerden İstanbul ile ilgili olanı...


vahitsan

13 yıl önce - Prş 16 Tem 2009, 22:30



(+)

Bu dekovil hattından en çok bahsedebilecek ve en doğru bilgileri verebilecek kişilerden biri ben olmalıydım, neden derseniz, yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz lokomotifler bu hatta çalışıyorlardı ve soldakinin makinisti babamdı ama maalesef kendisinden bize hiç bir bilgi ve anı aktarımı olmadığı için bende size aktaramıyorum ama araştırıp paylaşmaya çalışacağım. Elimde o döneme ait babamla ilgili belgeler var ama çok şahsi olacağı için paylaşmamın uygun olmadığı kanısındayım.


bulent baskaya
13 yıl önce - Prş 16 Tem 2009, 22:40

Dekovil hattindan arta kalan lokomotif vagon,makas vs.1965 li yillarda macka gezisinin altina getirildi hatirladigim kadari ile Ankara Genclik parki benzeri bir hat kucukciflik parkina kurulacakl idi sonra buda gerceklesmeyince malzemeler ve ekipmanlara ne oldu bilmiyorum

vahitsan

13 yıl önce - Prş 16 Tem 2009, 23:08

Anladığımn kadarıyla iki başlık birleştirilip bu başlıktan devam etmemiz istenmiş, tabii olabilir ama şu varki bu iki dekovil hattı birbirinden tamamen bağımsız , birbirinden oldukça uzak olmakla birlikte, biribirini ne görecek nede duyabilecek konumda değillerdi, sadece lokomotifleri aynı marka ve model idi. Yaptıkları işlerde birbirine benzemesine rağmen biri Terkos su şirketinin kömürle çalışan pompalarına diğeri ise Silahtar elektrik santraline kömür çekerlerdi.
Buna dayanarak, buradan devam etsekte, eğer uygunsa başlığa Terkos Dekovil hattı ilavesi yapılabilirmi acaba.


vahitsan

13 yıl önce - Cmt 18 Tem 2009, 23:12



(+)

Terkos, Karaburun dekovil hattıda çalıştırıldığı yıllarda diğer benzerleri gibi iyi ve kötü günler görmüş, zamanında Terkos Su Şirketinin olmazsa olmazı, vazgeçilmez bir parçası olmuş, gün gelmiş İstanbul' a su pompalayan makinaların bir kısmı elektrikle çalışmaya başlayınca önemini yitirmeye başlamış ve tamamen elektrikli makinalar devreye girince şirketin sırtında yük gibi görülmeye başlamış en sonunda büyük bir başarı örneği gösterilerek izine dahi raslanmayacak şekilde yok edilmiştir.
Günümüze bunlardan maalesef çok az anı ve fotoğraf kalmıştır, bunun sebebide hala anlayamadığım bir şekilde burada çalışanların çoğu bırakın anılarını anlatmayı çalıştıkları müddetçe bir fotoğraf dahi çektirmemişlerdir. Yukarıda eklediğim nadir bulunabilen fotoğraf hakkında bir iki satır açıklama yapmak istiyorum.
Şimdi ve daha sonra anlatacaklarımın havada kalmaması için önce size Terkos Köyü' nün eski halinden bahsetmek istiyorum. Diyebilirim ki bu köy yakın bir zamana kadar Terkos Su Şirketi' nin (daha sonra istanbul Sular İdaresi, son haliylede İSKİ ) adeta lojmanları idi. Buradaki tesis içerisinde bir dökümhane, torna, tesviye atölyesi, bir marangozhane, kaynak atölyesi, pompalara ait makina ve kazan daireleri, idari birimler ve daha hatırlayamadığım bir çok birimleri barındırır ve bu birimlerde 300 civarında işçi çalışırdı ve Terkos' ta o zaman birkaç esnaf dışında başka yerde, başka işlerde çalışan hemen hiç kimse yoktu. Burada çalışan büyüklerimizin ''izin versinler biz burada uçak bile yaparız'' şeklinde iddaalı konuşmalarına çok şahit olmuştum.
Bu fotoğraftaki trende fabrikada çalışan personel ve ailelerini Karaburun Köyü' ndeki denize rahatça gitmelerini sağlamak için vagonları insan taşımak üzere yeniden dizayn edilmiş ( o zamanın şartlarına göre ) deniz treni idi, yıl 1958.



