Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Murat Caner
16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 14:15
Hidrojenle Çalışan İETT Otobüs Projesi


2012'de İstanbul'da hidrojen(suteği)li otobüsler hizmete girecekti.

Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 17:23

Alıntı:
2012'de İstanbul'da hidrojen(suteği)li otobüsler hizmete girecekti.

Hidrojenle Çalışan İETT Otobüs Projesi konusunda somut adımlar atılıyor mu, atılmıyor mu? Bilemiyoruz. Bu konu havada asılı kaldı ne zamandır. 2004 yılında, çalışacakları hatlar dahi belirlenmişti ama, sonrasında herhangi bir bilgi akışı olmadı.

Projenin (şimdiki takvime göre) 1 yıl içinde devreye girmiş olması gerekli:
Alıntı:
Merkezi İstanbul’da bulunan Uluslararası Hidrojen Enerji teknolojileri Merkezi’nce yürütülen proje uyarınca, hidrojen yakıtlı 12 otobüs 2007 yılı başında İstanbul’da sefere çıkacak.

Topkapı-Beşiktaş, Edirnekapı-Vezneciler, Yedikule-Eminönü ve Yıldıztabya-Vezneciler şeklinde belirlenen İETT hatlarının ortak tek bir özellikleri var: 4'ü de Suriçi'nden geçiyorlar. Cadde Tramvayı'nın Edirnekapı-Fatih-Vezneciler aksından geçirilmesine izin çıkmamasından sonra, belki de Edirnekapı Tramvay başdurağı ile şehrin merkezini birbirine bağlamak için açılacak ya da hâlihazırda mevcut olan İETT hatlarında kullanılabilirler.

Akın KURTOĞLU


okan kaya
16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 21:16

2012 de geşecekse daha iyi olur ikarus lar man lar tarihe karışır temiz bi hava alırız özellikle KADIKÖY iskele de bence istanbul un en berbat İETT PERON u orası

Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 21:59

Bu konuda Kasım 2004 tarihinde çıkan bir haberden sonra, maalesef detaylı başka bir bilgi basına yansımadı. Proje ne aşamada, üretim sözkonusu mu? Bu konu muallâkta... Öncelikle Suriçi'nde uygulanması muhtemel...

Akın KURTOĞLU


Murat Caner
16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 22:12

Kullanımda olan taşıtlar hidrojenle çalıştırılabiliyor. Ancak bunu LPG dönüşümü gibi ucuz ve güvenli bir biçimde yapmak için çalışmalar yapılıyor.

Benim bildiğim en son durum bir bor bileşenine hidrojen emdirerek bir bor kutusu ile aracı çalıştırabilmek için çalışılıyor olduğuydu. Hidrojen bitince dolu kutuyu boşu ile değiştirebileceksiniz. Bakkalda bile bu yakıt kutuları satılabilecek. Hidrojeni sıvı olarak basınç altında tutmak çok tehlikeli. Şu anda petrol türevlerinden pahalı olduğu için hidrojen yaygınlaşamıyor. Yeşil dizel daha güzel bir çözüm gibi görünüyor. Yakında taşyağı tavan yapacağı için diğer seçenekler öne çıkacak. En temizi ise hidrojen(suteği).

İkici sıkıntı üretim. Hidrojeni suyun elektrolizi ile, hidrojen sülfürü ayrıştırarak, doğalgazdan üretebiliyorsunuz. Ancak doğal gaz en pahalısı ve hiç yapılabilir değil. Bizimkiler de bunun üzerinde çalışıyorlardı sanırım. Yani en pahalı yöntem üzerinde.



umit1
16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 22:38

Alıntı:
Bu konuda Kasım 2004 tarihinde çıkan bir haberden sonra, maalesef detaylı başka bir bilgi basına yansımadı. Proje ne aşamada, üretim sözkonusu mu? Bu konu muallâkta...  Öncelikle Suriçi'nde uygulanması muhtemel...


Akin Bey,araclarda Hidrojen kullanilabilmesinin,ki bu yakit hucresi seklinde gerceklesecektir,ABD de ancak 2020 den sonra yayginlasabilecegini dusunuyorum,ki bu bile bence oldukca iyimser bir senaryodur,zira hala cok onemli teknolojik ve parasal sorunlar vardir.
Bu yakit halen kullandigimiz yakitlardan yaklasik 20 kez daha tehlikeli ve cok daha yuksek basinclarda depolanmasi gereken ve cok kolay sizan  bir yakittir.Tabii Almanyada veya ABD de mostralik bir kac aracin hepsi bu konunun uzmani elemanlar tarafindan deneme amacli ve cok kontrollu bir sekilde yola cikarilmasi baskadir,IETT tarafindan Istanbul yollarina salinmasi baskadir,tabii molotof kokteylli iyi aile cocuklarini hic saymasak bile.

