Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 2
Canas
13 yıl önce - Cmt 20 Eyl 2008, 19:08

Kagithane Demiryolu ile ilgili guzel bir makale:

Alıntı:
Kayıp demiryolunun izinde

İstanbul'un ünlü mesire alanı Kağıthane'de sarayların, kasırların ve o meşhur derenin yani Osmanlının Cedvel-i Sim'inin hemen yanı başından geçen bir tren yolu olduğunu kim bilebilirdi ki? Birkaç siyah beyaz fotoğrafla yola çıkan üç gönüllü, Kağıthane Belediyesi'nin de desteğiyle böyle bir hat olduğunu ortaya çıkardı. Üstelik bu öyle bir tren yolu ki minicik lokomotifleriyle sadece 62 kilometrelik bir dekovil hattı olmasına rağmen savaş yıllarında İstanbul'un elektriksiz kalmamasını sağlamış ve yapımı birkaç ayda tamamlanmıştı.



Kurtuluş Savaşı sırasında Anadolu demiryollarının kullanımı için eleman ihtiyacı doğunca Ankara'dan gelen talimatla (İstihkam ve Kıtaat-ı Fenniye Müfettişliği Şömendöfer Kısmı'nın 10 Nisan 1337 (1921) tarih ve 241 no'lu emri ile) Haliç-Karadeniz Sahra Hattı'nın Kağıthane binalarında bir Zabitan Şömendöfer Kursu açılır. Kursun birinci devresi 1 Mayıs 1921-31 Ekim 1921 arasında ikinci devresi ise 15 Aralık 1921'de başlamış. Burada yetişen subaylar savaş sırasında Anadolu'daki demiryollarının işletilmesinden önemli hizmetlerde bulunmuş. Savaş bittikten ve her şey normale döndükten sonra atıl kalan hat, bir müddet asker naklinde kullanılır.

Hat, 1922'de Ticaret Nezareti'ne devredilir. Cumhuriyetin ilanından sonra maden işleri İktisat Vekaleti'ne geçer. Vekalet tarafından iki kez ihaleye çıkarılır fakat taliplisi çıkmayınca 1928'de terk edilir. İkinci Dünya Savaşı koşullarında İstanbul bölgesinin elektrik ve yakıt gereksiniminin güven altına alınması gerekçesiyle yeniden gündeme gelen Ağaçlı linyitleri için Maden Tetkik ve Arama Enstitüsü tarafından bölgede, biri 1942'de, diğeri 1948'de olmak üzere iki defa inceleme yapılır. İkinci Dünya Savaşı sonrasında Zonguldak kömürlerinin ülke genelinde kullanılması, linyit havzalarının da bölgelerinde kullanılması yönünde bir politikaya geçilince Ağaçlı linyitlerinin Etibank tarafından işletilmesine karar verilir. Nisan 1949'da önce müteahhide ihale edilen linyit ocakları, yıl sonunda bizzat Etibank tarafından açık işletme biçimiyle çalıştırılır. Üretimin maliyetli olması nedeniyle 6 Nisan 1951'de üretime son verilir. 1920'li yıllardan sonra çalışmayan demiryolu hattı İkinci Dünya Savaşı sırasında askerler tarafından kullanılır. Bu arada bölge köylüleri de odun nakliyatında kısmi olsa da hattı kullanır. Etibank'ın üretime son verdiği 1951'den sonra ise hat, tamamen sökülür. Böylece bir demiryolu hattı kayıplara karışır. Lokomotif ve vagonlar Gelibolu'ya gönderilir.

Olağanüstü gayretlerle yapılan İstanbul'a büyük fayda sağlayan Kağıthane-Kemerburgaz-Ağaçlı-Çiftalan Demiryolu tarihin çok da uzak olmayan sayfalarında tozlara gömülür. Geriye kalan sadece Yeşilköy Şömendöfer Alayı subaylarından Hasan Mukadder Dölen'in çektiği fotoğraflardır. Hattın inşaatı sırasında fotoğraf çekmekle görevlendirilen Hasan Mukadder Dölen, Enver Paşa için çektiği fotoğrafların birer kopyasını kendisi için saklar. 1975'te vefat ettiğinde, torunu Marmara Üniversitesi Eczacılık Bölümü'nden Prof. Dr. Emre Dölen'e bıraktığı fotoğraflar, bu hattın yapıldığı ve çalıştığı döneme tanıklık edecek neredeyse son kanıtlardır.

Sahaftaki 12 fotoğraf

Mert Sandalcı, Göztepe'de yaşadığı çocukluğunda trenlere merak sarmış bir koleksiyoncu. Asıl mesleği olan inşaat mühendisliğini ikinci Boğaz Köprüsü'nü şantiye şefi olarak tamamladıktan sonra bırakır. Türkiye'nin en önemli eczacılık koleksiyoncusudur. Bir sahafta gördüğü ve kendisine 'Avrupa'da bir yer' diye satılan fakat kendisinin bunların İstanbul'a ait olduğunu fark ettiği, 12 fotoğrafı bir gün işe yarayacağı düşüncesiyle saklar.

Dede yadigarı albümü saklayan Prof. Emre Dölen ile Mert Sandalcı'nın yolu Antalya'da bir seminerde kesişir. Seminere verilen mola sırasında Emre Dölen, aynı masada oturduğu emekli general arkadaşına Kağıthane Demiryolu'ndan bahseder ve dedesinden kalan fotoğrafları anlatır. Emekli general ise 1944'lerde o bölgede görev yaptığını ve demiryolu hattını atlarla ulaşım için kullandıklarından söz eder. Yan masada bir başka grupla oturan Mert Sandalcı, bu konuşmaya kulak misafiri olunca hemen yanlarına gider. Elindeki 12 fotoğraftan bahseder heyecanla. İstanbul'a gidince iki fotoğraf grubuna bir arada bakmayı kararlaştırırken Mert Sandalcı, Kağıthane Belediyesi Basın Danışmanı Hüseyin Irmak'ın da Kağıthane ile ilgili koleksiyon toparladığından bahseder ve böylece tarihe sevdalı grubun üye sayısı üçe çıkar.

Abdülhamid arşivinden bir kanıt

İstanbul'da Mert Sandalcı ve Emre Dölen'le buluşan Hüseyin Irmak'tan öykünün kalan kısmını dinleyelim; 'Biz Yıldız Sarayı Abdülhamid arşivinde altında 'Kağıthane Demiryolu İnşaatı' ibaresi bulunan bir fotoğraf bulmuş ve bunun peşine düşmüştük. Konuyu dönemin belediye başkanı Arif Calban'a açtım. Mert ve Emre Beylerin fizibilite çıkarıp raporlaştırma önerisi, kitap yapma önerisini doğurdu. 'Kağıthane-Ağaçlı-Çiftalan Demiryolu 1916' kitap böylece ortaya çıktı.'

Lokomotifler nerede?

Kağıthane'de kullanılan ve Almanlar tarafından üretilmiş lokomotif modelinden dünyada sadece iki adet kalmış durumda. Biri Latin Amerika'da diğeri Türkiye'de. Latin Amerika'dakinin izini kaybeden Almanlar, Türkiye'dekinin peşine düşmüş ve ülkelerinin müzelerine kazandırma gayreti içindeler. Halen Amasya Valiliği İl Özel İdaresi'ne bağlı Eski Çeltek Kömür Madeni idari binalarının yanında sundurmaya çekilmiş şekilde duran son lokomotif için Almanlar, Amasya İl Özel İdaresi'ne çeşitli iş makineleri bağışlamayı, karşılığında da lokomotifi almak istediklerini yazılı olarak bildirmiş.

Gülay BARBAROS ALTAN gulay.barbaros@aksam.com.tr

http://www.aksam.com.tr/arsiv/aksam/2005/04/30/cu ...umartesi5.


Bu da Demiryolu ile ilgili cikan guzel bir haber, Demiryolu seven WOWculara hediyem olsun


Demiryolu yeniden

Alıntı:
Kağıthane Demiryolu’nun inşasının yeniden başlayacağını söyleyen Fazlı Kılıç, böylece Kağıthane vadisi, dolayısıyla İstanbul yeni bir ulaşım hattına kavuşacak, ayrıca sosyo-kültürel özellikleri olan bir nostaljik trene de sahip olacak. Bu trenin içinden geçeceği Cendere Vadisi ise büyük bir dönüşüm projesine tanıklık edecek. Cendere Vadisi’nde; fuar alanları, doğal hayvanat bahçeleri ve bacasız işletmelerin ortaya çıkmasının lokomotifi olacak...


http://www.arkitera.com/h34215-kagithane-deresine ...kacak.html


bjk-hasan
13 yıl önce - Sal 23 Eyl 2008, 23:33
[b]DEMİRYOLU YENİDEN


Kağıthane deresine DENİZ SUYU akacak

19 Eylül 2008 Cuma

> İSTANBUL - Bekir YENİAY
Kağıthane’nin modern bir görünüme kavuşması için çok çalıştıklarını söyleyen Belediye Başkanı Fazlı Kılıç, hazırladığımız 3D (Deniz Suyu, Demiryolu, Dönüşüm) projesi, ilçemizin değerine değer katacak dedi.
Modern bir Kağıthane için 3D projesinin çok önemli olduğunu söyleyen Başkan Fazlı Kılıç, deniz suyunun Kağıthane deresinde ne gibi etkilere yol açabileceğinin fizibilite çalışmaları yapıldığını kaydetti.

MODERN GÖRÜNÜM
Başkan Fazlı Kılıç şöyle konuştu: İlk önce Kağıthane deresine deniz suyunun Balta limanından aktarılması düşünülürken, kot farkının fazla olması sebebiyle maliyeti artıracağından Çayırbaşı’ndan deniz suyunun Kağıthane deresine ulaştırılması kararlaştırıldı. 3 yılı aşkın bir zaman ÇED raporu beklendi ve olumlu cevap alınarak proje harekete geçirildi. Toplam 5005 metre olan proje de, 720 m. boru itme yöntemi, 4285 m. tünel kazı sistemi ile oluşturulacak boru hattı, 2.20 cm çapında saniyede 1000 L su pompalama kapasitesine sahip olacak. Projeyi gerçekleştiren firma şantiyesi kuruldu. İlk şaft kazısı ile işlemleri başladı ve yoğun bir şekilde çalışmalar devam ediyor. 3 yılda bitirilmesi hedeflenen proje için yurt dışından özel makine tesisatları temin ediliyor...”

DEMİRYOLU YENİDEN
Kağıthane Demiryolu’nun inşasının yeniden başlayacağını söyleyen Fazlı Kılıç, böylece Kağıthane vadisi, dolayısıyla İstanbul yeni bir ulaşım hattına kavuşacak, ayrıca sosyo-kültürel özellikleri olan bir nostaljik trene de sahip olacak. Bu trenin içinden geçeceği Cendere Vadisi ise büyük bir dönüşüm projesine tanıklık edecek. Cendere Vadisi’nde; fuar alanları, doğal hayvanat bahçeleri ve bacasız işletmelerin ortaya çıkmasının lokomotifi olacak...


ÇOK ŞEY DEĞİŞTİRDİK
Geldiğimiz günden bu yana çok çalıştıklarını söyleyen Kılıç, “100 adet park ve çocuk oyun alanı inşa ettik. Çocukluğumda oyun oynadığım yerlere hizmet ediyorum. Bu durum beni daha çok çalışmaya yöneltiyor. Yeşil alanın imara açılması değil, imarlı alanların yeşile dönüştürülmesi gibi olağandışı bir çabayla bu sayıya ulaşıldı. 450 bin metrekareyi bulan Sadabad ve Hasbahçe Mesire Alanlarının düzenlemeleri bitirildi. Açıkhava müzemiz ilgi görüyor. Tarihi ağaçların altında konser alanları, kır kahveleri, geleneksel spor sahaları, göletler, yürüyüş yolları, çadırlar, mesire alanları ve köprüler inşa edildi” dedi.