bjk-hasan
12 yıl önce - Pts 28 Eyl 2009, 11:03

Alıntı:
Haliç'ten Karadeniz'e trenle 'tarihi' yolculuk

Bülent ERGÜN / HABER MERKEZİ 28.09.2009 Sabah Gazetesi
İstanbul'da I. Dünya Savaşı yıllarında Harbiye Nazırı Enver Paşa'nın emriyle kente kömür taşımak için kurulan ve Haliç'in kıyısındaki Silahtarağa'dan başlayıp, Karadeniz kıyısındaki Ağaçlı'ya kadar ulaşan 62 kilometrelik "Haliç-Karadeniz Sahra Hattı" yeniden canlandırılıyor. 40 yıl hizmet veren demiryolu hattı üzerindeki seferlere, 1956'da nokta kondu. Lokomotif ve vagonlar Gelibolu'ya gönderilirken, 62 kilometrelik hat üzerindeki raylar ve ahşap köprüler söküldü. Aradan geçen zaman içinde unutulmaya yüz tutan demiryolu hattı, tarihçi Mert Sandalcı ve Prof. Dr. Emre Dölen'in girişimleriyle yeniden hatırlandı. Hattın yeniden canlandırılabilmesi için Kâğıthane Belediyesi, ardından da İstanbul Büyükşehir Belediyesi devreye girdi.

MALİYETİ 150 MİLYON TL
Anıtlar Kurulu'na da demiryolu hattının tescil edilmesi için başvuru yapıldı. Proje için İstanbul Metropolitan Planlama Merkezi'nde 40 kişilik bir ekip çalışıyor. 2011'de hizmete sokulması planlanan demiryolu hattı için 100 milyon dolar (150 milyon TL) harcanması planlanıyor.


bjk-hasan
12 yıl önce - Pts 28 Eyl 2009, 11:12

Alıntı:
Enver Paşa treni geri dönüyor

1. Dünya Savaşı'nda Enver Paşa'nın onayıyla inşa edilen 62 kilometrelik Haliç-Karadeniz Sahra Hattı yeniden açılıyor. Tren Haliç'ten başlayıp Sadabad'a kadar gidecek.

1914-16 yılları arasında 'Yeşilköy Şömendifer Alayı' tarafından inşa edilen, hizmetleri 'Çorlu Amele Taburu' tarafından yürütülen, 53 yıl önce de kayıplara karışan Kağıthane Dekovili'ni (ray aralığı 60 cm. veya daha az olan, arabaları buhar, hayvan veya insan gücüyle yürütülen küçük demiryolu) turistik amaçla yeniden inşa projesi için onay çıktı. Projenin sahibi Kağıthane Belediyesi, bugün İstanbul'un 'mesire hattı' haline gelen ormanlık güzergahta işleteceği nostalji trenini, orijinal Alman lokomotifiyle sefere koyacak. Tarihi Kağıthane Treni'nin fikir babası Kağıthane Belediyesi'nin 13 yıllık basın müşaviri Hüseyin Irmak, "Dünyada iki tane kalan Alman yapımı bu lokomotiflerden birinin izini Amasya'da bulduk. Diğeri Latin Amerika'da ama ona ulaşamayan Almanlar, Amasya'daki lokomotifin peşinde" diyor. Kağıthane Belediye Başkanı Fazlı Kılıç, projeyle ilgili şu bilgileri veriyor: "Silahtarağa'dan başlayarak Kağıthane üzerinden Karadeniz'e çıkan dekovil hattının yeniden kurulması bir İstanbul projesidir. Her vagonu rengarenk bir trenin Haliç'ten başlayıp Sadabad'ı boydan boya kat ederek Kemerburgaz ormanlarından Karadeniz'e çıkması ile Haliç Karadeniz'e bağlanacaktır."

ALTERNATİF ULAŞIM
Savaş koşullarında kömür ithali güçleşir. Alman kömürünün, demiryolu bağlantısının kesik olmasından dolayı kullanılamaması ve Karadeniz Ereğli'den kömür taşıyan Şirket-i Hayriye vapurlarının Rus savaş gemileri tarafından batırılması nedeniyle, kömür sıkıntısını aşmaya yönelik yeni arayışlar doğar. Sonuçta Ağaçlı'nın kömürleri kullanılmaya başlanır. 1913'te kurulan, Türkiye'nin elektrik üreten ilk santrali, Silahtarağa Elektrik Fabrikası kömürle çalışmakta, kömür sıkıntısı burada da yaşanmaktadır. Şehrin elektriksiz kalma problemi gündemdedir. Enver Paşa'nın bizzat ilgilenmesiyle Ağaçlı kömürünü Haliç'e (Silahtarağa) nakletmek üzere bir dekovil hattı kurulur. Haliç-Karadeniz Sahra Hattı adıyla 1914'te kurulan hattı Yeşilköy Şömendöfer Alayı inşa eder. 1916'da bu kez Çiftalan kömürlerini kullanmak üzere hat kurulur. Silahtarağa-AğaçlıÇiftalan hattı tamamlanır, Silahtarağa Elektrik Fabrikası, kömür ihtiyacını giderir. Bu kömür donanmada, trenlerde ve fabrikalarda kullanılmaya başlanır. Kömür ve asker taşımakta kullanılan hattın Kağıthane İstasyonu, (Enver Paşa İstasyonu) en büyüğüdür.

KAYBOLAN HAT
Hat inşaatı, Yeşilköy Şömendifer Alayı subaylarından Hasan Mukadder Dölen tarafından fotoğraflanır. Savaş bittikten sonra atıl kalan hat, bir müddet asker naklinde kullanılır. 1952'de sökülünce demiryolu hattı kayıplara karışır. Geriye, Dölen'in çektiği fotoğraflar kalır. Dölen, ölene kadar sakladığı fotoğrafları torunu, Marmara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Emre Dölen'e bırakır. Antalya'daki bir eczacılık seminerinde fuayede kesişir yolları Dölen ve Mert Sandalcı'nın. Asıl mesleği inşaat mühendisliği olan Sandalcı, çocukluğunda trenlere merak sarmış bir koleksiyoncudur. Sahafta gördüğü ve 'Avrupa'da bir yer' diye satılan 12 fotoğraftan söz eder Dölen'e. Dölen de dede yadigarı albümü saklayan, askeri gemi fotoğrafları koleksiyoncusudur. Emre, Dölen'e; "Kağıthane'de Hüseyin diye biri var. Kağıthane ile ilgili koleksiyon toparlıyor. Ona da gösterelim" der.

ALMANLAR PEŞİNDE
Sonrasını Hüseyin Irmak şöyle anlatıyor: "Hemen ilgilendik. Çünkü biz de Yıldız Sarayı Abdülhamid arşivinde altında 'Kağıthane Demiryolu' inşaatı ibaresi bulunan bir fotoğraf bulmuş ve bunun peşine düşmüştük. Aradan aylar geçmesine rağmen henüz hiçbir bilgiye de sahip değildik. Konuyu dönemin belediye başkanı Arif Calban'a açtım. Fotoğraflarla birlikte dört kişi bir araya geldik. Sıfırdan başlayıp iğneyle kuyu kazarak bugünlere geldik Bu hattın fotoğraflarını 1916'da çeken Hasan Mukadder Dölen 90 yıl sonra bir projenin temelini atmış oldu." Irmak, Haliç Karadeniz Sahra Hattı'nda kullanılan lokomotiften dünyada iki tane olduğunu belirterek şu ilginç bilgileri veriyor: "Kömür taşımasında kullanılan bir model. Amasya Valiliği'ne, İçişleri Bakanlığı'na başvurup bu lokomotifi istedik. Şu anda Amasya Yeni Çeltek Maden Ocağı'nda. Almanlar da aynı lokomotifin peşinde. Latin Amerika'dakinin izini kaybetmişler. Müze değeri itibariyle peşindeler. Karşılığında Amasya İl Özel İdaresi'ne iş makineleri teklif etmişler. Almanya'da müze çalışmasıyla ilgili fotoğraflı bir rapor da göndermişler. İl Özel İdaresi vermemiş. Projemizde bu hattı mesire yerlerine giderken alternatif bir ulaşım yolu olarak düşündük. Karadeniz kıyısındaki köyleri Haliç'e bağlayacak."


Kaynak: Sabah Gazetesi


sefer bayraktar
12 yıl önce - Cum 23 Ekm 2009, 17:44
Kayıp demiryolu hattı




(+)





(+)





(+)





(+)



1914--1916 birinci dünya savaşı sırasında Silahtarağa'da bulunan İstanbul'a elektrik sağlayan fabrikaya karadeniz kıyısındaki Çiftealan ve Ağaçlı kömür ocaklarından kömür getirebilmek için yapılmış bir dekovil hattı.
altı/yedi adet yeni fotograf var 10/15 eski fotograf başlığı burada açtım,,,,,,yoksa ist.eski fotolar dizinindemi açsaydım??


F_A_R_U_K

12 yıl önce - Cum 23 Ekm 2009, 17:53

Neden devreye sokulmuyor ? Diğer hatlara bağlantısı yapılamaz mı ? Ya da turistik amaçlı hizmette olabilir...

sefer bayraktar
12 yıl önce - Cum 23 Ekm 2009, 18:08



(+)





(+)






2003 yılında Fest travel Kayıp demiryolunun izinde isimli bir tur düzenlemişti.
bu tura katılmış Kağıthane belediyesinden sayın Hüseyin Irmak rehberliğinde yaklaşık 30 kişilik bir grup ile bu hattı keşfe çıkmıştık.
Hattın geçtiği yerler orman içerisinde hala belirgin,, dere geçişleri köprü ayaklarının taş temelleri hala duruyor.
çok ilginç ve keyifli bir tur olmuştu.



sayfa 3
ANA SAYFA -> ULAŞIM