Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
AgaH
13 yıl önce - Pzr 21 May 2006, 14:55
[İST-G1.33] - Ulaştırma Bakanı'nın Röportajı ("Para Dergisi")



İstanbul için yeni tüp geçitten havaalanına birçok projeniz var. Sizin nasıl bir İstanbul hayaliniz var?

İstanbul’da hayatı kolaylaştırmak için çalışıyoruz. Marmaray, hem İstanbul ulaşımına nefes aldıracak hem de batıyla doğuyu yüzyıllardır birleştiren önemli ulaşım koridorlarını deniz altında kesintisiz raylı sistemle bağlayacak çok büyük bir proje.

Bunun devamı Ankara-İstanbul-İzmir hızlı tren hattıdır. Edirne-Halkalı olarak devam edecek.
Bir yandan da üçüncü köprünün yapılması ve ikinci tüp geçit yapılması gündemde. Üçüncü köprü, daha ziyade transit taşımalara ayrılacak bir köprü olacak.

İkinci tüp geçit nereden geçecek?

İstanbul Boğazı’nın ayırdığı deltanın trafiğinin %70’i Haliç ve Boğaziçi’nde. Dolayısıyla tıkanıklık yaşanıyor. İstanbul’da tam bir ring hat yok. Hal böyle olunca da sıkışıklık oluyor.
Bu yüzden tarihi yarımada dediğimiz Eminönü ve bir tarafı Yenikapı ya da surlara kadar uzanan Sarayburnu’nu, Topkapı Sarayı’nı kapsayan, Sultanahmet ve arka tarafı Aksaray, ve oradan Haliç’i geçerek kuzeybatı deltasına taşınarak, buradan Anadolu yakası Haydarpaşa üzerinden 5 kilometrelik denizaltı tüneliyle geçmesinin çok büyük rahatlama getireceğini düşünüyoruz.

Çalışmalar büyük oranda yapıldı. Son olarak 2 hafta öncesinde yasal boşluğu giderdik. Bundan sonra etüt ve trafik analizleri güncellenecek. YİD (yap-işlet-devret) modeliyle yaptırmayı düşünüyoruz.

Maliyeti henüz belli olmasa da 400-500 milyon dolarlık bir yatırım olur. 2007’den önce ihaleye çıkmak için gayret ediyoruz.

İstanbul’a üçüncü havaalanı projeniz devam ediyor mu?

Orta vadede ulaşım ana plan stratejisinde var. İhtiyaç da var. Giderek şehir büyüyor. Yeşilköy havaalanı şehrin çok içinde kaldı. Hem de artık kapasiteye cevap vermiyor. Sabiha Gökçen ise 10 ayda 1,5 milyonu geçti. Dışarıdan sefer yapmak isteyenlerin %80’ni İstanbul’u istiyor. Aynı şekilde yurtiçi uçuşların büyük bir kısmı da İstanbul çıkışlı olmak istiyor. Fiziki olarak terminaller yeterli ama pistin bir tanesinin sorunu var. O yüzden 20 milyon yolcuda durduk.

Önümüzdeki birkaç yıl içinde yer belirlemesini projelerini hazırlayıp gerekli imar, çevre gibi konuları hallettikten sonra YİD’le İstanbul’a yeni bir havaalanı yapmayı planlıyoruz. Avrupa yakasında olacak ama orada bir yer söylemek için şu an erken. Henüz etüt etmedik.

Haydarpaşa projesi askıya mı alındı?

Hayır. Gerekli girişimlere başladık. Haydarpaşa projesi oradaki tarihi kültürel birikimlere zarar veren bir proje değil. Orada bir proje yarışması yapacağız. Belirlenen proje üzerinden yapımcıları çağıracağız. En iyi şartları verenle yola devam edeceğiz.

Para dergisi (Özlem DOĞANER)


Ekin Gerger

13 yıl önce - Pzr 21 May 2006, 20:14

bu röportajda çok açık görülüyor ki marmaray projesi sadece istanbul toplu taşıma ihtiyacına yönelik değil, aynı zamanda hızlı tren projeleri için de düşünülüyor. fakat hattın bir bölümünde 2, diğer bölümünde sadece 3 hat ray var. yani hat şehirlerarası hizmet veren trenlere gidiş-geliş hizmet veremeyecek. öte yandan anladığım kadarıyla yavaş trenler de buradan geçeceği için hat zamanla yetersiz kalacak...

hattın yeryüzünde kalan kısmı için genişletme yapılabilir, fakat hattın en önemli kısmı, yani yeraltındaki bölümü sadece 2 hat olduğu için bu bölgede oluşan darboğaz da problemlere yol açabilir. marmaray projesinin istanbul'un raylı sistemleri için omurga görevi göreceğini, ve katarların sık aralıklarla hizmet vermesi gerektiğini de unutmamalıyız...

ben şehirlerarası hattın 3. köprü üzerinden geçecek şekilde planlanacağını umut ediyordum. bu sayede şehirlerarası hatlar şehir içinde bir sıkışıklığa sebep olmayacaktı...

öyle görülüyorki istanbul'un yoğun olan şehirlerarası taşımacılığı (özellikle konya ve izmir bağlantıları da yapılırsa), çok daha yoğun olan şehiriçi taşımacılığıyla birlikte yer yer iki raya mahkum bırakılacak... çok üzüldüm...

keşke şehirlerarası trafiği başka bir hata taşısalar (dediğim gibi 3. köprü üzerinden geçirerek), marmaray'ın 3. hattı da ekspres hat olarak hizmet verse...


ANA SAYFA -> ULAŞIM