Sedat_85g

13 yıl önce - Pzr 12 Ekm 2008, 17:38

THY Skylife dergisinin Ekim 2008 sayisindan alinti fotograflar:



(+)




(+)


Lokomotifler Yesilkoy' e indirilirken:


(+)








(+)


Kagithane Belediyesi onundeki raylar ve kilometre taslari:



(+)


Ortadere (Ayvad Kemeri):



(+)


Iki hattin guzergahlari:


vahitsan

13 yıl önce - Pzr 12 Ekm 2008, 18:27



(+)

Daha önce TCDD tarihi ve anılarımızdaki trenler başlığına eklemiş olduğum ve kullananlardan birisinin babam olması nedeni ile bende ayrı bir önem taşıyan bu lokomotif hakkında tüm aramalarıma rağmen maalesef bir bilgi bulamadım, Sedat kardeşimizin mesajındaki fotoğraflar bu yüzden bana heyecan verdi, Yeşilköy' de indirilen trenler benim fotoğrafımdakinin kardeşi. Bendeki fotoğraf 1960 lardan önce Terkos Su Fabrikası adıyla anılan şimdiki İSKİ' nin Terkos tesislerinde bulunan ve kömürle çalışan pompalara kömür temin etmek için Terkos- Karaburun arasındaki dekavil hattında çalışan trene ait, buda demek oluyorki burada ve Kağıthane' de çalışan trenler aynı, ne yazıkki kaderleride aynı olmuş çünki bugün iki hattında ve trenlerinde yerinde yeller esiyor.


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pzr 12 Ekm 2008, 22:45

Bu lokolar, çift olarak çalıştırıyorlar o dönemde. Çekiş kabiliyetini artıran bu ikili çalışmada, sırt sırta bağlanıyorlar. Adet olarak da bayağı bir yüksek alım yapılıyor... Lokolarla ilgili bütün teknik detayları yakında bu başlığa gönderirim...

Akın KURTOĞLU



bjk-hasan
13 yıl önce - Cum 21 Ksm 2008, 17:02
projenin maliyeti 100 trilyon lirayı bulması bekleniyor


Alıntı:
Kağıthane'de nostaljik tur

Yapımını İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin üstlendiği ve maliyetinin 100 trilyon lirayı bulması planlanan 'Kağıthane Tarihi Demiryolu Projesi' tamamlandığında, ilçede tarihi safari turları düzenlenecek. Kağıthane'den başlayarak, Ağaçlı ve Çiftalan'a kadar uzanacak 62 kilometrelik alanda sefer yapacak tarihi trenle vatandaşlar nostaljik yolculuk yapma imkanı bulacak. Proje'nin, Kurtkemeri - Çiftalan arasındaki 10 kilometrelik ormanlık alan hayvanat bahçesi haline dönüştürülecek. Vatandaşlar tarihi trenle gerçekleştirecekleri nostaljik yolculuk esnasında, ormanlık alandaki, aslan, fil, zürafa, çakal maymun gibi bir çok yabani hayvanı seyretme imkanı bulacak.

İKİ MİLYON TURİST

Projede, Almanların 1914 yaptığı ve 1915-1922 yılları arasında İstanbul'a hizmet vermiş lokomotiflerin benzerleri çalışacak. Kağıthane Belediye Başkanı Fazlı Kılıç, "Proje ile birlikte, Cendere Vadisi'ndeki reklerasyon alanları yeniden projelendirilecek. Cendere Deresi'ne, Baltalimanı'ndan deniz suyu basılacak" dedi.


bulent baskaya
13 yıl önce - Cum 21 Ksm 2008, 17:30

terkos da kullanilan dekovil hatti 1965 li yillarda macka gezisi ile kucukciftlik arasi dosenecegi nedeni ile istanbul belediyesince hat vagon ve loko istanbula getirilerek macka gezisinin altina getirilerek konmus idi lise yillarimdan hatirlarim hatta hurriyet gazetesinde bunun resimli haberide cikmis idi sonralari ne oldu bilmiyorum eger bir bilen varsa sevinirim

Mehmet Kasım
13 yıl önce - Cum 21 Ksm 2008, 23:39

Çok güzel harika süper. OSMANLI TEK ÇİVİ ÇAKMADI DİYENLERE KAPAK OLSUN.

Sultan'ı saygıyla anıyorum.

Hizmete açılacağı günü sabırsızlıkla bekliyorum.


deniztümer

13 yıl önce - Sal 03 Mar 2009, 18:37

Bu konu hakkında çıkmış fotoğraflardan burada yer almamış olanları da ilave ediyorum..





(+)





(+)





(+)





(+)


Rifat Behar
13 yıl önce - Cum 08 May 2009, 18:21



(+)


AYNI YER:





sayfa 2
ANA SAYFA -> ULAŞIM