Birde bunun parasal yonu vardir ,Hidrojeni nasil elde edeceksiniz?
Ya suyu yada Hidrokarbonlari ayristirarak elde edeceksiniz,sudan elde etmeyi unutun zira o zaman bugunki akaryakit fiyatlarinin tam 10 misli fiyat odemeniz gerekir o zamanda ya komur yada tabii gaz kullanacaksiniz,en ucuzu tabii gaz dan uretmektir ama o zaman bile odeyeceginiz fiyat bugunki benzin fiyatlarindan en az 4 kat fazla olacaktir.


Yani sozun kisasi 2020 den evvel Hidrojeni pek akliniza bile getirmeyin,

Saygilar,


Murat Caner
16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 22:51

Merkezi İstanbul'da olan dünya çapında bir araştırma merkezi var. Taşyağı 150  doları aşınca ya yeşil dizel ya nükleer araç ya Brezilya gibi alkol ya Japonlar gibi elektirik araçları kullanacağız. En önde yeşil dizel görünüyor. Ancak havayı kirletmeyeceği için hidrojen kullanılacaktır. Çünkü dünya hızla ısınıyor. Gün evi etkisi artıyor. Kuzey Avrupa ülkeleri de yel gücü ve hidrojen araştırmalarına çok para yatırıyor.

umit1
16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 22:52

Alıntı:
Yeşil dizel daha güzel bir çözüm gibi görünüyor. Yakında taşyağı tavan yapacağı için diğer seçenekler öne çıkacak. En temizi ise hidrojen(suteği).


Yesil dizel dediginiz herhalde Biodizel,size su kadarini soyleyeyim su anda ABD deki "BUTUN" tasitlari bu yakitla calistirmak "TEORIK" olarak mumkun ama pratik olarak degil.
Nedenmi?

Cunki o zaman ABD topraklarinin %35 ini bu bitki ile kaplamaniz lazim.

Tabii o zaman ne baska bitki yetistirecek yer,hatta yasayacak yer kalmaz,tabii o zaman ABD de yasayan herkezin de bu bitkinin uretiminde gorevli olmasi lazim.

Daha evvelde soyledimbir kac kere dunyada petrol zirve yapmistir,2009 dan sonra petrol bulunmasi, bulunabilse bile satin alinip arabanizin,ucaginizin vapurunuzun deposuna konabilmesi son derece zor olacaktir,o bakimdan artik hayallerle ugrasmayi birakip kapimizi calan tarihin en buyuk problemi ile yuzlesmemiz gerekir,aksi halde problem bizimle yuzlesecektir sadece bir kac sene sonra.


Murat Caner
16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 23:08

Geçişi bir anda bıçak gibi yapamazsınız. Brezilya otobüslerinde alkol kullanıyor. Güney Amerika'da Alkol kullanılır. Güneş erkesi kullanılır, yelden elektrik üretip arabaları yürütürsünüz, Kalitesiz kömürden hidrojen elde edersiniz. Çalışmalar bu tür yakıtları şu anki taşyağı yakıtları maliyeti düzeyine indirmek için. Zaten 120 dolar üzerine çıkan bir yakıtı da kullanmak mantıklı olmacaktır. Ben LPG kullanıyprum. İzmit'ten İstanbul'a 25 YTL'ye gidip geliyorum. Aynı yolu 100 YTL'ye giden benzinli araçlar var. Aracım LPG ruhsatlıdır. Yanlış anlaşılmasın.

Ayrıca yakıt için bir çok bitkisel yağ kullanılabiliyor. Hatta bazı adamlar kızartma makinesinde yeşil dizel yapıyor. vergisiz olduğu için %50 karlı.


En son Murat Caner tarafından Cmt 13 May 2006, 23:13 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


selim_
16 yıl önce - Cmt 13 May 2006, 23:12

Yakıt hücreli, hidrojenle çalışan Citaro'lar 2004'ten beri Londra'da servisteler. Bunlar da resimleri :

 

(+)



 

(+)


Hidrojenli otobüs projesi, hidrojenin nasıl elde edildiği vb konular hakkında aşağıdaki linke başvurulabilir . (İngilizce) Bu linkteki bilgilere göre Hidrojen 350 bar basınç altında depolanıyormuş, sanki bu otobüsler tepelerinde bir nevi bomba taşıyorlar.

http://www.tfl.gov.uk/buses/fuel-cell-buses.asp



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM